|
| Trikse tips | |
| | |
Av | Innlegg |
---|
Camilla
Antall Innlegg : 801 Join date : 10.06.2009 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Trikse tips Tor Nov 05 2009, 20:04 | |
| Det er kjempekjekt å lære dem triks Og ivertfall triks som vi kan gjøre nytte av. Sånn som når jeg sitter på trerassen om sommeren og røyker (ja , jeg er en usunn røyker ) Så mister jeg laiteren under terassen, så er det bare å si til Dennis : Hent laiterne! Så springer han under å henter den Eller når noe er under sengen/sofaen, rett og slett steder der vi mennesker ikke får plass! Helt genialt! Et annet sjarmerende triks er "Bukke" La til et bilde, sånn at du ser hva jeg mener | |
| | | helle
Antall Innlegg : 1466 Join date : 11.06.2009 Age : 37 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Trikse tips Tor Nov 05 2009, 20:39 | |
| - Marte skrev:
- helle skrev:
- Target er forresten noe av det enklest å lære en hund, så det er IKKE innviklet
Musematte - target med labb Start med å legg en musematte (eller noe lignende) på gulvet mellom deg og hunden. Når hunden går mot deg vil den automatisk tråkke på musematten. Klikk og belønn... Gjør dette 5-6 ganger.. Så legger du musematten litt til siden, kanskje 10 cm til siden. Klikk og belønn dersom hunden tråkker på den. Om hunden klarer dette så flytter du den enda mer, osvosv. Dersom det blir for vanskelig for hunden går du tilbake et steg i treningen.
Noen hunder tar det med en gang, Nano brukte ca 3 min på å lære seg musematte. Lille My brukte ganske lang tid på å skjønne at det var matten som gjaldt, men når hun først skjønnte det var det lett å øke avstanden til musematte..
Hva gjør jeg når Bali bare skal sette seg på musematta? Og hvordan gjør dere det når de bare blir stående på matta?
Fia ville bare gå rundt den hun.. Begynte med å klikke når hun så på den, så når hun tok snuta borti, men det ble kanskje feil.. Måtte gjøre noe som fikk henne til å skjønne at det var matta det handlet om, for hun bare satte seg, la seg, sto og satt bamse, og ble rimelig fortvilet når hun ikke skjønte hva jeg ville.. Måtte sette meg ned på gulvet med en liten glippe på beina og matta forran meg for så å få Fia til å tråkke på den.. Men likevel skjønte hun det ikke helt Er vel nå jeg må ta meg selv i nakken og ikke gi opp..
Neida, det er helt fint å klikke for at hun ser på den, og så for at hun tar snuten borti osv. Det er shaping det Bare husk å ikke bli stående på samme kriterie for lenge. Når hun blir stående eller setter seg på matten så belønner du, som maria sier, strategisk, og kaster godbiten bak. Da må hunden flytte seg fra matten for å ta godbiten. Dersom hunden er kjapp til å sette seg så snart den kommer på matten, så prøv å vær raskere og kast godbiten før hun sitter. Eventuellt kan du bruke omvendt lokking (da legger du vekk klikkeren litt) når hun står på matten, og venter med å gi belønningen til hunden reiser seg opp. Når jeg starter med musematte så legger jeg den akkurat der som hunden pleier å stoppe når den går mot meg. Altså akkurat i "rett" avstand. | |
| | | Marte
Antall Innlegg : 3032 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Langhus
| Tema: Re: Trikse tips Tor Nov 05 2009, 21:03 | |
| Takk for tips nok en gang Trikset med å kaste godbiten litt bort funket, og nå har begge hundene hatt en vellykket omgang med musematta Jeg har til og med flyttet på den, så de skjønte at det var det som var greia Måtte le av Fia i begynnelsen.. Hver gang hun satte poten/e på matta la hun nesa under kneet mitt, så hun trodde det var det som var greia en liten stund, helt til jeg flyttet på den Hun begynte med det igjen, men skjønte heldigvis etterhvert at hun kunne droppe den snuta Bukking er allerede på planen Camilla | |
| | | Fixa
Antall Innlegg : 1302 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Trondheim (Rognes)
| Tema: Re: Trikse tips Tor Nov 05 2009, 22:49 | |
| - Marte skrev:
- helle skrev:
- Amy leverer faktisk også papir!! Hun er døds flink
Et triks som faktisk er ganske lett å lære inn, og som er døds søtt, er vinke. Først lærer du hunden å gi labb på vanlig måte. Når hunden kan det, begynner du å klikke FØR hunden får lagt labben sin i hånden din. Etterhvert øker du avstanden, samtidig som du fjerner din egen hånd fra "gi labb" posisjon. Når hunden har skjønt at den skal ta opp hånden og ikke trenger å treffe din hånd, så venter du litt med klikket. Antagelig vil hunden prøve enda en gang, og da klikker du.. Etterhvert kan du dra ut tiden før klikket kommer, og du får da en hund som vinker..
Kan enten ha kommando på at du sier "vinke" "hade" osv.. Eller at du vinker med din egen hånd, og hunden da skal vinke.. Eller man kan ha begge deler seff.. Kult! Dette skal jeg prøve..
MEN.. jeg har et lite problem der.. Jeg har lært jentene å "sitte bamse". Og i går skulle jeg prøve å lære Bali "give me five". Men hun gikk fra sitt til sitte bamse, og løftet jo derfor opp begge labbene.. Hvordan skal jeg få dem til å kun løfte opp en labb?? Har ikke lest hele tråden, så ikke skyt, hehe :P Jeg lærte fixa først takk, å da var det veldig lett å få til high five etterpå. For da assosierte hun hånda med å legge labben der, å da snudde jeg bare hånda. så enkelt gjordet vi det :P Å om bali setter seg i bamse når du løfter hånda (regner med du gjør det, eller?) så bare har du hånda så lavt at hun ikke kan sitte bamse for å gjøre high five Funket fint her | |
| | | lindis
Antall Innlegg : 87 Join date : 09.07.2009 Bosted : Gamle Fredrikstad
| Tema: Re: Trikse tips Tor Nov 05 2009, 23:00 | |
| Dette var en fin tråd!! gikk igang med å øve inn bukke jeg nå. det går fort framover,men noen ganger går det litt for fort og akkurat når jeg klikker så legger han rumpa ned.... litt frustrerende. men men.... får øve mer og la han vente litt før jeg klikker. men det er moro,og han blir så sliten av litt trening, noe som gjør godt for samvittigheten. | |
| | | Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Trikse tips Fre Nov 06 2009, 07:28 | |
| Linda, han tror sikkert at øvelsen er over når han hører klikket, og derfor legger han rompa ned, eller så tror han at det er endel av øvelsen, og at han skal legge rompa ned når klikket kommer. Det du kan gjøre er å bruke omvendtlokking for å få han til å holde/fryse posisjon. Dersom du ikke vet hvordan man gjør det, så står det forklart i denne tråden: https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/atferd-trening-f7/holde-apporten-t734.htm | |
| | | Maria
| Tema: Re: Trikse tips Lør Des 26 2009, 12:29 | |
| Noen triks som er enkle å shape frem (evt. lokke for dere som benytter seg av det som hjelpemiddel): - Gå i ring rundt deg (mens du står og/eller mens du sitter) - Gå i åttetall mellom bena dine mens du går fremover - Gå med høye benløft - Slå annenhver labb på kneet ditt eventuelt hånda di - Rygge - Hoppe over benet ditt - Gå på babena - Få hunden til å gå oppi en tom eske - Hoppe gjennom armene dine (form armene som en ring) - Krabbe under bena dine mens du sitter på gulvet (sitt på rumpa og sett bena i en ^ slik at hunden kan krype under) Noe må en jo ha å gjøre i jula når det er treningsfri!! | |
| | | Maria
| Tema: Re: Trikse tips Lør Des 26 2009, 12:42 | |
| | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Trikse tips | |
| |
| | | | Trikse tips | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet