| Innføring i fotografering og kamerateknikk | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Susanne
Antall Innlegg : 694 Join date : 21.06.2009 Age : 39 Bosted : Bergen
| Tema: Innføring i fotografering og kamerateknikk Søn Okt 04 2009, 16:40 | |
| Jeg fant en pdf-fil på 45 sider som gir en fin innføring i foto og speilreflekskamera. Den forklarer ISO, blendertall, kamerafunksjoner (M, P, S osv.), om objektiver og i tillegg står det endel om komposisjon og annet. Håper den er til nytte Innføring i fotografering og kamerateknikkDenne "fotoboken" på nettet kan også være til nytte: Tips og råd ang. foto
Sist endret av Susanne den Søn Okt 04 2009, 16:51, endret 1 gang | |
|
| |
ElinK
Antall Innlegg : 2777 Join date : 25.07.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Innføring i fotografering og kamerateknikk Søn Okt 04 2009, 16:46 | |
| Så bra link!! Ingen dum idé å ha en "fototips"-tråd her. Jeg ønsker meg gode forslag til hvordan man tar fine stå-bilder og andre flotte bilder av hunden. Jeg er glad i å ta bilder, men mangler for tiden et skikkelig kamera Håper vi får kjøpt et etterhvert, inntil det får mobilkameraene og mitt gamle Ixus-kamera være nok. | |
|
| |
Susanne
Antall Innlegg : 694 Join date : 21.06.2009 Age : 39 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Innføring i fotografering og kamerateknikk Fre Okt 09 2009, 14:01 | |
| | |
|
| |
TrineLise
Antall Innlegg : 119 Join date : 12.06.2009 Age : 40 Bosted : Sotra utenfor Bergen
| Tema: Re: Innføring i fotografering og kamerateknikk Tor Okt 15 2009, 17:37 | |
| Dette var ikke dumt Susanne Takk! | |
|
| |
MiraHedda
Antall Innlegg : 232 Join date : 04.11.2009 Bosted : Son, Akershus
| Tema: Re: Innføring i fotografering og kamerateknikk Fre Jul 09 2010, 15:41 | |
| Har nettopp fått meg nytt speilrefleks. Jeg er nesten helt grønn på sånt og kameraet er et helt enkelt Nikon D3000, meeen jeg finner ikke ut hvordan jeg stiller blenderen. På manuell skal jeg jo kunne stille blender og lukktid + ISO osv. men jeg får bare ikke stilt blenderen som jeg vil. Jeg har prøvd å lete meg igjennom Bruksanvisningen men der fant jeg ikke stort annet enn at jeg skal stille den med kommandohjulet men med kommandohjulet stiller jeg lukkertiden på manuell hvertfall og jeg har lett over hele kameraet. De eneste gangene jeg får stilt blenderen selv er når jeg har på noen bestemte moduser. Noen som har noen aning om hvordan jeg kan stille den ? | |
|
| |
Hera
Antall Innlegg : 1526 Join date : 10.06.2009 Bosted : Molde
| Tema: Re: Innføring i fotografering og kamerateknikk Lør Jul 10 2010, 13:10 | |
| TAKK Susanne! Hva skulle vi gjort uten deg her inne | |
|
| |
Gry
Antall Innlegg : 377 Join date : 22.06.2009 Age : 41 Bosted : Karmøy
| Tema: Re: Innføring i fotografering og kamerateknikk Lør Jul 10 2010, 23:18 | |
| | |
|
| |
BeeBronx
Antall Innlegg : 174 Join date : 18.06.2009 Age : 54
| Tema: Re: Innføring i fotografering og kamerateknikk Søn Jul 11 2010, 07:27 | |
| - Gry skrev:
- MiraHedda skrev:
- Har nettopp fått meg nytt speilrefleks. Jeg er nesten helt grønn på sånt og kameraet er et helt enkelt Nikon D3000, meeen jeg finner ikke ut hvordan jeg stiller blenderen. På manuell skal jeg jo kunne stille blender og lukktid + ISO osv. men jeg får bare ikke stilt blenderen som jeg vil. Jeg har prøvd å lete meg igjennom Bruksanvisningen men der fant jeg ikke stort annet enn at jeg skal stille den med kommandohjulet men med kommandohjulet stiller jeg lukkertiden på manuell hvertfall og jeg har lett over hele kameraet. De eneste gangene jeg får stilt blenderen selv er når jeg har på noen bestemte moduser. Noen som har noen aning om hvordan jeg kan stille den ?
Dette er blender-knappen, denne holder du inne mens du stiller på hjulet for å stille blenderen manuelt. Blenderen er tallet med en F foran seg. Menar du inte över/underexponering? - på min D90 ställer jag in över/underexponering med den knappen. För att ställa in bländaren vrider jag på kugghjulet på insidan av kameran .... | |
|
| |
Gry
Antall Innlegg : 377 Join date : 22.06.2009 Age : 41 Bosted : Karmøy
| Tema: Re: Innføring i fotografering og kamerateknikk Søn Jul 11 2010, 16:35 | |
| - BeeBronx skrev:
Menar du inte över/underexponering? - på min D90 ställer jag in över/underexponering med den knappen.
För att ställa in bländaren vrider jag på kugghjulet på insidan av kameran .... Jeg har egentlig ikke peiling, jeg er ganske fersk på speilrefleks selv. Men det var det vi lærte på fotokurset jeg driver å tar hvertfall, jeg bare gjentar det jeg lærte der. | |
|
| |
MiraHedda
Antall Innlegg : 232 Join date : 04.11.2009 Bosted : Son, Akershus
| Tema: Re: Innføring i fotografering og kamerateknikk Fre Jul 16 2010, 11:07 | |
| | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Innføring i fotografering og kamerateknikk | |
| |
|
| |
| Innføring i fotografering og kamerateknikk | |
|