|
| Ingen respekt for "nei"!! | |
|
+4Fly IdaCharlotte Nina (Kennel Dijontoma) camthe 8 posters | Av | Innlegg |
---|
camthe
Antall Innlegg : 5 Join date : 09.08.2010 Bosted : Østfold
| Tema: Ingen respekt for "nei"!! Man Aug 09 2010, 21:34 | |
| Hei, alle sammen! Jeg har hatt min DP i 5 dager og hun er nå drøye 8 uker. Jeg ble medlem nå idag fordi jeg begynner å bli skrekkelig frustrert! Håper at noen som kjenner DP kan bistå meg litt. Mitt problem begynner (allerede! Hun er jo så liten enda...!!) å bli at hun ikke respekterer "nei" når hun gjør ulovlige ting. Sier jeg "nei", ser hun skøyeraktig på meg, får skikkelig "raptus" og biter på alt i nærmeste radius og kan ikke vente med å gjøre den ulovlige tingen igjen. Og jeg er nøye med å skifte tonefall når jeg sier "nei". Jeg har også forsøkt å roe "rapusen" med å snu henne på ryggen i fanget mitt for å få henne til å bli mer ydmyk. Men uten hell... Hun har blitt utrolig trygg på noen få dager og jeg har jobbet iherdig med henne. Jeg har fortsatt ferie. Nå har hun nesten blitt for trygg (om det kan forekomme...) og det virker som hun tror hun er dronningen i huset når det gjelder å bite på hva hun vil og hoppe opp hvor hun vil. Jeg kan jo legge til at det er bare henne og meg som bor her. Håper noen har noen forslag på hva jeg kan gjøre! Der er bare så frustrerende, fordi hun er så utrolig dyktig ellers og tar til seg all trening! Hun har allerede begynt med å stå ved døren å hyle når hun må ut. Bare hatt to små tisse-uhell den første dagen | |
| | | Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Ingen respekt for "nei"!! Man Aug 09 2010, 21:51 | |
| Du må huske at for valpen betyr NEI absolutt ingen ting før hun har lært hva det betyr, og etter bare 5 dager med deg og når man er bare 8 uker gammel ennå, så er det hvert fall ikke rart at man ikke har skjønt det enda...! Som regel vil en valp med raptus bare få enda mer raptus av en som begynner å rope, det har skjeldent noen motsatt effekt, og å begynne å bryte henne ned på ryggen vil også bare gjøre en del personligheter enda mer krakilske... Prøv heller å avlede henne med å gi henne noe å ligge og tygge på når hun bør roe seg ned, avbryt leken ved å reis deg og gå rolig vekk når hun leker for voldsomt, av bryt leken ved f.ks. å sett henne i en valpegrind eller i bånd når hun herjer og leker for voldsomt, sett henne i fanget ditt med ryggen mot deg og sryk henne med rolige bevegelser nedover brystet når hun bør roe seg ned osv... Og husk, alle valper må få lov til å ha litt raptus innimellom, det er jo en stor del av det å være en valp full av sprell... | |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Ingen respekt for "nei"!! Man Aug 09 2010, 22:56 | |
| Hei og velkommen hit! Først av alt: Grattis med ny valp! Jeg har, med stort hell, lært alle nykomlinger hva "NEI!" betyr. Setter meg på gulvet. Legger godbiter forran meg (og har godbiter i hånda.) Når hunden prøver å ta de, sier jeg "nei," hører den ikke dytter jeg den (forsiktig men bestemt) bort. Dette gjentar jeg helt til valpen ikke tar godbiten når jeg bare sier "nei." Da får den av godbitene jeg har i hånda. Gjentar dette et par ganger om dagen, i 2-3 dager. Virker like fint hver gang! Og som Nina sier er raptus en del av valpehverdagen! Kaller DP valper for popcorn. De spretter både hit og dit uten mål og mening!! Og tar helt av innimellom. Lykke til med valpen, du har en fantastisk tid i møte!! |
| | | IdaCharlotte
Antall Innlegg : 228 Join date : 23.06.2009 Age : 29 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Ingen respekt for "nei"!! Man Aug 09 2010, 23:38 | |
| den elste hunden vår oppdro Lotta. De har vært veldig uadskillige siden vi fikkk Lotta. så vi har nesten aldri trengt å sakt nei til henne, men i det siste begynner hun å bjeffer og vår andre henger seg med i bjeffingen.. Vi har prøvd å sakt nei til henne en del ganger. men så endag så fant vi ut at kanskje vi skal prøve noe nytt, siden hun ikke forsto va vi mente. nå bruker vi kun "legg av" på begge to. bjeffingen slutter med engang vi sier "legg av". Selv greier jeg ikke å høres streng ut når jeg sier nei. Men husk: ett nei-ord skal 5 positive komme ut av det | |
| | | Fly
Antall Innlegg : 960 Join date : 10.06.2009 Age : 56 Bosted : Halden
| Tema: Re: Ingen respekt for "nei"!! Tir Aug 10 2010, 04:45 | |
| | |
| | | Eva Admin
Antall Innlegg : 1839 Join date : 10.06.2009 Bosted : Drammen
| Tema: Re: Ingen respekt for "nei"!! Tir Aug 10 2010, 05:50 | |
| | |
| | | camthe
Antall Innlegg : 5 Join date : 09.08.2010 Bosted : Østfold
| Tema: Re: Ingen respekt for "nei"!! Tir Aug 10 2010, 08:15 | |
| Takk for mange svar! Nå har jeg fått noe tips, og det er bare å begynne...hehe! Det er så lett å glemme at hun er jo bare 8 uker, hun har blitt så trygg og tøff. Men jeg må kanskje bare godta at det er endel ulydigheter disse første ukene. Jeg er bare så redd hun da ikke slutter med det, om jeg ikke sier "nei" fra starten av. Det med at jeg skulle legge henne på ryggen var det veterinæren som foreslo. Det var visst et godt triks mot urolige valper. Men valper er jo så forskjellige, så man må nok prøve MANGE triks, før man finner noe som passer sin valp Jeg har hatt to dachser fra de var valp, og da har ikke dette vært noe problem. Man føler seg litt udugelig som valpe-eier når valpen ikke lyder et bestemt "nei"... | |
| | | Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Ingen respekt for "nei"!! Tir Aug 10 2010, 08:43 | |
| Dette er IKKE ulydigheter. Som Nina skriver så kommer ikke "nei" innebygget og må læres inn. Valpen din er en liten baby og kan ingenting. Sånn er det bare. Alt må læres inn med gode opplevelser. Står du og roper så blir hun bare stresset og vil gjøre en masse krumspring. Hun skjønner ikke hva du mener. Husk også at på den alderen har de hukommelse som en gullfisk. Det går fort inn og fort ut igjen. Du må være tålmodig og vite at du har et par års trening og oppfølging foran deg, før hunden din er voksen og roer seg mer ned. Forhåpentligvis har du også en oppdretter som kan være en ressursperson for deg Lykke til | |
| | | Simira
Antall Innlegg : 1072 Join date : 14.06.2009 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Ingen respekt for "nei"!! Tir Aug 10 2010, 08:49 | |
| Velkommen til valpeverdenen! Det meste er normalt. Du fikk meg akkurat til å glede meg til å ta fatt på det samme med valpen som kommer på fredag! | |
| | | Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Ingen respekt for "nei"!! Tir Aug 10 2010, 09:04 | |
| At en valp ikke lyder ett bestemt nei er, som flere sier her, helt naturlig. For det første aner de ikke hva nei betyr og for det andre så kan en sint stemme gjøre valpen mer hyper evt. usikker siden den ikke skjønner hvorfor man blir sint. Noen reagerer med å trekke seg unna og bli usikker når vi opptrer sint siden sinne er ett tegn på aggresjon. Når hunder viser aggresjon ovenfor hverandre så sier de klart i fra at "hold deg unna, ikke kom nærmere". Noe å tenke på når en kaller inn hunden sin og blir irritert når den ikke kommer. Brøler man "KOM HIT!" med sint stemme vil det for hunden bety "HOLD DEG UNNA!" Det eneste som nytter er å lære valpen/hunden hva som er riktig adferd ved å belønne det man vil ha. Når valpen gjør noe uønsket er det beste å avlede den, roe den ned (dersom den uønskede adferden skyldes stress), lære den nei eller lære den alternativ adferd (vil man ikke at valpen skal tigge med matbordet lærer man den istedet å ligge en annen plass når man spiser og belønner den for at den holder seg unna matbordet. Vil man ikke at den skal hoppe opp å hilse på mennesker, lærer man den at den får hilse når den sitter, osv). Å lære inn nei på en positiv måte gjør jeg omtrent som Anette: Jeg skjærer opp mange gode godbiter på forhånd også tar jeg valpen i bånd. Så kaster jeg en godbit to-tre meter fremfor valpen mens den ser at jeg kaster. Valpen vil naturligvis gå bort for å spise godbiten. Jeg lar den gå ett lite stykke, men rett før den kommer bort til godbiten sier jeg nei (med vanlig monoton stemme. Ikke sint i det hele tatt, men heller ikke med "godsnakkestemmen"). Dersom valpen ikke stopper opp for å se på meg når den hører stemmen min, passer jeg på å holde båndet (uten å rykke eller dra) slik at den ikke rekker bort til godbiten. Når valpen ikke kommer seg helt frem til godbiten vil den ganske raskt se på meg for å sjekke hva som skjer. Da roser jeg og gir den to-tre godbiter fra hånda. Jeg tar opp godbiten fra gulvet og kaster den på nytt to-tre meter fremfor valpen. Etter noen slike forsøk, så vil valpen kjapt se på meg når jeg sier nei istedet for å prøve å gå bort til godbiten. Den vet jo at det lønnes å heller se på meg! I stedet for nei kan man like gjerne bruke stopp eller ett annet signal, for det eneste man lærer valpen er at når du hører ordet nei, så skal du stoppe med det du holder på med og se på meg, for det er det som lønnes. Å legge valpen på rygg (eller i bakken) er forøvrig ganske så urettferdig (dersom den ikke selv legger seg på rygg for å få kos på magen. Mange som liker det. Men da blir det noe helt annet). Det å legge hunden på rygg er å med makt tvinge den til å underkaste seg. Man ser at særlig valper legger seg på rygg i møte med andre hunder for å gi signal om at "jeg er bare snill og grei, så vær snill med meg og", men da gjør de det frivillig og den andre hunden viser ikke aggresjon. Når vi med makt tvinger en hund på rygg, så viser vi tydelig aggresjon ovenfor valpen og det er ikke en god måte å skape tillit på og i alle fall ikke ro. I verste fall kan du etterhvert fremkalle aggresjon eller usikkerhet hos valpen ved at den vil forsøke å "redde skinnet sitt" før den blir tvunget i bakken enten ved å ta igjen eller ved å holde seg unna deg. Å legge valpen på rygg er altså ikke rotrening, men heller maktbruk. Som nevnt tidligere her så kan man trene ro ved å stryke valpen på brystet dersom den liker det. Noen valper roer seg ved å få noe å tygge på, andre kan man bære litt på samtidig som man stryker og snakker rolig. Man må bare prøve seg frem og finne ut hva som roer sin valp. Og husk at "ulydig" hund vil du få i mange epoker fremover. I pubertetstiden må en bare bite tennene sammen og være tålmodig, for da er det mange hunder som "mister hørselen og glemmer alt de tidligere har lært". Gratulerer med valp og lykke til!! | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Ingen respekt for "nei"!! | |
| |
| | | | Ingen respekt for "nei"!! | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |