Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hva slags bur i bil??

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi


Antall Innlegg : 457
Join date : 11.12.2009
Age : 38
Bosted : Sandefjord

Hva slags bur i bil?? Empty
PosteTema: Hva slags bur i bil??   Hva slags bur i bil?? EmptyTor Jan 21 2010, 10:29

Heisann..
Lurer på om noen har tips til hva slags bur som er best å bruke i bilen?
Hva slags bur bruker dere og hvilke dimensjoner er det på det?
De skal jo ikke være så store så ikke hunden blir slengt inni der i en krasj.
Men jeg synes jo de må kunne reise seg?

Håper på mange tips Smile
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Hva slags bur i bil?? Empty
PosteTema: Re: Hva slags bur i bil??   Hva slags bur i bil?? EmptyTor Jan 21 2010, 11:26

Jeg har Atlas 40, men er i planlegging av ett ordentlig bilbur (sikkerhetsmessig), og det blir nok i samme størrelse som Atlas 40, kanskje litt mindre. Buret er stort til en Dvergpinscher, men siden jeg har godt med tepper, dyne og saueskinn som støtter opp på sidene slik at Melba kan lage seg en grop å ligge i, så blir det lunt samtidig som det er stort nok til at hun kan strekke seg i hvilken som helst retning samt stå oppreist.

Veterinærer ser skader på hunders ledd/musklatur pga for trange bur. Ganske logisk egentlig når man for eksempel ser hunden holde hode/nakke i en unaturlig stilling fordi de ikke klarer strekke seg/sitte ordentlig. Det samme med føtter/rygg når de krummer seg i en stilling de vanligvis ikke ville ligget i. Å ha hunden i trange bur før og etter hard trening sies å absolutt være verstingen. Igjen; logisk...
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Hva slags bur i bil?? Empty
PosteTema: Re: Hva slags bur i bil??   Hva slags bur i bil?? EmptyTor Jan 21 2010, 12:15

Vi har både Atlas Car og Herkulesbur, det sistnevnte er helt unikt happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Hva slags bur i bil?? Empty
PosteTema: Re: Hva slags bur i bil??   Hva slags bur i bil?? EmptyTor Jan 21 2010, 14:28

Maria: Finnes det noen rapporter eller statistikk på disse skadene? Jeg har lært at buret skal være "litt for lite" til hunden, for at han ikke skal kastes så mye rundt og få skader i tilfelle kollisjon.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Hva slags bur i bil?? Empty
PosteTema: Re: Hva slags bur i bil??   Hva slags bur i bil?? EmptyFre Jan 22 2010, 18:08

Om det finnes rapporter og/eller statistikker vet jeg ikke da dette ble sagt av en svensk veterinær (som driver med fysioterapi på hund), og det er ikke noe jeg har lest eller undersøkt noe mer om. Jeg vil også tro (uten at jeg vet) at dette er noe som sees mest på store hunder siden det er enklere å få plass til ett stort nok bur i bilen til en liten hund enn det er til en stor hund. Men det er jo uansett noe å tenke på når en skal ha bur til hunden. Særlig for de som benytter bilbur over lengre tid i forbindelse med kjøring eller opphold i bil under trening osv.

Sverige har regler på minimumstørrelse på bilbur, og målene de benytter er slik at hunden faktisk kan strekke seg og unngår å måtte krumme både rygg og nakke, og det er det nok en mening i vil jeg tro (Djurskyddmyndigheten, DFS 2006:9 Saknr. L 5:3);
1. Längd: hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i
normal ställning x 1,25,
2. Bredd: hundens bröstbredd x 2,5, och
3. Höjd: hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.


Om flera hundar transporteras i en hundbur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.

Jeg har forøvrig også hørt at buret skal være "minst mulig" for å unngå skade ved kollisjon, men jeg tenker også mye på det at hunden skal ha såpass bevegelsesfrihet i buret at den ikke blir tvunget i en stilling som er unaturlig for den. Jeg har ett Atlas 30 bur som jeg brukte når Melba var valp, og selv om hun får plass i det nå også, så er det faktisk for lite når en ser på målene som svenskene har som minimumsmål. Vil tro at ett bur på størrelsen mellom Atlas 30 og Atlas 40 hadde vært perfekt.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hva slags bur i bil?? Empty
PosteTema: Re: Hva slags bur i bil??   Hva slags bur i bil?? EmptyFre Jan 22 2010, 18:37

Det bør i alle fall være så høyt at hunden kan sitte rett opp og ned, uten å måtte bøye hodet.

Jeg liker formen på atlas car burene.. Men kommer nok til å invistere i et som også er kollisjonssikkert etterhvert..
Til Toppen Go down
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi


Antall Innlegg : 457
Join date : 11.12.2009
Age : 38
Bosted : Sandefjord

Hva slags bur i bil?? Empty
PosteTema: Re: Hva slags bur i bil??   Hva slags bur i bil?? EmptyMan Jan 25 2010, 09:06

Takk. Dette har hjulpet. Tror jeg går for et atlas bur i første omgang. Smile
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Hva slags bur i bil?? Empty
PosteTema: Re: Hva slags bur i bil??   Hva slags bur i bil?? EmptyMan Jan 25 2010, 12:04

Pass på at du kjøper atlas car da, og ikke de vanlige atlas burene. Atlas car har god form, og er nok en del bedre til bil enn de vanlige atlas burene happy3
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hva slags bur i bil?? Empty
PosteTema: Re: Hva slags bur i bil??   Hva slags bur i bil?? Empty

Til Toppen Go down
 
Hva slags bur i bil??
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: