Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Saueren?

Go down 
+8
Maria
Linn
Maiken
Ane
Julie
ElinK
Marion G
Christine
12 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Saueren? Empty
PosteTema: Saueren?   Saueren? EmptyLør Nov 13 2010, 08:59

Igår tenkte vi at vi skulle ha en hyggelig tur på fjellet, men turen ble ikke helt som vi hadde tenkt. India stod plutselig ansikt til ansikt til ansikt til en sau, og reagerte med å springe etter den mad2 Etter hun hadde fått jagd den ned fjellskrenten kom hun heldigvis tilbake til oss. Vi hadde ikke forventet at det var sauer så høyt oppe, i og med vi var forbi gjerdet, men det må jo ha vært hull i gjerdet! Resten av turen var hun pent nødt til å gå i bånd.

Da vi gikk forbi sauene nede på jordet før turen trente vi kontakt/ro/kinderegg en stund før vi gikk videre. Hva mer kan vi gjøre for å trene henne på sauer? Dette er et sted vi går en del tur på, og har lyst til at hun skal kunne lære seg å omgåes sauer. Noen som har vært borti det før?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyLør Nov 13 2010, 09:16

Christine skrev:
Igår tenkte vi at vi skulle ha en hyggelig tur på fjellet, men turen ble ikke helt som vi hadde tenkt. India stod plutselig ansikt til ansikt til ansikt til en sau, og reagerte med å springe etter den mad2 Etter hun hadde fått jagd den ned fjellskrenten kom hun heldigvis tilbake til oss. Vi hadde ikke forventet at det var sauer så høyt oppe, i og med vi var forbi gjerdet, men det må jo ha vært hull i gjerdet! Resten av turen var hun pent nødt til å gå i bånd.

Da vi gikk forbi sauene nede på jordet før turen trente vi kontakt/ro/kinderegg en stund før vi gikk videre. Hva mer kan vi gjøre for å trene henne på sauer? Dette er et sted vi går en del tur på, og har lyst til at hun skal kunne lære seg å omgåes sauer. Noen som har vært borti det før?

Enkelt og greit. Selv om det kan virke brutalt. Delta på et godkjent strømkurs.

Hunden må lære at sau ALLTID er fy!

Junior har jeg sluppet kurset med. Men Rottå. Kommer aldri til å få være løs der det finnes småfe.

Husk også at med dagens lover kan en bonde skyte hunden uten at den angriper!

Fra Nord-Jæren kan jeg fortelle denne historien. En høyt premiert harehund som aldri hadde vist interesse for sau ble skytt. Bonden påsto den kunne angripe. ANdre sa hunden hadde nesen i bakken og hadde los på hare.

Heldigvis kommer NJFF til å støtte hundeier med advokat og saken hvis ikke Bondelaget ber om forlik til retten neste år.
Til Toppen Go down
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyLør Nov 13 2010, 10:18

Jaaaaaa....uff, det var det jeg var redd for! Har ikke lyst til å utsette henne for strøm. Men jeg vil iallefall ikke at hun skal bli skutt! Vi ferdes jo en del steder hvor det kan være sau, så sjansen for at det skjer igjen er jo stor.

Vet veldig lite om disse kursene, men får vel sette meg inn i det.

Takk for svar.

Til Toppen Go down
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyLør Nov 13 2010, 10:37

Jeg tar med hundene til folk jeg kjenner som har sauer, da blir de vandt med dem,og det blir ikke noe pes med det.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyLør Nov 13 2010, 10:43

Marion G skrev:
Jeg tar med hundene til folk jeg kjenner som har sauer, da blir de vandt med dem,og det blir ikke noe pes med det.


Sliter litt med å finne folk jeg kjenner med sau i Oslo happy4
Har også lurt på dette med å trene på å bli saueren, er masse sau på hytta. Og gjerdet er bare sauesikkert, ikke hundesikkert...
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyLør Nov 13 2010, 11:26

ja litt vanskeligt å trene på sau om man ikke kjenner noen som har,men går ant å oppsøke områder med sau når hundene er valper,da blir det mye enklere senere

Saueren? 148558_455868685809_615800809_6093089_935440_n
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyLør Nov 13 2010, 13:00

Menne... er det ikke litt sent at det er sau i fjellet nå? Her sankes sauene inn 2. helga i oktober..
Kan det være et dyr som har blitt igjen, som anses som tapt?I såfall bør bonden få beskjed. (Hvis man aner hvem det er da..)
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyLør Nov 13 2010, 13:03

Når vi hadde sau var hundeklubben å hadde strømming på våre sauer.
Jeg observerte hva som foregikk på dette kurset ett år, og etter det ble det ikke flere kurs hos oss. no0

Jeg hadde en rotweiler/dobermann- blanding som vokste opp i fjøset sammen med sauene.
Han ville fortsatt jage sauene om han fikk sjansen. Når han ble voksen kunne vi aldri ha han løs når sauene var ute. Det endte bare i sprengte sauer...

Jeg utsetter ikke hundene mine for den strømmingen, og har dem heller i bånd der det finnes dyr på beite.
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyLør Nov 13 2010, 14:12

Det er også forskjellig båndtvangperioder på forskjellige steder. I hallingdal, hvor familien har noen hytter, er det feks forskjellig fra kommune til kommune, pga husdyr på beite og skiløyper. Nettopp pga av at bonden kan skyte har vi stretto i langline når vi er der oppe og går tur, selv om vi ikke er i nærheten av noen sauer. Heldigvis for oss er det ikke slik båndtvang på den andre hytta et annet sted i landet hvor vi er mest. Der er det kun båndtvang under jakta for ikke å forstyrre jegerne cool3
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyLør Nov 13 2010, 14:43

Sauene er fortsatt ute her i rogaland. Er jo et litt annet klima enn i Bodø. Nei, strøm høres fælt ut. Jeg vet veldig lite om hvordan dette foregår, men jeg vil jo anta at det skal rimelig store krefter til for å skremme de vekk fra sauer for resten av livet.

Vi kjenner ingen med sau desverre, og det er vel ikke bare bare å få "lånt" seg en sauefjøs heller..

Nei, det blir nok langline på oss og på de stedene det kan være sau!
Til Toppen Go down
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyLør Nov 13 2010, 14:44

Marion G skrev:
ja litt vanskeligt å trene på sau om man ikke kjenner noen som har,men går ant å oppsøke områder med sau når hundene er valper,da blir det mye enklere senere

Saueren? 148558_455868685809_615800809_6093089_935440_n

Herlig bilde!
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyLør Nov 13 2010, 15:54

Om du ikke har mulighet til å treffe på sauer i området (for å trene), og ikke vil strømme må du jo bare lære henne en skikkelig inkalling happy6 Trayan vil veldig gjerne jage sau, men har såppas god inkalling at han snur når jeg roper happy3 Er jo ikke sikkert du trenger å bruke strøm heller, kanskje holder det bare med vanndusj (gassform) også happy3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyLør Nov 13 2010, 17:46

Zorro vil helst by dem opp til lek... uten at sauene syns han er like kul lalala2 Heldigvis kommer han på innkalling, men jeg pleier å ta ham inn hvis jeg lukter sau. Evt ha langline på.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptySøn Nov 14 2010, 08:48

Linn skrev:
Zorro vil helst by dem opp til lek... uten at sauene syns han er like kul lalala2 Heldigvis kommer han på innkalling, men jeg pleier å ta ham inn hvis jeg lukter sau. Evt ha langline på.

Hehe, om Trayan får vil han gjerne leke han også happy4 Hadde han med da Emilie skulle gjete, og Trayan fikk hilse på sauene - og ville veldig gjerne at de skulle leke med han! Sauene syntes han var superdum, og borderen Lucie måtte nok ta over happy4

Men noen ganger kan dette med sau være litt skummelt. En venn av med har en Airedale terrier som er bare snill og go, men da den oppdaget sau for første gang angrep han den (etter mye jaging) - og den ble drept sad3 Vennen min sa selvfølgelig ifra til bonden! Vennen min hadde ingen aning om at det var slik hunden skulle reagere, var liksom ingenting som tilsa det - hunden gikk gså ofte løs og han trodde den hadde en fin inkalling sad3 Er jo også hunder som har blitt skutt ved angrep på sau.. Jeg syntes hvertfall det er deilig å ha få prøvd Trayan i flere situasjoner på sau, blant annet når de løper og er med flere hunder - er gjerne det som virkelig skaper jaktinnstinktet happy3 Og siden han går så mye løs er det godt å vite at han hører selv om vi møter på løpende sau, rådyr, kuer eller hunder!
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptySøn Nov 14 2010, 09:16

Jeg skulle ønsker jeg hadde noen jeg kjente med sau som jeg kunne trent hos, for selv om jeg er ganske så trygg på innkalling med fløyte (hadde selvfølgelig glemt den denne ene gangen), så tør jeg ikke stole på at instinktene er sterkere. Hun kom jo også når jeg ropte på henne, hun måtte bare jage den bittelitt happy4 Det som var, var at jeg så ikke sauen før hun hadde stått og sett på den en stund. Hun gikk jo som vanlig i forveien.. Hehe.. Så hun fikk god tid til å tenke seg om før hun valgte å løpe etter den.

Men poenget er jo at jeg ikke kan være trygg på henne med sau i nærheten, så jeg får ha bånd på inntil videre. Det kan bare at vi kan få trent der vi gikk tur igår, da går vi jo innforbi sauegjerdet i starten. Spørsmålet er være om de vil komme nært nok til at det gir noe effekt.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptySøn Nov 14 2010, 09:34

Hvor bor du?
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptySøn Nov 14 2010, 09:37

Stavanger. Mange bønder i distriktet, jeg bare kjenner ingen wink3
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptySøn Nov 14 2010, 10:24

De to første gangene Melba så sau på nært hold, så stoppet hun bare og så på dem. Lenge. Den tedje gangen løp hun mot dem, men kom på innkalling. Men i sommer når var vi på tur der det var sau, så fant hun ut at man kan ha det moro med sauer! :roll:

De to første flokkene vi møtte på den turen (de var på stien vi gikk på) løp hun mot, bjeffet ett par ganger slik at de gikk litt bort fra stien (selvpåtatt jobb med å rydde vei for turfølget - dog ikke avklart med meg Saueren? 670991) og kom tilbake når jeg ropte. Men så kom vi til den tredje lille flokken, og da begynte sauene å løpe når de så henne komme, og da var det gjort! Hun lærte at å jage sau er GØY! Hun løp etter dem ett lite stykke og når hun kom tilbake så ut som hun hadde gjort verdens beste jobb i å jage dyra bort fra skogen vår! Hun var kjempefornøyd! Jeg var mindre fornøyd og langlina kom på med det samme. Twisted Evil Så resten av sommeren gikk jeg på områder uten sau evt. hadde langline på henne når jeg så sauer.

Jeg har passert sauer og belønnet for ro i nærheten av sauer, og det går helt bra. Men jaktinstinktet slår inn når sauene løper, og da har jeg ikke, per i dag, sjans på innkalling. Hun kan jakte på lemen også, og det er når de løper at hun har det gøy. Straks de stopper og står og hyler og bærer seg, så står hun bare og ser på "skatten sin", tydelig fornøyd over hva hun har funnet.

Jeg kommer ikke til å strømme Melba på sau, så for min del er det innkallingstrening og langline som er løsningen.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptySøn Nov 14 2010, 11:07

Vi er da så heldig at svigers har sau, MANGE sau. Lissa har vært med i fjøset fra hun var liten og vært med ut i innhegninga med sauene. Det skal sies at disse sauene er skikkelig tøffe mot hund, og for å si det slik var det ikke Lissa som løp etter da de løp! happy4 Måtte faktisk passe på, spesielt da sauene hadde lam - for da ble hun stanget av sauemor - men det er bare flott for oss (selv om det høres fryktelig brutalt ut unsure3 ) så fikk hun respekt for de.

Men i dag går hun fint overens med sau, ser på dem, men bryr seg lite - hun kan finne på å invitere til lek om de er veldig nær, men om de løper kommer hun pilende tilbake til oss (tror de løper etter henne - ha ha)... laughs

Saueren? Sau1

Saueren? Sau2 Saueren? Sau3 Saueren? Sau4 Saueren? Sau5 Saueren? Sau6v
Saueren? Sau7 Saueren? Sau8

Saueren? Sau9

Så nå gjenstår bare samme treninga/ tilvenningen med lillesnuppa...
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Doggirl

Doggirl


Antall Innlegg : 30
Join date : 08.11.2010
Age : 30
Bosted : Rogaland

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyTor Nov 18 2010, 12:51

Man kan aldri gjøre en hund helt sauerein. Dette handler om instinkt som aldri kan bli tatt bort, men betydelig dempet. En hund som er vant med sau fra den er valp vil ikke nødvendigvis være sauerein. Det er noe helt annet at en sau står stille eller at en sau løper. Løpingen vi trigge jaktinstinktet, en stillestående sau vil i bestefall trigge nysgjerrigheten.

Dennis er redd sauer, men jeg stoler alikevell ikke på hvor dypt denne redselen sitter og har han aldri løs i områder med sau.

Den eneste godkjente måten å få hunden sauerein på er at en person med kurs, strømmer hunden. Nå har ikke jeg behov for å ha hunden løs hvor det er fare for å treffe sau, så da tar jeg heller mine forhåndsregler i slike områder:)

Husk: du kan ha en kjempegod innkalling, men om hunden din ser en sau som løper, er det langt i fra sikkert at den kommer når du roper på den. Så jeg ville ikke tatt noen sjanser. Finnes mange halvgalne bønder rundt forbi!
Til Toppen Go down
http://www.clickerdog.blogg.no
Hilde-pin

Hilde-pin


Antall Innlegg : 152
Join date : 24.06.2009
Bosted : Lesund

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyTor Nov 18 2010, 20:44

Doggirl skrev:
Man kan aldri gjøre en hund helt sauerein. Dette handler om instinkt som aldri kan bli tatt bort, men betydelig dempet. En hund som er vant med sau fra den er valp vil ikke nødvendigvis være sauerein. Det er noe helt annet at en sau står stille eller at en sau løper. Løpingen vi trigge jaktinstinktet, en stillestående sau vil i bestefall trigge nysgjerrigheten.

Dennis er redd sauer, men jeg stoler alikevell ikke på hvor dypt denne redselen sitter og har han aldri løs i områder med sau.

Den eneste godkjente måten å få hunden sauerein på er at en person med kurs, strømmer hunden. Nå har ikke jeg behov for å ha hunden løs hvor det er fare for å treffe sau, så da tar jeg heller mine forhåndsregler i slike områder:)

Husk: du kan ha en kjempegod innkalling, men om hunden din ser en sau som løper, er det langt i fra sikkert at den kommer når du roper på den. Så jeg ville ikke tatt noen sjanser. Finnes mange halvgalne bønder rundt forbi!

Jeg vet om flere hunder som har vært på godkjente kurs der de har blitt strømmet på sau, men de har alikevel løpt etter/angrepet sau i en annen setting. Så jeg mener at dette ikke er til å stole på, selvsagt hjelper det helt sikkert mye, men jeg hadde alikevel ikke vært helt trygg om jeg hadde en hund som i utgangspunktet vill løpe etter sau...
Til Toppen Go down
Doggirl

Doggirl


Antall Innlegg : 30
Join date : 08.11.2010
Age : 30
Bosted : Rogaland

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyTor Nov 18 2010, 21:07

Hilde-pin skrev:
Doggirl skrev:
Man kan aldri gjøre en hund helt sauerein. Dette handler om instinkt som aldri kan bli tatt bort, men betydelig dempet. En hund som er vant med sau fra den er valp vil ikke nødvendigvis være sauerein. Det er noe helt annet at en sau står stille eller at en sau løper. Løpingen vi trigge jaktinstinktet, en stillestående sau vil i bestefall trigge nysgjerrigheten.

Dennis er redd sauer, men jeg stoler alikevell ikke på hvor dypt denne redselen sitter og har han aldri løs i områder med sau.

Den eneste godkjente måten å få hunden sauerein på er at en person med kurs, strømmer hunden. Nå har ikke jeg behov for å ha hunden løs hvor det er fare for å treffe sau, så da tar jeg heller mine forhåndsregler i slike områder:)

Husk: du kan ha en kjempegod innkalling, men om hunden din ser en sau som løper, er det langt i fra sikkert at den kommer når du roper på den. Så jeg ville ikke tatt noen sjanser. Finnes mange halvgalne bønder rundt forbi!

Jeg vet om flere hunder som har vært på godkjente kurs der de har blitt strømmet på sau, men de har alikevel løpt etter/angrepet sau i en annen setting. Så jeg mener at dette ikke er til å stole på, selvsagt hjelper det helt sikkert mye, men jeg hadde alikevel ikke vært helt trygg om jeg hadde en hund som i utgangspunktet vill løpe etter sau...

Som jeg skrev: "Dette handler om instinkt som aldri kan bli tatt bort" hunder vil dermed reagere forskjellig på denne behandlingen. Vi hadde en dachs for mange år siden dette overhodet ikke hjalp på. Med en gang støtet slutta, løp hunden etter sau. Så for å holde den "nede" måtte strømmen stå på om du skjønner. Så denne ble ikke saueren i det hele tatt. Men strømming er til dags dato den sikreste av de metodene som finnes, men uansett ikke helt sikkert da dette er snakk om hundens dype instinkter som bare kan dempes men ikke fjernes.
Til Toppen Go down
http://www.clickerdog.blogg.no
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyTor Nov 18 2010, 21:16

Doggirl skrev:
Hilde-pin skrev:
Doggirl skrev:
Man kan aldri gjøre en hund helt sauerein. Dette handler om instinkt som aldri kan bli tatt bort, men betydelig dempet. En hund som er vant med sau fra den er valp vil ikke nødvendigvis være sauerein. Det er noe helt annet at en sau står stille eller at en sau løper. Løpingen vi trigge jaktinstinktet, en stillestående sau vil i bestefall trigge nysgjerrigheten.

Dennis er redd sauer, men jeg stoler alikevell ikke på hvor dypt denne redselen sitter og har han aldri løs i områder med sau.

Den eneste godkjente måten å få hunden sauerein på er at en person med kurs, strømmer hunden. Nå har ikke jeg behov for å ha hunden løs hvor det er fare for å treffe sau, så da tar jeg heller mine forhåndsregler i slike områder:)

Husk: du kan ha en kjempegod innkalling, men om hunden din ser en sau som løper, er det langt i fra sikkert at den kommer når du roper på den. Så jeg ville ikke tatt noen sjanser. Finnes mange halvgalne bønder rundt forbi!

Jeg vet om flere hunder som har vært på godkjente kurs der de har blitt strømmet på sau, men de har alikevel løpt etter/angrepet sau i en annen setting. Så jeg mener at dette ikke er til å stole på, selvsagt hjelper det helt sikkert mye, men jeg hadde alikevel ikke vært helt trygg om jeg hadde en hund som i utgangspunktet vill løpe etter sau...

Som jeg skrev: "Dette handler om instinkt som aldri kan bli tatt bort" hunder vil dermed reagere forskjellig på denne behandlingen. Vi hadde en dachs for mange år siden dette overhodet ikke hjalp på. Med en gang støtet slutta, løp hunden etter sau. Så for å holde den "nede" måtte strømmen stå på om du skjønner. Så denne ble ikke saueren i det hele tatt. Men strømming er til dags dato den sikreste av de metodene som finnes, men uansett ikke helt sikkert da dette er snakk om hundens dype instinkter som bare kan dempes men ikke fjernes.

Finnes jo også de hundene som ikke har noen jaktinnstinker på sau i det heletatt happy3 Trayan har vært med på gjeting flere ganger og kunne ikke brydd seg mindre om de løpske sauene, og om han skulle finne på å ville leke er de overhodet ingenting som sitter dypt. Helt vanlig inkalling fungerer veldig godt for oss wink3 Er jo ganske individuelt dette happy3 Rådyr derimot er mye, mye morsommre happy4 Om man ikke har fått testet ut innstinktene til hunden sin og ikke føler seg trygg i forskjellige "jakt" settinger er nok det beste en langline ja happy3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Doggirl

Doggirl


Antall Innlegg : 30
Join date : 08.11.2010
Age : 30
Bosted : Rogaland

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyTor Nov 18 2010, 21:20

Venninna mi sin aussie er hel GAL etter sau....hun holder på å kvele seg om det er sau i nærheten. Hun kommer helt i en transe...

Men før hun ble SÅÅ gal, var de på tur i et område der det ofte går sauer innegjerdet med en grusvei ved siden av (gjerdet skiller veien og jordet liksom) så var det en plass jerdet var tråkket litt ned, og Chessie hoppet over og satte etter et lam, tok det igjen og la det i bakken. Veninna mi fikk helt panikk! Men hun gjorde ikke lammet noe, bare satt på det helt til venninna mi henta henne. Men etter dette har hun alltid vært i bånd der det er fare for sau...
Til Toppen Go down
http://www.clickerdog.blogg.no
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? EmptyTor Nov 18 2010, 21:26

Doggirl skrev:
Venninna mi sin aussie er hel GAL etter sau....hun holder på å kvele seg om det er sau i nærheten. Hun kommer helt i en transe...

Men før hun ble SÅÅ gal, var de på tur i et område der det ofte går sauer innegjerdet med en grusvei ved siden av (gjerdet skiller veien og jordet liksom) så var det en plass jerdet var tråkket litt ned, og Chessie hoppet over og satte etter et lam, tok det igjen og la det i bakken. Veninna mi fikk helt panikk! Men hun gjorde ikke lammet noe, bare satt på det helt til venninna mi henta henne. Men etter dette har hun alltid vært i bånd der det er fare for sau...

Jeg er absolutt helt enig i at hunder man ikke har testet eller stoler på rundt sau bør holdes i bånd/langline i områder hvor man vet det er sau happy3 Jeg hadde aldri turt og hatt en hund jeg ikke stolte på eller hadde "testet", løs i områder med sau, men det er mer fordi jeg vet om flere "gale" bønder der ute happy4
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Sponsored content





Saueren? Empty
PosteTema: Re: Saueren?   Saueren? Empty

Til Toppen Go down
 
Saueren?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: