Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hunderaser tillat / forbudt i Norge

Go down 
+2
Nina (Kennel Dijontoma)
MiraHedda
6 posters
AvInnlegg
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyTor Apr 29 2010, 11:42

Hvor er det du finner hvilke raser som er tillat i Norge og hvem som ikke er det ? Er det noen side ? NKK eller mattilsynet ?

Skulle gjerne visst litt mere om hvilke raser som er forbudte i Norge. Er alle Pitbull- /bullterrierrasene forbudte i Norge utenat Staff ? Skulle gjerne hatt en Amerikansk Pitbull Terrier (apbt) / Amstaff. i fremtiden, men den rasen er vel ikke lov i Norge lenger. Utrolig kjipt at noen mennesker må ødelegge alt for alle andre ved å drive hundekamper og få dem aggresive osv. mad2

Utrolig pene hunder! Anbelfaler å se denne ;
https://www.youtube.com/watch?v=cJueekvhRDI

Jeg synes det er utrolig trist at det er raseforbud i Norge. Hvertfall for de fleste raser. Nå kjenner jeg jo ikke alle de forbudte rasenes bakgrunn osv. men.. Håper hvertfall det blir tillatt med pitbull-raser i Norge innen jeg er fylt 18 år. Åltså snart 4 år til. GO PITBULLER happy6
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyTor Apr 29 2010, 12:24

Nei, det er ikke alle bull- og doggeraser som er forbudt, bare noen få av dem...stafforrdshire bull terrier, vanlig bullterrier og miniatyr bullterrier er f.eks. tillatt... Det er foreløpig 5 hunderaser som er forbudt i Norge og det er disse eller blandinger av disse:

- Pit bull terrier

- Amerikansk staffordshire terrier

- Fila brasileiro

- Toso inu

- Dogo argentino


Mer kan du se her...:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/lover_regler/reglement/2004/ny-forskrift-om-hunder.html?id=107502

http://no.wikipedia.org/wiki/Hunderase#Forbudte_hunderaser
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Gjest
Gjest




Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyTor Apr 29 2010, 12:54

Nina skrev:
Nei, det er ikke alle bull- og doggeraser som er forbudt, bare noen få av dem...stafforrdshire bull terrier, vanlig bullterrier og miniatyr bullterrier er f.eks. tillatt... Det er foreløpig 5 hunderaser som er forbudt i Norge og det er disse eller blandinger av disse:

- Pit bull terrier

- Amerikansk staffordshire terrier

- Fila brasileiro

- Toso inu

- Dogo argentino


Mer kan du se her...:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/lover_regler/reglement/2004/ny-forskrift-om-hunder.html?id=107502

http://no.wikipedia.org/wiki/Hunderase#Forbudte_hunderaser

Lurer på om ikke hysteriske yrkespolitikkere i Oslo også har forbudt Saarloosen og Tsjekkisk Ulvehund.

Litt intressant dette med forbudte raser. NKK skal visstnok jobbe med en søknad om å få avholde Europautstillingen i 2014.

Dette må i så fall bli et d mesterskap med så mange "farlige" raser som ikke kan delta.

Amstaff og Dogo Argentino har alltid stor deltakelse.
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyTor Apr 29 2010, 13:14

Noen som forresten vet hvordan det gikk med det mulige raseforbudet i Danmark? Var jo snakk om at de skulle forby en "hel haug" fra 15. april, selv flere raser enn de har gjort i Norge...
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyTor Apr 29 2010, 13:15

Junior skrev:
Nina skrev:
Nei, det er ikke alle bull- og doggeraser som er forbudt, bare noen få av dem...stafforrdshire bull terrier, vanlig bullterrier og miniatyr bullterrier er f.eks. tillatt... Det er foreløpig 5 hunderaser som er forbudt i Norge og det er disse eller blandinger av disse:

- Pit bull terrier

- Amerikansk staffordshire terrier

- Fila brasileiro

- Toso inu

- Dogo argentino


Mer kan du se her...:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/lover_regler/reglement/2004/ny-forskrift-om-hunder.html?id=107502

http://no.wikipedia.org/wiki/Hunderase#Forbudte_hunderaser

Lurer på om ikke hysteriske yrkespolitikkere i Oslo også har forbudt Saarloosen og Tsjekkisk Ulvehund.

Litt intressant dette med forbudte raser. NKK skal visstnok jobbe med en søknad om å få avholde Europautstillingen i 2014.

Dette må i så fall bli et d mesterskap med så mange "farlige" raser som ikke kan delta.

Amstaff og Dogo Argentino har alltid stor deltakelse.

Yessda. Leste at også disser heller ikke var lov.
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyTor Apr 29 2010, 13:20

Marita skrev:
Noen som forresten vet hvordan det gikk med det mulige raseforbudet i Danmark? Var jo snakk om at de skulle forby en "hel haug" fra 15. april, selv flere raser enn de har gjort i Norge...

Vet ikke, men disse 12 rasene gjaldt det;

- Amerikansk Bulldog
- Amerikansk Staffordshire terrier
- Boerboel
- Sentralasiatisk ovtcharka
- Dogo Argentino
- Fila Brasiliero
- Anatolsk gjeterhund (Kangal)
- Kaukasisk ovtcharka
- Jugoslavisk gjeterhund (sarplaninac)
- Staffordshire Bullterrier
- Sørrussisk Ovtcharka
- Kroatisk gjeterhund (Tornjak)
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyTor Apr 29 2010, 13:49

Det er ingen lov eller forskrift pr. i dag (såvidt jeg vet) som forbyr sarloos eller tsjekkoslovakisk ulvehund med mindre de er fra linjer med ulv krysset inn nylig.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Gjest
Gjest




Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyTor Apr 29 2010, 17:53

Simira skrev:
Det er ingen lov eller forskrift pr. i dag (såvidt jeg vet) som forbyr sarloos eller tsjekkoslovakisk ulvehund med mindre de er fra linjer med ulv krysset inn nylig.

Fra regjeringen.no:

Justisdepartementet opprettholder forslaget om forbud mot ulveblandinger, og viser til at forslaget støttes av faglige instanser som blant andre Direktoratet for naturforvaltning, Miljøverndepartementet, Mattilsynet og Norges Veterinærhøgskole. Forslaget har også ellers bred støtte. Noen av høringsinstansene går i mot forslaget om å forby tsjekkoslovakisk ulvehund, og det vises til uttalelsene fra Norsk kennel Klub og Norsk terrier klub. Andre høringsutalesler går i retning av at man ønsker forbud både mot tsjekkoslovakisk ulvehund og Saarloos Wolfhund, jf. blant annet uttalelsen fra Foreldregruppen. Etter Justisdepartementets vurdering bør forbudet i denne omgangen kun omfatte Tsjekkoslovakisk ulvehund, slik som foreslått i høringsnotatet.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyTor Apr 29 2010, 18:24

Anette&Dior skrev:
Simira skrev:
Det er ingen lov eller forskrift pr. i dag (såvidt jeg vet) som forbyr sarloos eller tsjekkoslovakisk ulvehund med mindre de er fra linjer med ulv krysset inn nylig.

Fra regjeringen.no:

Justisdepartementet opprettholder forslaget om forbud mot ulveblandinger, og viser til at forslaget støttes av faglige instanser som blant andre Direktoratet for naturforvaltning, Miljøverndepartementet, Mattilsynet og Norges Veterinærhøgskole. Forslaget har også ellers bred støtte. Noen av høringsinstansene går i mot forslaget om å forby tsjekkoslovakisk ulvehund, og det vises til uttalelsene fra Norsk kennel Klub og Norsk terrier klub. Andre høringsutalesler går i retning av at man ønsker forbud både mot tsjekkoslovakisk ulvehund og Saarloos Wolfhund, jf. blant annet uttalelsen fra Foreldregruppen. Etter Justisdepartementets vurdering bør forbudet i denne omgangen kun omfatte Tsjekkoslovakisk ulvehund, slik som foreslått i høringsnotatet.

Så da er det et forslag pr i dag og ingen lov. Får vel se hva som skjer.

Lurer litt på hvor de får tak i disse ulvene som krysses inn... De vandrer vel ikke akkurat frivillig inn i kennelen... dry
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyTor Apr 29 2010, 18:34

Linn skrev:
Anette&Dior skrev:
Simira skrev:
Det er ingen lov eller forskrift pr. i dag (såvidt jeg vet) som forbyr sarloos eller tsjekkoslovakisk ulvehund med mindre de er fra linjer med ulv krysset inn nylig.

Fra regjeringen.no:

Justisdepartementet opprettholder forslaget om forbud mot ulveblandinger, og viser til at forslaget støttes av faglige instanser som blant andre Direktoratet for naturforvaltning, Miljøverndepartementet, Mattilsynet og Norges Veterinærhøgskole. Forslaget har også ellers bred støtte. Noen av høringsinstansene går i mot forslaget om å forby tsjekkoslovakisk ulvehund, og det vises til uttalelsene fra Norsk kennel Klub og Norsk terrier klub. Andre høringsutalesler går i retning av at man ønsker forbud både mot tsjekkoslovakisk ulvehund og Saarloos Wolfhund, jf. blant annet uttalelsen fra Foreldregruppen. Etter Justisdepartementets vurdering bør forbudet i denne omgangen kun omfatte Tsjekkoslovakisk ulvehund, slik som foreslått i høringsnotatet.

Så da er det et forslag pr i dag og ingen lov. Får vel se hva som skjer.

Lurer litt på hvor de får tak i disse ulvene som krysses inn... De vandrer vel ikke akkurat frivillig inn i kennelen... dry


Ja, akkurat det samme tenkte jeg på også. Hmm. dry Men det er hvertfall pene hunder! Kurstreneren vår hadde en for ca. 7 år siden. Den het Esaki og var kjempesnill og pen happy3 (så den på bilder, også var den på besøk i Son og alle trodde det var en ulv, men så var det bare de som gikk løst med den happy4 Den var innom oss da vi bygde)
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyTor Apr 29 2010, 18:37

Jeg skulle gjerne hatt en sarloos om jeg kunne, men sånn som ting er nå er det hvertfall helt uaktuelt og kommer nok aldri til å bli aktuelt heller...men er jo lov å drømme.... wub3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyTor Apr 29 2010, 18:45

Edit:

Jeg kan foreløpig ikke så mye om rasen, men sånn jeg har forstått det tidligere så ble denne rasen utviklet ved å blande en ulvetispe med en schäferhanne på 60-tallet eller litt tidligere om jeg husker riktig... Disse to stamhundene fikk tilsammen en del valper fordelt på flere kull, og det ble ut fra disse kullene valgt ut noen få avlsdyr som man bygget rasen videre på... Den første tispen var kjøpt inn fra en dyrehage, når man hadde laget den basen man trengte tror jeg ikke man fortsatte å blande inn ulv stadigvekk for å si det sånn, for dette ble jo godkjent som en faktisk rase på midten av 70-tallet... Så jeg tror nok hvert fall ikke de løper rundt og fanger seg ville ulver i hytt og gevær, de ulvene som er brukt har nok vært "tam-ulv" som lever i ulveparker osv... happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyTor Apr 29 2010, 18:47

Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyFre Apr 30 2010, 11:23

uff. Er det noen land i Norden som tillater pitbuller / bullterriere i det hele tatt ? dry
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyFre Apr 30 2010, 11:57

Alle de Nordiske landene tillater vanlig Bull terrier så vidt jeg vet wink3

Den ser slik ut:

Bull Terrier
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyFre Apr 30 2010, 12:06

MiraHedda skrev:
uff. Er det noen land i Norden som tillater pitbuller / bullterriere i det hele tatt ? dry

Bullterriere er som Sylvia sier tillatt i Norden. Pitbuller er så vidt jeg vet ikke tillatt i noe nordisk land, men Sverige tillater Amstaff, så alternativt kan du jo emigrere dit wink3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyFre Apr 30 2010, 16:40

Nå er jeg overhodet ikke for noe raseforbud, tvert imot burde man ha forbud mot et utvalg hundeeiere... lalala2
Men jeg lurer litt på hva det er folk ser i pitbull og amstaff som de ikke finner i noen andre raser!

Ikke umulig at det hadde blitt amstaff på meg selv dersom det hadde vært mulig, siden den faller innenfor mange av kriteriene når jeg ser etter hund. Men nå er det en gang ikke et tilfelle, og vi har funnet et blant flere fine alternativer. Smile
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyFre Apr 30 2010, 16:46

Kinkade skrev:
Alle de Nordiske landene tillater vanlig Bull terrier så vidt jeg vet wink3

Den ser slik ut:

Bull Terrier

Mente APBT og Amstaff osv. happy6
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyFre Apr 30 2010, 16:56

Simira skrev:
Nå er jeg overhodet ikke for noe raseforbud, tvert imot burde man ha forbud mot et utvalg hundeeiere... lalala2 Men jeg lurer litt på hva det er folk ser i pitbull og amstaff som de ikke finner i noen andre raser!

Ikke umulig at det hadde blitt amstaff på meg selv dersom det hadde vært mulig, siden den faller innenfor mange av kriteriene når jeg ser etter hund. Men nå er det en gang ikke et tilfelle, og vi har funnet et blant flere fine alternativer. Smile

Ahaha. den var bra !

Ja, jeg synes Amstaffen utfyller mange av mine kritikerier også; passe str., passe med mosjon, passe aktivisering, kort pels, fin familiehund og ikke minst en god følgesvenn! ++ mens Staffen er litt for liten igjen.

Det er egentlig litt rart at de forbyr noen hunderaser bare fordi noen av dem gjør noe galt. Det er det samme som mørke innvandrere. Skal vi liksom forby dem fordi noen av de har gjort noe galt noen gang ? Ikke det at jeg er rasist altså, men det er jo det samme happy3
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyFre Apr 30 2010, 17:00

Marita skrev:
MiraHedda skrev:
uff. Er det noen land i Norden som tillater pitbuller / bullterriere i det hele tatt ? dry

Bullterriere er som Sylvia sier tillatt i Norden. Pitbuller er så vidt jeg vet ikke tillatt i noe nordisk land, men Sverige tillater Amstaff, så alternativt kan du jo emigrere dit wink3

Nesten så jeg vurderer det! haha, neida, litt for ung er jeg nok, men jeg vil veldig gjerne at hvertfall amstaff skal bli lovlig i norge igjen innocent3
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyFre Apr 30 2010, 17:08

Uansett hvilken rase man bestemmer seg for så er det jo veldig mye å tenke over og mye man som (potensiell) ny hundeeier bør sette seg inn i. Å velge rase er et veldig viktig valg. Ikke bare for eier, men også for den hunden som havner der. Utrolig mange klarer hvert eneste år å velge feil rase fordi de ikke setter seg godt nok i hva slags arv rasen bærer med seg, hva slags egenskaper og atferdstendenser som bor i hunden de skaffer seg. Det ender med konflikter, frustrasjon, omplasseringer og i verste fall avlivning.

Noen raser krever mer enn andre. Ikke fordi de er slemme på noen som helst måte (ingen hunder er slemme i utgangspunktet), men fordi de har en mer komplisert arv og/eller særtrekk som gjør at de oppleves som mer krevende av den gjengse hundeeier. De kan trenge mye mer og mer planlagt sosialisering og oppvekst enn hva man slipper unna med om man har en rase uten disse særtrekkene.

Å drive research på rasene man er interessert i er veldig viktig og noe jeg virkelig skulle ønske absolutt ALLE gjorde før de skaffet seg hund happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyFre Apr 30 2010, 22:04

Linn skrev:
Uansett hvilken rase man bestemmer seg for så er det jo veldig mye å tenke over og mye man som (potensiell) ny hundeeier bør sette seg inn i. Å velge rase er et veldig viktig valg. Ikke bare for eier, men også for den hunden som havner der. Utrolig mange klarer hvert eneste år å velge feil rase fordi de ikke setter seg godt nok i hva slags arv rasen bærer med seg, hva slags egenskaper og atferdstendenser som bor i hunden de skaffer seg. Det ender med konflikter, frustrasjon, omplasseringer og i verste fall avlivning.

Noen raser krever mer enn andre. Ikke fordi de er slemme på noen som helst måte (ingen hunder er slemme i utgangspunktet), men fordi de har en mer komplisert arv og/eller særtrekk som gjør at de oppleves som mer krevende av den gjengse hundeeier. De kan trenge mye mer og mer planlagt sosialisering og oppvekst enn hva man slipper unna med om man har en rase uten disse særtrekkene.

Å drive research på rasene man er interessert i er veldig viktig og noe jeg virkelig skulle ønske absolutt ALLE gjorde før de skaffet seg hund happy3

happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge EmptyLør Mai 01 2010, 10:46

Linn skrev:
Uansett hvilken rase man bestemmer seg for så er det jo veldig mye å tenke over og mye man som (potensiell) ny hundeeier bør sette seg inn i. Å velge rase er et veldig viktig valg. Ikke bare for eier, men også for den hunden som havner der. Utrolig mange klarer hvert eneste år å velge feil rase fordi de ikke setter seg godt nok i hva slags arv rasen bærer med seg, hva slags egenskaper og atferdstendenser som bor i hunden de skaffer seg. Det ender med konflikter, frustrasjon, omplasseringer og i verste fall avlivning.

Noen raser krever mer enn andre. Ikke fordi de er slemme på noen som helst måte (ingen hunder er slemme i utgangspunktet), men fordi de har en mer komplisert arv og/eller særtrekk som gjør at de oppleves som mer krevende av den gjengse hundeeier. De kan trenge mye mer og mer planlagt sosialisering og oppvekst enn hva man slipper unna med om man har en rase uten disse særtrekkene.

Å drive research på rasene man er interessert i er veldig viktig og noe jeg virkelig skulle ønske absolutt ALLE gjorde før de skaffet seg hund happy3


Research er kjempeviktig! Vi søkte på Pinscher/hørte med kenneler/leste blogger osv. i flere måneder før vi bestemte oss for en Pinscher, og det er jeg glad for at vi gjorde happy3 Det er, som du sier, veldig viktig å gjøre før man skaffer seg en hund. Jeg er en sånn person som ikke klarer å stoppe når jeg først setter meg inn i noe. Jeg tilbringer for det meste av datatiden min på søking etter hunderaser jeg vet lite om, og får aldri nok så lenge motivasjonen er der.
Og det er på både godt og vondt happy6
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty
PosteTema: Re: Hunderaser tillat / forbudt i Norge   Hunderaser tillat / forbudt i Norge Empty

Til Toppen Go down
 
Hunderaser tillat / forbudt i Norge
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Topp 5 hunderaser
» Typisk Norge
» Norge i et nøtteskall
» Semester i Norge
» SPCA Norge

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: