- Marte skrev:
- Noen som vet hvordan man lager tabeller i photoshop?
Feks om man skal lage en tabell til en stamtavle?
Jeg får det ikke til
Har brukt den firkanten under T'en som symboliserer skrift, men jeg får bare lagd èn, og når jeg lagrer bildet synes den ikke.. Hmmmm
Heisann Marte
Har et forslag til deg hvordan du kan gjøre dette!
1. Lag deg et ark på størrelsen du ønsker for stamtavlen.
2. Legg til et nytt layer (det er dette layeret du skal bruke å legge tabellen på
3. Bruk Rectangular Marque Tool og marker et område på siden (f.eks. er det til besteforeldre, så kan du jo gjøre området 1/4 av arkets høyde stort (dårlig setning)).
4. Høyreklikk inne i området og velg "Stroke"
5. Nå kan du velge hvor kraftig denne rammen skal være. Jeg har laget en del headere (950x350 pixler) og da var det ofte nok med 1-5 pixler ramme.
6. Velg enten "Inside" eller "Outside". "Center" har ingenting for seg og gir deg bare en stor, fyllt firkant midt i området.
7. Dersom størrelsen var bra, kan du enkelt trykke CTRL+J for å kopiere dette laget (Layer). Husk da å bruke Move Tool for å flytte den nye rammen bort fra den gamle.
Har også et annet forslag til hva du kan gjøre:
1. Last ned en pdf writer fra nettet. Jeg bruker en som heter Cute PDFwriter, og den funker bra.
2. Lag deg en tabell i Open Office (gratis program du kan laste ned fra nettet, som har regneark og powerpoint m.m), Wordpad eller Paint.
3. Velg skriv ut, og velg pdf-printeren.
4. Printeren spør hvor du vil lagre det nye pdf - dokumentet ditt, velg dette og noen sekunder senere har du et pdf-dokument som ikke kan endres.
Håper det hjalp!!