Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Foto: Nytt objektiv?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

Foto: Nytt objektiv? Empty
PosteTema: Foto: Nytt objektiv?   Foto: Nytt objektiv? EmptyFre Jan 22 2010, 15:24

Sitter og ser på disse to:

Nærgrense 31 cm: Canon-EF100MM28USMMACROM
Nærgrense 24 cm: Canon-EF-S17-85F4-56ISUSM

Ja, jeg er litt opptatt av nærgrensen, men ellers er de ganske forskjellige. Heller litt mot nr 2...

I tillegg ønsker jeg meg ekstern blits. Hva har dere tenkt på når dere har kjøpt blits?

Sist endret av Linn den Fre Jan 22 2010, 19:35, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Hera

Hera

Antall Innlegg : 1526

PosteTema: Re: Foto: Nytt objektiv?   Foto: Nytt objektiv? EmptyFre Jan 22 2010, 18:24

Kunne også tenkt meg å vite ang. blitz innocent3
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Susanne

Susanne

Antall Innlegg : 694

PosteTema: Re: Foto: Nytt objektiv?   Foto: Nytt objektiv? EmptyFre Jan 22 2010, 20:47

Umulig å si noe særlig om objektivene når man ikke vet hva du skal bruke de til etc..
Også var det vanskelig å lese når du har gjort objektivnavnene om til et ord, uten mellomrom mellom spesifikasjonene lalala2

Angående blits så er det lurt å sørge for at den kan vendes/vris både verikalt og horisontalt. Ellers er det jo kjekt med en sterk en og det er vel heller ikke å forakte at den kan brukes av kamera også (mener det heter slavemodus).

Jeg er fornøyd med min blits, men ellers har jeg ikke mye peiling på eksterne blitser..
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Torstein

Torstein

Antall Innlegg : 46

PosteTema: Re: Foto: Nytt objektiv?   Foto: Nytt objektiv? EmptyFre Jan 22 2010, 22:57

Hei Linn.

Som Susanne skriver så er det vanskelig å si noe om objektivene da de er så forskjellige. Kan du si litt om bruksområdet du ser for deg?

Når det gjelder blits for bruk til mer enn fill-in så er det greit å kjøpe en med litt størrelse. Ledetallet til blitsen sier litt om hvor lang avstand du kan bruke den på. Til innendørsfotografering i lokaler med normal takhøyde og vanlig kveldsfotografering er Canon Speedlite 430EX II en fin blits med tiltfunksjon og mulighet for å være slave i et oppsett med flere blitser. Hvis man tar mange bilder i store lokaler og rom med høyt tak kan det hende man må gå et hakk opp og kjøpe en kraftigere blits.

Mvh
Torstein
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Foto: Nytt objektiv?   Foto: Nytt objektiv? EmptyLør Jan 23 2010, 10:31

Hellu Smile

nr 1: Canon EF 100MM 2.8 USM MACROM
nr 2: Canon EF-S 17-85 F/4-5.6 IS USM

Jeg heller mest mot Canon EF-S 17-85 F/4-5.6 IS USM, siden jeg tenker i forhold til ting som er nært. Jeg liker veldig godt USM-egenskapen til det jeg har fra før, som er Canon EF 70-300MM F4-5.6 IS USM (veldig, veldig fornøyd med det). Standardobjektivet er 18-55 F/3,5-4,5 (noe sånt) og det føler jeg har litt lite bruksområde når det kommer til stykket. Har tatt helt fine bilder med det før, men nå har jeg vennet meg til bedre objektiver og da blir det jo gjerne sånn happy4 Mye vil ha mer wink3

Jeg vet ikke om dette er et alternativ, men jeg har alltid hørt at for stor rekkevidde også kan ha negativ virkning på resultatet: Canon EF-S18-200 IS 3.5-5.6 IS

Jeg vil ta bilder innendørs (derav blitzen) siden jeg er lei av å vente på at sola skal komme tilbake... + at jeg vil ha muligheten til å ha objektet mye nærmere enn pr i dag. De jeg har i dag har nærgrense på 0,5 og 1 m, vel. 24 cm høres hyggelig ut happy3 I tillegg er en del av hundene og andre ting jeg tar bilde av relativt små (miniatyrer og valper, for ikke å snakke om miniatyrvalper...), slik at det hadde vært fint å kunne justere via zoom og ikke ha bare fast. Der kommer også nærgrensen fint inn Smile

På sikt har jeg veldig lyst på et macroobjektiv, men jeg tror nok jeg trenger det andre mer foreløpig cool3 Jeg er utrolig fascinert av macrofotografering, så det MÅ jeg bare forske litt på etterhvert happy5

Macro jeg har sett på: http://www.canon.no/for_home/compare_products/LoadComparator.asp

Stakkars gutta mine blir tatt en del bilder av og lilleprinsessa blir nok også fotografert enten hun vil eller ei, når hun kommer en gang leer3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Torstein

Torstein

Antall Innlegg : 46

PosteTema: Re: Foto: Nytt objektiv?   Foto: Nytt objektiv? EmptyLør Jan 23 2010, 11:08

Det høres vel egentlig ut som du har bestemt deg happy4 Til innendørsfotografering tror jeg nok du kommer langt med 15-85mm objektivet. Selv bruker jeg 24-105mm mye innendørs og det tilsvarer ca 15-65mm på et kamerahus med crop-sensor. Veldig allsidig og greit objektiv. Hvis du er i tvil anbefaler jeg å stikke innom en butikk hvor du kan prøve objektivet før du kjøper så er du sikker på at du får det du vil ha happy6

Når det gjelder blits så får du en veldig allsidig blits i 430EX II med det meste du trenger til normal fotografering. Jeg bruker den mye selv og synes den har greit med funksjoner, passe størrelse og en grei pris.

Mvh
Torstein

Edit: Rotet litt med brennvidden jeg, men det var altså 17-85mm du mente fant jeg ut. Det er jo ett 15-85mm også wink3
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Foto: Nytt objektiv?   Foto: Nytt objektiv? Empty

Til Toppen Go down

Foto: Nytt objektiv?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Nytt objektiv til kameraet
» Objektiv til kameraet.