Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Svineinfluensavaksinen

Go down 
+14
Rocky
Camilla
Kaja
Julie
Marita
Kennel Mirenzo
Nina (Kennel Dijontoma)
ElinK
lindis
Linn
Susanne
Kinkade
helle
Tonje
18 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest

Svineinfluensavaksinen Empty
PosteTema: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 11:06

Kristine skulle dra til fastlegen sin for å få svineinfluensavaksinen i dag. Jeg blei med i håp om at jeg også kunne få tatt vaksinen siden Kristine er gravid pluss at jeg skal på konferanse om en uke med kjempemange deltagere og kunne tenke meg å være litt beskyttet når jeg drar.

Vi leste på nettet at fastlegene i Drammen hadde fått en ladning med vaksiner. Vi troppet opp hos fastlegen til Kristine ved åpningstid sammen med et par andre som hadde time hos legen. Men ingen lege, sykesøster eller kontordame var i sikte. Vi prøvde å ringe, og på svareren sa de at de hadde STENGT! Hva i all verden? Nå er jo det dummeste tidspunktet EVER å ha stengt. Ikke hadde de noen forklaring på hvorfor de var stengt heller.

Vel.. Vi dro til min fastlege sitt kontor. Der hadde de gjerne vaksinert oss, men de hadde bare 8 doser igjen som var "lovet bort". De henviste oss til smittevernkontoret for de har jo vaksiner.

Vi dro til smittevernkontoret. Og de hadde vaksine. Men ville de sette den...? Neida, det kunne de ikke. For hvis de åpnet en pakke med 10 doser så måtte de bruke alle dosene, og dagen for vaksinering er jo i morgen, sa de. Vi prøvde å forklare at vi ikke kunne komme tilbake i morgen, og at fastlegen var stengt eller ikke hadde mer igjen. Men de holdt på sitt. Det var jo ikke de på smittevernkontoret sin feil forsåvidt. Men det er da noe galt med dette opplegget når fastlegekontorene skriker etter vaksine og kunne ha vaksinert i fleng hvis de bare hadde fått vaksinen, mens på smittevernkontoret sitter de å ruger på den... Litt irriterende når jeg vet at i allefall mitt legekontor sitter og ønsker seg mer vaksine - og sikkert mange andre legekontorer også. Og hvor mange vaksiner kan de på smittevernkontoret få satt da? Det er da ikke så mange som jobber der? Det virker som om distribusjonene av vaksinen ikke er spesielt godt gjennomtenkt. Og effektivt er det i allefall ikke.

Vel vi får gjøre om planene våre for morgendagen og sende Kristine ned på smittevernkontoret i morgen tidlig. Så får jeg håpe min fastlege kan gi meg en dose neste fredag.
Til Toppen Go down
Tonje

Tonje

Antall Innlegg : 86

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 11:12

Off, så tragisk når dem skal holde på slikt :x
Får håpe dere får dere ei dose, så slipper dere å bli smittet 🐷
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 11:17

Jeg skal til legen igjen i dag, men er usikker på om jeg får siden jeg er syk.
Ungene fikk tilbud på skolen og når di er friske skal di også ta den.
Til Toppen Go down
helle

helle

Antall Innlegg : 1466

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 11:20

Jeg skal ikke ta den, jeg er redd for sprøyter, og iom at dødeligheten ikke er spesielt mye større enn på vanlig influensa, så dropper jeg det. Hadde jeg vært i faresonen hadde jeg dog tatt vaksinen..

Men kjedelig at folk som vil ta den ikke får.. Leste noen som var i faresonen som heller ikke hadde fått med en gang, måtte møte opp en annen dag... blink00
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade

Antall Innlegg : 2402

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 11:48

helle skrev:
Jeg skal ikke ta den, jeg er redd for sprøyter, og iom at dødeligheten ikke er spesielt mye større enn på vanlig influensa, så dropper jeg det. Hadde jeg vært i faresonen hadde jeg dog tatt vaksinen..

Men kjedelig at folk som vil ta den ikke får.. Leste noen som var i faresonen som heller ikke hadde fått med en gang, måtte møte opp en annen dag... blink00

Ved å la være å ta den kan du bidra til å smitte andre som er i risikogruppen....det er derfor folkehelsa anbefaler at ALLE skal ta så snart man har fått vaksinert risikogruppene wink3
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 12:31

helle skrev:

Dennis og jeg skal ikke ta den. Miranda tok den i dag, og hun er gravid... unsure3
Til Toppen Go down
Susanne

Susanne

Antall Innlegg : 694

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 12:50

helle skrev:

Du er faktisk mer utsatt for denne enn vanlig influensa pga at vanlig influensa så er det som regel gamle skrale folk som dør, mens med svineinfluensa så er det en del unge folk som dør. wink3 Det er ikke noe særlig forutsigbart hvem som dør av den..
Men det er farligere å sette seg i bilen og kjøre en tur enn sjansen for å få og etterpå dø av svineinfluensa 🐷
Til Toppen Go down
http://sultenhund.wordpress.com
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 13:00

Jeg står foreløpig på at jeg ikke vil ta vaksinen. Èn ting er sprøyteskrekken (jeg har allerede hatt nåler i meg denne måneden...) og en annen ting er at jeg syns det er usikkert mht bivirkninger. Jeg skal ikke være i noen risikogruppe heller, så sant de ikke ombestemmer seg og hyler at chrons-mennesker må passe seg wink3 Jeg har også hatt influensa allerede, selv om ikke legen trodde det var svinefluen.

At vi har 11 døde og 2-3 kanskje ikke var i risikogrupper er ikke nok til å skremme meg så veldig, men jeg påstår ikke at jeg vet alt om dette her wink3 Bare forbeholder meg retten til å være skeptisk Smile Alle må ta sine egne valg Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
lindis

lindis

Antall Innlegg : 87

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 13:10

Ved å ta vaksinen er man også med på å bremse spredningen av denne hærsens grisesyken. jeg skal ta den, etter mye fram og tilbake.... gruer meg som bare det,HATER sprøyter, også gruer jeg meg til å stå i kø sammen med ørten andre for å få tatt den. men men..... får bare bite tenna sammen. blink00
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK

Antall Innlegg : 2777

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 14:05

Jeg vurderer fremdeles om jeg skal ta den. Jeg er i risikogruppen, og jobber i Spektrum hvor det er ganske mange tusen mennesker innom om dagen.

Men sist jeg tok influensavaksine ble jeg så utrolig dårlig, så er litt skeptisk...
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
helle

helle

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 14:17

Norwinstars skrev:
helle skrev:

Dennis og jeg skal ikke ta den. Miranda tok den i dag, og hun er gravid... unsure3

Jeg er skeptisk.. Vi i familien har anbefalt søs å ikke ta den, pga vi har autisme i familien.. Hun er også gravid.. Men fagfolk sier jo at det ikke øker risikoen.. Men kanskje ikke vits å ta noen sjans, iom at det ikke er snakk om en veldig farlig sykdom. Er det dette du også tenker på iom at du stusset siden hun var gravid?
Til Toppen Go down
helle

helle

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 14:20

Susanne skrev:
helle skrev:

Du er faktisk mer utsatt for denne enn vanlig influensa pga at vanlig influensa så er det som regel gamle skrale folk som dør, mens med svineinfluensa så er det en del unge folk som dør. wink3 Det er ikke noe særlig forutsigbart hvem som dør av den..
Men det er farligere å sette seg i bilen og kjøre en tur enn sjansen for å få og etterpå dø av svineinfluensa 🐷

Men er fremdeles ikke i risikogruppen da.. Og det er svært liten sjans for å dø, jeg tar større sjanser ved å sette meg bak rattet flere ganger om dagen omtrent.. Laughing
Til Toppen Go down
helle

helle

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 14:25

Kinkade skrev:
Ved å la være å ta den kan du bidra til å smitte andre som er i risikogruppen....det er derfor folkehelsa anbefaler at ALLE skal ta så snart man har fått vaksinert risikogruppene wink3

Nå er ingen i min næreste omgangskrets eller familie i risikogruppen, så jeg forbeholder meg retten til å ikke ta vaksinen. Heldigvis er dette valgfritt Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 14:53

Ja heldigvis er det valgfritt happy5 Vi skal ikke ta den før de har kartlagt alle bivirkninger happy3
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 14:59

Snodig at man må ta 2 stk vaksiner av denne her!?! Eller er det normalt? Jeg tar jo aldri influensavaksiner, så jeg aner ikke.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 15:00

Her skal vi alle ta den, fikk telefon på det i dag, men må vente til feber er borte.
Christian, Robin og meg er syk.
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 15:10

Blir ikke no vaksine på meg hvert fall, ble tvunget til å ta influensavakinen en gang pga at legen jeg jobbet hos på den tiden var dum nok til å tro at da ville ikke jeg få no sykefravær, men jeg har aldri vært så syk før eller etter i løpet av hele mitt liv! Skjønner ikke hvorfor friske mennesker skal drive å sprøyte dritt inn i seg sånn jeg da...syns det er litt mye hysteri rundt dette svineinfluensaopplegget jeg, er sinnsykt mange mennesker som dør av vanlig influensa på verdensbasis hvert år, men det er det jo ingen som snakker om...

Menmen, fint med alt som er valgfritt, hehe.. wink3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 15:31

Nina skrev:
Blir ikke no vaksine på meg hvert fall, ble tvunget til å ta influensavakinen en gang pga at legen jeg jobbet hos på den tiden var dum nok til å tro at da ville ikke jeg få no sykefravær, men jeg har aldri vært så syk før eller etter i løpet av hele mitt liv! Skjønner ikke hvorfor friske mennesker skal drive å sprøyte dritt inn i seg sånn jeg da...syns det er litt mye hysteri rundt dette svineinfluensaopplegget jeg, er sinnsykt mange mennesker som dør av vanlig influensa på verdensbasis hvert år, men det er det jo ingen som snakker om...

Menmen, fint med alt som er valgfritt, hehe.. wink3

Veldig bra skrevet Nina happy5
Til Toppen Go down
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo

Antall Innlegg : 1083

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 16:24

Jeg tok vaksinen for noen dager siden, og har ikke fått noen bivirkninger. Bortsett fra en litt øm arm da..Men det er ganske vanlig for alle vaksiner. Det er noen andre på jobben som har fått milde influensasymptomer, men det er det..

Jeg stoler såpass på helsenorge at når de anbefaler alle å ta den, ja da gjør jeg det.
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 16:41

Jeg skal ta denne vaksinen når jeg får mulighet - ikke fordi jeg er redd for å få svineinfluensa selv, men som Sylvia sier for å unngå å smitte andre.
Vi som jobber på apotek er jo i kontakt med både kronisk syke mennesker og de som har fått influensa/pårørende til disse daglig, men i følge kommunen jeg jobber i regnes ikke vi på apoteket som helsepersonell blink00 så vi må pent vente til de har vaksinert alle i risikogruppene og de kommunen regner som helsepersonell. (nesten så jeg håper alle på jobben blir syke - så kan de dustete folka i kommunen se hvor feil dem tok mad1 )
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 18:56

helle skrev:
Norwinstars skrev:
helle skrev:

Jeg er skeptisk.. Vi i familien har anbefalt søs å ikke ta den, pga vi har autisme i familien.. Hun er også gravid.. Men fagfolk sier jo at det ikke øker risikoen.. Men kanskje ikke vits å ta noen sjans, iom at det ikke er snakk om en veldig farlig sykdom. Er det dette du også tenker på iom at du stusset siden hun var gravid?

Mine to barn har MEGET ulike vaksinasjonskort. Vet ikke helt om det er derfor jeg har to MEGET ulike barn. Men jeg stiller meg svært skeptisk til slik massevaksinering.
Miranda har i dag fått vaksinen. At jeg nekter å la Dennis og meg vaksinere skaper uro i min familie. Jeg har fått hele helsenorge i vrangstrupen, for å si det mildt. Å la meg vaksinere med en vaksinere man ikke kjenner seneffektene av, gjør jeg ikke.

Og for å sette det heeeelt i ytterkant av å være paranoid, så er dette den mest geniale metoden å bruke mht masseutryddelse ved hjelp av biokjemiske våpen. Ikke glem trusslene om twin towers attentatet. Og ikke glem at vi også har fått trussler om masseutryddelse ved hjelp av biokjemiske "våpen". wink3

Jeg er ikke paranoid, ikke så mye i hvert fall. Men jeg vil heller sitte på gjerdet en stund for å se om dere andre utvikler rare symptomer etter vaksinen. happy4
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 19:00

Norwinstars skrev:
helle skrev:
Norwinstars skrev:
helle skrev:

Mine to barn har MEGET ulike vaksinasjonskort. Vet ikke helt om det er derfor jeg har to MEGET ulike barn. Men jeg stiller meg svært skeptisk til slik massevaksinering.
Miranda har i dag fått vaksinen. At jeg nekter å la Dennis og meg vaksinere skaper uro i min familie. Jeg har fått hele helsenorge i vrangstrupen, for å si det mildt. Å la meg vaksinere med en vaksinere man ikke kjenner seneffektene av, gjør jeg ikke.

Og for å sette det heeeelt i ytterkant av å være paranoid, så er dette den mest geniale metoden å bruke mht masseutryddelse ved hjelp av biokjemiske våpen. Ikke glem trusslene om twin towers attentatet. Og ikke glem at vi også har fått trussler om masseutryddelse ved hjelp av biokjemiske "våpen". wink3

Jeg er ikke paranoid, ikke så mye i hvert fall. Men jeg vil heller sitte på gjerdet en stund for å se om dere andre utvikler rare symptomer etter vaksinen. happy4

Helt enig Marian happy6 På ABC nyheter idag, er 5 svenske døde etter at de tok vaksinen......
Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade

Antall Innlegg : 2402

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 19:18

Hege skrev:

Helt enig Marian happy6 På ABC nyheter idag, er 5 svenske døde etter at de tok vaksinen......

...og om man leser hele artikkelen så kan man se at de ikke vet HVA de døde av heller wink3 Disse 5 personene hadde i tillegg kroniske sykdommer som hjerte- og karsykdommer, diabetes, nyresvikt, muskelsykdom og senil demens...som fint kan ta livet av personen i seg selv. Det finnes helt sikker 5 svensker som døde etter å ha vært på butikken den siste mnd...men det er jo ikke dermed sagt at dødsårsaken er en handletur blink00 Folk dør stadig vekk av den ene eller den andre grunnen....

Moro med slik skremselspropaganda fra pressen gitt! Synes det var spesielt underholdene her en dag å kunne lese annonsen på VG-nett hvor journalistene ba folk om som hadde fått bivirkninger etter vaksine om å ta kontakt....pressen gnir seg godt i hendene for å ha fått så mye "gratis" å skrive om ja!

Ellers så er pandemix (svineinflunesa vaksinen) bygd på akurat samme lest som den årlige influensavaksinen som er velutprøvd og som man kjenner meget godt til bivirkningene av.

Jeg vil anbefale alle å søke uavhengig info og ikke tro alt man hører i pressen.

Det som er skremmende med denne influensaen i forhold til vanlig sesonginflensa er at unge folk også blir hardt rammet og det er umulig å si hvem som blir hardt rammet på forhånd. De som blir virkelig dårlige kan få akutt forverrelse i løpet av meget kort tid...men igjen er det umulig å forutse hvem dette vil gjelde. 1/3 av de som blir alvorlig syke hører ikke inn under de såkalte "risikogruppene".
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 19:20

de svenskene hadde sikkert strøket med om de hadde fått influensaen også (ellers var de sikkert bare allergiske mot egg wink3 )

Jeg tenker sånn at dette er bare en annen variant av den influensavaksinen de har brukt i alle år - den også fornyer de hvert år for å få det til å "passe" mot det aktuelle viruset som forårsaker vanlig influensa. Det er jo ikke akkurat funnet opp en ny måte å vaksinere på- det er bare laget en vaksine mot en annen variant av influensaviruset. Hvis man skal prøve ut en influensavaksine i flere år før man begynner å bruke den, ja da er jo ikke viruset det ble laget vaksine mot aktuelt lenger...

Jeg har full tiltro til helsevesenet og de som lager vaksiner. Jeg har bl.a vært med i utprøvningen av vaksinen mot livmorhalskreft (Gardasil). Det er 6 år siden jeg fikk siste dose, og jeg kan ikke akkurat si at jeg har merket noen senvirkninger happy6

Men for all del, hver og en får jo velge det en mener er best for en selv (og de man evt utsetter for smitte) happy3

EDIT: Veldig enig i det Sylvia skriver - man må la være å sluke alt pressen skriver rått, de skriver det som selger mest, og fakta kan bli forandret til det ugjenkjennelige...
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen EmptyTor Okt 29 2009, 19:27

Marita skrev:
de svenskene hadde sikkert strøket med om de hadde fått influensaen også (ellers var de sikkert bare allergiske mot egg wink3 )

Jeg tenker sånn at dette er bare en annen variant av den influensavaksinen de har brukt i alle år - den også fornyer de hvert år for å få det til å "passe" mot det aktuelle viruset som forårsaker vanlig influensa. Det er jo ikke akkurat funnet opp en ny måte å vaksinere på- det er bare laget en vaksine mot en annen variant av influensaviruset. Hvis man skal prøve ut en influensavaksine i flere år før man begynner å bruke den, ja da er jo ikke viruset det ble laget vaksine mot aktuelt lenger...

Jeg har full tiltro til helsevesenet og de som lager vaksiner. Jeg har bl.a vært med i utprøvningen av vaksinen mot livmorhalskreft (Gardasil). Det er 6 år siden jeg fikk siste dose, og jeg kan ikke akkurat si at jeg har merket noen senvirkninger happy6

Men for all del, hver og en får jo velge det en mener er best for en selv (og de man evt utsetter for smitte) happy3

EDIT: Veldig enig i det Sylvia skriver - man må la være å sluke alt pressen skriver rått, de skriver det som selger mest, og fakta kan bli forandret til det ugjenkjennelige...

Da blir det jo som å spille russisk rulett. excited
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Svineinfluensavaksinen   Svineinfluensavaksinen Empty

Til Toppen Go down

Svineinfluensavaksinen
Til Toppen 
Side 1 av 4Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next