Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 vaktinstinkt

Go down 
5 posters
AvInnlegg
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

vaktinstinkt Empty
PosteTema: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 10:40

hei og hopp!

nå har det seg sånn, at vi kjøpte oss pinscher mye pga at det er en vakthund happy6
MEN det får da være grenser....han vi har sier gjerne ifra om det nettopp landa en kjøttmeis i nærmeste tre, eller bjeffer høylydt om noen kom til å sette fra seg et vannglass litt for brått...
for ikke å snakke om hvis noen går/sykler forbi her, da er det full bust og full gauling. han er snart 6 mnd og sikkert i rette alderen for å bjeffe på alt også?
skvetter noe voldtsomt av og til når han setter igang, er bare glad det ikke er vinter og mørkt ute(har så altfor usunn og livlig fantasi Very Happy)

noen som har tips for å dempe dette voldsomme vaktinstinktet ett par hakk?
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 10:53

En vakthund må jo både få forståelsen av at du tar ham på alvor, samtidig som du formidler at du har kontroll så han kan slappe av.

Å splitte situasjonen hjelper alltid. Dvs at du, når han bjeffer på noe, går rolig frem og stiller deg mellom hunden og det han bjeffer på. Ryggen til hunden, håndflatene ned og litt ut så de kommer foran og i synsfeltet hans. Ikke snakk med ham eller se på ham (viktig). Håndflaten bruker jeg generelt som rotegn, siden det er så veldig enkelt for dem å forstå Smile

Hvis han er veldig vàr for lyder og bjeffer på "alt", så kan han virke skvetten? Isåfall ville jeg tenkt litt over om han kan være stresset (da kommer det jo overreaksjoner på løpende bånd). Prøv å ta pulsen på ham og følg litt med på hva han gjør, tenk over mosjon og dagligliv osv. Hvis dere må redusere stresset hans er det bare å begynne. happy6

I den alderen har jo hormonene virkelig begynt å røre på seg og vaktinnstinktet har våknet, men det blir bare verre hvis dere ikke begynner å forebygge og gi ham nok trygghet til å stole på at dere har kontroll happy6 Noen vokter mer og andre mindre, men det kan begrenses med litt enkel trening happy3 Vær konsekvent og systematisk.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 11:03

ja, han er veldig stressa av seg, så vi har lagt ned mye arbeid med å prøve å roe han ned(selv om det ikke alltid er like lett)
har også prøvd å stå forran han, så han ikke skal se det han bjeffer på, men da går hodet i alle retninger og han fortsetter bare å bjeffe, har også prøvd å sette han i buret til han roer seg ned, og lar han komme ut når han er rolig, men da springer han i full spurt tilbake ut på verandaen f.eks, for å bjeffe videre på noe han bjeffa på i utgangsunktet blink00
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 11:07

Dere kan ikke gi dere når dere står der. Stå fast, pass på at du holder deg foran (hele tiden med ryggen mot ham og hendene så du blir bredere) selv om han beveger seg. Hvis han er supergira så tar det kanskje litt tid før han roer seg, men da står du bare og venter. Behold roen og vent.

Stresset er kjempeviktig å jobbe med. Hormonene hans vil jo bare eksplodere fremover og de fleste atferdsproblemer forårsakes av stress. Ro for alle penga happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 11:26

takk for tips!
da skal vi prøve oss mye på dette fremover.
skal vi gjøre det samme når vi er ute på tur også? han bjeffer veldig hvis han ser folk som går(altså kun om vi treffer dem på øde steder, ikke hvis vi er på ett sted med mange folk)
altså, holde han i bånd bak ryggen vår....
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 11:48

Stramt bånd øker stresset og dermed aggresjonen, så gjør alt du kan for å ha slakt bånd. Det betyr at du som regel må ha minst 2 meter bånd og helst mer. Da kan hunden gå litt og snuse uten at det blir stramt. Flexibånd strammer hele tiden, så det bør du unngå. Bruk også sele så hunden ikke har noe som strammer rundt halsen, da dette også bidrar til problemet. Samtidig vil rykk (enten det er forårsaket av deg og eller hunden selv) medføre rygg og nakkeproblemer. Som kjent utagerer en hund med smerter mer, i tillegg til at skader er lite artig uansett.

Hold øye med det rundt deg så du kan fange opp potensielle situasjoner raskt. Da kan du sørge for at din hund får den avstanden når dere passerer, som han trenger for å slappe av. Han må gjerne observere, men skal helst ikke komme så langt at han reagerer. Går dere i en bue rundt det dere møter (større eller mindre, alt ettersom hva han trenger) så unngår du det og ettersom han blir rolig kan du korte ned på avstanden. Noen dager vil han være mer stresset og trenge lenger avstand.

Er dere to som går tur kan den som ikke holder båndet gå mellom hunden og det dere møter (blokkere). Dette hjelper veldig for en hund som ikke takler alt og særlig hvis man ikke kan komme seg langt nok unna.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 11:56

supre tips happy6
skal spesielt bruke den med å la en gå mellom hunden og den vi møter, siden han vi har gauler i vei når personen som er på vei mot oss er flere 100 meter unna og fyrstikk størrelse...
så skal vi være obs med å hverken snakke til eller se på han(for dette har vi gjort mye av i utgangspunktet når han begynner bjeffe, uten resultat så klart)
ting kan bare bli bedre cool
vi går på med godt mot, hehehe
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 12:12

Glemte å skrive hvorfor du skal ha ryggen til hunden cool Det er fordi det er et veldig sterkt dempende signal happy6

Den som er blokkeringen må gjerne justere litt hvordan de går for å komme mellom hunden og de møtende. Først litt foran og så saktere så han/hun hele tiden er i mellom. I tillegg, særlig i begynnelsen + hvis hunden skulle gjøre mine til å reagere senere, så er det nyttig å snu seg litt slik at blokkeringen får ryggen mot hunden når dere går forbi. Gjerne med hendene ned og litt ut, så det er veldig tydelig for hunden at det er han som blir blokkert og ikke den dere møter Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 12:57

Du kan jo også korrigere den? Det funkerer fint på Mira. Det er også viktig å tenke på at du må være en god leder. En som er trygg, og hunden kan følge deg.

Men det angående stresset. Vi har jo hatt litt problemer med at Mira ikke alltid vil roe seg når hun er ute med eks. andre hunder i nærheten. Hun blir opphissa og vil hilse. Nå for ikke lenge siden begynte vi på et nytt kurs som heter ESAKI. Det er et valpekurs som er utrolig bra ! Vi friver ikke med "sitt", "dekk", "bli" osv. men rett og slett bare RO. Det at hunden skal kunne være rolig i forskjellige miljøer. Der har vi fått noen tips på hvordan Mira skal bli litt roligere, og dette har funker kjempebra for oss.

F.eks. i går var vi på besøk. Mira ville ikke roe seg, men etter at vi hadde spist, tok vi tak i henne, holdt henne nede, og strøk henne forsiktig sånn at hun roet seg. Når hun etterhvert ble helt rolig og pustet ut, så slapp vi opp taket på henne litt etter litt. Etterhvert sovna hun helt langflat og snorka resten av besøket (ca. 19 - 22.30) Hun var oppe èn gang, og da gikk hun å la seg på teppet sitt. Denne metoden har vi brukt flittig hjemme (når hun hisser seg opp) og det går fortere for hver gang. Hun har jo protestert, men da gir vi oss ikke, og hun sovner til slutt. Ute i sentrum osv. har vi gjordt dette ved at hun må sitte.

Et annet tips er å pakke bort alle dra/pike-lekene og istedetfor lært henne nye triks(nettopp lært seg alle fingerene våre) Hun har da roet seg masse. Pinne/ball-kasting har vi også fått besked om å ta bort, fordi dette da øker adrenalinet hennes og det tar 48 timer for å bli kvitt det adrenalinet helt.

Dette har fungert helt supert for oss, og vi ser en stor fremgang på kort tid. happy3
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 13:11

MiraHedda skrev:
Du kan jo også korrigere den? Det funkerer fint på Mira. Det er også viktig å tenke på at du må være en god leder. En som er trygg, og hunden kan følge deg.
Akkurat dette er med korrigering og metoder basert på lederskapsteorier er jo metoder som er gått ut på dato for lengst. vaktinstinkt 723324 Orker ikke legge ut om hvorfor her, det har jeg ikke tid til (på tur i konfirmasjon nå), men ett tips er å lese artiklene som omhandler temaet i siste Hundesport. vaktinstinkt 332565 Der står det blant annet om hvorfor man ikke skal bruke korrigering eller fysisk straff ovenfor hunder.

Å være trygg og rolig er dog bra i alle sammenhenger når man er sammen med dyr, men det har ikke noe med lederskap å gjøre.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 13:20

Lederskapsteorier og fysisk straff er gått ut på dato og ikke noe jeg vil anbefale noen. Det øker stresset og usikkerheten.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 13:30

Maria skrev:
MiraHedda skrev:
Du kan jo også korrigere den? Det funkerer fint på Mira. Det er også viktig å tenke på at du må være en god leder. En som er trygg, og hunden kan følge deg.
Akkurat dette er med korrigering og metoder basert på lederskapsteorier er jo metoder som er gått ut på dato for lengst. vaktinstinkt 723324 Orker ikke legge ut om hvorfor her, det har jeg ikke tid til (på tur i konfirmasjon nå), men ett tips er å lese artiklene som omhandler temaet i siste Hundesport. vaktinstinkt 332565 Der står det blant annet om hvorfor man ikke skal bruke korrigering eller fysisk straff ovenfor hunder.

Å være trygg og rolig er dog bra i alle sammenhenger når man er sammen med dyr, men det har ikke noe med lederskap å gjøre.

Vi har aldri brukt fysisk straff, eller lignende, og det var heller ikke det jeg mente med korrigering happy6 Kanskje jeg brukte litt feil ord, men det var absolutt ikke fysisk straff jeg mente (er jo selv imot dette).

Ja, det er viktig, og jeg har heller ikke blandet det inn i lederskap, det var ment som to forskjellige ting, og det var nevnt stress over her, så jeg la til det, som et fint tips som hverfall fungerer for oss happy3

Avledning er jo kanskje noe man kan bruke forresten ? : )
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 13:36

MiraHedda skrev:
Maria skrev:
MiraHedda skrev:
Du kan jo også korrigere den? Det funkerer fint på Mira. Det er også viktig å tenke på at du må være en god leder. En som er trygg, og hunden kan følge deg.
Akkurat dette er med korrigering og metoder basert på lederskapsteorier er jo metoder som er gått ut på dato for lengst. vaktinstinkt 723324 Orker ikke legge ut om hvorfor her, det har jeg ikke tid til (på tur i konfirmasjon nå), men ett tips er å lese artiklene som omhandler temaet i siste Hundesport. vaktinstinkt 332565 Der står det blant annet om hvorfor man ikke skal bruke korrigering eller fysisk straff ovenfor hunder.

Å være trygg og rolig er dog bra i alle sammenhenger når man er sammen med dyr, men det har ikke noe med lederskap å gjøre.

Vi har aldri brukt fysisk straff, eller lignende, og det var heller ikke det jeg mente med korrigering happy6 Kanskje jeg brukte litt feil ord, men det var absolutt ikke fysisk straff jeg mente (er jo selv imot dette).

Ja, det er viktig, og jeg har heller ikke blandet det inn i lederskap, det var ment som to forskjellige ting, og det var nevnt stress over her, så jeg la til det, som et fint tips som hverfall fungerer for oss happy3

Avledning er jo kanskje noe man kan bruke forresten ? : )

Å legge hunden i bakken og holde den nede er per definisjon fysisk straff og veldig skremmende for hunden. Du blir kanskje kvitt den ene atferden, men det som ofte skjer er at de begynner med noe annet i stedet.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 13:51

Linn skrev:
MiraHedda skrev:
Maria skrev:
MiraHedda skrev:
Du kan jo også korrigere den? Det funkerer fint på Mira. Det er også viktig å tenke på at du må være en god leder. En som er trygg, og hunden kan følge deg.
Akkurat dette er med korrigering og metoder basert på lederskapsteorier er jo metoder som er gått ut på dato for lengst. vaktinstinkt 723324 Orker ikke legge ut om hvorfor her, det har jeg ikke tid til (på tur i konfirmasjon nå), men ett tips er å lese artiklene som omhandler temaet i siste Hundesport. vaktinstinkt 332565 Der står det blant annet om hvorfor man ikke skal bruke korrigering eller fysisk straff ovenfor hunder.

Å være trygg og rolig er dog bra i alle sammenhenger når man er sammen med dyr, men det har ikke noe med lederskap å gjøre.

Vi har aldri brukt fysisk straff, eller lignende, og det var heller ikke det jeg mente med korrigering happy6 Kanskje jeg brukte litt feil ord, men det var absolutt ikke fysisk straff jeg mente (er jo selv imot dette).

Ja, det er viktig, og jeg har heller ikke blandet det inn i lederskap, det var ment som to forskjellige ting, og det var nevnt stress over her, så jeg la til det, som et fint tips som hverfall fungerer for oss happy3

Avledning er jo kanskje noe man kan bruke forresten ? : )

Å legge hunden i bakken og holde den nede er per definisjon fysisk straff og veldig skremmende for hunden. Du blir kanskje kvitt den ene atferden, men det som ofte skjer er at de begynner med noe annet i stedet.

Neinei, vi har aldri tatt hun i nakkeskinnet eller brukt fysisk straff what3 Vi tar tak i hele henne, og holder henne nede mens vi stryker henne rolig. Vi har aldri tatt henne i nakkenskinnet noen gang, og kommer aldri til å gjøre det heller happy3 Hun må bare endten ligge rolig, eller sitte rolig(hun bestemmer for det meste om hun vil sitte eller ligge). Det er bare noen ganger vi legge henne helt ned og stryker henne til hun sover. Det er det samme som flere her har foreslått når hunden blir hyper; man tar hunden mellom beina og stryker den til den er rolig. Det samme gjør vi, men noen ganger legger vi henne helt ned istedetfor at hun må sitte, fordi da blir hun liggende og sover når vi går. Jeg tror til og med at du var en av de som sa dette:)

Det har vi heller aldri gjort når hun gjør noe dumt. Dette bruker vi når vi ser at hun ikke vil roe seg ( eks. stresser når hun er på besøk osv). happy3
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 14:24

Jeg håper for all del at ingen tror vi legger hunden i bakken med en gang den har gjort noe galt. Det gjør vi selvfølgelig ikke. Jeg så nå at det kan høres ut som om vi gjør det, og at jeg kanskje kan ha sagt det på en litt missoppfattende måte, og det var ikke meningen.

Vi har aldri brukt sånne metoder. Vi bruker ordet "nei" (som vi hun har lært) og da stopper hun med atferden med en gang. "nei" har vi lært mye ved hjelp av en "blindehund-trå" om noen skjønner hva jeg mener med det ? Det "værste" vi har gjort er å heve stemmen, ellers har hun ikke fått noen form for straff i det hele tatt. Når hun er stresset så må hun sitte mellom bena våre, mens vi sitter på huk og stryker henne over brystet, og om det er et sted hun kan sove (som eks. på besøk) legger vi henne ned (tar tak i hele henne) og stryker henne til hun sovner. Da blir hun liggende til hun våkner, og endten tusler rundt, eller legger seg på teppet sitt.

Vi bruker bare positiv forsterkning på trening, og klikkeren blir flittig brukt.

Og igjen; håper ingen tror at vi bruker noen form for fysisk straff. Det gjør vi absolutt ikke happy6
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 16:25

MiraHedda skrev:
Linn skrev:
MiraHedda skrev:
Maria skrev:
MiraHedda skrev:
Du kan jo også korrigere den? Det funkerer fint på Mira. Det er også viktig å tenke på at du må være en god leder. En som er trygg, og hunden kan følge deg.
Akkurat dette er med korrigering og metoder basert på lederskapsteorier er jo metoder som er gått ut på dato for lengst. vaktinstinkt 723324 Orker ikke legge ut om hvorfor her, det har jeg ikke tid til (på tur i konfirmasjon nå), men ett tips er å lese artiklene som omhandler temaet i siste Hundesport. vaktinstinkt 332565 Der står det blant annet om hvorfor man ikke skal bruke korrigering eller fysisk straff ovenfor hunder.

Å være trygg og rolig er dog bra i alle sammenhenger når man er sammen med dyr, men det har ikke noe med lederskap å gjøre.

Vi har aldri brukt fysisk straff, eller lignende, og det var heller ikke det jeg mente med korrigering happy6 Kanskje jeg brukte litt feil ord, men det var absolutt ikke fysisk straff jeg mente (er jo selv imot dette).

Ja, det er viktig, og jeg har heller ikke blandet det inn i lederskap, det var ment som to forskjellige ting, og det var nevnt stress over her, så jeg la til det, som et fint tips som hverfall fungerer for oss happy3

Avledning er jo kanskje noe man kan bruke forresten ? : )

Å legge hunden i bakken og holde den nede er per definisjon fysisk straff og veldig skremmende for hunden. Du blir kanskje kvitt den ene atferden, men det som ofte skjer er at de begynner med noe annet i stedet.

Neinei, vi har aldri tatt hun i nakkeskinnet eller brukt fysisk straff what3 Vi tar tak i hele henne, og holder henne nede mens vi stryker henne rolig. Vi har aldri tatt henne i nakkenskinnet noen gang, og kommer aldri til å gjøre det heller happy3 Hun må bare endten ligge rolig, eller sitte rolig(hun bestemmer for det meste om hun vil sitte eller ligge). Det er bare noen ganger vi legge henne helt ned og stryker henne til hun sover. Det er det samme som flere her har foreslått når hunden blir hyper; man tar hunden mellom beina og stryker den til den er rolig. Det samme gjør vi, men noen ganger legger vi henne helt ned istedetfor at hun må sitte, fordi da blir hun liggende og sover når vi går. Jeg tror til og med at du var en av de som sa dette:)

Det har vi heller aldri gjort når hun gjør noe dumt. Dette bruker vi når vi ser at hun ikke vil roe seg ( eks. stresser når hun er på besøk osv). happy3

Jeg kan garantere deg at jeg aldri har sagt eller skrevet noe i nærheten av at man skal legge hunden i bakken og/eller holde den nede wink3 Selv de som er veldig uenige med meg kan fortelle deg det. Jeg har heller ikke sagt noe om at du eller dere tar hunden deres i nakkeskinnet. Det er veldig bra at dere ikke gjør det happy6

Det jeg har skrevet og sagt er at man kan roe hunder på flere måter. Eksempelvis:

1) Sette bånd på hunden og sette seg ned. Bli sittende til hunden har fått roet seg godt ned. Har man en hund som er veldig stresset, kan man gjøre dette hver gang hunden er urolig. På med båndet og sett deg ned og vent.

2) Sette på bånd eller holde hunden ved siden av seg (enten den sitter eller står), mens man stryker rolig på siden eller brystet.

Håper det klarner opp i evt misforståelser. Jeg vil ikke at noen skal tro at jeg anbefaler å legge en hund i bakken og holde den nede.
happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 16:52

Sitat :
Jeg kan garantere deg at jeg aldri har sagt eller skrevet noe i nærheten av at man skal legge hunden i bakken og/eller holde den nede wink3 Selv de som er veldig uenige med meg kan fortelle deg det. Jeg har heller ikke sagt noe om at du eller dere tar hunden deres i nakkeskinnet. Det er veldig bra at dere ikke gjør det happy6

Det jeg har skrevet og sagt er at man kan roe hunder på flere måter. Eksempelvis:

1) Sette bånd på hunden og sette seg ned. Bli sittende til hunden har fått roet seg godt ned. Har man en hund som er veldig stresset, kan man gjøre dette hver gang hunden er urolig. På med båndet og sett deg ned og vent.

2) Sette på bånd eller holde hunden ved siden av seg (enten den sitter eller står), mens man stryker rolig på siden eller brystet.

Håper det klarner opp i evt misforståelser. Jeg vil ikke at noen skal tro at jeg anbefaler å legge en hund i bakken og holde den nede.
happy3

Vi legger ikke hunden på ryggen(men den må ligge rolig) og det har du heller aldri anbefalt happy6 , men jeg mener at du har sagt at man kan holde hunden mellom beina mens man stryker den forsiktig på brystet til den har roet seg, for så å slippe når hun er rolig. Dette er det jeg mener du har sagt, og det er noe helt annet enn å legge en hund i bakken fordi den ikke hører på deg osv. happy3

Mira kan ligge hvordan hun vil (eller sitte) bare hun ikke får lov til å gå før hun er helt rolig. Vi har heller aldri brukt dette fordi hun har gjort noe galt, men for å roe henne. Men det spiller egentlig ikke så stor rolle. Vi har aldri brukt vold, nakkeskinnet, lagt hun på rygg for å underkaste seg osv., men bare lagt henne ned (eller sittende) til hun er helt rolig.

Dette har fungert supert, og det var kurslederene som albefalte oss dette. Hundene dems er kjempesnille og rolige, men samtidig absolutt ikke usikre eller agressive. Hun har mange titler som . NUCH, vilsporchampion osv. Men man bruker jo forskjellige metoder, og disse har fungert fint for oss happy3
Til Toppen Go down
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 17:36

MiraHedda skrev:
Du kan jo også korrigere den? Det funkerer fint på Mira. Det er også viktig å tenke på at du må være en god leder. En som er trygg, og hunden kan følge deg.

Men det angående stresset. Vi har jo hatt litt problemer med at Mira ikke alltid vil roe seg når hun er ute med eks. andre hunder i nærheten. Hun blir opphissa og vil hilse. Nå for ikke lenge siden begynte vi på et nytt kurs som heter ESAKI. Det er et valpekurs som er utrolig bra ! Vi friver ikke med "sitt", "dekk", "bli" osv. men rett og slett bare RO. Det at hunden skal kunne være rolig i forskjellige miljøer. Der har vi fått noen tips på hvordan Mira skal bli litt roligere, og dette har funker kjempebra for oss.

F.eks. i går var vi på besøk. Mira ville ikke roe seg, men etter at vi hadde spist, tok vi tak i henne, holdt henne nede, og strøk henne forsiktig sånn at hun roet seg. Når hun etterhvert ble helt rolig og pustet ut, så slapp vi opp taket på henne litt etter litt. Etterhvert sovna hun helt langflat og snorka resten av besøket (ca. 19 - 22.30) Hun var oppe èn gang, og da gikk hun å la seg på teppet sitt. Denne metoden har vi brukt flittig hjemme (når hun hisser seg opp) og det går fortere for hver gang. Hun har jo protestert, men da gir vi oss ikke, og hun sovner til slutt. Ute i sentrum osv. har vi gjordt dette ved at hun må sitte.

Et annet tips er å pakke bort alle dra/pike-lekene og istedetfor lært henne nye triks(nettopp lært seg alle fingerene våre) Hun har da roet seg masse. Pinne/ball-kasting har vi også fått besked om å ta bort, fordi dette da øker adrenalinet hennes og det tar 48 timer for å bli kvitt det adrenalinet helt.

Dette har fungert helt supert for oss, og vi ser en stor fremgang på kort tid. happy3


skulle vært flere sånne ro-kurs! tror det er endel valper/valpeeiere som hadde hatt godt av å få innlæring på det området happy6
skal prøve meg på den å holde/stryke phoenix neste gang vi er på besøk, for da har han som regel ikke en eneste labb på golvet...i alle fall ikke 2 samtidig..hehehe, går som regel i piruetter med trippel skru(han er så glad i andre folk) laughs
har klart å lage ganske bra ro-rutiner hjemme, så nå må vi prøve å overføre det når vi er på besøk også.
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptySøn Apr 25 2010, 20:12

wrangler skrev:
MiraHedda skrev:
Du kan jo også korrigere den? Det funkerer fint på Mira. Det er også viktig å tenke på at du må være en god leder. En som er trygg, og hunden kan følge deg.

Men det angående stresset. Vi har jo hatt litt problemer med at Mira ikke alltid vil roe seg når hun er ute med eks. andre hunder i nærheten. Hun blir opphissa og vil hilse. Nå for ikke lenge siden begynte vi på et nytt kurs som heter ESAKI. Det er et valpekurs som er utrolig bra ! Vi friver ikke med "sitt", "dekk", "bli" osv. men rett og slett bare RO. Det at hunden skal kunne være rolig i forskjellige miljøer. Der har vi fått noen tips på hvordan Mira skal bli litt roligere, og dette har funker kjempebra for oss.

F.eks. i går var vi på besøk. Mira ville ikke roe seg, men etter at vi hadde spist, tok vi tak i henne, holdt henne nede, og strøk henne forsiktig sånn at hun roet seg. Når hun etterhvert ble helt rolig og pustet ut, så slapp vi opp taket på henne litt etter litt. Etterhvert sovna hun helt langflat og snorka resten av besøket (ca. 19 - 22.30) Hun var oppe èn gang, og da gikk hun å la seg på teppet sitt. Denne metoden har vi brukt flittig hjemme (når hun hisser seg opp) og det går fortere for hver gang. Hun har jo protestert, men da gir vi oss ikke, og hun sovner til slutt. Ute i sentrum osv. har vi gjordt dette ved at hun må sitte.

Et annet tips er å pakke bort alle dra/pike-lekene og istedetfor lært henne nye triks(nettopp lært seg alle fingerene våre) Hun har da roet seg masse. Pinne/ball-kasting har vi også fått besked om å ta bort, fordi dette da øker adrenalinet hennes og det tar 48 timer for å bli kvitt det adrenalinet helt.

Dette har fungert helt supert for oss, og vi ser en stor fremgang på kort tid. happy3


skulle vært flere sånne ro-kurs! tror det er endel valper/valpeeiere som hadde hatt godt av å få innlæring på det området happy6
skal prøve meg på den å holde/stryke phoenix neste gang vi er på besøk, for da har han som regel ikke en eneste labb på golvet...i alle fall ikke 2 samtidig..hehehe, går som regel i piruetter med trippel skru(han er så glad i andre folk) laughs
har klart å lage ganske bra ro-rutiner hjemme, så nå må vi prøve å overføre det når vi er på besøk også.

Ja, det var det samme her. Hun var flink hjemme, men borte ble hun veldig glad. Forresten, kjempefint navn! Vi vurderte selv å kalle mira nesten det samme, når vi så navnet allerede var tatt laughs
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt EmptyMan Sep 20 2010, 13:45

1) Sette bånd på hunden og sette seg ned. Bli sittende til hunden har fått roet seg godt ned. Har man en hund som er veldig stresset, kan man gjøre dette hver gang hunden er urolig. På med båndet og sett deg ned og vent.

2) Sette på bånd eller holde hunden ved siden av seg (enten den sitter eller står), mens man stryker rolig på siden eller brystet.

(Kopiert fra Linn, på denne tråden)

Kan dette brukes ute også?
På sånne "jeg-er-så-gira-i-dag-at-jeg-ikke-helt-vet-hvordan-jeg-skal-få-utløp-for-det" dager? wink3
Det er heldigvis ikke så ofte, men det forekommer jo en gang iblant lalala2
(Og da er det veldig greit å ikke gjøre ting værre...)
Du skjønner... Jeg får lett roa ned stemninga med å være rolig, og samtidig ta på smulen,
men jeg møtte ei her om dagen (ute på tur) som mente jeg heller skulle stå helt rolig å gi nada oppmerksomhet (på ivrig bjeffing "jeg-vil-hilse"), og bare vente til hun ga seg av seg selv
(hun ville ikke at hundene skulle hilse, hennes fikk ikke lov til å hilse på andre...).
Dette hadde hun lært på et eller annet kurs (var ikke en dp by the way, men en større hund).
Og begrunnelsen var at hundene ikke har godt av å hilse på alt og alle fordi de stresser seg opp.
(Synes jeg ser antydning til mere stress hvis man ikke hilser, men mulig jeg tar feil...)
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Sponsored content





vaktinstinkt Empty
PosteTema: Re: vaktinstinkt   vaktinstinkt Empty

Til Toppen Go down
 
vaktinstinkt
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Valper og unghunder-
Gå Til: