Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Tilbakevendende magetrøbbel...

Go down 
+10
Lene
Lex
marit83
chester
Fly
Bella
Ann-Helen
Julie
helle
LizH
14 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyOns Mar 03 2010, 14:17

Lykke til! Håper dere finner ut av det! Smile
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyOns Mar 03 2010, 14:30

Lykke til happy3
Til Toppen Go down
marit83

marit83


Antall Innlegg : 88
Join date : 07.12.2009
Age : 40
Bosted : Oslo

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyOns Mar 03 2010, 14:44

Lykke til med sjekk Smile Håper de virkelig sjekker henne nøye så du finner ut hva hun sliter med.
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/hunterfieldsDina
LizH

LizH


Antall Innlegg : 109
Join date : 13.12.2009
Bosted : Fræna

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyMan Mar 08 2010, 11:49

Ikke så mye nyheter å komme med enda. Var hos dyrlegen i dag, og tok litt blodprøver. (Nå tasser ho rundt med en barbert flekk på halsen og ser litt snål ut leer3 )

Så får vi se hva vi gjør videre avhengig av blodprøvene. Vi diskuterte blant annet om det kan være aktuelt å gjøre endoskopiske undersøkelser. Hvis vi skal dét, blir det å reise til en klinikk med mer og lengre erfaring på slike undersøkelser. Dette foreslo dyrlegen selv, og det synes jeg flott, at de ikke leker verdensmestere når de faktisk ikke har spesielt med erfaring på denne typen endoskopi med biopsi. Usikker på hvor det er snakk om enda, men selvsagt reiser jeg, om det er det som skal til. Blir vel ikke slik undersøkelse med det første, men både dyrlegen og jeg har det i bakhodet.

På sjølve den fysiske undersøkelsen var det ingenting å bemerke i dag.

Får først og frems vente på blodprøvesvarene nå da... *utålmodig*

Jeg blir forresten glad for tips om magevennlige godbiter som vi kan bruke på trening. Hjemme får hun kuler fra diettforet som belønning, men på trening trenger vi mykere og mer smakfulle godbiter. Foreløpig går det i kyllingfilet..... rolleyes3


Sist endret av LizH den Man Mar 08 2010, 14:46, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyMan Mar 08 2010, 12:49

LizH skrev:
Ikke så mye nyheter å komme med enda. Var hos dyrlegen i dag, og tok litt blodprøver. (Nå tasser ho rundt med en barbert flekk på halsen og ser litt snål ut leer3 )

Så får vi se hva vi gjør videre avhengig av blodprøvene. Vi diskuterte blant annet om det kan være aktuelt å gjøre endoskopiske undersøkelser. Hvis vi skal dét, blir det å reise til en klinikk med mer og lengre erfaring på slike undersøkelser. Dette foreslo dyrlegen selv, og det synes jeg flott, at de ikke leker verdensmestere når de faktisk ikke har spesielt med erfaring på denne typen endoskopi med biopsi. Usikker på hvor det er snakk om enda, men selvsagt reiser jeg, om det er det som skal til. Blir vel ikke slik undersøkelse med det første, men både dyrlegen og jeg har det i bakhodet.

PÅ sjølve den fysiske undersøkelsen var det ingenting å bemerke i dag.

Får først og frems vente på blodprøvesvarene nå da... *utålmodig*

Jeg blir forresten glad for tips om magevennlige godbiter som vi kan bruke på trening. Hjemme for hun kuler fra diettforet som belønning, men på trening trenger vi mykere og mer smakfulle godbiter. Foreløpig går det i kyllingfilet..... rolleyes3

Kyllingfilet var det jeg skulle foreslå også.
Eller ta å tørke vått I/d for. Eller Eukanubas sin intenestal våtfor?
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
LizH

LizH


Antall Innlegg : 109
Join date : 13.12.2009
Bosted : Fræna

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyMan Mar 08 2010, 14:45

Tørke vått I/D for er kanskje en ide for variasjonens skyld. Hadde jeg ikke kommet på av meg selv i alle fall.

Men økonomisk sett er det sikkert like lurt å bruke kokt kyllingfilet, selv om jeg synes det er i overkant luksus wink3

Så lenge frøkna ikke går lei, så skal jeg vel ikke klage.
Til Toppen Go down
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyMan Mar 08 2010, 18:37

Blir spennende om du får noen svar utifra de blodprøvene. Får håpe det happy3 .
Har et tips til godbit, men om det er magevennelig vet jeg ikke. Jeg fikk oppskriften her på forumet. Det er rett og slett blodpølse som skjæres i små biter og legges på et bakepair og tørkes i noen minutter i microen.Så er det bare å fryse ned i små godbitporsjoner og ta opp etter behov. Bitene blir tørre og fine og hundene elsker det. Veldig lettvint og billig er det ihvertfall..
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Tl

Tl


Antall Innlegg : 20
Join date : 13.02.2010

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyMan Mar 08 2010, 21:03

Yngste bikkja hjemme hadde mye slik strekking som du nevner. Og denne hadde bare spist stein og platbiter.. Og den kastet opp og var ordentlig dårlig.. endte med operasjon og måtte kutte av noe av tarmen til denne hunden.. Gjorde det ikke akkurat bedre at dyrlegen glemte igjen en plastbit inni magen til hunden...

Å sjekke for fremmedlegmer kan være en ide, selvom du kanskje ikke har sett den har spist noe.. Vi visste heller ikke at hva denne umulige hunden hadde fått i seg...

Husker at hun fik ris og fiskeboller i flere uker etterpå...(tror det var fiskeboller)

Nå husker ikke jeg eksakt når denne hunden ble operert, men hunden er da bare 3år, så veldig lenge siden er det ikke. Og hun er fremdeles litt rar når det kommer til mat. Strekker seg gjerne slik før hun spiser, etter hun spiser og litt ellers også.. Og kan se ut som om hun er "redd " maten sin... Og det er jo forståelig i grunn...

Håper du finner ut av det..
Til Toppen Go down
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyTir Mar 09 2010, 04:34

For litt variasjon med godbitene så kan du jo lage godbiter selv. Husker ikke helt oppskriften og fant den selvfølgelig ikke igjen akkurat no, men mener jeg fikk den av Camilla (Dennis sin mamma). Jeg brukte vertfall en pakke med kyllingkjøttdeig, 3 egg og litt hvetemel. Så la jeg det på en langpanne og stekte det litt i ovnen.

Chester elsker det og han sliter litt med magen innimellom.. Men disse godbitene går rett ned. Veldig gode til agilitytrening istedenfor pølser...
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyTir Mar 09 2010, 07:50

chester skrev:
For litt variasjon med godbitene så kan du jo lage godbiter selv. Husker ikke helt oppskriften og fant den selvfølgelig ikke igjen akkurat no, men mener jeg fikk den av Camilla (Dennis sin mamma). Jeg brukte vertfall en pakke med kyllingkjøttdeig, 3 egg og litt hvetemel. Så la jeg det på en langpanne og stekte det litt i ovnen.
Chester elsker det og han sliter litt med magen innimellom.. Men disse godbitene går rett ned. Veldig gode til agilitytrening istedenfor pølser...
Denne bruker jeg også. Jeg varierer mellom ulike typer kjøttdeig, men kylling er nok mildest mot magen. Du kan droppe hvetemel dersom du har så mye som 3 egg på en pakke kjøttdeig (4-500 gram), for da holder bitene seg sammen selv uten hvetemel. (Jeg bruker ett par spiseskjeer med hvetemel på en pakke kjøttdeig). Også blir det mildest mulig mot magen. Smile
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
LizH

LizH


Antall Innlegg : 109
Join date : 13.12.2009
Bosted : Fræna

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyTir Mar 09 2010, 09:36

Jeg er kjempeglad for alle innspillene deres! Noterer bak øret så det spruter etter wink3

Kommer sikkert til å teste ut noen av godbitoppskriftene etterhvert. Satser på det "trygge" alternativet kyllingfilet akkurat nå mens utredninga pågår tenker jeg, og så finne på noen av disse andre etterhvert, om ho tåler det.
Til Toppen Go down
LizH

LizH


Antall Innlegg : 109
Join date : 13.12.2009
Bosted : Fræna

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyFre Mar 26 2010, 11:36

Liten oppdatering:

Blodprøvene var fine, så de ga intet svar (annet enn at lever osv er helt fin)

Teorien vi jobber ut fra nå, er (immunbetinget?) betennelse i tarmsystemet. Fra og med i dag går frøkna på en kur med Prednisolon og antibiotika. Vi skal vurdere denne på tirsdag igjen.

Det går sakte, dette - men er ikke så lett å finne ut av sånne diffuse plager heller da :(


------------
En liten kommentar til blodpølse-forslaget lenger oppi tråden: Husk å lese innholdsfortegnelsen på den om dere skal lage godbiter av det. En del merker inneholder mye sukker og krydder (og fett) - men også rosiner what3
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyFre Mar 26 2010, 12:18

har du testet ut Alovera gel til hunden ? den skal ha veldig god effekt på mage tarm. det er helt uskadelig å bruke dette sammens med event medisiner.....
Til Toppen Go down
LizH

LizH


Antall Innlegg : 109
Join date : 13.12.2009
Bosted : Fræna

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyFre Mar 26 2010, 12:29

Nei det har jeg ikke testet ut. Hvis jeg skulle velge å teste ut dette vil det bli i samråd med veterinær. Jeg synes det er viktig å holde tunga rett i munnen og ikke teste for mye på en gang.

Om hun blir verre (eller bedre) og jeg har forsøkt mange nye ting på en gang, er det jo umulig å vite hva som ga forandringen...
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyFre Mar 26 2010, 12:33

det er nok lurt å rådføre seg med veterinæren. men du burde absolutt snakke med vetten din om det, for jeg vet om flere hunder og hester med mage/tarm trøbbel,samt magesår som har fått hjelp med dette i tillegg til medisinene de har gått på.
og det er i allefall værdt ett forsøk,hvis vetten din syns det er greit.

lykke til.
Til Toppen Go down
LizH

LizH


Antall Innlegg : 109
Join date : 13.12.2009
Bosted : Fræna

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyFre Mar 26 2010, 12:34

Ja jeg er villig til å prøve mye for at frøkna skal få det bra! Selvsagt wub3
Tusen takk for tipset Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyFre Mar 26 2010, 19:30

Dette høres ut som tarminfeksjon eller så kan det være magekatarr.
Disse symptomene du beskriver hadde Aidon når jeg fikk han.
Han hadde en kraftig betennelse i tarmene så det var 4 intensive dager hos veterinær før vi fant ut hva det var.
Han spydde alltid etter et måltid, det tok alt fra 30 min til 2 timer før han begynte å spy noen ganger brakk han seg utenom måltider også.

Det jeg gjorde var å gi han lett kost som kokt ris blandet med cottage Chees, dette gjorde jeg i ca 1 uke og vente han gradvis til vanlig mat i tilegg så hadde han medisiner, husker ikke hva de het nå.
Til Toppen Go down
LizH

LizH


Antall Innlegg : 109
Join date : 13.12.2009
Bosted : Fræna

Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 EmptyTir Mai 04 2010, 21:27

Oppdatering:

Frøkna er ganske fin i magen om dagen, hun går fortsatt på kortison, men er nå nede i 1,25 mg hver andre dag. Det er litt sånn strekking og romling i magen fra tid til annen fortsatt og av og til litt blod (?) i avføringen, men i det store og hele er det mye roligere nå enn det var. happy3

Hun får Hills I/D som for, og kyllingfilet som belønningsgodbiter under felles hundetrening. Tyggebein o.l av pressa hud får hun også av og til uten at det ser ut til å gi noen plager. Jeg begynner å bli desperat etter å kunne bruke godbiter som fliser seg mindre i lomma (tro meg - kyllingfilet trevler seg og klistrer seg overalt!) , så kommer vel sannsynligvis til å begynne å prøve ut andre kjøttyper nå. Tenkte å starte med svin, da jeg antar dette er mildere for magen enn storfekjøtt/ fårekjøtt.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Tilbakevendende magetrøbbel...   Tilbakevendende magetrøbbel... - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Tilbakevendende magetrøbbel...
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: