Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Huggorm

Go down 
+14
Christina
Gerd-Marit
-linda-
Maria
Kinkade
Ann-Helen
Camilla
carmo
Marita
Bettan
Kaja
Gry Elena
helle
CamillaB
18 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Huggorm Empty
PosteTema: Huggorm   Huggorm EmptyFre Jun 26 2009, 21:40

Det er i mine øyne huggorm år i år, allerede mange hunder som har blitt bitt, de fleste klarer seg, men dessverre noen klarer seg ikke..
så tenkte jeg bare ville legge inn et innlegg der jeg minner på at blir hunden din bitt er det bare å løfte hunden, slik at giften går så sakte som mulig
gjennom kroppen, samt å komme seg rett til veterinær. Det er tidligere gitt "ormetabletter", men det strides om virkningen på de, og nå snakkes det
om at de til og med kan forverre symptomene. Så uansett hva man velger å gjøre med slike små hunder som affen og dp så dra til veterinær! Og
få antiserum hos de, samt diverse behandling, bl.a væskebehandling. Smile
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
Gjest
Gjest




Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptyFre Jun 26 2009, 21:46

CamillaB skrev:
Det er i mine øyne huggorm år i år, allerede mange hunder som har blitt bitt, de fleste klarer seg, men dessverre noen klarer seg ikke..
så tenkte jeg bare ville legge inn et innlegg der jeg minner på at blir hunden din bitt er det bare å løfte hunden, slik at giften går så sakte som mulig
gjennom kroppen, samt å komme seg rett til veterinær. Det er tidligere gitt "ormetabletter", men det strides om virkningen på de, og nå snakkes det
om at de til og med kan forverre symptomene. Så uansett hva man velger å gjøre med slike små hunder som affen og dp så dra til veterinær! Og
få antiserum hos de, samt diverse behandling, bl.a væskebehandling. Smile
Ja dyrlegen snakket til meg om dette du skriver her.
Men jeg sa bare i fra kjør på og gi det du kan.
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptyLør Jun 27 2009, 00:03

Min søster jobbet et år som veterinær på det store dyrehospitalet i Sverige. Der frarådet de sterkt å gi hunden kortison, med mindre den var blitt bitt i ansiktet slik at det var fare for at hunden kunne dø av luftmangel pga hevelser i halsen. De så mange tilfeller av hunder som var gitt kortison (av eier eller feilbehandlet hos annen veterinær), som førte til at de hos dem ikke kunne gjøre noe mer for hunden fordi kroppen ikke ville tålt å få i seg mer legemidler. Veldig mange av de hundene de fikk inn som døde var altså hunder som først hadde fått kortison, det var også en del hunder der eier hadde ventet for lenge med å ta dyret til veterinær, fordi det så ut som at det "hadde gått bra".

Det de gjorde på hennes klinikk var i alle fall å gi intravenøst og motgift (ormserum). Husker ikke om det var noe mer de gjorde, men skal ta å undersøke det. Jo, var smertestillende i alle fall.


Her kan dere laste ned PDF fil som skriver en del om huggormbitt, og skriver også ganske mye om kortison. Er fra der min søster jobbet.
http://www.djursjukhus-sthlm.se/admin/UploadFile.aspx?path=/UserUploadFiles/Bagarmossen/ORMBETT%202.pdf
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptyLør Jun 27 2009, 00:26

helle skrev:
Min søster jobbet et år som veterinær på det store dyrehospitalet i Sverige. Der frarådet de sterkt å gi hunden kortison, med mindre den var blitt bitt i ansiktet slik at det var fare for at hunden kunne dø av luftmangel pga hevelser i halsen. De så mange tilfeller av hunder som var gitt kortison (av eier eller feilbehandlet hos annen veterinær), som førte til at de hos dem ikke kunne gjøre noe mer for hunden fordi kroppen ikke ville tålt å få i seg mer legemidler. Veldig mange av de hundene de fikk inn som døde var altså hunder som først hadde fått kortison, det var også en del hunder der eier hadde ventet for lenge med å ta dyret til veterinær, fordi det så ut som at det "hadde gått bra".

Det de gjorde på hennes klinikk var i alle fall å gi intravenøst og motgift (ormserum). Husker ikke om det var noe mer de gjorde, men skal ta å undersøke det. Jo, var smertestillende i alle fall.


Her kan dere laste ned PDF fil som skriver en del om huggormbitt, og skriver også ganske mye om kortison. Er fra der min søster jobbet.
http://www.djursjukhus-sthlm.se/admin/UploadFile.aspx?path=/UserUploadFiles/Bagarmossen/ORMBETT%202.pdf
Når Toya ble bitt av Huggorm så fikk hun kortison, før kortison sprøyta så sleit hun med å puste og etter sprøyta så var hun fin bortsett fra hevelsen da.
Det er mye diskutert det der, men jeg vil nok alltid bruke kortison mot huggorm bitt.
Nå fikk ikke delhi tablett av meg for jeg trodde hun hadde knekt beinet, vi var så raske at hun hadde nesten ikke hevelse.
Hevelsene blusset skikkelig opp hos dyrlegen og da var det ikke tvil om hva som hadde skjedd.
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptyLør Jun 27 2009, 02:23

Det er vel som med alt annet, hunder reagerer forskjellig på ting, det som gjør det så vanskelig sad3 Jeg bare videreformidlet den erfaringen de hadde på klinikken til min søster, og der var det i alle fall ingen tvil om hvilken behandling som fungerte best på de fleste hunder der. Personlig har jeg ingen erfaring om hva som fungerer, og håper jeg aldri får det heller. unsure3

Det er vel uansett lurt å ha med seg kortison tabletter, tilfelle hunden blir bitt nært hodet/halsen og hovner opp der.
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptyLør Jun 27 2009, 09:11

Kahlua ble bitt i leppa på siden og vi merket det ikke før vi hadde kommet hjem, begynte med en liten hevelse og når vi kom til vetten og hun fikk væskebahandlig og kortiston så blåste hun opp som en ballong i ansiktet og så ut som et monster men etter en time halvannen med væske så hadde hevelsen i ansiktet roet seg betraktelig, helvelse rundt selve bittet varte noe lengere, hun gikk på kotison i 4 dager og spesialfôr for lever i 1 mnd. ennå kunne de se forhøyet værdi på prøvene hennes. Det kan bli senskader på lever og etter ett halvt år ca så plutselig en dag falt hun bare om i armene mine og var helt kritthvit i tannkjøttet, vi hasta av gårde til vetten for hun var jo iferd med å gå i sjokk, hun ble behandlet og de tok leverprøver igjen for å sjekke, disse var forhøyet og de var vel usikre på om hun hadde fått i seg noe giftig eller om det var huggormbittet fra tidligere, ny runde med diettfôr for lever og en mnd etter var prøvene fine og da konkluderte de med at det ikke var huggormbittet som hadde gjort det, hun hadde nok spist noe giftig blink00
Men uansett så er huggormbitt farlig ikke bare når de blir bitt men også for at det kan bli senskader, fysj av meg Crying or Very sad
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Gjest
Gjest




Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptyLør Jun 27 2009, 11:40

helle skrev:
Det er vel som med alt annet, hunder reagerer forskjellig på ting, det som gjør det så vanskelig sad3 Jeg bare videreformidlet den erfaringen de hadde på klinikken til min søster, og der var det i alle fall ingen tvil om hvilken behandling som fungerte best på de fleste hunder der. Personlig har jeg ingen erfaring om hva som fungerer, og håper jeg aldri får det heller. unsure3

Det er vel uansett lurt å ha med seg kortison tabletter, tilfelle hunden blir bitt nært hodet/halsen og hovner opp der.
Det jeg fikk beskjed om i Drammen i dag var at hevelser i hoderegionen kan klemme sammen luftveiene og da er det lurt å gi kortison tablett så fort som mulig.
Bitt i labben som Delhi har fått gir størst forgiftningsfare.
I dagene etter bittet kan giften angripe flere organer slik at hunden blir allment syk og i verste fall dør.
Delhi er et bevis på at disse medisinene ikke alltid hjelper.
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptyLør Jun 27 2009, 12:21

Vi har alltid med kortison tabletter på tur, i tilfelle.
Det har vært diskutert i lang tid om hvorvidt det hjelper eller ikke, men jeg synes det er tryggere å gi hundene enn å ikke gi det.

Dessverre er det flere hunder jeg vet om, av større raser også som ikke har tålt huggormbitt, og dødd sad3 Så det er veldig opp og ned fra hund til hund, hvor raskt de får hjelp etc.
Det er jo individ betinget på hund som på oss mennesker. Skummelt er det uansett, og ingen grunn til å ta noen sjanser.
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptyLør Jun 27 2009, 14:35

Marion skrev:
helle skrev:
Det er vel uansett lurt å ha med seg kortison tabletter, tilfelle hunden blir bitt nært hodet/halsen og hovner opp der.

Det jeg fikk beskjed om i Drammen i dag var at hevelser i hoderegionen kan klemme sammen luftveiene og da er det lurt å gi kortison tablett så fort som mulig.
Bitt i labben som Delhi har fått gir størst forgiftningsfare.
I dagene etter bittet kan giften angripe flere organer slik at hunden blir allment syk og i verste fall dør.
Delhi er et bevis på at disse medisinene ikke alltid hjelper.


Det er vel akkurat det samme jeg har skrevet i mine to innlegg, og som står skrevet i brosjyren. At kortisnon selvsagt bør gies dersom det er fare for at hunden kan bli kvelt pga hevelser i hode/hals.

Huggormbitt er noe skume greier, ingen tvil om det. Heldigvis blir veterinærene flinkere og flinkere på området, så flere og flere hunder overlever Smile


Dumt at Delhi ikke ragerer optimalt på medisinene sad3
Til Toppen Go down
Bettan




Antall Innlegg : 108
Join date : 18.06.2009
Age : 39
Bosted : Bergen

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptyLør Jun 27 2009, 15:27

Ka e holdbarheten på kortison tablettene egentlig??
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptyLør Jun 27 2009, 17:23

Bettan skrev:
Ka e holdbarheten på kortison tablettene egentlig??

Det kommer litt ann på hvordan de er oppbevart. Er de oppbevart i originalembalasje (dvs den hvite plastboksen de kommer i) holder de i inntil 5 år (står utløpsdato på boksen). De som er i sånn "knapp" er jeg litt usikker på. Da ville jeg hørt med veterinæren hva slags dato det var på de tablettene som er puttet inn der. (nå er jeg jo generelt litt skeptisk til ting som har blitt tatt ut av sin originalpakning og puttet inn i noe annet uten mulighet til å vite om "opphavet" som utløpsdato og batchnr) Disse holder litt dårligere enn de som er i boks fordi de ofte blir utsatt for fuktighet etc, så for å være på den sikre siden ville jeg byttet ut disse en gang i året eller minst hvert andre år.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptyLør Jun 27 2009, 21:28

Marita skrev:
Bettan skrev:
Ka e holdbarheten på kortison tablettene egentlig??

Det kommer litt ann på hvordan de er oppbevart. Er de oppbevart i originalembalasje (dvs den hvite plastboksen de kommer i) holder de i inntil 5 år (står utløpsdato på boksen). De som er i sånn "knapp" er jeg litt usikker på. Da ville jeg hørt med veterinæren hva slags dato det var på de tablettene som er puttet inn der. (nå er jeg jo generelt litt skeptisk til ting som har blitt tatt ut av sin originalpakning og puttet inn i noe annet uten mulighet til å vite om "opphavet" som utløpsdato og batchnr) Disse holder litt dårligere enn de som er i boks fordi de ofte blir utsatt for fuktighet etc, så for å være på den sikre siden ville jeg byttet ut disse en gang i året eller minst hvert andre år.

De som er i knapp sier min vet i hvertall at er holbare i ca 1 år så de bør byttes 1 gang i året skal man stole på de
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
carmo

carmo


Antall Innlegg : 99
Join date : 13.06.2009
Age : 44
Bosted : Vevelstad

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptySøn Jun 28 2009, 11:46

Det er my snakk om kortison mot huggormbitt. Vår vet sa: -hvis hunden blir bitt i feks. i benet og du gir kortison, vil hevelsen gå ned, og giften går fortere ut i kroppen (ganske logisk)
Hvis den blir bitt i nesa, som er ganske vanlig ettersom de skal snuse på, kan du gi kortison, MEN ring altid, uansett.
Jeg holder meg laaangt unna skogen og det er på grunn av huggorm. Det er veldig synd, for jeg elsker å ferdes i skog og mark. sad3

Så avslutter jeg med å si:
Ha en forsatt god bitt-fri sommer happy6
Til Toppen Go down
http://www.drasticpinscher.com
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptySøn Jun 28 2009, 17:34

Bettan skrev:
Ka e holdbarheten på kortison tablettene egentlig??

Vetten min sa at hvis de er oppbevart i den ampullen de kom i og ikke utsatt for fuktighet (Har sånn liten ampull som du fester i båndet) så kunne jeg bytte dem vært 2.år..
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptySøn Jun 28 2009, 17:40

Vår vet sier at vi IKKE skal gi kortison :?: :roll:
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptySøn Jun 28 2009, 17:42

Prednisolotabletter er porøse og trekker lett til seg fukt.
Jeg vil ha byttet dem ut 1 gang i året wink3


Hilsen farmasøyt nr2
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptySøn Jun 28 2009, 18:06

uansett hva man velger å gjøre med kortison, så er det en ting som gjelder, og det er å få hunden til veterinær fortest mulig for motgift samt væskebehandling. det som er det viktige fra innlegget mitt, og det jeg håper at man vil gjøre i en slik situasjon happy6
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
Gjest
Gjest




Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptySøn Jun 28 2009, 18:07

Ann-Helen skrev:
Vår vet sier at vi IKKE skal gi kortison :?: :roll:
Da ville jeg byttet veterinær.Når en hund får en hevelse etter et bitt av huggorm så spres giften lynraskt og hunden kan komme i sjokk og dø innen 20 min.
Kortisonen sørger for at hevelsen går ned slik at spredning av giften ikke går så fort.
Delhi hadde vært dø hun nå om hun ikke hadde fått kortison.
Det dere serumet kan også være skummelt å gi hunden, det kan også føre til døden om hunden ikke tåler det.
Toya fikk bare kortison og en stund etter så fikk hun puste og hun var frisk som en fisk, bortsett fra hevelsene, de hadde ikke gått helt ned.
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptySøn Jun 28 2009, 18:43

Ann-Helen skrev:
Vår vet sier at vi IKKE skal gi kortison :?: :roll:

Det tyder på at din veterinær er oppdatert Smile

Jeg velger i alle fall å høre på det oppdaterte veterinærer sier, og det er at man bør unngå kortison, så fremt ikke hunden er bitt i halsen slik at det er fare for hevelse i halsen, det er veldig lang vei til veterinær, eller hvis hunden er allergisk.

Min søster sa faktisk rett ut at dersom veterinæren min bare behandlet med kortison + væsketilførsel burde jeg kjøre til en annen veterinær som behandler med ormeserum, da er det størst sjans for at hunden overlever. Man kan selvsagt aldri vite hvilken behandling en hund vil reagere best på, men jeg kommer i alle fall til å velge den behandlingen der det er størst sannsynlighet for at hunden overlever.

Det er ikke bevist at kortison gjør slik at giften spres saktere, men kortison gjør slik at hunden ikke hovner opp og at hunden selv føler seg piggere (noe som igjen kan være dårlig, fordi den da vil bevege seg mer).
"Vetenskapliga bevis saknas både gällande för- och nackdelar med kortison i samband med ormbett." - siterer fra artikkelen jeg la ut tidligere. Det er altså ingen vitenskapelige bevis for for, - og bakdeler med kortison.

Man skal også la bittstedet være helt i fred, ikke forsøke og suge, klemme og trykke giften ut, dette fungerer ikke.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptySøn Jun 28 2009, 19:11

helle skrev:
Ann-Helen skrev:
Vår vet sier at vi IKKE skal gi kortison :?: :roll:

Det tyder på at din veterinær er oppdatert Smile

Jeg velger i alle fall å høre på det oppdaterte veterinærer sier, og det er at man bør unngå kortison, så fremt ikke hunden er bitt i halsen slik at det er fare for hevelse i halsen, det er veldig lang vei til veterinær, eller hvis hunden er allergisk.

Min søster sa faktisk rett ut at dersom veterinæren min bare behandlet med kortison + væsketilførsel burde jeg kjøre til en annen veterinær som behandler med ormeserum, da er det størst sjans for at hunden overlever. Man kan selvsagt aldri vite hvilken behandling en hund vil reagere best på, men jeg kommer i alle fall til å velge den behandlingen der det er størst sannsynlighet for at hunden overlever.

Det er ikke bevist at kortison gjør slik at giften spres saktere, men kortison gjør slik at hunden ikke hovner opp og at hunden selv føler seg piggere (noe som igjen kan være dårlig, fordi den da vil bevege seg mer).
"Vetenskapliga bevis saknas både gällande för- och nackdelar med kortison i samband med ormbett." - siterer fra artikkelen jeg la ut tidligere. Det er altså ingen vitenskapelige bevis for for, - og bakdeler med kortison.

Man skal også la bittstedet være helt i fred, ikke forsøke og suge, klemme og trykke giften ut, dette fungerer ikke.
Nå har jeg blitt forklart dette av 2 forskjellige dyrleger. Man må gi kortison rett etter et bitt, da forhindrer man hevelse og det er bevist at giften sprer seg fortere ved hevelse.
Men når du ble fortalt om det serumet så fikk du vel beskjed om hvor farlig det kunne være også.
Jeg sitter her å tenker, har jeg gjort det rette.
Dette er første gang jeg noen gang har brukt det møkka serumet og hvordan sitter vi nå.
Korisonen fungerte raskt på toya og hun fikk puste.
Vi hadde ingen kompliksjoner etterpå.
Jeg får for guds skyld håpe at folk har kortison i hjemmet og gir det så fort hunden har blitt bitt og reiser rett til veterinær for nærmerer behandling, neste gang blir det ikke noe serum.
Riktig at man ikke skal røre bittstedet etter et bitt, men etter noen dager og det væsker ut så kan man massere området for å få ut væske.
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptySøn Jun 28 2009, 19:23

Zagreb antiserum/ Viper venom antiserum er basert på ku (antistoff-fragmentene er produsert i ku). Dvs at i noen tilfeller kan antiserumet fremkalle anafylaktisk sjokk for noen som reagerer på ku-serumet. Dette er ikke vanlig men det skjer og er meget alvorlig. Derfor velger man stort sett Vipera Tab som er fremstilt fra sau og er artsforlikelig (kan brukes på alle dyrearter) i steden. Vipera Tab eliminerer derfor faren for allergiske rx/anafylaktisk sjokk. Vipera Tab er imidlertid KJEMPEDYRT og jeg vil tro at dette er grunnen til at mange vet fremdeles bruker Zagreb (som også er dyrt men vesentlig rimerligere).
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptySøn Jun 28 2009, 19:27

Jeg aner ikke hva som er rett å gjøre. Ville bare fortelle hva vår vet ga oss beskjed om. Hun forklarte at det med kortison v hoggormbitt var gammel lære og at det vanskelig-gjorde den videre behandlingen hos vet huh3 .
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptySøn Jun 28 2009, 19:30

Artikkel om huggorm fra NKK sine hjemmesider: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=5621
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptySøn Jun 28 2009, 19:35

Angående bruk av kortison, så er det jo uenighet blant veterinærer om man skal benytte seg av kortison ved huggormbitt eller ikke. Siden ingen av oss brukere her inne på forumet er veterinærer (såvidt jeg vet?), så velger nok den enkelte hundeeier å lytte til den/de veterinærene man bruker/snakker med siden vi selv ikke har snøring på hva som er rett eller galt. Når ikke veterinærene er enige om det en gang, så er det jo umulig for oss å si hva som er rett og galt, og derfor vanskelig å anbefale hverandre hva en bør tro/mene om saken. Det viktigste er vel at enhver hundeeier vet hvor farlig ett bitt kan være, at en kommer seg raskt til veterinær og bærer hunden slik at giften ikke sprer seg, samt at en også vet at behandlingsprosedyrene kan være ulike alt ettersom hvilken veterinær man benytter seg av. Uansett så har vi jo alle til felles at vi vil gjøre det som er best for hundene våre, og da må vi legge vår lit til en eller annen veterinær innimellom Smile
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm EmptySøn Jun 28 2009, 19:40

Maria skrev:
Angående bruk av kortison, så er det jo uenighet blant veterinærer om man skal benytte seg av kortison ved huggormbitt eller ikke. Siden ingen av oss brukere her inne på forumet er veterinærer (såvidt jeg vet?), så velger nok den enkelte hundeeier å lytte til den/de veterinærene man bruker/snakker med siden vi selv ikke har snøring på hva som er rett eller galt. Når ikke veterinærene er enige om det en gang, så er det jo umulig for oss å si hva som er rett og galt, og derfor vanskelig å anbefale hverandre hva en bør tro/mene om saken. Det viktigste er vel at enhver hundeeier vet hvor farlig ett bitt kan være, at en kommer seg raskt til veterinær og bærer hunden slik at giften ikke sprer seg, samt at en også vet at behandlingsprosedyrene kan være ulike alt ettersom hvilken veterinær man benytter seg av. Uansett så har vi jo alle til felles at vi vil gjøre det som er best for hundene våre, og da må vi legge vår lit til en eller annen veterinær innimellom Smile

Helt enig ! Men trasig at vetrinærene er uenige, skaper usikkerhet unsure3
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Sponsored content





Huggorm Empty
PosteTema: Re: Huggorm   Huggorm Empty

Til Toppen Go down
 
Huggorm
Til Toppen 
Side 1 av 4Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: