Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Svineinfluensavaksinen

Go down 
+14
Rocky
Camilla
Kaja
Julie
Marita
Kennel Mirenzo
Nina (Kennel Dijontoma)
ElinK
lindis
Linn
Susanne
Kinkade
helle
Tonje
18 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

Svineinfluensavaksinen - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 19:28

Litt spenning i hverdagen er jo bare moro happy6
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 19:31

Marita skrev:

Joda, men det er heldigvis frivillig å spille. happy6
Til Toppen Go down
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 19:33

Kinkade skrev:

Jeg vil anbefale alle å søke uavhengig info og ikke tro alt man hører i pressen.

viktig å huske på Smile Dette gjelder begge veier, både for de som heller mot å ikke ta vaksinen, og de som heller mot å ta vaksinen happy3
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 19:35

helle skrev:
Kinkade skrev:

Jeg vil anbefale alle å søke uavhengig info og ikke tro alt man hører i pressen.

viktig å huske på Smile Dette gjelder begge veier, både for de som heller mot å ikke ta vaksinen, og de som heller mot å ta vaksinen happy3

En stund var det jo bare "nå dør vi snart, vaksiner dere så fort som mulig eller spis Tamiflu asap" på alle fronter... Så at det har blitt litt mer nyansert etterhvert syns jeg er positivt Smile Alle må veie for og imot og ta sine egne beslutninger.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marita

Marita

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 19:41

Norwinstars skrev:
Marita skrev:

Joda, men det er heldigvis frivillig å spille. happy6

Jepp, og det var det jeg skrev nest nederst i innlegget mitt også happy3
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 19:42

Marita skrev:
de svenskene hadde sikkert strøket med om de hadde fått influensaen også (ellers var de sikkert bare allergiske mot egg wink3 )

Jeg tenker sånn at dette er bare en annen variant av den influensavaksinen de har brukt i alle år - den også fornyer de hvert år for å få det til å "passe" mot det aktuelle viruset som forårsaker vanlig influensa. Det er jo ikke akkurat funnet opp en ny måte å vaksinere på- det er bare laget en vaksine mot en annen variant av influensaviruset. Hvis man skal prøve ut en influensavaksine i flere år før man begynner å bruke den, ja da er jo ikke viruset det ble laget vaksine mot aktuelt lenger...

Jeg har full tiltro til helsevesenet og de som lager vaksiner. Jeg har bl.a vært med i utprøvningen av vaksinen mot livmorhalskreft (Gardasil). Det er 6 år siden jeg fikk siste dose, og jeg kan ikke akkurat si at jeg har merket noen senvirkninger happy6

Men for all del, hver og en får jo velge det en mener er best for en selv (og de man evt utsetter for smitte) happy3

EDIT: Veldig enig i det Sylvia skriver - man må la være å sluke alt pressen skriver rått, de skriver det som selger mest, og fakta kan bli forandret til det ugjenkjennelige...

Joa... men når helseministeren en dag sier at de som bla er prioritert, er spedbarns familier med barn under 6 mnd, for så og si at de som ikke tåler egg, ikke skal ta vaksinen, så lurer jeg...... Hvor mange barn under 6 mnd har spist egg???? Og da det spørsmålet kom opp, kom det ikke et fornuftig svar, men 2 dager senere var plutselig ikke denne alders gruppen en pri allikevel???

Men for guds skyld... de som tror på vaksinen og vil ta den skal sef gjøre det, og de som ikke ønsker det, skal sef slippe happy5
Til Toppen Go down
Julie

Julie

Antall Innlegg : 2315

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 19:52

Har vært å vaksinert meg i dag. Jeg jobber med mennesker som virkelig er i risikogruppen. Kolspasienter, astmapasienter mm. Kan ikke ta sjansen på at jeg skal spre smitte på jobb.
Har ikke merkelt noen av alle disse bivirkningene som sto på papiret, annet enn en litt øm arm.

Når det er snakk om å prøve ut.. Eneste måte å prøve ut en vaksine på må vel være å vaksinere folk? Noen MÅ være først.
Jeg har også full tillitt til at det er trygt å ta denne sprøyta. Det er ikke noe mer hokuspokus enn andre vaksiner.
Jeg ser det på samme måte som vaksinering av hunder. Jo flere som er vaksinert, jo færre syke hunder får vi.

Det som er sagt er at risikoen for alvorlig skade og død er myyye høyere ved å bli syk, enn ved å ta vaksina.

Heldigvis er det frivillig, selv om mange kanskje kan føle seg noe presset.

Som ei på jobb sa, jeg tar vaksinen, skriver testamente og går ut å tar meg en røyk.
Litt ironisk at folk står på røykehjørnet og diskuterer risikoen med å tilføre skumle stoffer i kroppen. blink00
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Marita

Marita

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 19:54

Det er jo ikke akkurat en nyhet at vaksiner som regel blir fremstilt ved hjelp av egg, og dette gjelder også for de vaksinene som er med i barnevaksinasjonsprogrammet (som jo begynner ved 3 månedersalder).
Det er kun de som har fått en anafylaktisk livstruende reaksjon på egg som må unngå vaksinene (pga faren for reaksjon) Det er jo en grunn til at man skal sitte et kvarters tid etter å ha tatt vaksiner -nettopp for å fange opp alvorlige allergiske reaksjoner (om man ikke vet man er allergisk mot innholdsstoffet etc.). Og da har man jo helsepersonell til stede som kan "ordne opp" happy3
Til Toppen Go down
Marita

Marita

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 19:55

Julie skrev:

Som ei på jobb sa, jeg tar vaksinen, skriver testamente og går ut å tar meg en røyk.
Litt ironisk at folk står på røykehjørnet og diskuterer risikoen med å tilføre skumle stoffer i kroppen. blink00

Men du veit at røyk er nøye og lenge utforsket, så om man dør av det er det ikke uventet happy4
Til Toppen Go down
Julie

Julie

Antall Innlegg : 2315

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 19:59

Marita skrev:
Julie skrev:

Men du veit at røyk er nøye og lenge utforsket, så om man dør av det er det ikke uventet happy4

Nemlig. Ikke skummelt å tilføre kroppen stoffer vi VET vi kan dø av, men det man ikke vet, det er skummelt det! happy4

Ikke meningen å mobbe de som velger å ikke ta vaksinen asså. Har vært veldig vinglete jeg også...
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 20:09

Jeg var redd for å gi min sønn MMR vaksinen for i 2002 så var det snakk om at barn kunne få autisme etter denne vaksina.
Jeg snakket med helsepersonell i flere timer for og i mot og han ble da testet om han tålte egg eller ikke og han var ikke allergisk og da fikk han vaksina.
Den gang var det også hysteri om MMR vaksina.
Når feberen har blitt borte på oss her i huset så blir vi hele gjengen vaksinert.
Jeg har sitti hos legen i dag og snakket mye om denne vaksinen.
Til Toppen Go down
Marita

Marita

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 20:31

Hadde egentlig ikke tenkt å ta vaksinen jeg heller (tar jo aldri vanlig influensavaksine), men siden vi fikk tilbud om å ta det gjennom jobben, og det blir anbefalt å ta den for å hindre smitte, velger jeg å gjøre det. Jeg er som sagt i kontakt med en del syke mennesker via jobben, og det er mer pga andre enn meg selv jeg velger å gjøre dette happy3
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja

Antall Innlegg : 2008

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 20:45

Har fortsatt ikke tatt noe standpunkt til om vi skal vaksineres eller ikke..
Skal en tur til helsestasjonen om en ukes tid, og til min egen lege deretter, så da får jeg spørre om hav de mener er best for oss.
Selv leser jeg jo sjelde aviser eller får med meg andre nyheter, nettopp fordi jeg ikke kan fordra at ting blir blåst opp til det tidoble.. Høres jo ut som det er svartedauen vi dealer med her..

Jeg er nok litt gjerdesitter selv jeg... Dog vil jeg ikke sette min sønn i noen fare.. Men jeg vil ikke ta en vaksien bare for å ta en vaksine, og fylle kroppen med skitt som en ikke trenger. Da skal jeg være sikker på at denne vaksinen ikke gir meg noen negative bivirkninger som kan påvirke meg eller sønnen min som jeg ammer..
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 20:46

Kaja skrev:
Har fortsatt ikke tatt noe standpunkt til om vi skal vaksineres eller ikke..
Skal en tur til helsestasjonen om en ukes tid, og til min egen lege deretter, så da får jeg spørre om hav de mener er best for oss.
Selv leser jeg jo sjelde aviser eller får med meg andre nyheter, nettopp fordi jeg ikke kan fordra at ting blir blåst opp til det tidoble.. Høres jo ut som det er svartedauen vi dealer med her..

Jeg er nok litt gjerdesitter selv jeg... Dog vil jeg ikke sette min sønn i noen fare.. Men jeg vil ikke ta en vaksien bare for å ta en vaksine, og fylle kroppen med skitt som en ikke trenger. Da skal jeg være sikker på at denne vaksinen ikke gir meg noen negative bivirkninger som kan påvirke meg eller sønnen min som jeg ammer..

happy6
Til Toppen Go down
Susanne

Susanne

Antall Innlegg : 694

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 20:48

Hege skrev:
Marita skrev:
de svenskene hadde sikkert strøket med om de hadde fått influensaen også (ellers var de sikkert bare allergiske mot egg wink3 )

Jeg tenker sånn at dette er bare en annen variant av den influensavaksinen de har brukt i alle år - den også fornyer de hvert år for å få det til å "passe" mot det aktuelle viruset som forårsaker vanlig influensa. Det er jo ikke akkurat funnet opp en ny måte å vaksinere på- det er bare laget en vaksine mot en annen variant av influensaviruset. Hvis man skal prøve ut en influensavaksine i flere år før man begynner å bruke den, ja da er jo ikke viruset det ble laget vaksine mot aktuelt lenger...

Jeg har full tiltro til helsevesenet og de som lager vaksiner. Jeg har bl.a vært med i utprøvningen av vaksinen mot livmorhalskreft (Gardasil). Det er 6 år siden jeg fikk siste dose, og jeg kan ikke akkurat si at jeg har merket noen senvirkninger happy6

Men for all del, hver og en får jo velge det en mener er best for en selv (og de man evt utsetter for smitte) happy3

EDIT: Veldig enig i det Sylvia skriver - man må la være å sluke alt pressen skriver rått, de skriver det som selger mest, og fakta kan bli forandret til det ugjenkjennelige...

Joa... men når helseministeren en dag sier at de som bla er prioritert, er spedbarns familier med barn under 6 mnd, for så og si at de som ikke tåler egg, ikke skal ta vaksinen, så lurer jeg...... Hvor mange barn under 6 mnd har spist egg???? Og da det spørsmålet kom opp, kom det ikke et fornuftig svar, men 2 dager senere var plutselig ikke denne alders gruppen en pri allikevel???

Men for guds skyld... de som tror på vaksinen og vil ta den skal sef gjøre det, og de som ikke ønsker det, skal sef slippe happy5

Hvis du hadde sjekket opp i fakta så hadde du lest at vaksinen gies til spedbarn fra 6 mnd og opp over. Da er det også rimelig å gi vaksinen til familier som har så små spedbarn for å forhindre at de smitter sitt barn som ikke er blitt vaksinert... Og jeg antar at familien til barnet vet om de selv er allergisk mot egg eller ei happy6

Ellers veldig enig med Sylvia, fornuftig skrevet happy3
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 20:58

Susanne skrev:
Hege skrev:
Marita skrev:

Hvis du hadde sjekket opp i fakta så hadde du lest at vaksinen gies til spedbarn fra 6 mnd og opp over. Da er det også rimelig å gi vaksinen til familier som har så små spedbarn for å forhindre at de smitter sitt barn som ikke er blitt vaksinert... Og jeg antar at familien til barnet vet om de selv er allergisk mot egg eller ei happy6

Ellers veldig enig med Sylvia, fornuftig skrevet happy3

Nei nei nei... jeg har ikke lest dette noen steder... Jeh hørte det på presse konferanse på radioen.. og det var spedbarn FRA 0 til 6 mnd de snakket om da... Men som jeg skrev istad, så får folk gjøre som de vil.. jeg og mine barn skal ikke ta den, og de som vil ta den blir sikkert fornøyd med sin avgjørelse:)

Så håper jeg bare at vi alle fortsetter og være friske og raske, vaksine eller ikke happy5
Til Toppen Go down
Marita

Marita

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 21:00

De jeg har snakket med som har tatt vaksinen har fått den bivirkningen at de har blitt ømme i armen, noe man kan bli av alle vaksiner, og som man fint overlever happy3 Vanlige bivirkninger er hodepine, tretthet, smerter, rødhet og hevelse ved innstikkstedet, feber, ømme muskler og leddsmerter, influensalignende symptomer og hovne lymfekjertler. Disse forsvinner normalt i løpet av 1-2 dager.

http://www.pandemi.no/pandemi/pandemisk_influensa/vaksine__393854
Til Toppen Go down
helle

helle

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 21:01

Da sa de feil på radioen i alle fall.. Det står at den gies til spedbarn FRA 6 mnd, overalt på internett og infoplakater.
Til Toppen Go down
Marita

Marita

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 21:03

helle skrev:
Da sa de feil på radioen i alle fall.. Det står at den gies til spedbarn FRA 6 mnd, overalt på internett og infoplakater.

Ja, det var det med å svelge alt de sier i media rått igjen... Hent informasjon fra de som vet hva de snakker om! Ikke VG, P4 o.l... Så kan man heller vurdere for og imot etter å ha undersøkt ordentlig.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 21:03

helle skrev:

Jeg og to til hørte det på P4 for noen dager siden, og det var en direkte sendt presse konferanse.. happy6
Til Toppen Go down
Camilla

Camilla

Antall Innlegg : 801

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 21:11

Jeg var på besøk hos min farmor i dag. Hun fortalte meg at hun og min farfar (begge i alder 75+) var hos fastlegen for å få vaksinen på mandag. Men da de kom i skranken fikk min farfar beskjed om at han ikke fikk, for han var så frisk og fin, men min farmor kunne få blink00 Syntes det er latterlig.. Begge to er jo i "risikogruppen" og alle har jo fått beskjed om å vaksinere seg, veldig skuffet over systemet her altså...
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Rocky

Rocky

Antall Innlegg : 85

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 21:14

Marion skrev:
Jeg var redd for å gi min sønn MMR vaksinen for i 2002 så var det snakk om at barn kunne få autisme etter denne vaksina.
Jeg snakket med helsepersonell i flere timer for og i mot og han ble da testet om han tålte egg eller ikke og han var ikke allergisk og da fikk han vaksina.
Når feberen har blitt borte på oss her i huset så blir vi hele gjengen vaksinert.

MMR vaksinen har kjente senvirkninger som hjernehinnebetennelse og epilepsi.
Disse bivirkningene har forekommet så ofte at det opplyses om det når det gjelder bivirkninger. Sjelden alvorlige bivirkninger blir kartlagt ordentlig!

Jeg skal vært fall ikke gjøre noe som kan hindre imunforsvaret til mine to små i magen å utvikle seg som det skal.
Men det er søren ikke et enkelt valg. Stor byrd som hviler på foreldre sine skuldre :|
Til Toppen Go down
Susanne

Susanne

Antall Innlegg : 694

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 21:15

Hege skrev:
helle skrev:

Jeg og to til hørte det på P4 for noen dager siden, og det var en direkte sendt presse konferanse.. happy6

Da har de nok i såfall bare uttalt seg litt dårlig eller kanskje dere har misforstått. Men det spiller nå ikke så stor rolle du fikk jo oppklarhet i det nå happy6
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 21:39

Rocky skrev:
Marion skrev:

MMR vaksinen har kjente senvirkninger som hjernehinnebetennelse og epilepsi.
Disse bivirkningene har forekommet så ofte at det opplyses om det når det gjelder bivirkninger. Sjelden alvorlige bivirkninger blir kartlagt ordentlig!

Jeg skal vært fall ikke gjøre noe som kan hindre imunforsvaret til mine to små i magen å utvikle seg som det skal.
Men det er søren ikke et enkelt valg. Stor byrd som hviler på foreldre sine skuldre :|

Ja det er helt sant, men i 2002 så var det veldig diskutert og di mente i utlandet at barn kunne få autisme.
Jeg valgte å vaksinere for tenk om vi alle da hadde nektet, huff da hadde det blitt en del sykdommer vi hadde fått tilbake.
Til Toppen Go down
helle

helle

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 EmptyTor Okt 29 2009, 22:43

Tror ikke det er stor sjans for å få autisme av vaksine, men dersom man allerede har autisme i familien så er det ikke akkurat noe å sjanse på, spesielt om det er snakk om en vaksine som influensavaksinen, der det er svært liten dødelighet og lav alvorlighetsgrad på sykdommen..

Dersom det i det hele tatt er snakk om at man kan få autisme av noen vaksiner, så er det heller ikke slik at alle kan få det. Da snakker de i såfall om at vaksinen kan trigge genene som "styrer" autismen, altså barnet innehar allerede genene som styrer autismen... Om den skal gi seg til syne eller ei.. (Ikke akkurat forklart med fagspråk, men dere skjønner gjerne hva jeg prøvde å si).

Men ja, jeg tviler egentlig på det, heller mer til å tro at man uansett får autisme dersom man har genene for det, uavhengig om man tar vaksine eller ei...
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen - Page 2 Empty

Til Toppen Go down

Svineinfluensavaksinen
Til Toppen 
Side 2 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next