| Hvordan få ut den siste hjørnetanna? | |
|
+11Torstein Irene Marte Susanne Marion G Camilla Maria Lex Ane Gry Elena ElinK 15 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
ElinK
Antall Innlegg : 2777 Join date : 25.07.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
| Tema: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Man Jan 11 2010, 14:31 | |
| Scot er godt igang med tannfellingen, og han har mistet alle hjørnetennene, unntatt den nede på høyre side. Den er litt løs, men den vil ikke ut. Den nye tanna er på vei ut, så skulle gjerne hatt ut den gamle. Prøver litt dra-leker, men det virker som om det gjør vondt. Gitt han gulrot og epla, men uten hell.
Så, før jeg drar den ut selv (tuller!!!), noe mer jeg kan prøve? | |
|
| |
Gry Elena
Antall Innlegg : 2849 Join date : 12.06.2009 Age : 65 Bosted : Fjellhamar, Lørenskog
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Man Jan 11 2010, 14:45 | |
| Prøv å gi ham et griseøre eller noe annet som han må bruke tennene på | |
|
| |
Ane
Antall Innlegg : 1877 Join date : 30.07.2009
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Man Jan 11 2010, 14:49 | |
| Knyte på en sytråd mens han sover, og feste den til fast inventar??? Det som vi fikk beskjed om, og det jeg tror fungerer best, er å jobbe den ut via lek. Biteskinn, kong med snor osv. Finne noe som er uimotståelelig å bite i, og prøve å kjøre han høyt opp i lekemodus. Vi måtte jo tilslutt trekke, og det ble en smertefull opplevelse. For oss... Heldigvis har vi tannforsikring, så det ble ikke helt uoverkommelig, men ikke noe som anbefalles om man ikke må. | |
|
| |
ElinK
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Man Jan 11 2010, 14:51 | |
| - Gry Elena skrev:
- Prøv å gi ham et griseøre eller noe annet som han må bruke tennene på
Griseøre er visst ikke noe godt idag... Men skal nok få lurt den ut på et vis. Han sov ikke i natt da, bare pep og var urolig. Sovnet til slutt i 6-tiden på sofaen sammen med meg. Vet ikke om det er de nye tennene som gjør vondt eller hva det er, men han virker i fin form, sett bort ifra at han er litt trøtt... Sytråd ja | |
|
| |
Lex
Antall Innlegg : 2547 Join date : 11.06.2009 Age : 48 Bosted : Sandefjord
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Man Jan 11 2010, 14:58 | |
| | |
|
| |
ElinK
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Man Jan 11 2010, 15:04 | |
| | |
|
| |
Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Man Jan 11 2010, 15:20 | |
| Melba måtte trekke to hjørnetenner og det selv etter iherdig innsats fra min siden for å få dem til å løsne. På de tennene var det ikke antydning til at røttene var begynt å smuldre opp, så de hadde nok brukt så lang tid på å løsne at de nye tennene ville vokst skjevt dersom de ikke hadde blitt trukket. Så lenge roten ikke smuldrer opp, så er det håpløst å prøve å få dem til å løsne. Men håper dere slipper unna trekking!! | |
|
| |
ElinK
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Man Jan 11 2010, 15:25 | |
| - Maria skrev:
- Melba måtte trekke to hjørnetenner og det selv etter iherdig innsats fra min siden for å få dem til å løsne. På de tennene var det ikke antydning til at røttene var begynt å smuldre opp, så de hadde nok brukt så lang tid på å løsne at de nye tennene ville vokst skjevt dersom de ikke hadde blitt trukket. Så lenge roten ikke smuldrer opp, så er det håpløst å prøve å få dem til å løsne. Men håper dere slipper unna trekking!!
Jobbes iherdig her for å få han til å tygge på ulike ting. Siden den er litt løs er jeg ikke så bekymret, hadde vært verre om den satt dønn fast og bare ble skjøvet ned og til siden. Jeg har skikkelig tannlege-skrekk selv, og vet hvor ubehagelig jeg synes det er at noen holder på med mine tenner, så er kanskje litt ekstra var... Har som mål å få den ut før natten, for en våkennatt til frister ikke... | |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Man Jan 11 2010, 15:37 | |
| Dersom den er så løs at det er tydelig at den er på tur ut, så kan du også la han tygge på en rå potet. Når han setter tennene i den og trekker tennene ut av poteten skapes det nesten vakum, og forhåpentligvis hjelper det på. (Men pass på at han ikke spiser potetene ) Å knaske på gulrøtter er også å anbefale. Ikke noe særlig å måtte trekke, nei, så skjønner du vil forsøke alt annet for å få den til å løsne!! | |
|
| |
ElinK
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Man Jan 11 2010, 15:42 | |
| | |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Man Jan 11 2010, 15:54 | |
| Hehe, ja da er det meste prøvd!! Tvi tvi på treninga ikveld, da!! (Så godgutten slipper sytråden!! ) | |
|
| |
Camilla
Antall Innlegg : 801 Join date : 10.06.2009 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Man Jan 11 2010, 16:08 | |
| Dennis måtte også trekke en hjørnetann (valpetann). Den var litt løs, og vi prøvde iherdig i noen dager med triks for å få den ut. Men det ble trekking tilslutt hos oss | |
|
| |
Marion G
Antall Innlegg : 995 Join date : 10.06.2009 Age : 48 Bosted : Haugesund
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Man Jan 11 2010, 22:15 | |
| du kan jo prøve å gi rå kraftbein. Det gjør jeg. | |
|
| |
ElinK
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Tir Jan 12 2010, 10:48 | |
| Kraftbein var ingen dum idé Ellers får jeg håpe den faller ut når han overfaller rørleggeren som kommer senere idag. Eller pusse han på postmannen. Hadde håpet den skulle falle ut iløpet av natten, men nå ringer jeg snart vetten. Ser ikke noe godt å ha den hengene slik den gjør nå | |
|
| |
Susanne
Antall Innlegg : 694 Join date : 21.06.2009 Age : 39 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Tir Jan 12 2010, 11:49 | |
| Hvis de blivendes kommer seg fint ut og i rett posisjon, så ville jeg bare ventet. Det er normalt at de blivendes kommer langt ut før melketennene faller ut. Puma sine var hvertfall halvveis ute, før melkehjørnetennene falt ut.
Men om du mistenker at de blivendes ikke får skikkelig plass til å komme ut eller "velger feil vei ut" på grunn av at melketannen står igjen, da ville jeg trukket den rimelig raskt.. | |
|
| |
ElinK
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Tir Jan 12 2010, 13:27 | |
| - Susanne skrev:
- Hvis de blivendes kommer seg fint ut og i rett posisjon, så ville jeg bare ventet. Det er normalt at de blivendes kommer langt ut før melketennene faller ut. Puma sine var hvertfall halvveis ute, før melkehjørnetennene falt ut.
Men om du mistenker at de blivendes ikke får skikkelig plass til å komme ut eller "velger feil vei ut" på grunn av at melketannen står igjen, da ville jeg trukket den rimelig raskt.. Jeg følger godt med på den nye tanna, og det ser ut til at den vokser riktig. Den skyver den gamle tanna ut og ned. Ringer vetten i ettermiddag for å høre, bare for å være på den sikre siden. | |
|
| |
Marte
Antall Innlegg : 3032 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Langhus
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Tir Jan 12 2010, 13:43 | |
| - ElinK skrev:
- Susanne skrev:
- Hvis de blivendes kommer seg fint ut og i rett posisjon, så ville jeg bare ventet. Det er normalt at de blivendes kommer langt ut før melketennene faller ut. Puma sine var hvertfall halvveis ute, før melkehjørnetennene falt ut.
Men om du mistenker at de blivendes ikke får skikkelig plass til å komme ut eller "velger feil vei ut" på grunn av at melketannen står igjen, da ville jeg trukket den rimelig raskt.. Jeg følger godt med på den nye tanna, og det ser ut til at den vokser riktig. Den skyver den gamle tanna ut og ned. Ringer vetten i ettermiddag for å høre, bare for å være på den sikre siden. De kommer helt sikkert til å si at du må komme å trekke den - for å tjene penger!! Hvis melketannen er løs, hadde jeg ventet | |
|
| |
Irene
Antall Innlegg : 990 Join date : 14.06.2009 Bosted : Kløfta
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Tir Jan 12 2010, 15:58 | |
| Du kan trygt vente til at den nye har kommet halvveis. Detter den gamle ikke av da, så må du trekke. Det er heller ingen stor sak hos en god vet, men koster selvfølgelig. | |
|
| |
ElinK
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Tir Jan 12 2010, 16:18 | |
| Snakket med vetten, og faller den ikke ut før helga tar vi den da. Men nå begynner jekslene å falle ut her, så alt han har fått å tygge på hjelpe helt klart Godt han er glad i gulrøtter og epler, ellers hadde han blitt feit Takk for mange bra svar, forslag og gode råd!! | |
|
| |
Torstein
Antall Innlegg : 46 Join date : 12.07.2009 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Tir Jan 12 2010, 19:21 | |
| Mitt tips er å fikle litt med tennene til Scot og rugge litt bestemt. Hvis den først er løs så får du den ut selv hvis du vil Hvis den derimot ikke er løs og den ikke løsner ila et par dager med jevnlig rugging så må dere sikkert til vet. Men ikke noe pyserugging Mvh Torstein | |
|
| |
Eva Admin
Antall Innlegg : 1839 Join date : 10.06.2009 Bosted : Drammen
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Tir Jan 12 2010, 20:10 | |
| Skinnfille | |
|
| |
tulalula
Antall Innlegg : 273 Join date : 16.08.2009 Age : 48 Bosted : Årnes
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Tir Jan 12 2010, 20:46 | |
| Dida hadde dobbelt sett på begge sider oppe...så vi måtte operere, da de satt dønn!!"
Hun lignet litt en krokodille....he, he.. | |
|
| |
Ann-Helen
Antall Innlegg : 1671 Join date : 10.06.2009 Bosted : AUKRA
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Tir Jan 12 2010, 21:17 | |
| Da Bobby trakk hjønetennene sine, la vetrinæren de i et glass m sprit som jeg fikk med hjem. Ble litt paff, hva skal jeg med de...har ikke hjerte til å kaste de heller . | |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Tir Jan 12 2010, 21:36 | |
| Hihi, jeg har også to av Melbas hjørnetenner liggende i ett glass. Syns det var søtt å få dem med hjem, jeg!! Og jeg har heller ikke hjerte til å kaste dem!! Jeg tenkte at veterinæren sikkert så på meg som en sånn hysterisk "mamma" som absolutt ville vente på venterommet mens alt pågikk og som spurte om alt mulig for å forsikre seg om at ingenting kom til å gå galt, og slike gærne hundeeiere vil sikkert ha med seg tenna til bikkja si hjem og!! Og det hadde hun jo forsåvidt helt rett i!! Men når du også fikk med tennene, så er det kanskje vanlig å sende dem med, da...? | |
|
| |
Ann-Helen
Antall Innlegg : 1671 Join date : 10.06.2009 Bosted : AUKRA
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? Tir Jan 12 2010, 21:56 | |
| | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hvordan få ut den siste hjørnetanna? | |
| |
|