Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Koke kraft på innmatposen i kalkun?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Christina

Christina

Antall Innlegg : 150

Koke kraft på innmatposen i kalkun? Empty
PosteTema: Koke kraft på innmatposen i kalkun?   Koke kraft på innmatposen i kalkun? EmptyOns Des 23 2009, 12:59

Noen som har gjort det før eller vet hvordan det skal gjøres...? unsure3 help3 Sikkert å finne på nett også, men greit å høre med dere her også happy3
Til Toppen Go down
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

PosteTema: Re: Koke kraft på innmatposen i kalkun?   Koke kraft på innmatposen i kalkun? EmptyOns Des 23 2009, 13:30

Du bare tar innmaten ut av posen og har på 1/2-1 vann og koker det en halvtimes tid. Du kan godt ha oppi en løk i båter, hvitløksfedd og gulerøtter for ekstra smak. Etter det har kokt en halvtime siler du det. Kraften kan du koke videre for å redusere den f.eks.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Christina

Christina

PosteTema: Re: Koke kraft på innmatposen i kalkun?   Koke kraft på innmatposen i kalkun? EmptyOns Des 23 2009, 13:35

Tusen takk for svar Marita happy3 Vi får ikke tak i pinnekjøtt eller ribbe her, så vi forsøker oss på kalkun happy6 Dette blir bra happy5
Til Toppen Go down
siv

siv

Antall Innlegg : 35

PosteTema: Re: Koke kraft på innmatposen i kalkun?   Koke kraft på innmatposen i kalkun? EmptyOns Des 23 2009, 13:56

Jeg gjør som ovenfor, med litt gulerot og løk sammen med innmaten.
Siler kraften og lager jevning av mel og margarin, og sper da med kraften til passe tykk saus.
Smak til med salt og pepper, og gjerne litt Negro, for å få en litt mørkere farge. Sausen er veldig god! happy6
Til Toppen Go down
http://www.lockwerin.com
Christina

Christina

PosteTema: Re: Koke kraft på innmatposen i kalkun?   Koke kraft på innmatposen i kalkun? EmptyOns Des 23 2009, 14:00

Supert happy3 Vi har en sauspakke fra Norge som vi skal blande kraften med, vet ikke om vi får tak i Negro her, men skal sjekke. Takk for tips. Gulrøtter og løk skal kjøpes inn. Psyker oss opp til å gå til butikken nå, det pøsregner her! Gleder meg sånn til kalkun, jeg elsker det!! Men har bare fått det servert før, så dette blir spennende! biggrin Nam nam!
Til Toppen Go down
siv

siv

PosteTema: Re: Koke kraft på innmatposen i kalkun?   Koke kraft på innmatposen i kalkun? EmptyOns Des 23 2009, 14:02

Negro finner du på omentrent alle dagligvarebutikker, det er vanlig og brukes mye! (sukkerkulør)
Lykke til!
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade

Antall Innlegg : 2402

PosteTema: Re: Koke kraft på innmatposen i kalkun?   Koke kraft på innmatposen i kalkun? EmptyOns Des 23 2009, 17:38

Vi pleier å lage saus av "dripping" fra kalkunen mens den steker:

Under rista med kalkun har vi en langpanne med tynn hønsebuljong, gulrøtter, løk, hvitløk, (evt og kålrabi for de som liker det) div krydder (salvie, timian, rosmarin, salt , pepper) og masse SMØR. Etter hvert som kalkunen steikes drypper det ned i langpannen og setter smak på det under. Grønsakene kan has i langpannen når kalkunen har ca 1 time igjen å steike ellers blir de fort overkokte. Pass på at det alltid er væske i pannen under stekingen. Når kalkunen er ferdig siles grønsakene fra og så lager vi saus på kraften; litt meljevning for at den skal bli passe tykk og litt sukkerkulør for å få en pen farge happy3
Grønsakene som var i langpannen blir herlige møre og smaker nyyydelig!

Til kalkun anbefaler jeg på det varmeste å ha søtpoteter som tilbehør...skrell, skjær i store biter, kok og lag "potetmos" med smør, salt og pepper sammen med søtpoteten....er utrolig godt og litt "annerledes".
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Christina

Christina

PosteTema: Re: Koke kraft på innmatposen i kalkun?   Koke kraft på innmatposen i kalkun? EmptyOns Des 23 2009, 18:00

Siv; vi bor i Slovakia, så fant ikke noe negro på butikken her wink3 Det kan hende de har noe liknende, med et annet navn, men jeg snakker ikke språket her, så jeg måtte gi opp, hehe.

Sylvia; det hørtes innmari godt ut også! Søtpoteter fant vi heller ikke her sad3 Men skal lage mos av vanlige poteter (og hvitløk) nå da, så håper det blir bra happy3 Og waldorf salat selvsagt! Og løk og gulrøtter er kjøpt inn til kraften. Og så skal vi ha en bacon/sopp stuing inni happy3 Nå er jeg skikkelig spent happy5 happy5
Til Toppen Go down
siv

siv

PosteTema: Re: Koke kraft på innmatposen i kalkun?   Koke kraft på innmatposen i kalkun? EmptyOns Des 23 2009, 18:43

Upps! Ok, skjønner. Men smaken blir den samme, bare litt lysere saus da. happy3
Og det høres veldig godt ut, så dere får sikkert et kjempemåltid i morgen! Kos dere, og God Jul!
Til Toppen Go down
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

PosteTema: Re: Koke kraft på innmatposen i kalkun?   Koke kraft på innmatposen i kalkun? EmptyOns Des 23 2009, 19:42

Christina skrev:
Siv; vi bor i Slovakia, så fant ikke noe negro på butikken her wink3 Det kan hende de har noe liknende, med et annet navn, men jeg snakker ikke språket her, så jeg måtte gi opp, hehe.

Sylvia; det hørtes innmari godt ut også! Søtpoteter fant vi heller ikke her sad3 Men skal lage mos av vanlige poteter (og hvitløk) nå da, så håper det blir bra happy3 Og waldorf salat selvsagt! Og løk og gulrøtter er kjøpt inn til kraften. Og så skal vi ha en bacon/sopp stuing inni happy3 Nå er jeg skikkelig spent happy5 happy5

Blir sikkert kjempegodt! Om du ikke får tak i Negro, så brun smør og mel før du tilsetter kraften. Da vil smør/melblandingen fungere som jevner, og du får mye av fargen.

Nå ser jeg du skal ha sopp/bacon som "stuffing" inni, men det som også digg er å skjære bacon og sopp i små biter, steke det og så tilsette creme fraiche. Er utrolig godt som tilbehør :-)
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Christina

Christina

PosteTema: Re: Koke kraft på innmatposen i kalkun?   Koke kraft på innmatposen i kalkun? EmptyFre Des 25 2009, 15:12

Tusen takk for tips folkens, maten ble nyyyyydelig!! happy6
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Koke kraft på innmatposen i kalkun?   Koke kraft på innmatposen i kalkun? Empty

Til Toppen Go down

Koke kraft på innmatposen i kalkun?
Til Toppen 
Side 1 av 1