Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Viltnemda!

Go down 
+9
Vinnie
Maiken
Bente
Lene
Julie
Eva
Simira
Nina (Kennel Dijontoma)
Benedicte
13 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Viltnemda! Empty
PosteTema: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyOns Apr 21 2010, 20:18

Kristin (Vinnie) og jeg gikk tur på Fornebu i dag, som vanlig med hundene løse når annledningen byr seg..
Tror ikke vi hadde gått mer enn 10 minutter før vi hører en dame i gul vest rope på oss..(selvfølgelig med alle 3 hundene løse) "Hei!!! Jeg er fra Viltnemda!! "
Tror aldri jeg har følt en sånn angst hele mitt liv... Heldigvis oppførte alle 3 hundene seg som best og kom med en gang de ble ropt inn..
Til vår overraskelse var det en kjempe hyggelig dame, som ønsket og forklare at det var båndtvang.. Meg og Kristin la oss heeeelt flate, og unnskyldte oss med både det ene og det andre..
Vi slapp heldigvis bot denne gangen, og fortsatte turen videre i bånd.. Tror jeg kommer til å fortsette sånn til midten av august gitt, for makan til ubehagelig situasjon... USJ!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyOns Apr 21 2010, 20:44

Jeeeeezzz..... what3

FLAKS!!!!!!!! happy4
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyOns Apr 21 2010, 21:29

Å fyyy farao, da var dere sinnsykt heldige, for jeg har nå fått opplyst om at boten er på 6500 kr PER HUND om man blir busta!!! what3

De er helt ramme på å holde kontroller nå, de var i Sørkedalen her om dagen da søsteren min var ute og red tur, og nå skal de sjerpe kontrollen på Bygdøy her også... Hver vår når snøen smelter så blir det sånn sump/våtmarksområde over hele jordene her sånn st det ser ut som om det er en innsjø ute på åkeren liksom, og der storkoser jo fuglene seg som bare det... Her om dagen da jeg var ute og syklet med hundene var det noen idioter som hadde prestert å slippe to cockere som gikk helt amokk ute på jordene der og freste rundt i vannet mens de gneldret som et helvete og skremte liv av alle fuglene...! mad3 Idiotene hadde jo null kontroll og ingen innkalling på hundene så de holdt jo på en stund før de fikk tak i dem, og en dame med to hunder i bånd ble naturlig nok ganske rasende på dem (det ble jo jeg også), og hun ropte og skrek til dem så det ble full karamba, så jeg bare visste at det ville ende sånn, for hun ringte jo garantert politiet/viltnemda og tipset dem om at de burde holde kontroll, for etter tipsene jeg har fått fra en med kontakter i politiet er det akkurat rundt det gjorde der de skal øke kontrollen veldig nå...!

Er så j*** irriterende at sånne forbanna idioter med null kontroll på bikjene sine skal slippe dem og ødelegge for både dyrelivet og de av oss som faktisk har kontroll og tar hensyn...! mad1
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyTor Apr 22 2010, 08:20

Kontroll eller ikke, det er faktisk masse rådyr på Fornebu, og i Sørkedalen også, om ikke vinteren har tatt livet av dem. Go viltnemda!
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyTor Apr 22 2010, 08:37

Simira skrev:
Kontroll eller ikke, det er faktisk masse rådyr på Fornebu, og i Sørkedalen også, om ikke vinteren har tatt livet av dem. Go viltnemda!

Tro meg, etter å ha holdt til på Bygdøy i 26 år og Sørkedalen i 19 år så vet jeg akkurat hva som finnes der og hvor...vi treffer på dem stadig vekk gjennom året og rådyrene og elgen i Sørkedalen har haugevis av foringsplasser, vi har selv sittet og spist maten vår sammen med rådyr, elg, hester og hundene i en eneste stor klynge flere ganger i vinter... wink3 Og ja det er faktisk fult mulig å slippe hundene sine visse steder selv i båndtvangen og fortsatt ta hensyn og ha et kontrollert hundehold uansett hvor lite du tror på det, det er ikke alle hunder som buser vekk for å finne noe å jage opp og en hund som tripper bortover en turveig skremmer neppe noen ting som helst stort mer enn de som freser rundt på sykkelen sin f.eks... wink3

Men nei, jeg kan som sagt heller ikke fordra hunder som løper ukontrollert rundt og skremmer både det ene og det andre og syns også at de bør stoppes, men når det betyr at jeg f.eks. ikke lenger kan ha den blinde hunden min løs bak sykkelen når den andre trekker, så er det irriterende ja...det betyr at jeg må doble antallet turer, og hvem tror du egentlig ville skremt noen mest om de skulle stå midt i veien når vi kommer, han som går bundet foran og dundrer avgårde full av energi mens han trekker sykkelen eller han som spretter rolig men løs bak og har mer enn nok med å passe på hvor veien går?! wink3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyTor Apr 22 2010, 11:04

Beklager, jeg synes ikke det er riktig at folk tar loven i egne hender, uansett hvor urettferdig den synes å være. Båndtvangen gjelder ikke bare hunder som buser avgårde og skremmer det de ser av vilt. wink3 Men det er en evig diskusjon. Jeg forholder meg lovlydig, så får andre ta konsekvensene av sine egne handlinger.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyTor Apr 22 2010, 14:15

Å gi 6500,- kr i bot for å ha en hund løs er faen meg sykt!

Jeg har mine løse ofte på skauen for å la de løpe, ikke pokker om jeg unner mine hunder gå i bånd omtrent året rundt..
Shoot me cool
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyTor Apr 22 2010, 16:32

Eva skrev:
Å gi 6500,- kr i bot for å ha en hund løs er faen meg sykt!

Jeg har mine løse ofte på skauen for å la de løpe, ikke pokker om jeg unner mine hunder gå i bånd omtrent året rundt..
Shoot me cool

Hundre prosent enig. Hundene mine har behov for å strekke på beina, så det lar jeg dem få lov til.
Jeg er påpasselig med å ha dem løse der jeg vet det er trygt, og ingen mennesker eller tamdyr.
Jeg har hatt hund i 10 år. Dem har fått løpe løs daglig, og ikke et eneste lite dyr har blitt hverken skadet eller skremt.
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyTor Apr 22 2010, 18:23

Nina skrev:
Å fyyy farao, da var dere sinnsykt heldige, for jeg har nå fått opplyst om at boten er på 6500 kr PER HUND om man blir busta!!! what3


SHIIIIIIT!!!! Er de helt gal eller?!?!?! omg.... Jeg er helt enig med deg Nina..
Utrolig teit her om vi bor, så blir det ingen innhengninger om ikke de innfører helårs båndtvang.. og i Asker er bare innhengningen åpen ifra 17 mai..
Så jeg synes de burde være LITT flinkere med å tilrettelegge med fri-områder/innhengninger om man ikke skal få lov å slippe hundene løse i 4 og en halv mnd..
Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyTor Apr 22 2010, 18:26

Julie skrev:
Hundene mine har behov for å strekke på beina, så det lar jeg dem få lov til.
Jeg er påpasselig med å ha dem løse der jeg vet det er trygt, og ingen mennesker eller tamdyr.

Signerer denne. happy6
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Bente

Bente


Antall Innlegg : 1067
Join date : 14.06.2009
Age : 48
Bosted : Hadeland

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyTor Apr 22 2010, 19:26

Julie skrev:
Eva skrev:
Å gi 6500,- kr i bot for å ha en hund løs er faen meg sykt!

Jeg har mine løse ofte på skauen for å la de løpe, ikke pokker om jeg unner mine hunder gå i bånd omtrent året rundt..
Shoot me cool

Hundre prosent enig. Hundene mine har behov for å strekke på beina, så det lar jeg dem få lov til.
Jeg er påpasselig med å ha dem løse der jeg vet det er trygt, og ingen mennesker eller tamdyr.
Jeg har hatt hund i 10 år. Dem har fått løpe løs daglig, og ikke et eneste lite dyr har blitt hverken skadet eller skremt.


Kunne ikke vært mer enig Smile Ser hvor utrolig mye de koser seg sammen med og løpe løse happy6 Fatter ikke hvordan jeg skulle klart og slanke Smilla om jeg skulle gått tur i bånd med henne,måtte gått en mil hver dag for og klart det happy4
Til Toppen Go down
http://www.frismilla.weebly.com
Gjest
Gjest




Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyFre Apr 23 2010, 03:52

Dessverre går det ikke an å ha båndtvang for noen, og andre ikke - avhengig av man har kontroll på bikkja eller ikke. Og det er ikke riktig at menneskets behov for å ha hunder skal gå ut over andre dyr. Det være seg husdyr eller ville dyr.
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyFre Apr 23 2010, 06:00

Eva skrev:
Å gi 6500,- kr i bot for å ha en hund løs er faen meg sykt!

Jeg har mine løse ofte på skauen for å la de løpe, ikke pokker om jeg unner mine hunder gå i bånd omtrent året rundt..
Shoot me cool

Kunne ikke vært mer enig! happy6
Jeg møter på rådyr stadig vekk, bor jo på gård, men ser ikke helt problemet??
Rådyrene blir da minst like skremt om det er bare meg som kommer gående eller om jeg har med begge hundene, syntes de stikker akkurat like fort usansett! Og er da ingene av hudene som løper etter de..
De kommer alltid tilbake, har 6stk som stadig er innom hagen, og de vet da at hundene bor her happy3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyFre Apr 23 2010, 07:44

Arne skrev:
Dessverre går det ikke an å ha båndtvang for noen, og andre ikke - avhengig av man har kontroll på bikkja eller ikke. Og det er ikke riktig at menneskets behov for å ha hunder skal gå ut over andre dyr. Det være seg husdyr eller ville dyr.

Noen har skjønt det. Smile Det finnes plenty av måter for folk å gi hundene nok mosjon i båndtvangstiden også. Hvis man gidder. :P
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Vinnie

Vinnie


Antall Innlegg : 128
Join date : 12.06.2009

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyFre Apr 23 2010, 08:04

Simira skrev:
Arne skrev:
Dessverre går det ikke an å ha båndtvang for noen, og andre ikke - avhengig av man har kontroll på bikkja eller ikke. Og det er ikke riktig at menneskets behov for å ha hunder skal gå ut over andre dyr. Det være seg husdyr eller ville dyr.

Noen har skjønt det. Smile Det finnes plenty av måter for folk å gi hundene nok mosjon i båndtvangstiden også. Hvis man gidder. :P

Mosjonering er en ting, men hva da med sosialisering med nye hunder.. Jeg har en hund som ikke fungerer i bånd eller på hundejordet men veldig godt løs når vi går tur..
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/belloceansdavinci
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyFre Apr 23 2010, 08:10

Simira skrev:
Arne skrev:
Dessverre går det ikke an å ha båndtvang for noen, og andre ikke - avhengig av man har kontroll på bikkja eller ikke. Og det er ikke riktig at menneskets behov for å ha hunder skal gå ut over andre dyr. Det være seg husdyr eller ville dyr.

Noen har skjønt det. Smile Det finnes plenty av måter for folk å gi hundene nok mosjon i båndtvangstiden også. Hvis man gidder. :P

happy6 Jeg har jo en hund jeg må ha i bånd HELE året, og jeg føler meg ikke som noen dyremishandler av den grunn. Han har det like fint som andre hunder, er veldig lite stresset og får nok mosjon. Det eneste stedet han er løs er i hagen som er inngjerdet (og den kanskje på 40 kvadratmeter) og de få gangene jeg har han med på agilitytrening.

Jeg er forresten av den oppfatning at man burde vært strengere med KATTER også jeg, da....De får jo gå rundt og gjøre akkurat som dem vil, og hvor mange fugler tar ikke de livet av i løpet av en sesong??? Hadde folk passet bedre på kattene sine hadde vi sluppet å HVER ENESTE DAG lese "savnet" og "funnet" annonser i avisen, og hvor mange katter blir egentlig påkjørt i løpet av et år? Ikke få i allefall!
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Gjest
Gjest




Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyFre Apr 23 2010, 08:31

Båndtvangen er ikke noe nytt fenomen, og alle vet jo om den. Så dersom man velger å bryte den, så må man også ta konsekvensene. Det blir det samme som å kjøre bil... Hvis man kjører for fort eller bryter trafikkreglene så risikerer man forelegg eller bot - og selv om man aldri noen sinne har kræsjet, så betyr det ikke at det ikke kan skje.. Smile
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyFre Apr 23 2010, 08:44

Arne skrev:
Dessverre går det ikke an å ha båndtvang for noen, og andre ikke - avhengig av man har kontroll på bikkja eller ikke. Og det er ikke riktig at menneskets behov for å ha hunder skal gå ut over andre dyr. Det være seg husdyr eller ville dyr.

Jeg syns det er viktig å overholde båndtvangen, selv om jeg skjønner at hundene helst skulle løpt fritt. Løsningen her i huset er å sette på langline. 10-15 meter gir ganske god frihet, samtidig som man har på bånd Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyFre Apr 23 2010, 17:20

Vinnie skrev:
Simira skrev:
Arne skrev:
Dessverre går det ikke an å ha båndtvang for noen, og andre ikke - avhengig av man har kontroll på bikkja eller ikke. Og det er ikke riktig at menneskets behov for å ha hunder skal gå ut over andre dyr. Det være seg husdyr eller ville dyr.

Noen har skjønt det. Smile Det finnes plenty av måter for folk å gi hundene nok mosjon i båndtvangstiden også. Hvis man gidder. :P

Mosjonering er en ting, men hva da med sosialisering med nye hunder.. Jeg har en hund som ikke fungerer i bånd eller på hundejordet men veldig godt løs når vi går tur..

Da må man bruke inngjerdede områder hvor man kan slippe hunder løs, evt. langline hvis han funker med det. Og begrense sosialiseringen til det de stakkarslige fire månedene. Du, og alle andre hundeeiere. Du er ikke alene om å ha utfordringer på den fronten, eller andre utfordringer. Men som Marita sier, det er fullt mulig for en hund å ha et fullverdig liv om den ikke kan gå løs til enhver tid.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyFre Apr 23 2010, 19:58

Nå er det faktisk sånn at verken meg eller Kristin står utpå fornebu dag ut å dag inn med hundene løpende løse overallt...
Men det er utrolig deilig å slippe hundene løse innimellom (såfremt en hund fungerer og er lydig løs), og jeg synes tilbudet til å ha hunder løse er utrolig dårlig, her i Bærum.. Jeg har heller ingen hage, og langline med 2 hunder er ikke særlig kult for den som skal holde begge linene.. Og med bare en hund, er det ingen av dem som synes det er noe stas og være løs..
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyFre Apr 23 2010, 20:14

Jeg lar aldri hunden min leke med andre hunder når hun har langline eller bånd hengende etter seg. Det tar jeg rett og slett ikke sjansen på. Ofte tar jeg av halsbåndet også (særlig når hun leker med store hunder eller hunder som hun herjer mye med), skulle egentlig gjort det hver eneste gang!

De skadene hunder kan få ved å hekte seg fast i andres halsbånd, eller ved å surre seg fast i liner er ikke til å spøke med. Tispa til ei venninnes mistet nesten livet før jul da hunden hun lekte med hektet kjeven fast i halsbåndet hennes slik at hun ble kvalt. Veterinærene som behandlet henne dagene etter ulykken sier at det er ett under at hunden i det hele tatt lever!!
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyLør Apr 24 2010, 09:14

Jeg kommer ikke til å overholde båndtvangen inntil kommunen får et eget område til hundefolk,kan ikke fatte at en plass som dette med så mangen fine områder ikke kan få en hundeturplass. Men tar hensyn.Har ikke hundene løse der det er folk eller hvor det er fare for at dem skal kunne skremme villdyr som har unger. Å dresere en hund som må gå i bånd hele året er ikke lett.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyLør Apr 24 2010, 11:58

Arne skrev:
Båndtvangen er ikke noe nytt fenomen, og alle vet jo om den. Så dersom man velger å bryte den, så må man også ta konsekvensene. Det blir det samme som å kjøre bil... Hvis man kjører for fort eller bryter trafikkreglene så risikerer man forelegg eller bot - og selv om man aldri noen sinne har kræsjet, så betyr det ikke at det ikke kan skje.. Smile

happy5 Akkurat det jeg mener. Folk får gjøre akkurat som dem vil, men da får man også ta konsekvensene av det man gjør uten å finne på hundrevis av unnskyldinger for hvorfor man har en "grunn" til å bryte reglene wink3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptyLør Apr 24 2010, 18:22

Marita skrev:
Arne skrev:
Båndtvangen er ikke noe nytt fenomen, og alle vet jo om den. Så dersom man velger å bryte den, så må man også ta konsekvensene. Det blir det samme som å kjøre bil... Hvis man kjører for fort eller bryter trafikkreglene så risikerer man forelegg eller bot - og selv om man aldri noen sinne har kræsjet, så betyr det ikke at det ikke kan skje.. Smile

happy5 Akkurat det jeg mener. Folk får gjøre akkurat som dem vil, men da får man også ta konsekvensene av det man gjør uten å finne på hundrevis av unnskyldinger for hvorfor man har en "grunn" til å bryte reglene wink3

Er vel ingen her som har gjort det heller såvidt jeg kan se...? De eneste her som foreløpig er tatt med hundene løse sa jo at de la seg langflate... wink3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! EmptySøn Apr 25 2010, 10:04

Maria skrev:
Jeg lar aldri hunden min leke med andre hunder når hun har langline eller bånd hengende etter seg. Det tar jeg rett og slett ikke sjansen på. Ofte tar jeg av halsbåndet også (særlig når hun leker med store hunder eller hunder som hun herjer mye med), skulle egentlig gjort det hver eneste gang!

De skadene hunder kan få ved å hekte seg fast i andres halsbånd, eller ved å surre seg fast i liner er ikke til å spøke med. Tispa til ei venninnes mistet nesten livet før jul da hunden hun lekte med hektet kjeven fast i halsbåndet hennes slik at hun ble kvalt. Veterinærene som behandlet henne dagene etter ulykken sier at det er ett under at hunden i det hele tatt lever!!

Å bruke langline og halsbånd sammen er uaktuelt i min verden...
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Sponsored content





Viltnemda! Empty
PosteTema: Re: Viltnemda!   Viltnemda! Empty

Til Toppen Go down
 
Viltnemda!
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: