Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Null kontroll!!

Go down 
+12
Cathrine&Jazzi
Marion G
Camilla J
Maria
Tine
Eva
Julie
Maiken
Fly
Linn
Simira
ElinK
16 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Null kontroll!! Empty
PosteTema: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 13:28

Dior kommer ikke på innkalling! I tillegg stikker han av så fort han har en sjans!!

Vi har øvd og trent og prøvd det meste. Nå i sted klarte han å smette ut av døra på vei inn fra tur.
Han ser seg ikke tilbake engang! Beina avgårde og ble borte. Så nå har vi løpt nabolaget rundt og ropt, plystra, lokka og lurt.
Til slutt fant vi han i en hage sammen med en liten tispe! Det huset hadde vi gått forbi og ropt ihvertfall 2 ganger!!

Nå er jeg møkk lei og skikkelig frustrert!! Hva gjør jeg nå???


Det skal sies at dette er en MEGET selvstendig gutt. Han prøvde å stikke av allerede dagen etter jeg fikk han og har aldri brydd seg. Og han stikker langt! Det rare er jo at han er dønn avhengig av meg til vanlig, men så fort han er løs eller ute av huset er han søkk vekk!!

HJELP!!
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 13:38

Vi har det samme problemet med Scot om dagen. Han har også lært seg å åpne ytterdøra, så den må holdes låst. Han hører ikke, bare løper avgårde og besøker naboene. man blir jo maks frustrert, men tror det bare er for en periode...
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 14:04

Ah, ser han er ett år gammel. Det kan forklare mye. Har han aldri kommet på innkalling? Eller har det blitt verre nå? I alle tilfelle så er det veldig viktig å passe på at han ikke får sjansen til å stikke av (stating the obvious), og bare fortsette og trene og ha tålmodighet. Kanskje et innkallingskurs?
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Gjest
Gjest




Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 14:06

Ja, han er et år.. Og benytter en hver mulighet til å stikke av! :( Han har aldri kommet på innkalling, og det har blitt mer og mer av rømningsforsøkene hans! Jeg bor 200 meter fra E6'n og er LIVREDD!!!
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 14:26

Du må nok bare ha på ham bånd og sørge for at døren er lukket før båndet går av. Tren med langline og ikke tro at det går bra før det sitter 120% happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 14:31

Mine går alltid i bånd
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Gjest
Gjest




Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 14:53

Fly skrev:
Mine går alltid i bånd

happy6

Jeg er hysterisk! Om en av mine hunder kommer seg løs føler jeg en så intens kvalme og jeg får pustevansker... :pale:
På innegjerdet område og i skogen kan jeg slippe et par av dem løse, men jeg er stadig på vakt uansett.
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 14:59

Jeg er av den oppfatning at hunder skal få gå mest mulig løse. Selvsagt må de gå i bånd langs trafikert vei etc, men jeg vil ikke ha en hund jeg aldri kan slippe løs. Gordon setteren til svigers får bare være løs en sjelden gang på vidda, men jeg hadde han løs i skogen på tur for 1 år siden, og jeg har aldri sett en hund som har kost seg mer. Han langet ut og løp som en gal, og kom på innkalling, noe han ikke gjør med sine eiere.

Men må innse at i den perioden som Scot er i nå så kan jeg ikke ha han løs i hagen f.eks, da må han stå i line. Men trener på innkalling og slipper han bla. på hundesletta.

Har vokst opp med hunder av alle mulige raser, og svært få har gått i bånd. Det må trening til, men den jobben er jeg villig til å ta på meg.

Kjøp en langline på 15-20 meter, og så er det bare å trene. Ikke gi opp, det er verdt det happy6
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Gjest
Gjest




Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 15:02

Anette&Dior skrev:
Ja, han er et år.. Og benytter en hver mulighet til å stikke av! :( Han har aldri kommet på innkalling, og det har blitt mer og mer av rømningsforsøkene hans! Jeg bor 200 meter fra E6'n og er LIVREDD!!!

Min Madonna har vært rømling hele livet. Hun er skikkelig mammadalt, men plutselig kan hun være borte. Hun kommer ruslende etter 30-60 minutter, -som om ingen ting er hendt. Jeg går jo av skaftet i mellomtiden. Hun har alltid vært slik.

....er bare så redd for at hun ikke kommer tilbake neste gang hun stikker... Crying or Very sad

Bedre føre var, sier jeg. Løpestreng som festes oppe mellom 2 trær i hagen gir enorm bevegelsesmulighet. Da surrer ikke hundene seg fast i linen heller. Det er en flexibånd-snelle som festes i en krok påp en vaier. Vaieren henges ca 3 meter oppe, -i spenn mellom to trær. Genialt! Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 15:05

Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 15:06

Norwinstars skrev:
Anette&Dior skrev:
Ja, han er et år.. Og benytter en hver mulighet til å stikke av! :( Han har aldri kommet på innkalling, og det har blitt mer og mer av rømningsforsøkene hans! Jeg bor 200 meter fra E6'n og er LIVREDD!!!

Min Madonna har vært rømling hele livet. Hun er skikkelig mammadalt, men plutselig kan hun være borte. Hun kommer ruslende etter 30-60 minutter, -som om ingen ting er hendt. Jeg går jo av skaftet i mellomtiden. Hun har alltid vært slik.

....er bare så redd for at hun ikke kommer tilbake neste gang hun stikker... Crying or Very sad

Bedre føre var, sier jeg. Løpestreng som festes oppe mellom 2 trær i hagen gir enorm bevegelsesmulighet. Da surrer ikke hundene seg fast i linen heller. Det er en flexibånd-snelle som festes i en krok påp en vaier. Vaieren henges ca 3 meter oppe, -i spenn mellom to trær. Genialt! Wink

Jeg har dessverre ett tre for lite mad1
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Gjest
Gjest




Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 15:14

Har du ett tre, så bruk husveggen til å feste andre enden... happy6
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 15:19

Norwinstars skrev:
Har du ett tre, så bruk husveggen til å feste andre enden... happy6

Skulle gjerne gjort det, men treet og huset står på ulike plan i hagen, samt at imellom er det nesten bare busker og blomsterbed. Dårlig planlagt av de som plantet det treet for nesten 100 år siden altså happy4
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Gjest
Gjest




Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 15:43

Begynn å tren kontakt inne, når dette sitter så trener du på at hunden skal komme til deg.
Ha godbiter i hånda, få kontakt når hunden kommer mot deg ta ett skrit bakover så følger den etter deg og gi da ros med en gang og godbit.
Dette gjør du til det sitter, så beveger du deg ut med bånd og gjør det samme, når dette sitter godt så ta på langline og gjør det samme.
Husk at det må være kjempe kult å komme.
I innlæringsfasen så aldri kall inn en hund om den er veldig opptatt av noe vent til du vet du vil få kontakt slik at du lykkes, kommandoen skal kunn sies 1 gang.

Alle hunder vil teste ut eierene sine så dette vil gå over.

Mine var på tur alene her om dagen, det er første gangen di ikke har hørt på meg, he he he.

Jeg er ikke så god på å forklare men jeg håper du skjønte det. biggrin
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 16:13

Jeg går også stort sett med hundene i bånd!! Er SÅÅÅ redd for å miste de.. Men så bor vi på Skedsmo, men E6 i alle retninger, senteret rett ved og sjansen for at noen tar hunden er stor!!
Nå flytter vi til Tvedestrand til sommer'n og der er det rett i skogen! Og jeg ønsker jo å kunne gå med bikkjene løse!!

Takk Marion, vi skal øve og øve og øve! (Som vanlig! Smile )
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 16:24

Jeg tror ikke jeg hadde orket å ha hunder om de ikke kunne gå løse jeg! happy4
Når jeg er på joggeturer har jeg med meg Trayan og da er han alltid løs, syntes det er ubeskrivelig deilig!
Og dører kan stå oppe uten at jeg trenger å være redd for at han går noen steder - jeg må ha det sånn..
Men da vet jeg at jeg har inkalling på de også!

Trayan og Wookie så 5 rådyr på jordet her om dagen og løp selvfølgelig etter i fulldeidranes fart, og omsvermet av panikk skrek jeg "NEI"-"KOM" og der bråsnudde begge to og det var en deilig følelese!! biggrin
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 16:25

Jeg bor og går tur i skauen, og mine hunder har gått løse siden de flyttet hit fra oppdretter.
Her har aldri noen stukket av. Vi trener innkalling fra dem er 8 uker. Har alltid med godbiter på tur, og tar et par innkallinger med belønning hver dag.
Jeg syns hunder skal få lov til å løpe løs hvis det er mulig. happy3
Men så er det jo noen huder da som er fæle til å stikke av. Tennis er en sånn kar. mad1 (skal låne han i helgen å trene litt.)

Jeg har ikke så mange forslag annet enn å aldri gi han muligheten til å stikke av.
Åsså når du trener, bruk gourmetgodbiter. Det beste av det beste, og gi belønning HVER eneste gang han kommer på innkalling. Langline er en super oppfinnelse! happy6
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Gjest
Gjest




Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 16:29

ElinK skrev:
Norwinstars skrev:
Har du ett tre, så bruk husveggen til å feste andre enden... happy6

Skulle gjerne gjort det, men treet og huset står på ulike plan i hagen, samt at imellom er det nesten bare busker og blomsterbed. Dårlig planlagt av de som plantet det treet for nesten 100 år siden altså happy4

En flexi-snelle kan monteres på vegg også. Ser ut som et stort flexi-bånd uten håndtak. Eller så får du få deg en massiv flaggstang og bli patriot! happy4
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 16:40

Anette&Dior skrev:
Jeg går også stort sett med hundene i bånd!! Er SÅÅÅ redd for å miste de.. Men så bor vi på Skedsmo, men E6 i alle retninger, senteret rett ved og sjansen for at noen tar hunden er stor!!
Nå flytter vi til Tvedestrand til sommer'n og der er det rett i skogen! Og jeg ønsker jo å kunne gå med bikkjene løse!!

Takk Marion, vi skal øve og øve og øve! (Som vanlig! Smile )

Lykke til og det er bare å kontakte meg om det er noe biggrin
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 16:55

Norwinstars skrev:
ElinK skrev:
Norwinstars skrev:
Har du ett tre, så bruk husveggen til å feste andre enden... happy6

Skulle gjerne gjort det, men treet og huset står på ulike plan i hagen, samt at imellom er det nesten bare busker og blomsterbed. Dårlig planlagt av de som plantet det treet for nesten 100 år siden altså happy4

En flexi-snelle kan monteres på vegg også. Ser ut som et stort flexi-bånd uten håndtak. Eller så får du få deg en massiv flaggstang og bli patriot! happy4

Vet det finnes masse smarte løsninger, men når hagen er i 2 plan med masse planter mellom de planene blir det vanskelig. Nå står han i line, kjøpt solid tau på Biltema! Han surrer seg jo fast, men vi holder jo et øye med han og har vinduet åpent så vi evt. hører han. men han ligger stort sett på trappa i sola og nyter livet biggrin
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 17:11

Maiken skrev:
Jeg tror ikke jeg hadde orket å ha hunder om de ikke kunne gå løse jeg! happy4
Når jeg er på joggeturer har jeg med meg Trayan og da er han alltid løs, syntes det er ubeskrivelig deilig!
Og dører kan stå oppe uten at jeg trenger å være redd for at han går noen steder - jeg må ha det sånn..
Men da vet jeg at jeg har inkalling på de også!

Trayan og Wookie så 5 rådyr på jordet her om dagen og løp selvfølgelig etter i fulldeidranes fart, og omsvermet av panikk skrek jeg "NEI"-"KOM" og der bråsnudde begge to og det var en deilig følelese!! biggrin


happy6
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 18:12

Vi har en innkallingslek som vi bruker på Odin. Tror ikke nødvendigvis det funker for alle, men det er jo verdt et forsøk. Vi står med passe avstand og veldig gode godbiter eller leker, og kaller Odin frem og tilbake mellom oss. Han elsker det! Nå er vi ganske trygge på Odin også, så vi leker gjemsel, der den ene leker med Odin mens den andre gjemmer seg. Mens Odin så finner den som har gjemt seg, så gjemmer den andre seg.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 19:56

Simira skrev:
Vi har en innkallingslek som vi bruker på Odin. Tror ikke nødvendigvis det funker for alle, men det er jo verdt et forsøk. Vi står med passe avstand og veldig gode godbiter eller leker, og kaller Odin frem og tilbake mellom oss. Han elsker det! Nå er vi ganske trygge på Odin også, så vi leker gjemsel, der den ene leker med Odin mens den andre gjemmer seg. Mens Odin så finner den som har gjemt seg, så gjemmer den andre seg.

Dette gjør vi også, og Scot synes det er kjempemoro å finne oss i skogen. Men han går jo lei, holder med en 10-15 ganger før han finner ut at han kan finne på morsommere ting på egenhånd happy4
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 20:20

ElinK skrev:
Simira skrev:
Vi har en innkallingslek som vi bruker på Odin. Tror ikke nødvendigvis det funker for alle, men det er jo verdt et forsøk. Vi står med passe avstand og veldig gode godbiter eller leker, og kaller Odin frem og tilbake mellom oss. Han elsker det! Nå er vi ganske trygge på Odin også, så vi leker gjemsel, der den ene leker med Odin mens den andre gjemmer seg. Mens Odin så finner den som har gjemt seg, så gjemmer den andre seg.

Dette gjør vi også, og Scot synes det er kjempemoro å finne oss i skogen. Men han går jo lei, holder med en 10-15 ganger før han finner ut at han kan finne på morsommere ting på egenhånd happy4

Da må du stoppe før han går lei happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Tine

Tine


Antall Innlegg : 400
Join date : 07.07.2009
Age : 37
Bosted : Oslo

Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! EmptyTor Apr 15 2010, 20:57

Høres ikke ut som en god situasjon. Jeg hadde ikke taklet å ikke kunne ha hunden min løs, virker utrolig trist. Nå for tida hender det titt som tett at Luke tar seg en liten avstikker, har vel blant annet noe med alderen å gjøre. Men sånn sett passer det jo bra at det er båndtvang nå. Det er vel bare å trene og trene som hjelper, langline er supert! Som andre sier her så er det viktig at han ikke får stukket av. Håper dere får orden på det i alle fall. Lykke til!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Null kontroll!! Empty
PosteTema: Re: Null kontroll!!   Null kontroll!! Empty

Til Toppen Go down
 
Null kontroll!!
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: