Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vende katt og hun ?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Vende katt og hun ? Empty
PosteTema: Vende katt og hun ?   Vende katt og hun ? EmptyLør Des 26 2009, 21:33

Nå er det bare 2 dager til Mira er hjemme hos oss, og vi gleder oss veldig. excited Men rett på sak:

Vi har 2 katter. Hvordan skal vi vende de + Mira sammen ? Har du noen tips ?

Vi tenkte å la Mira bli trygg på oss den første dagen, også kan hun møte kattene dagen etterpå på kvelden når begge parter er kvitt det meste av futtet, ta en katt utenfor valpegrinda så de kan snuse osv. Begge kattene elsker kaniner, men de er litt småredde for hunder. Spesielt den ene som nettopp ble bitt hard av en stor nabohund. Når de snuser, holder vi i Mira bare sånn at hun ikke løper etter katten som er der og det blir et bedre førsteinntrykk. Så langt har vi tenk. Har du noen "feil du vil rette opp/tips" til det vi har planlagt? Eller kan du skrive litt om hvordan du introduserte valpen din for katten din ? og har du noen "fortsettelse" ?

Blir glad for alle slags tips o.l ! happy6

____________
Hedda & Mira (Lilla Enebys On'Onlina Miranda La Goce
Til Toppen Go down
Camilla J

Camilla J


Antall Innlegg : 477
Join date : 15.06.2009
Age : 37
Bosted : Trondheim

Vende katt og hun ? Empty
PosteTema: Re: Vende katt og hun ?   Vende katt og hun ? EmptySøn Des 27 2009, 00:16

Jeg lot hunden og katten møte hverandre første dag Smile Synes det er mest greit siden de skal nå leve i lag i samme hus fra starten av Smile
Lot alt gå på dyrene sine premisser,ville ikke katten mer men hunden ville hilse mer så holdte jeg fast odin så pusen kunne gå sin vei.Og samme omvendt. Odin synes jo det er veldig morsomt å springe litt etter pusen men det har jeg vært veldig streng på at det ikke er lov..hehehe. Jeg ville ha latt kattene bestemme mest mulig siden de er litt sære dyr,kan jo omtrendt ikke tvinge ei katt til noe som helst så happy6 hehe. Sette opp mat og vannskål til kattene til en plass de kan få matro og la de ha en plass der de kan være i fred for en plagsom og leksyk valp happy6 Dette er mine tips i alle fall,er jo litt forskjellige måter å gjøre ting på så man må nesten bare se det litt ann Smile

Lykke til med ny valp og kattepusene framover da biggrin Blir en morsom tid
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Vende katt og hun ? Empty
PosteTema: Re: Vende katt og hun ?   Vende katt og hun ? EmptySøn Des 27 2009, 00:33

Det du skal være mest obs på er skarpe katteklør sammen med ivrige valpeøyne, for en redd katt er veldig raskt til å skyte ut en rek høyre, og ofte går de etter øynene...ikke moro...! Ellers så ville jeg introdusert dem når valpen er trøtt og treg, i og med at problemet ofte blir at en leken valp blir litt for voldsom for en katt som er litt usikker på åssn man skal takle denne nykommeren, og det er ofte greit å la katen få lukte og utforske valpen litt mens den sover, i og med at det da er lettere for katten å få ro til å finne ut hva dette her egentlig er og at det ikke er farlig.... Ellers så er det gode råd å la alt skje på kattens premisser, vil ikke katten så er det sånn...katten blir som regel den naturlige sjefen i et hjem sammen med hunder, og sånn er det greit å ha det også... Og så må du, som det blir sagt her, sørge for at maten til katten står et sted hvor den får ha det i fred, og at den har et rolig sted å sove hvor ikke valpen kan forstyrre...!

Jeg har lært hundene mine at de skal passe seg for pusen, i og med at vi er sammen med katter som ikke bor med hunder hele tiden, sånn som katten hos mamma og pappa, foreldrene til samboeren og i stallen, og jeg syns det er veldig greit at hundene vet at kattene er sjefen og når katten kommer må de flytte seg om de står i veien, og det funker veldig greit... De vet at om katten er sinna eller når jeg sier "pass deg for pusen", så er det best å passe seg, ellers så ender de med å få en klask fra katten...jeg har lært inn en pass-komando på mine som jeg bruker hver gang de må passe seg, og den er veldig grei å ha når vi er rundt katter og hester kan du si, hehe... Laughing
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Vende katt og hun ? Empty
PosteTema: Re: Vende katt og hun ?   Vende katt og hun ? EmptySøn Des 27 2009, 11:15

Du kan også sette opp grinder, slik at de kan bevege seg på hver sin side og bli vant uten at det blir voldsomt. Sørg også for at kattene kan få bevege seg i høyden om de vil, så kan de komme seg unna hunden. Gjerne at de også spiser i høyden og da kan sise i ro, uten at hunden bryr seg.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Vende katt og hun ? Empty
PosteTema: Re: Vende katt og hun ?   Vende katt og hun ? EmptySøn Des 27 2009, 16:58

Vi har barnegrind mellom stua og kjøkkenet, slik at Sara kan hoppe inn til stua om Scot blir for plagsom. Viktig for pus å ha sine steder hvor hunden ikke kommer til. Vi har også et loft vi åpner opp innimellom.

Scot og Sara fikk møte hverandre dag èn, og så og si med en gang. Sara har kloret han noen ganger, men hun går heldigvis ikke etter øynene. Scot er ikke bare snill, men Sara er flink til å si ifra. Er fryktelig moro å løpe etter pus, men stopper han når vi ser det. Men det får man jo ikke gjort når de er alene hjemme, så da er det spesielt viktig at pus har gjemmesteder.

Jeg hadde ALDRI trodd at Sara skulle godta Scot da hun alltid har hatet hunder (og andre katter, samt alle andre dyr + de fleste mennesker), men det har gått overraskende bra!!

Lykke til med valp og katt
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Vende katt og hun ? Empty
PosteTema: Re: Vende katt og hun ?   Vende katt og hun ? EmptyMan Des 28 2009, 22:26

Tusen takk for svar dere ! (:
Nå har vi hentet Mira, og det tok ikke lang tid før hun ble ganske så trygg hjemme. Når hun begynte å bli trøtt introduserte vi en pus av gangen, og det gikk over all forventning ! Den ene pusen brøy seg døyten, og den andre var bare nysgjerring. Hun "slæk'n" litt utafor valpegrinda og de snuse på hverandre. Etterhvert brøy ingen av de seg hverandre Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vende katt og hun ? Empty
PosteTema: Re: Vende katt og hun ?   Vende katt og hun ? Empty

Til Toppen Go down
 
Vende katt og hun ?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» RR & katt
» Hund og katt
» Savnet katt...
» Pinscher vs. katt!!
» HLR av hund og katt!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: