Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Stivkrampe

Go down 
+2
Takk for meg
*Cathrina*
6 posters
AvInnlegg
*Cathrina*

*Cathrina*

Antall Innlegg : 359

Stivkrampe Empty
PosteTema: Stivkrampe   Stivkrampe EmptyMan Okt 12 2009, 18:10

Hei. noen som har peiling på når/om man må ta stivkrampe vis man har blitt bete av hund?
Nick (min samboer) møte en hund på gata med en hund vi passer nå. å di gikk ikke helt sammen så nick gikk mellom dem å ente opp med ei tann veeeldig lang inne i handa. han blør veldig. han har tatt stivkrampen får 7 år siden eller noe.

dette var en valp det også. vet ikke helt hvor gammel men det var valpetenner sier han.
Til Toppen Go down
http://www.hell-lykke.net
Gjest
Gjest

Stivkrampe Empty
PosteTema: Re: Stivkrampe   Stivkrampe EmptyMan Okt 12 2009, 18:40

*Cathrina* skrev:
Hei. noen som har peiling på når/om man må ta stivkrampe vis man har blitt bete av hund?
Nick (min samboer) møte en hund på gata med en hund vi passer nå. å di gikk ikke helt sammen så nick gikk mellom dem å ente opp med ei tann veeeldig lang inne i handa. han blør veldig. han har tatt stivkrampen får 7 år siden eller noe.

dette var en valp det også. vet ikke helt hvor gammel men det var valpetenner sier han.

Det sies at en stivkrampe sprøyte skal holde i 10 år, men min lege anbefaller meg og ta den hvert 5 år.
Så ring legevakt og hør med di, det er det sikreste.
Han må uansett rense det veldig godt og spøre på salve med antibiotika i.
Til Toppen Go down
Takk for meg

Antall Innlegg : 457

Stivkrampe Empty
PosteTema: Re: Stivkrampe   Stivkrampe EmptyMan Okt 12 2009, 18:54

Hvert 10 år er nok.
Jeg har ikke vaksinert om 9 åringen her enda.
nettopp pga at ejg ikke vil at han skal vaksineres dobbelt Stivkrampe 723324 .
Til Toppen Go down
*Cathrina*

*Cathrina*

Antall Innlegg : 359

Stivkrampe Empty
PosteTema: Re: Stivkrampe   Stivkrampe EmptyMan Okt 12 2009, 19:39

Ok takk får svar happy6 sidehug
Derre mannfolket mitt sier jo sefølgelig at det ikke er noe sak.
så vi skal bare følge med å se happy6

Takker wink3
Til Toppen Go down
http://www.hell-lykke.net
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

Stivkrampe Empty
PosteTema: Re: Stivkrampe   Stivkrampe EmptyMan Okt 12 2009, 19:47

Litt om behandling av dyrebitt: (fra pasienthåndboka)

Dersom du eller barnet ditt er bitt av et dyr, følg disse retningslinjene:
Førstehjelp:
*Hvis bittet bare så vidt har brutt gjennom huden, behandle det som et mindre sår. Vask såret grundig med såpe og vann. Smør på en antibiotikasalve (eks. Brulidin, Fucidin) for å hindre infeksjon og dekk såret med en ren bandasje

*Hvis bittet har gitt en dyp punktering av huden, eller huden er stygt opprevet og blør, legg på en bandasje, trykk mot såret for å stanse blødningen og ta kontakt med lege

*Hvis det er tegn til infeksjon som hevelse, rødhet, økt smerte eller siving av væske fra såret, ta kontakt med lege umiddelbart
Mistenker du at bittet kan komme fra et dyr som kan overføre rabies (i utlandet), ta kontakt med lege snarest

Videre behandling
*Dype katte- og hundebitt blir lett betente. Hvis det oppstår en lokal infeksjon (lokal hevelse, smerter, varme) etter et dyrebitt, bør lege oppsøkes for eventuell behandling med antibiotika

*En sjelden gang kan selv ubetydelige hundebitt overføre bakterier som kan medføre blodforgiftning. Det utvikler seg da høy feber og alvorlige tegn til sykdom. Alle som blir akutt syke med feber i dagene etter at de er blitt bitt av hund må derfor oppsøke lege straks.

*Leger anbefaler at du får påfyll med stivkrampevaksine hvert 10. år. Hvis det er mer enn 5 år siden du fikk din siste stivkrampevaksine, og såret et dypt og forurenset, vil legen anbefale en dose med stivkrampevaksine. Helst bør denne vaksinen gis innen 48 timer etter skaden
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
-linda-

-linda-

Antall Innlegg : 1025

Stivkrampe Empty
PosteTema: Re: Stivkrampe   Stivkrampe EmptyMan Okt 12 2009, 21:05

jeg ble bitt av en degus for noen år siden.. og da var det 7 år siden eller noe siden jeg fikk stivkrampesprøyten.. men legen sa at jeg burde ta vaksinen igjen da, siden jeg ble bitt..
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Gjest
Gjest

Stivkrampe Empty
PosteTema: Re: Stivkrampe   Stivkrampe EmptyMan Okt 12 2009, 22:28

Hvert 10. år er "regelen". Vaksinen varer i minst 10 år.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest

Stivkrampe Empty
PosteTema: Re: Stivkrampe   Stivkrampe EmptyMan Okt 12 2009, 22:29

OK... Jeg bøyer meg for Maritas opplysninger!
Til Toppen Go down
CamillaB

CamillaB

Antall Innlegg : 295

Stivkrampe Empty
PosteTema: Re: Stivkrampe   Stivkrampe EmptyTir Okt 13 2009, 14:25

kommer an på situasjonen. jeg f.eks som jobber med dyr daglig, "må" ta hvert 5 år. for påfyll for andre regnes hver 10 år, og ellers blir man bitt og det er over 5 år siden, eller det er alvorlig ville jeg tatt ny vaksine
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
Julie

Julie

Antall Innlegg : 2315

Stivkrampe Empty
PosteTema: Re: Stivkrampe   Stivkrampe EmptyTir Okt 13 2009, 14:38

jeg ble bitt her for en stund siden, og ringte da legen for å høre. De ville ha meg inn med en gang for å rense såret, og gi meg sprøyte.
Jeg syns jo bare det var teit, for det var ikke noe dypt eller stort sår, men legen insisterte på at jeg måtte komme.
Stivkrampe er ikke til å spøke med. Jeg ville ringt legen og spurt hvertfall.
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Gjest
Gjest

Stivkrampe Empty
PosteTema: Re: Stivkrampe   Stivkrampe EmptyTir Okt 13 2009, 15:14

Dere som driver mye av med dyr burde ta stivkrampesprøyta hvert 5 år og er man så uheldig å bli bitt så kan det få alvorlige konsekvenser.
Når vi fikk Toya i hus så var det en del bitt hun ga oss, historien vet dere så den trenger jeg ikke utdype her nå.
Men uansett så måtte vi ha sprøyte.
Til Toppen Go down
Sponsored content

Stivkrampe Empty
PosteTema: Re: Stivkrampe   Stivkrampe Empty

Til Toppen Go down

Stivkrampe
Til Toppen 
Side 1 av 1