camillahoel
Antall Innlegg : 866 Join date : 11.06.2009 Age : 40 Bosted : Stavanger
| Tema: Fjelltur? Tir Jun 15 2010, 19:27 | |
| Hvor mye tåler en unghund på snart 5 mnd av tur? Jeg har veldig lyst å ta Nyx og Kiwi med på ca 2 timers skogstur osv, men er litt usikker på om det blir for mye for Nyx? Nå skal det nevnes at han er meget godt utviklet for alderen, sett bort ifra at han er midt i "stankelbeinperioden". | |
|
Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Fjelltur? Tir Jun 15 2010, 20:38 | |
| Jeg hadde med meg Otto på alt fra jeg fikk ham... Gikk lange turer med venner og andre hunder så Jonas skulle få dekket sitt behov og hatt det gøy selv om vi hadde en valp som ikke skulle ha like mye mosjon, men jeg hadde Otto i jakken stort sett hele turen, med unnatak fra et par turer nede på bakken så han fikk lekt litt, løpt litt og snust litt, og så opp i jakken igjen når jeg så det var nok, og der la han seg som regel til å sove...! Og så økte vi gradvis mengden han fikk være på bakken etter hvert som han ble eldre...! Han kan jo helt fint være med på 2-timers fjelltur når han er 5 mnd, men jeg ville begrenset mengden tid på bakken i forhold til Kiwi siden han tross alt er for ung til at han skal "hardtrenes" i form av klatring osv ennå...han hadde helt sikkert klart det helt fint og det er ikke ikke sikkert han hadde blitt fysisk sliten en gang, men kroppen hans skal jo ikke ha trening for fulle mugger allerede allikeve...! | |
|
camillahoel
Antall Innlegg : 866 Join date : 11.06.2009 Age : 40 Bosted : Stavanger
| Tema: Re: Fjelltur? Tir Jun 15 2010, 20:53 | |
| Oki! Så greit Kan jo alltids korte ned turen litt og evnt. bære han litt underveis da | |
|
Maiken
Antall Innlegg : 1150 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Hokksund
| Tema: Re: Fjelltur? Ons Jun 16 2010, 07:49 | |
| | |
|
Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Fjelltur? Ons Jun 16 2010, 08:33 | |
| Skal han være med må du belage deg på å bære ham mye av turen. Ta med sekk, som Maiken skrev Kroppen hans er ikke sterk nok til å tåle det ved 5 md, så da må du basere deg på mye bæring, som sagt. | |
|
Takk for meg
Antall Innlegg : 457 Join date : 10.06.2009
| Tema: Re: Fjelltur? Ons Jun 16 2010, 20:29 | |
| Jeg har hatt med alle mine på fjellturer fra de har vært VELDIG små. Jeg har somregel hatt sekk på ryggen, men i den harjeg ikke hatt plass til hund. Så hos meg har de ligget inni jakka . Midjebelte på sekken fungerer fint som "stopper" slik at hunden ikke faller ned. Når hundene har vært veldig små har de for det meste ligget inni jakka, og etterhvert som de har blitt større gått mer selv . | |
|