Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Løs mage

Go down 
+8
helle
Kaja
Eva
Kinkade
anniken!
pusevoffen
Kennel Mirenzo
Cesilie
12 posters
AvInnlegg
Cesilie

Cesilie

Antall Innlegg : 1217

Løs mage Empty
PosteTema: Løs mage   Løs mage EmptyTor Jun 25 2009, 21:10

I går kveld hadde Mia skikkelig løs mage! Ikke for å bli for detaljert, men hun bæsja inne (faktisk!), og det bare stod en stråle ut av rumpa på henne, stakkar. Da var hun hvertfall nøden!! Hun har vært litt løs i magen av og til, men så ille har det aldri vært!

Vet jeg har spurt tidligere, men siden det ikke har vært så ille før, og det er nytt forum, så spør jeg igjen hva vi skal gjøre. Litt dårlig hukommelse, og kjekt å ha liggende på det nye forumet også Smile

Jeg har fastet henne i dag, så hun har ikke spist noe siden i går kveld. Hun er ikke spesielt begeistret for pasta eller ris, men hva med fiskeboller? Er det f.eks. greit om jeg gir henne to små måltider med fiskeboller i morgen og ser an avføringen hennes i morgen kveld? Hvis den har blitt bedre så kan jeg gå over til å blande fiskeboller med fôret hennes lørdagen, også gå over til vanlig fôr igjen søndag? Hun får RC Sensible.

Andre forslag? Til både fremgangsmåte og hva jeg kan gi?

Takktakk biggrin
Til Toppen Go down
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo

Antall Innlegg : 1083

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyTor Jun 25 2009, 21:26

Zoolac? Det funker happy6

Fiskeboller er bra ja happy6
Risvann (altså vannet som risen er kokt i) binder magen, så om du får henne til å drikke det er det også veldig bra.
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
Cesilie

Cesilie

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyTor Jun 25 2009, 21:29

Kennel Mirenzo skrev:

Risvann (altså vannet som risen er kokt i) binder magen, så om du får henne til å drikke det er det også veldig bra.

Zoolac? Hvor, hva koster det, og hvordan skal det brukes?

Ahaa, risvann skal jeg merke meg! Very Happy
Til Toppen Go down
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo

Antall Innlegg : 1083

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyTor Jun 25 2009, 21:32

Cesilie skrev:
Kennel Mirenzo skrev:

Zoolac får du kjøpt hos veterinær. Alltid godt å ha det liggende hjemme, funker så og si alltid!
Det er noe sånt som billioner av bakterier på tube Laughing Høres ikke digg ut, men det hjelper!
Du kan få forskjellige str på tubene, husker ikke helt hva de koster. Men rundt en 100-200kr. Da har du den en stund.
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
Cesilie

Cesilie

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyTor Jun 25 2009, 21:35

Kennel Mirenzo skrev:
Cesilie skrev:

Zoolac får du kjøpt hos veterinær. Alltid godt å ha det liggende hjemme, funker så og si alltid!
Det er noe sånt som billioner av bakterier på tube Laughing Høres ikke digg ut, men det hjelper!
Du kan få forskjellige str på tubene, husker ikke helt hva de koster. Men rundt en 100-200kr. Da har du den en stund.

Okay, da kan vel de fortelle meg litt om bruken der også da Smile Sikkert lurt å ha hjemme ja, hvertfall her, siden hun er litt løs i magen innimellom!

Noen som har noe å si på fremgangsmåten jeg foreslo?
Til Toppen Go down
pusevoffen

pusevoffen

Antall Innlegg : 661

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyTor Jun 25 2009, 22:02

Zoolac er billigere på apoteket
Til Toppen Go down
anniken!

anniken!

Antall Innlegg : 12

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyTor Jun 25 2009, 22:18

Kennel Mirenzo skrev:

bailey har også hatt veldig løs mage igår kveld og hele dag, jeg fikk også tipset om å gi han risvann... han drakk en hel skål, så nå håper jeg bare det funker! har også fastet han i ca 1døgn..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyTor Jun 25 2009, 22:25

Ris og cottage cheese!!!
Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyTor Jun 25 2009, 22:47

Lena skrev:
Ris og cottage cheese!!!

Blandet sammen? Og med samme fremgangsmåte som jeg foreslo over, eller? Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 07:01

Jeg koker ris og blander inn Cottagechees og dette fungerer alltid.
Pass på at hun alltid har kaldt friskt vann hele tiden, du kan også gi litt biola i tilegg, kjempe fint for mage og tarm.
Zoolac gir jeg visst jeg har liggende og visst jeg må til dyrlegen pga at hunden er veldig syk da spør jeg om å få med meg en tube.
Men husk å ikke gi annet mat i disse 2 dager som du gir ris og cottage chees, dette er det jeg alltid har gjort og noen vil sikkert være uendig, he he.
Dette fungerer hver gang og hunden din får i seg næring så ikke vær redd for det, lykke til. biggrin
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade

Antall Innlegg : 2402

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 07:45

Vi har god erfaring med Eukanuba Intestinal Formula og har brukt dette ved magetrøbbel...
Tilfører også de elektrolyttene som er så viktige og som hunden taper i store mengder ved diare

Zoolac vil jeg også anbefale for å bygge opp ny tarmflora raskere, men husk om du gir zoolac når hunden har fått diare (ikke som forebyggende) så skal du gi dobbel dose første gang du gir zoolac og senere normal dose 2 -3 ganger i døgnet

Fast i et døgn slik nevnt over, når hunden starter med mat er det viktig å gi små måltid OFTE ...gjerne hver 1,5-2 timer til å begynne med og så sjeldnere og sjeldnere til du er tilbake på normalen... ... feks 8 ganger første dag, 5-6 ganger på dag 2, 3-4 ganger på dag 3 og så ned på vanlige 1-2 ganger om dagen på dag 4... .og kun en liten miniporsjon til hvert måltid.
Om diareen er langvarig og/eller hunden har feber og/eller blod i avføringen så oppsøk vetrinær!

Ellers så funker det også fint med ris, risvann, fiskeboller og annen lettfordøyelig mat.
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Eva
Admin
Eva

Antall Innlegg : 1839

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 07:55

Anbefaler Zoolac jeg også. happy3
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Kaja

Kaja

Antall Innlegg : 2008

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 07:57

Vi gjør som Sylvia.. Eukanuba Intestinal og Zoolac wink3
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 08:34

Jeg har også super erfaring med zoolac. Tror det står på pakken at det skal gies dobbel dose gang (jeg har i alle fall alltid gjort dette). Hundene mine elsker også zoolac, de står i kø så snart jeg finner frem tuben.

Har bare hatt skikkelig diare en gang på hundene, og det var på Milli. Ikke sjans i å få i henne noe av det greiene som er nevnt over her (aldri prøvd det Eukanuba Intestinal som er nevnt over her da), så på Milli ble det fasting i 1,5 dag og derretter fikk hun kyllingfilet i små portioner i 2-3 dager, og så gikk vi over til mer og mer vanlig mat. Hun fikk zoolac i tillegg da.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 09:16

Aldri kjøpt det spesial foret og jeg har hatt hunder med blo i avføringen, det er pga at tarmen er sår.
Zoolac er fint, men når man trenger noe fort er det greit å gi ris og Cottage Chees, hundene elsker det og diaren går fort over.
Så lenge almenntilstanden til hunden er bra er det ingen grunn til å kontakte veterinær, kun ved feber og almenntilstanden er dårlig, eller visst hunden blør veeeeldig fra endtarmen som Sylvia sier.
Hadde sprut diare på hundene mine i April som var noe som gikk g jeg ga kun Ris og Cottage Chees, gikk bra det biggrin
Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 10:21

Tusen takk for mange bra forslag! Smile Jeg har ikke bil, men en kjempesulten hund, og det er langt til veterinær så vidt jeg vet. Jeg har prøvd å gi Mia ris tidligere når hun har vært litt løs i magen, og det er hun virkelig ikke interessert i å spise! Fiskeboller derimot, det digger hun! Så da prøver jeg meg frem som Sylvia sier, og gir henne masse små måltider med det i dag. Men det betyr at hun skal spise bare fiskeboller en 3 dagers tid, da? ..og hvis jeg kommer over Zoolac, kan jeg gi det i tillegg til fiskebollekuren?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 11:10

Cesilie skrev:
Tusen takk for mange bra forslag! Smile Jeg har ikke bil, men en kjempesulten hund, og det er langt til veterinær så vidt jeg vet. Jeg har prøvd å gi Mia ris tidligere når hun har vært litt løs i magen, og det er hun virkelig ikke interessert i å spise! Fiskeboller derimot, det digger hun! Så da prøver jeg meg frem som Sylvia sier, og gir henne masse små måltider med det i dag. Men det betyr at hun skal spise bare fiskeboller en 3 dagers tid, da? ..og hvis jeg kommer over Zoolac, kan jeg gi det i tillegg til fiskebollekuren?
Ris alene spiser ikke mine hellermen blandet med cottage chees elsker di. biggrin
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade

Antall Innlegg : 2402

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 12:20

Cesilie skrev:

Zoolac er bare en "pasta" så det kan du helt klart gi sammen med fiskebollene! Men prøv gjerne med litt ris også sammen med fiskebollene og tøm saft fra fiskebollene over...da pleier de å like det. Ris hjelper med å "binde" magen wink3

Det er også viktig at hun drikker mye, og om hun ikke er så interessert i å drikke så kan du ha pittelitt sukker i vannet sammen med en liiiten klype salt. Den søte lukten får dem som regel til å få lyst til å drikke happy3
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Cesilie

Cesilie

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 13:02

Kinkade skrev:
Zoolac er bare en "pasta" så det kan du helt klart gi sammen med fiskebollene! Men prøv gjerne med litt ris også sammen med fiskebollene og tøm saft fra fiskebollene over...da pleier de å like det. Ris hjelper med å "binde" magen wink3

Det er også viktig at hun drikker mye, og om hun ikke er så interessert i å drikke så kan du ha pittelitt sukker i vannet sammen med en liiiten klype salt. Den søte lukten får dem som regel til å få lyst til å drikke happy3

Ahaa! Tusen takk, da skal jeg prøve på det! Very Happy
Til Toppen Go down
Garp

Garp

Antall Innlegg : 664

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 14:39

Garp var knalldårlig i magen en gang i fjor. Var helt utenfor og klarte ikke holde på "mageinnholdet". Skalv og ville bare sitte på fanget mitt.
Dro rett til vetten og kom inn tvert. Der visste det seg at han hadde spist noe på veien, og hadde en bakterie som ikke var bra i tarmen. Fikk medisin, og spesialdiett. Dette var den type fôr Sylvia nevner. Fikk bare gi en spiseskje mat, hver time den første dagen. Dagen etter var det full dose fordelt på6 ganger, dag 3 fordelt på 4 ganger, dag 4 fordelt på tre osv til vanlig foring. Samtidig skulle jeg gi 1ml zoolac sammen samtidig som måltidet. HAr kjørt dette også de gangene Garp er småuggen i magen, og det funker bra.

Håper Mia blir raskt bra! wink3
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Cesilie

Cesilie

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 19:17

Anita: Uff, det hørtes skikkelig ille ut :pale: Mia er heldigvis i form ellers, så det virker ikke som det er så alvorlig. Men må jo få fordøyelsen på rett bane selvom! Smile Takk for god bedring-ønsker Very Happy
Til Toppen Go down
CamillaB

CamillaB

Antall Innlegg : 295

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 21:44

viktig at de får i seg væske når de er såpass dårlige i magen Smile og ellers passe på om det skulle komme blod og oppkast med blod.
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
Cesilie

Cesilie

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyFre Jun 26 2009, 21:51

CamillaB skrev:
viktig at de får i seg væske når de er såpass dårlige i magen Smile og ellers passe på om det skulle komme blod og oppkast med blod.

Hun drikker ikke så mye som hun burde altså :/ Jeg prøvde tipset til Sylvia med sukker og salt i vannet, men det har hun bare luktet på og ikke giddi å smake på. Jeg har kaldt, frisk vann stående til enhver tid, men hun drikker ikke noe særlig.. Men hun kaster hvertfall ikke opp, har vært litt fastere i avføringen i dag, og virker ellers pigg.
Til Toppen Go down
KristinC

KristinC

Antall Innlegg : 692

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptyLør Jun 27 2009, 08:21

Hvordan går det med snuppa nå? Er hun bra igjen?
Jeg har blandet ut bittelitt nudelvann i vannet til Tinkie en gang før for at hun skulle drikke, og da drakk hun som bare det.

Masse god bedring! flower
Til Toppen Go down
Camilla

Camilla

Antall Innlegg : 801

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage EmptySøn Jun 28 2009, 17:14

Dennis var dårlig i magen etter å ha fått litt for mye forsjellige godbiter på AG helgekurs vi var på Embarassed

Vetrinæren min rådet meg til å ikke faste han. Men gi han mat vær 3.time i små mengder, med ris og kyllingfilet (i små biter) som var veldig godt kokt(nesten grøt). + Zoolack, det ga jeg som annvist på pakken.

Han var helt fin etter 3 dager med dette, men forsatte med risblandingn i noen dager ekstra selv om..

Håper mia blir raskt bra igjen, god bedring ❤
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Sponsored content

Løs mage Empty
PosteTema: Re: Løs mage   Løs mage Empty

Til Toppen Go down

Løs mage
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-