Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Renslighetstips ?

Go down 
3 posters
AvInnlegg
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Renslighetstips ? Empty
PosteTema: Renslighetstips ?   Renslighetstips ? EmptyOns Apr 14 2010, 15:56

Begynner å bli lei at Mira ikke er reinslig enda. Hun skulle vært det, men det har sin historie.

Når vi fikk henne var det beinkaldt. ca. -20- 25 grader konstant i 3 uker. Dette gjorde at hun ikke klarte å konsentrere seg om å gjøre fra seg fordi det var så kaldt. Med dekken villle hun hvertfall ikke. Om vi var heldige klarte vi å få henne til å gå ute et par ganger dagen. Hun ville ikke bæsje ute for det var gått ca. 1 uke. Når denne perioden var over syntes vi at hun tisset unormalt mye. Hun kunne tisse ute, og gå inn og tisse inne 5 min senere. På denne tiden bæsjet hun sjeldent inne. Vi dro til dyrlegen og fikk vite at hun hadde urinveisinfeksjon. Dette hadde hun helt til hun var ca. 4 mnd, før vi fikk antibiotika og det forsvant. Fra ca. 4 mnd. hadde hun maks. 3 uhell i uka(eks når vi hadde besøk og ikke kontroll på hennes tissing). Dette høres kanskje mye ut, men med tanke på at hun begynte å bli vandt med å tisse inne, gikk det fremover. Rett før hun fylte 5 mnd. forsvant all snøen. Hun hadde jo utviklet en forkjærlighet for å tisse på snøen, men den gikk jo bort, og det eneste stedet hun klarte å tisse, var inne. Ute fant hun ingen steder med snø. Når det gikk 2 uker med det, klarte hun endelig å begynne å gjøre fra seg ute. Nå er hun 5 måneder og 3 uker på mandag og har i snitt, et uhell hver dag, og det er laaaangt ifra bra. dry


Hele veien har vi brukt denne strategien :

Gått ut ca. hver time, (etter soving, spising, leking, og når hun blir rastløs osv.), rost henne når hun tisser ute, og aldri kjeftet på henne når hun har tisset inne, men bare oversett det og gått ut med henne. Vi har i tilleg brukt sånn spray som fjerner lukta. Før ble hun hyper når hun måtte på do, men ikke nå lenger. Noen ganger kommer hun og sier ifra (piper og ser på oss + rastløs) men noen ganger når hun kjeder seg kan hun også bare finne på å pipe for å få vår oppmerksomhet. Det er litt vanskelig å si når hun virkelig må på do, og når hun bare tuller. Hun vet det er ute hun skal gjøre noe, det har vi sett. blink00

TIPS ?
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Renslighetstips ? Empty
PosteTema: Re: Renslighetstips ?   Renslighetstips ? EmptyOns Apr 14 2010, 16:04

Hun har nok ikke lært det ordentlig, men tror kanskje at det er kjekt å gjøre det ute og iblant så bare gjør man det der man står? Det eneste er å passe på henne som en smed fremover. Er dere usikre så gå ut. Heller for mye enn for lite. Notèr gjerne tidene det skjer uhell og, hvis det er stort og ikke bare smått, hvor lenge det var siden hun hadde spist. Det pleier å være en grei sammenheng der Smile Selvfølgelig kan det variere litt i forhold til aktivitet, men ikke så mye. Inntil hun er renslig er det litt vanskelig å gjøre noe med pipingen, siden du ikke kan stole på at det er do-piping eller jeg-kjeder-meg-piping.

Hvis det kun er tissing hun gjør inne ville jeg notert nøye i forhold til hvor mange ganger hun tisser pr dag, hvordan dagene hennes er osv. Det kan være mange årsaker til å tisse inne. Alt fra at rensligheten ikke helt sitter, urinveisinfeksjon som gjør det vanskelig for henne eller stress (noe som gjør at hun må tisse veldig ofte og ikke klarer å styre når det kommer). Hvis hun har vært hos veterinæren slik at infeksjon er utelukket, ville jeg fulgt henne opp nøye mht renslighetstrening og samtidig notert og tenkt litt på om det kan være stress inne i bildet.

Lykke til Smile Det ordner seg nok snart Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Renslighetstips ? Empty
PosteTema: Re: Renslighetstips ?   Renslighetstips ? EmptyOns Apr 14 2010, 16:15

Linn skrev:
Hun har nok ikke lært det ordentlig, men tror kanskje at det er kjekt å gjøre det ute og iblant så bare gjør man det der man står? Det eneste er å passe på henne som en smed fremover. Er dere usikre så gå ut. Heller for mye enn for lite. Notèr gjerne tidene det skjer uhell og, hvis det er stort og ikke bare smått, hvor lenge det var siden hun hadde spist. Det pleier å være en grei sammenheng der Smile Selvfølgelig kan det variere litt i forhold til aktivitet, men ikke så mye. Inntil hun er renslig er det litt vanskelig å gjøre noe med pipingen, siden du ikke kan stole på at det er do-piping eller jeg-kjeder-meg-piping.

Hvis det kun er tissing hun gjør inne ville jeg notert nøye i forhold til hvor mange ganger hun tisser pr dag, hvordan dagene hennes er osv. Det kan være mange årsaker til å tisse inne. Alt fra at rensligheten ikke helt sitter, urinveisinfeksjon som gjør det vanskelig for henne eller stress (noe som gjør at hun må tisse veldig ofte og ikke klarer å styre når det kommer). Hvis hun har vært hos veterinæren slik at infeksjon er utelukket, ville jeg fulgt henne opp nøye mht renslighetstrening og samtidig notert og tenkt litt på om det kan være stress inne i bildet.

Lykke til Smile Det ordner seg nok snart Smile

Hmm, ja. Urinveisinfeksjon er utelukket nå. Stress kan det være, men ser på henne som en rolig hund til vanlig (sover masse, slapper av i solflekker) .Takk for tipset,skal nok prøve å notere litt ja happy3
Til Toppen Go down
wrangler

wrangler


Antall Innlegg : 76
Join date : 16.10.2009
Age : 44

Renslighetstips ? Empty
PosteTema: Re: Renslighetstips ?   Renslighetstips ? EmptyTor Apr 22 2010, 14:20

ser vi har valp fra samme kull;)

har samme problem her, kulden må nok ha endel av skylda den også, siden det var beinkaldt i begynnelsen da vi fikk han.
i begynnelsen gikk han så mye på do inne at jeg hadde lyst t å drukne meg selv i vaskebøtta.
han kan fortsatt finne på å komme løpende utenfra og drite inne...på teppet så klart, for så å springe ut igjen. men han har blitt myyyyyye bedre, kan ikke sammenlignes engang. må si at jeg har hatt flere hunder før, og aldri vært borti noen som bruker så lang tid på å bli reinslig..hehehe

vi får bare ha tålmod;)
Til Toppen Go down
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Renslighetstips ? Empty
PosteTema: Re: Renslighetstips ?   Renslighetstips ? EmptyFre Apr 23 2010, 15:19

Ja, den forrige hunden vår fikk vi jo på våren, men det var rein etter et par uker. Mira har tatt lengere tid men nå de siste 2-3 ukene har hun blitt kjempemye bedre ! happy5
Til Toppen Go down
Sponsored content





Renslighetstips ? Empty
PosteTema: Re: Renslighetstips ?   Renslighetstips ? Empty

Til Toppen Go down
 
Renslighetstips ?
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Valper og unghunder-
Gå Til: