Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hund som spiser ALT

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Hund som spiser ALT Empty
PosteTema: Hund som spiser ALT   Hund som spiser ALT EmptyTor Jun 03 2010, 17:42

Helt siden vi fikk Nadira har vi hatt et stort problem med henne, og det er at hun spiser ALT. Det er ikke bare snakk om alt av mat, men alt generelt. Det virker som om hun er på let etter noe å spise hele tiden, og alt som "stikker seg ut i terrenget" må svelges. Pinner, papir, hestebæsj, nyklippet gress og evt mat hun måtte finne er favoritten, men hun har også fortært en svær bit isopor, ørepropper, paintballkuler, deler av bruskorker, småstein, sigarettsneiper, plast +++ I dag var vi nede ved sjøen og der fant hun et varmebehandlet bein (sikkert noen som hadde grillet der nede som hadde kasta det i en busk) og en rå krabbeklo som hun greide å få i seg. Hun gikk løs, så jeg fikk ikke tatt det fra henne... Hun VET hun ikke har lov til å ete ting hun finner så da løper hun i motsatt retning av meg for å spise i fred. mad2 Jeg får ikke tatt det fra henne når hun er i bånd heller, for den del. Har hun først begynt å tygge på noe er det som om hun er i transe, og uansett om jeg sier "nei" (en kommando hun vanligvis lyder fint) eller prøver å ta det fra henne så bare fortsetter hun å tygge. Hvis jeg rekker å si "nei" FØR hun har fått det i munnen pleier det å funke hvis hun er i bånd, men har hun allerede fått det i munnen er det håpløst. Dette er ufattelig slitsomt, jeg må følge med på henne som en hauk hvert eneste sekund vi er ute for å unngå at hun spiser noe - er jeg uoppmerksom i 2 sekunder er det nok til at hun har greid å svelge noe, hun er lynkjapp! Jeg er redd hun ska svelge noe giftig/farlig eller noe som setter seg fast i mage/tarm en vakker dag. sad3 Leker har vi også gitt opp å gi henne, hun bare finner seg en rolig krok og begynner å skal tygge i stykker og svelge leken. Senga si tygger hun hull i og eter bomullen inni. blink00 Jeg hadde håpet at dette var en valpegreie som hun ville vokse av seg etterhvert, men nå fyller hun jo 1 år denne måneden, så...

Hvorfor gjør hun dette? Er det et symptom på stress? Det virker som om denne spisinga har blitt en mani hos henne. Hva kan jeg gjøre for å få slutt på det? Det er så ufattelig slitsomt!

Det vi har prøvd til nå:

*Lært henne å gå fint og rolig i bånd, unngå å stesse og dra i båndet på tur (tenkte at det var lurt hvis spisinga er relatert til stress)

*Trent bevisst på å ikke plukke opp ting fra bakken ved å legge "feller" til henne - dvs legge ut ting som frister på bakken, ha henne i bånd og korrigere med et "nei" når hun er på vei til å spise det. Belønne når hun lar tingen være og heller tar kontakt med meg ved å gi henne ros og godbit. Dette skjønner hun og det fungerer ofte (men slettes ikke alltid) hvis jeg kommer henne i forkjøpet og hun ikke allerede har rukket å puttet tingen i munnen, men har hun allerede puttet tingen i munnen er løpet kjørt (og det er umulig å alltid komme henne i forkjøpet).

*Lært inn kommandoen "slipp". Slipper hun tingen får hun en godbit i steden. Igjen, hun skjønner kommandoen og kan slippe dersom tingen ikke er altfor interessann, men som oftest blir kommandoen ignorer. Jeg kan ha den beste godbiten i verden, men ingenting er gjevere enn "skatten" hun fant på bakken.
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Tine

Tine


Antall Innlegg : 400
Join date : 07.07.2009
Age : 37
Bosted : Oslo

Hund som spiser ALT Empty
PosteTema: Re: Hund som spiser ALT   Hund som spiser ALT EmptyTor Jun 03 2010, 18:12

Jeg har nøyaktig samme problem med Luke, skulle tro det var han du skrev om laughs
Dessverre har jeg ikke noen gode råd, men du skal i alle fall vite at det ikke er bare din hund som gjør sånt. Jeg håper vel også at det kanskje er noe som gir seg etterhvert, men det virker ikke sånn akkurat nå. Venter spent på noen lure råd eller en forklaring på hvorfor de sluker alt de ser av noen andre her inne... wink3
Til Toppen Go down
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Hund som spiser ALT Empty
PosteTema: Re: Hund som spiser ALT   Hund som spiser ALT EmptyFre Jun 04 2010, 07:05

Garp var en skrothund en stund. Bar alt han fant på veien, som digre pizzaesker, poser, yoghurtekser, melkekartonger osv. Jeg har ikke stresset noe med det, elelr gitt han spesielt med oppmerksomhet. Har han spist hestebæsj, så jaja, da har han spist hestebæsj. poenget er at han har "vokst" det mye av seg. Fortsatt kan han plukke opp søppel hvis det er noe som er fint å bære, men det går måneder mellom hver gang.
Gir man de mye oppmerksomhet på sånne ting, tror jeg at vi lager de til skatter som de må passe på for at vi ikke skal ta de.
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Hund som spiser ALT Empty
PosteTema: Re: Hund som spiser ALT   Hund som spiser ALT EmptyFre Jun 04 2010, 21:25

happy4 India spiser og på alt mulig. Kjente meg så igjen på det med å spise leker og senger! Kan ikke begripe hvorfor de på død og liv må ha i seg alt det der som ikke er mat! Heldigvis har vi ikke det problemet på tur. India holdt på en stund da hun var helt liten, men det virker som om det har gått litt over uten at jeg tror jeg har gjort noe spesielt for det.

Jeg har desverre ikke så mye råd å komme med til deg mtp hovedproblemet ditt med hva hun har i seg på turene wink3 men når det gjelder seng, så har jeg gått til innkjøp av en seng i hardplast fra felleskjøpet. Kanskje ikke den mest komfortable eller det fineste man kan ha i hus, men sånn går det når man spiser senger happy3 India er forsåvidt helt fornøyd med den, virker det som. Hun har ett teppe, som av en eller annen grunn aldri har blitt spist på, som jeg har lagt i sengen, og dermed var problemet løst. Tror hun liker at det er høye kanter på sengen, det er trygt og godt - samtidig som at hardplast ikke smaker spesielt godt. En bra kombinasjon.

Jeg kom forresten over en leke idag som jeg tror jeg skal bestille til India. Den er visst uten "fyll" og være bra for hunder som bare ødelegger lekene side. Link til leken

Lykke til!
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Hund som spiser ALT Empty
PosteTema: Re: Hund som spiser ALT   Hund som spiser ALT EmptyLør Jun 19 2010, 21:55

Tine: Det er godt å vite at det ikke bare er min hund som er sånn - selv om jeg selvfølgelig ikke unner noen andre dette irriterende problemet. laughs Vi får krysse fingrene for at de vokser det av seg, men jeg begynner å få mine tvil om det. lalala2

Garp: Jeg har prøvd å ikke lage så mye oppstyr av det når jeg ser hun ikke spiser noe som ikke er "farlig", det er mye jeg har "latt gå" i en lenger periode, men det ser ikke ut til å bli mindre attraktivt å spise alt mulig av den grunn. *Sukk* mad2 Jeg føler jeg har prøvd (og ikke prøvd) å fikse dette fra alle mulige vinkler, uten å se forbedringer. Nadiras kall i livet er liksom å være søppelkvern, det. Tror jeg skal spørre om hun kan få jobb som veirydder hos kommunen, så kan hun i det minste tjene penger på uvanen sin. lalala2 rolleyes3

Christine: Nadira har faktisk brått sluttet å tygge på sengen sin nå - så kanskje det finnes et håp?! happy4 Takker for tips - men jeg tror nok at Nadira kommer til å ødelegge denne leken også ganske fort. Greia er at hun legger seg ned å tygger på lekene sånn at hun "klipper" biter av dem med jekslene som hun svelger - hun virkelig går inn for å spise dem, som om de skulle vert et griseøre liksom. Så en leke i tøy er nok en lett match for den frøkna. dry
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Sponsored content





Hund som spiser ALT Empty
PosteTema: Re: Hund som spiser ALT   Hund som spiser ALT Empty

Til Toppen Go down
 
Hund som spiser ALT
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Slange spiser mus
» Spiser sin egen avføring
» Ixi spiser grisøre for første gang
» Hund reddet påkjørt hund!
» Kok en hund!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: