Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Cornea dystrofi

Go down 
+4
Kinkade
Lene
Nina (Kennel Dijontoma)
helle
8 posters
AvInnlegg
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyMan Jan 18 2010, 12:49

Cornea Dystrofi er ikke-arvelige fettavleiringer/kolesterolflekker som sitter på hornhinnen. De ser ut som hvite og til dels gjennomsiktige prikker. Disse flekkene kan forsvinne over tid, de kan vokse (til en hvis størrelse, men sjeldent at de blir spesielt større enn 1,5-2 mm i diameter), de kan krympe, og de kan bli mindre/mer gjennomsiktige. Det har ikke annet å si for hunden enn at når den ser et sted og flekkene "kommer i veien" så kan det bli litt tåkete, dette er dog ikke egentlig et problem, fordi hundens andre øye vil jo kompensere.

De vet ikke helt grunnene til at det oppstår, men en teori er at det kan ha sammenheng med mat. Om hunden får mat med høyt fettinnhold, f.eks mye menneskemat, osv, så kan de utvikle dette.. Andre mener at mat ikke har noe å si. Hunder kan også få deisse flekkene av småskader på øynene, altså at det dannes et slags arrvev. Ting som kan utløse det er f.eks saltsprut, osv..




Grunnen til at jeg tar dette opp er at Milli har fått dette. Oppdaget det rett før jul, og etter litt søking på nettet, samt at jeg spurte noen oppdrettervenner, kom vi fram til at det måtte være Cornea Dystrofi. Fikk konstatert at det var dette i dag, av øyelyser på stend. Gjett om jeg var glad da hun fikk diagnosen, jeg har jo vært redd for at det kunne ha vært noe annet som kanskje har noe å si for hunden, eller var arvelig, osv.. happy3

Hun kan fortsette å avles på, men jeg skulle helst bruke hannhunder uten cornea dystrofi. Dette sier seg gjerne selv wink3


Det vil ikke stå på dogweb nå, fordi hun ble ikke øyelyst. Men det vil komme til å stå der inne neste gang jeg øyelyser henne, så vet dere det. Jeg tror hun da vil stå som fri, men med anmerkning cornea dystrofi happy3
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyMan Jan 18 2010, 13:29

Jonas har masse kolesterol-avleiringer han også, som han fikk etter at han ble operert for stær... Hos ham regner man med at det kommer som resultat av operasjonen eller fra den store mengden medisiner, men som du sier så vet man ikke sikkert hvorfor de får dette... Det viktigste er nå hvert fall, som du sier, at det ikke har noen betydning for hunden! Øynene er ekstremt flinke til å tilpasse seg endringer, og for hunden blir dette det samme som å ha en fettflekk på brillen som man ikke tar bort, og ganske raskt vil man ikke merke denne flekken lenger pga at øyet har tilpasset seg det... Dersom en annen derimot hadde tatt på seg den samme brillen ville de merket den med én gang, før de også etter hvert ville vendt seg til den... biggrin
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyMan Jan 18 2010, 13:41

Fint å høre at øynene tilpasser seg så bra.


Milli hadde en periode da de nettopp begynnte å salte, der hun rant i øynene noen dager. Hun renner vanligvis aldri i øynene. Det var mulig hun hadde fått det pga saltet og at det var kommet småsår, men det var egentlig umulig å vite sa vet. Jeg oppdaget det i alle fall rett etter at hun var ferdig med renningen. Fikk litt småpanikk i begynnelsen, trodde det var gråstær, men etter å ha sett nermere på det så jeg jo at det var på selve hornhinnen disse gråhvite flekkene satt..

Hennes flekker har vokst siden jeg først oppdaget det, men de siste ukene har de blit mer gjennomsiktige igjen, spesielt på det ene øyet. Hun har en flekk på hvert øye. Håper de forsvinner helt, selv om det ikke er verdens undergang om de blir værende wink3
Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyMan Jan 18 2010, 15:08

Er dette noe man kan se selv?
Hvis det er på hornhinnen, ser man det på pupillen eller regnbuehinnen da?
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyTir Jan 19 2010, 09:13

Ja, man kan se det selv.

Du ser det på selve hornhinnen.
Cornea dystrofi Nyt%20billede
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyTir Jan 19 2010, 09:26

På ECVO papirene er den en egen rubrikk for Cornea Dystrofi, så vet ikke om det blir en "FRI" attest i så måte når hun øyenlyses.

Men det viktigste er jo at du har satt deg inn i hva dette er og hvis det per def ikke er arvelig og øyenlyseren mener man fint kan bruke hunden i avl likevel, ser jeg personlig ikke at det skulle være noe grunn for å utelukke henne fra avl uansett

Mocha har et arr på hornhinnen etter den skaden hun fikk som valp, og har dårligere syn på det ene øyet. Til daglig merker vi ikke mye av det, men ser at hun kan ha problemer med avstandsbedømningen av og til (verden blir vel 2D om man bare har syn på 1 øye).
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyTir Jan 19 2010, 09:37

Ja, okei. Jeg er som sakt ikke sikker på hva det vil stå. Men cornea dystrofi er arvelig på noen raser, dvs det finnes vel to varianter. Og hun har den ikke-arvelige..

Som du sier så er det viktigste for meg at hun ikke vil ha noen plager med det, og at det ikke har noe å si for videre avl wink3


Sikker på at hennes arr ikke er på selve linsen? Eller at det er selve pigmentflekkene på linsen som gir synsprobemene? Kronisk katarakt kan nok ikke sammenlignes med cornea dystrofi, det gir nok en del større synsproblemer enn cornea dystrofi. Kjedelig at de små pådrar seg slike skader. Men godt at dere ikke merker noe til det til vanlig med henne happy3

Min far har ikke linser i øynene (dvs, han har operert inn falsk linse i det ene øyet, mens det andre mangler helt), og han har ikke dybdesyn, slik at han må beregne avstand utifra å se på omgivelsene rundt seg. Dette går jo automatisk nå da. Til vanlig skaper det ikke store problemer, men i mørke kan han ha problemer med å beregne avstand.
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyTir Jan 19 2010, 10:35

En dp med cornea dystrofi skal få en Fri-attest wink3

Flekken kan sees på øyet - men er ikke plagsom for hunden. Den kan fint også forsvinne av seg selv.
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyTir Jan 19 2010, 10:52

Var det jeg forstod på øyelyseren i alle fall.. Men får bare vente å se..
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyTir Jan 19 2010, 13:50

helle skrev:
Ja, okei. Jeg er som sakt ikke sikker på hva det vil stå. Men cornea dystrofi er arvelig på noen raser, dvs det finnes vel to varianter. Og hun har den ikke-arvelige..

Som du sier så er det viktigste for meg at hun ikke vil ha noen plager med det, og at det ikke har noe å si for videre avl wink3


Sikker på at hennes arr ikke er på selve linsen? Eller at det er selve pigmentflekkene på linsen som gir synsprobemene? Kronisk katarakt kan nok ikke sammenlignes med cornea dystrofi, det gir nok en del større synsproblemer enn cornea dystrofi. Kjedelig at de små pådrar seg slike skader. Men godt at dere ikke merker noe til det til vanlig med henne happy3

Min far har ikke linser i øynene (dvs, han har operert inn falsk linse i det ene øyet, mens det andre mangler helt), og han har ikke dybdesyn, slik at han må beregne avstand utifra å se på omgivelsene rundt seg. Dette går jo automatisk nå da. Til vanlig skaper det ikke store problemer, men i mørke kan han ha problemer med å beregne avstand.

Nei Mocha sitt arr er på hornhinnen happy3

Ut fra det dere beskriver så synes jeg ikke dette høres ut som "verdens undergang". Det er jo godt å vite at de kan endre seg til det bedre uansett og at det ikke plager hunden.
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyTir Jan 19 2010, 17:34

Så bra det ikke var alvorlig eller arvelig da happy6 Og når det i tillegg ikke plager hunden, så er jo det bare bra happy3

Jeg han ikke så mye om denne "øyesykdommen", er det sånn som kommer til å gå vekk av seg selv, eller kommer hun til å ha det resten av livet?
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyTir Jan 19 2010, 20:06

Sitat :
En dp med cornea dystrofi skal få en Fri-attest

Hva ? Dette har jeg ikke hørt om, hvem sier det ? Altså alle funn må merkes etter hva jeg vet, men det betyr ikke at de hindrer avlsbruk.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyTor Jan 21 2010, 13:39

Kinkade skrev:
helle skrev:
Ja, okei. Jeg er som sakt ikke sikker på hva det vil stå. Men cornea dystrofi er arvelig på noen raser, dvs det finnes vel to varianter. Og hun har den ikke-arvelige..

Som du sier så er det viktigste for meg at hun ikke vil ha noen plager med det, og at det ikke har noe å si for videre avl wink3


Sikker på at hennes arr ikke er på selve linsen? Eller at det er selve pigmentflekkene på linsen som gir synsprobemene? Kronisk katarakt kan nok ikke sammenlignes med cornea dystrofi, det gir nok en del større synsproblemer enn cornea dystrofi. Kjedelig at de små pådrar seg slike skader. Men godt at dere ikke merker noe til det til vanlig med henne happy3

Min far har ikke linser i øynene (dvs, han har operert inn falsk linse i det ene øyet, mens det andre mangler helt), og han har ikke dybdesyn, slik at han må beregne avstand utifra å se på omgivelsene rundt seg. Dette går jo automatisk nå da. Til vanlig skaper det ikke store problemer, men i mørke kan han ha problemer med å beregne avstand.

Nei Mocha sitt arr er på hornhinnen happy3

Ut fra det dere beskriver så synes jeg ikke dette høres ut som "verdens undergang". Det er jo godt å vite at de kan endre seg til det bedre uansett og at det ikke plager hunden.

Ok, bare leste diagnosen hennes på dogweb, så vil igrunn tro det er dette som gir synsproblemene.. Men for all del, godt mulig det er arret på hornhinnen som gir dette happy3 Det var i alle fall meget sjeldent at cornea dystrofi gav synsproblemer.
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyTor Jan 21 2010, 13:43

Irene skrev:
Sitat :
En dp med cornea dystrofi skal få en Fri-attest

Hva ? Dette har jeg ikke hørt om, hvem sier det ? Altså alle funn må merkes etter hva jeg vet, men det betyr ikke at de hindrer avlsbruk.

Man kan jo få en fri-attest, men fremdeles ha anmerkning på attesten da.

Men det spiller jo egentlig ingen rolle hva det står på attesten, om det står som anmerkning, eller om det er krysset av i egen rubrikk. Jeg vet jo hva det har å si for min hund, og for videre avlsarbeide.




Grunnen til at jeg la ut tråden var rett og slett for å fortelle litt om dette. Jeg fikk en smule panikk da jeg først oppdaget flekkene, og hadde ikke hørt mye om denne diagnosen før.
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyTor Jan 21 2010, 15:37

Jeg vil heller ikke drive noe større bråk av saken, da det er ingen hindring til avlsbruk i våre raser. Grunnen til at jeg spør om det er at jeg mener å ha hørt (men kan jo sjekke det fra Ellen Bjerkås) at EVCO krever at alle funn markeres. Noe ikke skjer i "ikke-ECVO land". Og siden cornesdystrofi har egen rubrikk (nr. 14) så skal den vel markeres der fordi det blir litt misvisende om det står fri der og ovenpå under bemerkninger står det at hunden har corneadystrofi ?
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
CAMALIS

CAMALIS


Antall Innlegg : 607
Join date : 11.06.2009
Age : 52
Bosted : Sverige

Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi EmptyFre Jan 22 2010, 21:28

Min tik Airway's Maid For Music "Maddie" hade detta vid ett ögonlysnings tillfälle. Och som du skriver Helle beror det på maten som de ätit att den innehållit för mycket fett.

Min ögon veterinär sa att det inte var ärftligt och inget att oroasig för. Maddies valpar har inte fått detta på sina hornhinnor, inte heller hennes barnbarn mig veterligen.

Idag har Maddie inga fläckar på hornhinnan, så de har förvunnit.
Til Toppen Go down
http://www.camalis.se
Sponsored content





Cornea dystrofi Empty
PosteTema: Re: Cornea dystrofi   Cornea dystrofi Empty

Til Toppen Go down
 
Cornea dystrofi
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: