Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Mentaltest missbrukas......

Go down 
+12
Karin Larsson
Ane
Marion G
Nina (Kennel Dijontoma)
Maria
BeeBronx
Gry Elena
Irene
Lex
Caroline
Linn
CAMALIS
16 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyTir Okt 19 2010, 17:57

Jag har inte läst Hallgrens artikel, men håller med all sannolikhet inte med. Då jag träffat honom personligen flera gånger och hans inställning och teorier inte är min direkt.
Det finns säkert saker att förbättra i ett MH men att förkasta ett test rakt av tycker är mycket synd.
Varför man förkastar något utan att ge ett alternativ ?

Vilken del och varför, eller räcker det som kommentar, att man bara testar stressnivån i hela testet?

Hallgren har vad jag vet fortfarande inte blivit varken biolog eller etolog, så nej jag är ledsen, jag tror inte jag håller med honom, och tycker det är synd att han förkastar de som med otroligt lång erfarenhet "tänkt till" och analyserat, detta otroligt bra redskapet vi har att se något om hundarnas psyke.

Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
BeeBronx

BeeBronx


Antall Innlegg : 174
Join date : 18.06.2009
Age : 54

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyTir Okt 19 2010, 18:03

Karin - du skall nog läsa innan du bedömmer. han förkastar det inte som så. Snarare resonerar och lägger vikten av hela kullens bedömning som verkligen eftertrycks om det skall vara ett arbetsverktyg som tolkas.
Til Toppen Go down
http://www.beebronx.com
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyTir Okt 19 2010, 19:01

Som jag sa, nej jag har inte läst artikeln, men läste första inlägget och överskriften att det missbrukas, och tyckte till på det.

Därför undrade jag även om jag kanske formulerar mig dåligt, vad är fel, och vad ska man göra i stället tycker de som kritiserar testerna för mentalitet?

Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyTir Okt 19 2010, 19:37

Karin Larsson skrev:
Som jag sa, nej jag har inte läst artikeln, men läste första inlägget och överskriften att det missbrukas, och tyckte till på det.

Därför undrade jag även om jag kanske formulerar mig dåligt, vad är fel, och vad ska man göra i stället tycker de som kritiserar testerna för mentalitet?

Karin

Hvis du leser artikkelen, så ser du jo også hva slags argumenter han bruker når han setter spørsmål ved om kanskje man tillegger det for mye vekt eller tolker feil. Det er vel én side, så det tar ikke lang tid heller happy6 Artikkelen er vel lagt ut som info, food for thought osv. Man leser, tenker gjennom det og finner ut om man er uenig eller enig. Kanskje hele, kanskje deler. Det er uansett alltid sundt å tenke gjennom ting happy3

Hvis man utfører en test uten å vite hva testen viser er det jo veldig lett å tolke feil, overtolke osv. Hvis man da feiltolker resultater av en test og så bruker det som en bibel videre (i stedet for et av flere hjelpemidler), så kan man jo se at det kan bære galt av sted.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyTir Okt 19 2010, 20:49

Kan noen sende meg artikkelen hadde det vert fint. marianne@oyerhamn.com
Til Toppen Go down
BeeBronx

BeeBronx


Antall Innlegg : 174
Join date : 18.06.2009
Age : 54

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyOns Okt 20 2010, 04:56

Linn skrev:
Karin Larsson skrev:
Som jag sa, nej jag har inte läst artikeln, men läste första inlägget och överskriften att det missbrukas, och tyckte till på det.

Därför undrade jag även om jag kanske formulerar mig dåligt, vad är fel, och vad ska man göra i stället tycker de som kritiserar testerna för mentalitet?

Karin

Hvis du leser artikkelen, så ser du jo også hva slags argumenter han bruker når han setter spørsmål ved om kanskje man tillegger det for mye vekt eller tolker feil. Det er vel én side, så det tar ikke lang tid heller Mentaltest missbrukas...... - Page 2 332565 Artikkelen er vel lagt ut som info, food for thought osv. Man leser, tenker gjennom det og finner ut om man er uenig eller enig. Kanskje hele, kanskje deler. Det er uansett alltid sundt å tenke gjennom ting Mentaltest missbrukas...... - Page 2 557338

Hvis man utfører en test uten å vite hva testen viser er det jo veldig lett å tolke feil, overtolke osv. Hvis man da feiltolker resultater av en test og så bruker det som en bibel videre (i stedet for et av flere hjelpemidler), så kan man jo se at det kan bære galt av sted.
Mentaltest missbrukas...... - Page 2 332565
Til Toppen Go down
http://www.beebronx.com
Gjest
Gjest




Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyOns Okt 20 2010, 07:26

Setter stor pris på om noen vil være så snill og sende meg dette. Smile

anettevabo@hotmail.com
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyOns Okt 20 2010, 07:57

Ikke lest artikkelen, men bare lurer på om noen kan fortelle meg NÅR hundene bør mentaltestes???
Hvor unge/gamle bør de være?
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyOns Okt 20 2010, 09:32

Kizz skrev:
Ikke lest artikkelen, men bare lurer på om noen kan fortelle meg NÅR hundene bør mentaltestes???
Hvor unge/gamle bør de være?

Här hittar du info om MH och vilken ålder som är lämpligast:
http://www.sbk.nu/upload/02_Kopa_hund/hundars%20mentalitet/mhbroschyr_slutversionscreen2.pdf

På lördag har jag ordnat ett MH för mina valpköpare, där den yngsta är ett och den äldsta är 4 år.
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyOns Okt 20 2010, 09:56

Dogbytes skrev:
Kizz skrev:
Ikke lest artikkelen, men bare lurer på om noen kan fortelle meg NÅR hundene bør mentaltestes???
Hvor unge/gamle bør de være?

Här hittar du info om MH och vilken ålder som är lämpligast:
http://www.sbk.nu/upload/02_Kopa_hund/hundars%20mentalitet/mhbroschyr_slutversionscreen2.pdf

På lördag har jag ordnat ett MH för mina valpköpare, där den yngsta är ett och den äldsta är 4 år.

Det der så spennende ut ja happy3
Lykke til på lørdag happy6
Blir sikkert moro for alle sammen!
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyOns Okt 20 2010, 10:25

Jag har tyvärr inte tidningen kvar, letade igår men hitta den inte.
Men min tanke var att om vi pratar här, så kan man väl säga vad som är citerat eller vad man tycker är bra eller dåligt.
Alternativ är att man lägger ut ( men det kanske man inte får, jag vet inte) och tycker till efter det.

Men nu tycker ni ju till men man vet inte om vad, så då tyckte jag också till ;-)


Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
CAMALIS

CAMALIS


Antall Innlegg : 607
Join date : 11.06.2009
Age : 52
Bosted : Sverige

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyOns Okt 20 2010, 19:49

Karin Larsson skrev:
Jag har tyvärr inte tidningen kvar, letade igår men hitta den inte.
Men min tanke var att om vi pratar här, så kan man väl säga vad som är citerat eller vad man tycker är bra eller dåligt.
Alternativ är att man lägger ut ( men det kanske man inte får, jag vet inte) och tycker till efter det.

Men nu tycker ni ju till men man vet inte om vad, så då tyckte jag också till ;-)


Karin

Maila mig på camalis@hotmail.com om du vill ha artikeln så sänder jag dig den.
Til Toppen Go down
http://www.camalis.se
CAMALIS

CAMALIS


Antall Innlegg : 607
Join date : 11.06.2009
Age : 52
Bosted : Sverige

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyOns Okt 20 2010, 19:57

Anette&Dior skrev:
Setter stor pris på om noen vil være så snill og sende meg dette. Smile

anettevabo@hotmail.com

Sänder dig artikeln nu wink3
Til Toppen Go down
http://www.camalis.se
CAMALIS

CAMALIS


Antall Innlegg : 607
Join date : 11.06.2009
Age : 52
Bosted : Sverige

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyOns Okt 20 2010, 19:58

Marianne skrev:
Kan noen sende meg artikkelen hadde det vert fint. marianne@oyerhamn.com

Skickat artikeln till dig nu wink3
Til Toppen Go down
http://www.camalis.se
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyMan Okt 25 2010, 15:53

Anders Hallgrens argument ang Mental test missbrukas innehåller en hel del svammel.
Jag är självklar ingen expert på något område, men en himla massa erfarenhet har jag av både mentaltester, mentalbeskrivningar, hunduppfödning och uppföljning av arvbarhet-mentalitet. Inte har jag kunnat bedriva forskning, men forskning, men jag vet inte om Hallgren själv gjort det heller.
Han säger att en problem hund är en stressad hund. Ja det kan den vara, men varifrån kommer stressen. Vilket var först hönan eller ägget, dvs, problemet hunden har mentalt som gör den stressad eller stressen?
Jag kan i alla fall själv tycka att hundar blir stressade av en orsak, vissa har dock en låg stresströskel medans andra har en låg sådan precis som vi människor.
På mentaltester kan vi se hur hunden agerar i en stressad situation, hur mycket balans finns det hos hunden att hantera stress i tex hotfull situation och även under ett helt test som ju tar ca 45-50 minuter ( MT). Vissa hundar kan även i en hotfull stressad situation hitta en balans i agerandet i förhållande till hot och stress. Detta anser jag vara en viktig egenskap och intressant att få testa och pressa fram i en testsituation.
Han anser vidare att testet inte är brukbart på individ nivå eftersom han anser att testet inte kan förutsäga en hundens framtida beteende. Även här tycker jag mig av erfarenhet se att de hundar som haft ett visst beteende, ett visst sätt att lösa en situation följt detta mönster ” in real life”. Tex kan man se graden av nyfikenhet som hjälper hunden fram och lösa en ” otäck” situation. Denna egenskap är nog så bra att ha i verkligheten. Att vissa individer lätt ”skakar av sig” obehagligheter på testbanan kan man mycket väl se på dessa hundar även till vardags.
Man måste förstå att testsituationerna på ett MT är ”påhittade” och händer inte i vardagslivet, men man kan simulera fram hur hunden löser problem och vilka egenskaper den använder sig av som den sedan även nyttjar i vardagen. Absolut går mycket att träna med god miljöträning, men den hund/individ som bär med sig goda egenskaper behöver kanske inte lika mycket träning och klarar av svåra situationer utan att bli stressad och behöva ha en ägare som lösr det åt hunden.
Jag vågar nog påstå efter att både arbetat som mental figurant och gjort tester på en ansenlig mängd hundar och fött upp ca 140 valpar under åren att jag har användning av mentaltest även på individ nivå.
Leena Ekroth, xitamiz kennel
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyOns Okt 27 2010, 09:08

Men om flera tycker det var intressant och att det han skriver är " en bra teori", kan ni inte säga vad som är bra eller vad ni vill ha för förändring i testet?

Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyOns Okt 27 2010, 15:38

Han skriver at testen ikke sier noe om hundens mentale egenskaper er arvelige, men kun om dens stresstoleranse. Hva da om man sammenligner testens resultater med testene til forfedre og søsken, kan man ikke se der at visse resultater er like som testene på f.eks. mor, bestemor, oldemor osv.og på det grunnlag si at egenskapen er arvelig?

Han snakker her om problemhunder,- hunder som er aggressive, og at testen blir brukt som en analyse på hvorfor de er problematiske.
Er det da slik at om man gjør testen to ganger med f.eks en måneds mellomrom, blir resultatet likt den første testen eller er resultatet totalt forskjellig, alt etter som hunden er stresset eller ikke i testøyeblikket??


Jeg har ingen erfaring når det gjelder slike tester, men prøver å lese testene på foreldrene og leddene bakover før jeg bestemmer meg for valp.

Jeg føler meg litt forvirret...tenker at man kan sjekke Dog Webb for helseresultater og utstillingsresultater og da være sikker på hva man kjøper når det gjelder den biten, men når det gjelder mentalitet på hunden så har man jo bare oppdretter sitt ord og stole på...og testresultater!














Til Toppen Go down
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyFre Okt 29 2010, 09:46

Marianne skrev:
Han skriver at testen ikke sier noe om hundens mentale egenskaper er arvelige, men kun om dens stresstoleranse. Hva da om man sammenligner testens resultater med testene til forfedre og søsken, kan man ikke se der at visse resultater er like som testene på f.eks. mor, bestemor, oldemor osv.og på det grunnlag si at egenskapen er arvelig?

Han snakker her om problemhunder,- hunder som er aggressive, og at testen blir brukt som en analyse på hvorfor de er problematiske.
Er det da slik at om man gjør testen to ganger med f.eks en måneds mellomrom, blir resultatet likt den første testen eller er resultatet totalt forskjellig, alt etter som hunden er stresset eller ikke i testøyeblikket??


Jeg har ingen erfaring når det gjelder slike tester, men prøver å lese testene på foreldrene og leddene bakover før jeg bestemmer meg for valp.

Jeg føler meg litt forvirret...tenker at man kan sjekke Dog Webb for helseresultater og utstillingsresultater og da være sikker på hva man kjøper når det gjelder den biten, men når det gjelder mentalitet på hunden så har man jo bare oppdretter sitt ord og stole på...og testresultater!


Jag upplever att på de testerna jag varit på under alla år, så kan man se på en hund vilken som är den största egenskapen, vilket är ganska logiskt, alltså det tycker jag även vi människor gör. Till exempel, om jag är mycket social så löser jag "problem " med min socialitet.
Sen har man ju oftast mer än en egenskap, vilket jag också tycker jag kan se på indivden på ett mh, och MT. Till exempel, om jag testar min socialitet och "problemet" inte försvinner, vad gör jag då ? Då brukar man se en annan egenskap komma fram, tex lite arg, eller fly.
Så ursäkta, nog kan man se på individen i ett mh eller mt, dock vill jag som uppfödare gärna se vilka egenskaper som kullen har gemensamt och vad som kanske någon i kullen har inviduellt. Då jag ju se vad kullen blev med de föräldrarna.
Det samma är att jag vill göra det tidigt för att de inte ska ha för mycket erfarenhet av livet, eller att de blivit för mycket "fostrade".


Problemhundar brukar ju ha vissa egenskaper som är lite för mycket av det vi anser vara negativt. Men om man som ägare då förstår vilken egenskap den har så mycket av, kan man faktiskt styra egenskapen så att problemet inte är så stort, tex så att hunden inte behöver svara med skärpa om den nu är rädd för människor. Accepterar vi att "ja, så är min hund", och då talar om att, tyvärr min hund tycker inte om folk och brukar visa det på ett tråkigt sätt, dock älskar jag hunden för det den är och inte vad den borde vara, och på det sättet behöver hunden inte hälsa, jag bestämmer att den inte ska det, för hunden blir ofta rädd, och då behöver den inte ta till det dåliga beteendet.
Alltså hunden behöver inte svara med skärpa, då hotet inte finns, jag som ägare ser till att det inte blir ett hot, för jag förstår min hund.

Jag säger inte att det är så lätt att ha en sån hund, men om jag förstår hunden behöver jag inte utsätta den för det den inte klarar av, och hunden kan faktiskt fungera i min familj och bli älskad för det den är.
Är nu hunden en problemhund så är det ju också viktigt att man som uppfödare ser det, och om hela kullen blir "sån" så kanske man då inte ska avla vidare på det psyket..

Så ett mh, och mt, är mycket givande för uppfödare och ägare.

Det är så tråkigt när man kritiserar men inte vet eller kan säga vad man kritiserar, eller hur man tänkt i stället, det vore en givande disskution om man kunde ha det, alltså vi tänker ju och tycker annorlunda och ju fler som tänker ju klokare blir man ju.
Men naturligtvis är inte ett test komplett och kan säkert kompletteras. Så tyvärr så ser det ut som jag inte håller med honom i det han tycker..igen.

Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyFre Okt 29 2010, 13:52

BeeBronx skrev:
Jag är helt inne på samma "upplevelse" och intryck från de MH jag har deltagit i.
Kanske borde man ta upp denna artikell i SSPK och mentalkommiteen.

ööhhh??? Ursäkta men jag förstår inte den här meningen ovan. Vad är det som man bör ta upp?? Att Anders Hallgren har en åsikt som går stick i stäv med massa kunniga människors erfarenhet bla de som arbetat med mentaltester och mentalbeskrivningar på forsknings nivå på universitetet i Stockholm. bla av doktor i etologi Kenth Svartgberg.
till er som vill veta mer om MH/MT läs " Mentalitetsboken" av Ingalill-Blixt, Curt Blixt och Kenth Svartberg ISBN 978-91-631-8725-4 en super bra bok som med enkel text ger massa svar om olika testformer, egenskaperna i testen utvärdering MH där fnns även en etoligi skola.

Leena Ekroth
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyFre Okt 29 2010, 15:06

Mentalitetsboken är kanon happy6
Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyFre Okt 29 2010, 19:13

Karin Larsson skrev:
Marianne skrev:
Han skriver at testen ikke sier noe om hundens mentale egenskaper er arvelige, men kun om dens stresstoleranse. Hva da om man sammenligner testens resultater med testene til forfedre og søsken, kan man ikke se der at visse resultater er like som testene på f.eks. mor, bestemor, oldemor osv.og på det grunnlag si at egenskapen er arvelig?

Han snakker her om problemhunder,- hunder som er aggressive, og at testen blir brukt som en analyse på hvorfor de er problematiske.
Er det da slik at om man gjør testen to ganger med f.eks en måneds mellomrom, blir resultatet likt den første testen eller er resultatet totalt forskjellig, alt etter som hunden er stresset eller ikke i testøyeblikket??


Jeg har ingen erfaring når det gjelder slike tester, men prøver å lese testene på foreldrene og leddene bakover før jeg bestemmer meg for valp.

Jeg føler meg litt forvirret...tenker at man kan sjekke Dog Webb for helseresultater og utstillingsresultater og da være sikker på hva man kjøper når det gjelder den biten, men når det gjelder mentalitet på hunden så har man jo bare oppdretter sitt ord og stole på...og testresultater!


Jag upplever att på de testerna jag varit på under alla år, så kan man se på en hund vilken som är den största egenskapen, vilket är ganska logiskt, alltså det tycker jag även vi människor gör. Till exempel, om jag är mycket social så löser jag "problem " med min socialitet.
Sen har man ju oftast mer än en egenskap, vilket jag också tycker jag kan se på indivden på ett mh, och MT. Till exempel, om jag testar min socialitet och "problemet" inte försvinner, vad gör jag då ? Då brukar man se en annan egenskap komma fram, tex lite arg, eller fly.
Så ursäkta, nog kan man se på individen i ett mh eller mt, dock vill jag som uppfödare gärna se vilka egenskaper som kullen har gemensamt och vad som kanske någon i kullen har inviduellt. Då jag ju se vad kullen blev med de föräldrarna.
Det samma är att jag vill göra det tidigt för att de inte ska ha för mycket erfarenhet av livet, eller att de blivit för mycket "fostrade".


Problemhundar brukar ju ha vissa egenskaper som är lite för mycket av det vi anser vara negativt. Men om man som ägare då förstår vilken egenskap den har så mycket av, kan man faktiskt styra egenskapen så att problemet inte är så stort, tex så att hunden inte behöver svara med skärpa om den nu är rädd för människor. Accepterar vi att "ja, så är min hund", och då talar om att, tyvärr min hund tycker inte om folk och brukar visa det på ett tråkigt sätt, dock älskar jag hunden för det den är och inte vad den borde vara, och på det sättet behöver hunden inte hälsa, jag bestämmer att den inte ska det, för hunden blir ofta rädd, och då behöver den inte ta till det dåliga beteendet.
Alltså hunden behöver inte svara med skärpa, då hotet inte finns, jag som ägare ser till att det inte blir ett hot, för jag förstår min hund.

Jag säger inte att det är så lätt att ha en sån hund, men om jag förstår hunden behöver jag inte utsätta den för det den inte klarar av, och hunden kan faktiskt fungera i min familj och bli älskad för det den är.
Är nu hunden en problemhund så är det ju också viktigt att man som uppfödare ser det, och om hela kullen blir "sån" så kanske man då inte ska avla vidare på det psyket..

Så ett mh, och mt, är mycket givande för uppfödare och ägare.

Det är så tråkigt när man kritiserar men inte vet eller kan säga vad man kritiserar, eller hur man tänkt i stället, det vore en givande disskution om man kunde ha det, alltså vi tänker ju och tycker annorlunda och ju fler som tänker ju klokare blir man ju.
Men naturligtvis är inte ett test komplett och kan säkert kompletteras. Så tyvärr så ser det ut som jag inte håller med honom i det han tycker..igen.

Karin

Jeg er veldig enig i det du skriver her happy4 Og en hund skal man elske for det den er. det blir helt feil og presse en hund inn i f.eks hilsesituasjoner hvis den er redd mennesker. Det beste er og ikke la den få dårlige erfaringer, men heller oppleve positive opplevelser, spesielt i situasjoner den ikke er komfortabel med.

Det jeg ofte ser med "problemhunder "er når hunden kommer i kjønnsmodning og kanskje opplever ting som er "skummelt", det kan være mennesker eller andre hunder. så blir adferden forsterket ved eiers oppførsel og håndtering av problemet. Har man da en skarp hund med høy forsvarslyst i med en eier som ikke kan noe om hund eller rasen ...ja da kan problemet bli mye større enn det ellers kunne blitt med en annen eier. Så ser man slik på det så er en mentaltest super når en oppdretter velger foreldredyr, og også kan plukke ut rett valp til rett eier.

Men jeg undres... finnes det tester for 7-8 uker gamle valper? noen som har hørt om Vollhart testen? (tror det uttales slik)
Bare noen tanker jeg gjør meg. unsure3
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 EmptyFre Okt 29 2010, 19:57

Ja det finnes, Irene på Kennel Rattenjäger valpekull-tester jo f.eks alle sine kull/valper, jeg hadde god nytte av det jeg fikk vite om Jonas fra den testen da jeg hentet han... happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Sponsored content





Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Mentaltest missbrukas......   Mentaltest missbrukas...... - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Mentaltest missbrukas......
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Mentaltest, Helsinki 18.08.13
» Råtta har bestått mentaltest

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: