Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Demodex

Go down 
+7
Caroline
Magdalena
Marte
-linda-
helle
Nina (Kennel Dijontoma)
kinelu
11 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyTor Sep 10 2009, 23:29

Norwinstars skrev:
http://www.thepetcenter.com/exa/dem.html excited

...bare i frykt for å ha blitt oversett... Laughing

Laughing Laughing Laughing
Har sett deg jeg!!!
En veldig fin og informativ tekst!
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyTor Sep 10 2009, 23:30

Lena skrev:
Ok...
Da ønsker jeg gjerne at du forteller meg hvilket for jeg skal bruke til mine hunder, og hvor ofte de skal ha ormekur, slik at jeg slipper å oppleve å få demodex på noen fremtidige kull!! Cool

Hadde verden bare vært så enkel.... blink00

Mulig jeg er for trøtt til å formulere meg på en ordentlig måte nå, men om du absolutt vil missforstå og vri på ting så må du gjerne det, da tror jeg ikke det hjelper så mye å prøve å formulere seg bedre... wink3 Tror ikke det kommer som noen stor overraskelse for noen at et godt kosthold, og at hunden ikke må bruke energi på ting som f.eks innvoldsorm osv er med på å forebygge å hjelpe for det meste...en hund som ikke fôres med et næringsrikt og godt fullfôr, vaksineres, avormes osv vil selvfølgelig ikke ha samme forutsetning for en god balanse hvor enn det måtte være i kroppen... Stort sett overalt hvor man leser om demodex vil man jo finne det samme, så jeg skjønner ikke helt hva vi diskuterer her jeg... Du kan jo ikke gi en hund med defekte T-celler fine T-celler ved å fôre med godt fôr osv, det er jo heller ikke det som står der, men du kan forebygge mot utbrudd og hjelpe hunden med å gjøre problemet litt mindre hvis den blir rammet...

Nei, nå er jeg trøtt gitt, så nå skal jeg klippe negler, bade hund og pakke litt før jeg finner sengen... Tror vi leser det som står i teksten veldig forskjellig jeg, så dere får bare diskutere videre, for jeg ser fortsatt ikke problemet, hehe... :P Men hold dere til temaet og la personer være personer! wink3 wink3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyTor Sep 10 2009, 23:30

Demodex - Page 2 852475
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyTor Sep 10 2009, 23:31

Lena skrev:
Helle, spar deg for å være ufin takk.
Jeg håper du slipper å sitte som et mellomledd her, og at forfatteren heller kan omformulere teksten og godkjenne den selv. Jeg har ingen ønsker om å ta del i den!
Om medlemmer ikke kan komme med kritikk, uansett hvor konstruktiv eller ikke, er vel egentlig ganske trist?

Ufin?? Her er da nok av leende og smilende smiley for at du skal skjønne at jeg syns dette er ganske morsomt og da ikke prøver å være ufin? happy4 happy4 Må ikke ta alt så personlig vettu. cool

Så bra at du har tillitt nok til andre da, slik at de får omformulere teksten selv, dersom det er nødvendig.. happy5 happy5
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyTor Sep 10 2009, 23:36

Nina skrev:
Lena skrev:
Ok...
Da ønsker jeg gjerne at du forteller meg hvilket for jeg skal bruke til mine hunder, og hvor ofte de skal ha ormekur, slik at jeg slipper å oppleve å få demodex på noen fremtidige kull!! Cool

Hadde verden bare vært så enkel.... blink00

Mulig jeg er for trøtt til å formulere meg på en ordentlig måte nå, men om du absolutt vil missforstå og vri på ting så må du gjerne det, da tror jeg ikke det hjelper så mye å prøve å formulere seg bedre... wink3 Tror ikke det kommer som noen stor overraskelse for noen at et godt kosthold, og at hunden ikke må bruke energi på ting som f.eks innvoldsorm osv er med på å forebygge å hjelpe for det meste...en hund som ikke fôres med et næringsrikt og godt fullfôr, vaksineres, avormes osv vil selvfølgelig ikke ha samme forutsetning for en god balanse hvor enn det måtte være i kroppen... Stort sett overalt hvor man leser om demodex vil man jo finne det samme, så jeg skjønner ikke helt hva vi diskuterer her jeg... Du kan jo ikke gi en hund med defekte T-celler fine T-celler ved å fôre med godt fôr osv, det er jo heller ikke det som står der, men du kan forebygge mot utbrudd og hjelpe hunden med å gjøre problemet litt mindre hvis den blir rammet...

Nei, nå er jeg trøtt gitt, så nå skal jeg klippe negler, bade hund og pakke litt før jeg finner sengen... Tror vi leser det som står i teksten veldig forskjellig jeg, så dere får bare diskutere videre, for jeg ser fortsatt ikke problemet, hehe... :P Men hold dere til temaet og la personer være personer! wink3 wink3

Det har i de siste årene dukket opp noen tilfeller av demodikose (demodex canis). Hårsekkmidd finnes hos alle hunder og fører sjeldent til sykdom. Hvis det blir ubalanse mellom hund og midd, kan midden formere seg og føre til sykdom. Demodikose kan være arvelig, men kan også komme av dårlig ernæring, stress, orm, løpetid, nedsatt immunforsvar eller annen sykdom.
For å forebygge mot demodikose eller andre hudlidelser anbefales det å fôre hunden med et kvalitetsfôr, gi ormkur og være obs for stress


Det utløses ikke av ubalangse mellom det ene eller det andre, men av dårlig immunforsvar.

Selve demodikos er IKKE arvelig, men svikten i T cellene.

Du kan IKKE forebygge MOT demodikose.
Du kan MULIGENS forebygge et utbrudd eller to, men aldri sykdommen i sin helhet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyTor Sep 10 2009, 23:36

-linda- skrev:
Demodex - Page 2 852475

Del litt med meg da!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyTor Sep 10 2009, 23:46

helle skrev:
Lena skrev:
Helle, spar deg for å være ufin takk.
Jeg håper du slipper å sitte som et mellomledd her, og at forfatteren heller kan omformulere teksten og godkjenne den selv. Jeg har ingen ønsker om å ta del i den!
Om medlemmer ikke kan komme med kritikk, uansett hvor konstruktiv eller ikke, er vel egentlig ganske trist?

Ufin?? Her er da nok av leende og smilende smiley for at du skal skjønne at jeg syns dette er ganske morsomt og da ikke prøver å være ufin? happy4 happy4 Må ikke ta alt så personlig vettu. cool

Så bra at du har tillitt nok til andre da, slik at de får omformulere teksten selv, dersom det er nødvendig.. happy5 happy5

Jeg er glad for at du mener det er morsomt å villede medlemmene sine...
Du klargjorde tidlig i denne diskusjonen at du ikke hadde skrevet denne teksten, så ja, da har jeg tillit til at forfatteren klarer dette fint!
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyTor Sep 10 2009, 23:58

Lena skrev:
helle skrev:
Lena skrev:
Helle, spar deg for å være ufin takk.
Jeg håper du slipper å sitte som et mellomledd her, og at forfatteren heller kan omformulere teksten og godkjenne den selv. Jeg har ingen ønsker om å ta del i den!
Om medlemmer ikke kan komme med kritikk, uansett hvor konstruktiv eller ikke, er vel egentlig ganske trist?

Ufin?? Her er da nok av leende og smilende smiley for at du skal skjønne at jeg syns dette er ganske morsomt og da ikke prøver å være ufin? happy4 happy4 Må ikke ta alt så personlig vettu. cool

Så bra at du har tillitt nok til andre da, slik at de får omformulere teksten selv, dersom det er nødvendig.. happy5 happy5

Jeg er glad for at du mener det er morsomt å villede medlemmene sine...
Du klargjorde tidlig i denne diskusjonen at du ikke hadde skrevet denne teksten, så ja, da har jeg tillit til at forfatteren klarer dette fint!

Lena da, jeg mener ikke det er morsomt å villede "medlemmene sine"...
Tror du må slutte å antyde ting og heller konsentrere seg om det som står skrevet cool3


Hahahaha, kjempeflott at du har tillit til forfatteren da, ingenting er jo bedre enn det!!!! excited excited excited
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 00:15

helle skrev:
Lena skrev:
helle skrev:
Lena skrev:
Helle, spar deg for å være ufin takk.
Jeg håper du slipper å sitte som et mellomledd her, og at forfatteren heller kan omformulere teksten og godkjenne den selv. Jeg har ingen ønsker om å ta del i den!
Om medlemmer ikke kan komme med kritikk, uansett hvor konstruktiv eller ikke, er vel egentlig ganske trist?

Ufin?? Her er da nok av leende og smilende smiley for at du skal skjønne at jeg syns dette er ganske morsomt og da ikke prøver å være ufin? happy4 happy4 Må ikke ta alt så personlig vettu. cool

Så bra at du har tillitt nok til andre da, slik at de får omformulere teksten selv, dersom det er nødvendig.. happy5 happy5

Jeg er glad for at du mener det er morsomt å villede medlemmene sine...
Du klargjorde tidlig i denne diskusjonen at du ikke hadde skrevet denne teksten, så ja, da har jeg tillit til at forfatteren klarer dette fint!

Lena da, jeg mener ikke det er morsomt å villede "medlemmene sine"...
Tror du må slutte å antyde ting og heller konsentrere seg om det som står skrevet cool3


Hahahaha, kjempeflott at du har tillit til forfatteren da, ingenting er jo bedre enn det!!!! excited excited excited

Nå har jeg tenkt å gå i seng, så håper jeg at noen som har LITT mer fornuftig å komme med, kanskje har svart her i morgen!
Sov godt folkens!
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 00:17

Ditto laughs

God natt, og sov godt sol
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 06:22

Dette var en artig tråd ja, men å kunne forebygge demodikose er jeg ikke helt med på her.
Som det blir skrevet her er at det er arvelig og en medfødt lidelse.
Hjelper ikke mye med bra kosthold osv da nei.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 07:55

Demodex er en hårsekkmidd som finnes i maaange av hundene våre. Det som faktisk er arvelig er defekten i cellene, samt at at dårlig immunforsvar kan få demodexen til å bryte ut. Hårsekkmidden kan smitte fra hund til hund, og om en hund med denne celledefekten/immunsvikten får overført midden så bryter demodexen ut.

En hund som ikke har denne celledefekten, og har et godt immunforsvar, kan altså være vert for mengder av denne type hårsekkmidd, uten at det noen gang bryter ut.

Så midden er ikke arvelig, men overførbar. (spesielt fra mor til barn i valpekassen)
Det som er arvelig er svekkelsen i immunforsvar/celler...og som gjør at kroppen ikke klarer å beskytte mot demodex-utbruddet.
Til Toppen Go down
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 08:15

Norwinstars skrev:
Demodex er en hårsekkmidd som finnes i maaange av hundene våre. Det som faktisk er arvelig er defekten i cellene, samt at at dårlig immunforsvar kan få demodexen til å bryte ut. Hårsekkmidden kan smitte fra hund til hund, og om en hund med denne celledefekten/immunsvikten får overført midden så bryter demodexen ut.

En hund som ikke har denne celledefekten, og har et godt immunforsvar, kan altså være vert for mengder av denne type hårsekkmidd, uten at det noen gang bryter ut.

Så midden er ikke arvelig, men overførbar. (spesielt fra mor til barn i valpekassen)
Det som er arvelig er svekkelsen i immunforsvar/celler...og som gjør at kroppen ikke klarer å beskytte mot demodex-utbruddet.

Veldig bra skrevet, akkurat som jeg skulle skrevet det selv happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 08:50

"Vi följer Swedish Veterinary Dermatology Study Group´s avelsrekommendationer angående Demodex." källa dp-klubben (Sverige)

Här är en länk som jag kan rekommendera och som fortfarande är den som är aktuell hos oss i Sverige.

http://www.pinschersektionen.se/halsa/Demodex.doc

Kan vara intressant att läsa om man är intresserad, hör kanske inte direkt till ämnet som diskuteras nu, men ändå.....
Til Toppen Go down
kinelu

kinelu


Antall Innlegg : 72
Join date : 30.06.2009
Age : 33
Bosted : Toten

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 09:57

Jeg vil bare si at dette ikke var ment som noen kritikk mot klubben i det hele tatt. Bare så det er klart.
Jeg skal innrømme det at jeg leste ikke det andre om demodex igår kveld, men jeg har lest det nå.

Grunnen til at jeg lurer på dette er at Smith hadde noen hårløse flekker som valp, men det gikk over ved fôrbytte og han har ikke hatt noen
flekker siden. Nå er han litt over 3 år.
Jeg sjekka det ikke hos dyrlege fordi det gikk over av seg selv, og det var min første egne hund. Så jeg tenkte ikke på å gjøre det siden det gikk over.

Og derfor lurer jeg på om han da har svekkelse i immunforsvar/celler som er arvelig?
Til Toppen Go down
Magdalena

Magdalena


Antall Innlegg : 332
Join date : 11.06.2009

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 10:32

Dogbytes skrev:
"Vi följer Swedish Veterinary Dermatology Study Group´s avelsrekommendationer angående Demodex." källa dp-klubben (Sverige)

Här är en länk som jag kan rekommendera och som fortfarande är den som är aktuell hos oss i Sverige.

http://www.pinschersektionen.se/halsa/Demodex.doc

Kan vara intressant att läsa om man är intresserad, hör kanske inte direkt till ämnet som diskuteras nu, men ändå.....

Ser att jag glömde min fråga....
Har ni samma avelsrekommendationer i er klubb?
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 11:27

Jeg får vel stige ned fra min "høye hest" og fortelle at det er jeg som har skrevet dette som står på hjemmesiden.
Denne informasjonen er ikke tatt fra løse luften.
Den er hovedsakelig bygget på et foredrag i regi av NPK for noen år siden. Her var det veterinærer som akkurat hadde vært på kurs om dette og hadde den nyeste informasjonen om demodex.
Jeg har videre basert teksten på en brosjyre jeg har hentet hos veterinæren på Skøyen.

Der står det:
"Hva er årsaken til at noen hunder får problemer?

Årsaken til at noen hunder får problemer er ikke klarlagt i detalj, men en rekke faktorer er imidlertid kjent. Hos unge hunder som utvikler sykdommen, foreligger det en form for arvelig disposisjon, og derfor er det ofte flere valper fra samme kull som kan ha dette problemet. i tillegg er det visse egenskaper hos hunden som antas å disponere for lidelsen (stress, dårlig ernæringstilstand, løpetid, orm, nedsatt immunforsvar på grunn av behandling med binyrebarkhormon samt generell svekkelse). Hos eldre hunder som utvikler lidelsen for første gang, kan det i mange tilfeller skyldes en underliggende lidelse (hormonelle forstyrrelser, tumorer eller annet). For å sikre at problemene tas hånd om på forsvarlig vis, og for å få klarhet i om det ligger noe bak, er det viktig å rådføre seg med dyrelegen når det oppstår problemer med hårsekkmidd."

"Hva slags forholdsregler kan man ta?
Siden det kan være en viss arvelig disposisjon for sykdommen, bør hunder fra kull hvor flere i ung alder har utviklet lidelsen ikke brukes videre i avl. Det samme kan man vurdere hos eldre hunder hvor man ikke har funnet noen underliggende årsak."

Bayer Parasite Solution - "Hårsekkmidd hos hund". (Du finner nok en brosjyre hos din nærmeste veterinær).

Stress og dårlig ernæring kan som sagt føre til sykdommer. Det er jo et kjent faktum.

Hvilket fôr du bør bruke på hunden din, kommer helt an på hunden din. Det som menes med "kvalitetsfôr" er merker du kjøper hos veterinær eller i dyrebutikk, og ikke dagligvarefôr.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 11:39

Caroline, jeg synes du bare kan sitte på din høye hest wink3 Hvordan enhver velger å tolke diverse tekster er opp til hver og en, og det er ikke første gangen at tekster blir tolket i andre retninger enn hva som er ment.
Synes det hadde vært bedre at de som stiller seg tvilende til hvordan teksten er formulert heller kunne hendvendt seg til styret direkte og ev kanskje komme med egne innspill om hvordan det kan legges frem isteden.
Konstruktiv kritikk er fint det, men da må det være konstruktivt også happy6

(småfolket kaller, så nå må jeg gå wink3 Ha en fin dag )
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 12:13

Hehehe morsom sak, er helt enig med Kaja her, noen oppfatter tydeligvis ting som de selv vil her og da hadde det vært fint om de kunne ha skrevet en mail til klubben istedet. Kritikk vil vi ha både positiv og negativ. Caroline du skal ha ros for flott innlegg, at folk ikke kan lese og oppfatter ting anderledes enn det er kan man ikke ta høyde for happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 12:20

Enig med de to over her happy3 Syns både det Caroline har skrevet i innlegget over her, og på NPK sine sider er godt formulert og lett forståelig også for folk som kanskje ikke har lest eller hørt om demodex før! happy3
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 12:27

Nå er denne tråden bassert på et spørsmål fra en valpekjøper som lurte på noen ting, dette ble besvart og teksten ble tolket sånn som den sto.
Ser ikke noe galt i det.
Når det kommer til fakta tekster så skal det vel kanskje være nok at en person reagerer og tolker den feil og at man da burde se litt på den og kanskje skrive den om.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 13:08

kinelu skrev:
<<Demodikose kan være arvelig, men kan også komme av dårlig ernæring, stress, orm, løpetid, nedsatt immunforsvar eller annen sykdom.
For å forebygge mot demodikose eller andre hudlidelser anbefales det å fôre hunden med et kvalitetsfôr, gi ormkur og være obs for stress.
Det skal likevel sies at dette er en sykdom som ikke er mye utbredt blant rasen.>> Dette står på hjemmesiden til norsk pinscherklubb.

Vil det da si at om det går over ved bytte av fôr, at det ikke er arvelig?

Lena skrev:
Nina skrev:
Lena skrev:
Ok...
Da ønsker jeg gjerne at du forteller meg hvilket for jeg skal bruke til mine hunder, og hvor ofte de skal ha ormekur, slik at jeg slipper å oppleve å få demodex på noen fremtidige kull!! Cool

Hadde verden bare vært så enkel.... blink00

Mulig jeg er for trøtt til å formulere meg på en ordentlig måte nå, men om du absolutt vil missforstå og vri på ting så må du gjerne det, da tror jeg ikke det hjelper så mye å prøve å formulere seg bedre... wink3 Tror ikke det kommer som noen stor overraskelse for noen at et godt kosthold, og at hunden ikke må bruke energi på ting som f.eks innvoldsorm osv er med på å forebygge å hjelpe for det meste...en hund som ikke fôres med et næringsrikt og godt fullfôr, vaksineres, avormes osv vil selvfølgelig ikke ha samme forutsetning for en god balanse hvor enn det måtte være i kroppen... Stort sett overalt hvor man leser om demodex vil man jo finne det samme, så jeg skjønner ikke helt hva vi diskuterer her jeg... Du kan jo ikke gi en hund med defekte T-celler fine T-celler ved å fôre med godt fôr osv, det er jo heller ikke det som står der, men du kan forebygge mot utbrudd og hjelpe hunden med å gjøre problemet litt mindre hvis den blir rammet...

Nei, nå er jeg trøtt gitt, så nå skal jeg klippe negler, bade hund og pakke litt før jeg finner sengen... Tror vi leser det som står i teksten veldig forskjellig jeg, så dere får bare diskutere videre, for jeg ser fortsatt ikke problemet, hehe... :P Men hold dere til temaet og la personer være personer! wink3 wink3

Det har i de siste årene dukket opp noen tilfeller av demodikose (demodex canis). Hårsekkmidd finnes hos alle hunder og fører sjeldent til sykdom. Hvis det blir ubalanse mellom hund og midd, kan midden formere seg og føre til sykdom. Demodikose kan være arvelig, men kan også komme av dårlig ernæring, stress, orm, løpetid, nedsatt immunforsvar eller annen sykdom.
For å forebygge mot demodikose eller andre hudlidelser anbefales det å fôre hunden med et kvalitetsfôr, gi ormkur og være obs for stress


Det utløses ikke av ubalangse mellom det ene eller det andre, men av dårlig immunforsvar.

Selve demodikos er IKKE arvelig, men svikten i T cellene.

Du kan IKKE forebygge MOT demodikose.
Du kan MULIGENS forebygge et utbrudd eller to, men aldri sykdommen i sin helhet.


Jeg vet ikke om det er jeg som bare føler at det er viktig at faktatekster faktisk BØR bestå av fakta?
Jeg har i et tidligere innlegg luket ut de påstandene som rett og slett ikke stemmer med fakta, kan det være så vanskelig å se? Eller vil dere rett og slett ikke se det? For ordens skyld har jeg kopiert det over, slik at dere ser igjen hva jeg har skrevet.
Om denne teksten er tatt ut fra en broskyre, eller sitert ordrett fra en veterinær, skal jeg ikke krangle på. Men jeg betviler på det sterkeste at noen veterinær vil ønske å sette sitt navn under teksten slik den står formulert nå.

Nå er dette et forum, der man skal kunne ta opp ting i plenum, eller finnes det noen uskrevne regler for hva man skal kunne spørre om og ikke?
Dette er en sak som gjelder klubbens side, ikke noen privat hjemmeside, og som i høyeste grad angår alle medlemmene. Hvorfor skal det da måtte tas i all hemmelighet?
Dette er også en sykdom som er interessant å lære om, og vi sitter alle med ulike nivå av kunnskap rundt diverse emner. Ville det ikke da gangne klubben om man la fra seg redselen for offentlige "oppgjør" og heller brukte det for å slippe medlemmer med kunnskap om emnet til?

At det fortsetter å komme flere til som mener at jeg tolker teksten slik jeg vil, bør kanskje lese ORDRETT hva som står der?
Jeg har lest ord for ord, og det står fortsatt ikke noe annet der...
Skal jeg derimot lese teksten slik den sikkert er ment, SÅ må jeg begynne å tolke i hytt og gevær!
Det sier seg selv at det er vanskelig for en som ikke sitter inne med noe forkunnskaper fra før...
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 13:15

Jeg har ingen intensjon om å diskutere demaet demodex eller hvordan tekstene er lagt opp, jeg velger heller å tenke generelt.

Lena skriver: Nå er dette et forum, der man skal kunne ta opp ting i plenum, eller finnes det noen uskrevne regler for hva man skal kunne spørre om og ikke?
Dette er en sak som gjelder klubbens side, ikke noen privat hjemmeside, og som i høyeste grad angår alle medlemmene. Hvorfor skal det da måtte tas i all hemmelighet?


Man får gjerne diskutere ting som gjelder alle medlemmer og andre ting på forumet, det er jo det forum er til wink3 Men om man vil nå frem til de rette menneskene (les: styret), så bør det sendes en mail direkte til dem. Og det har ingenting med at det skal holdes hemmelig å gjøre, men det er ikke alle fra styret leser på dette forumet engang. Så man kan ikke forvente at det skal taes ting ut av diskusjoner og rett inn i et styremøte. Bare et tips fra meg wink3

Det er sikkert ingen i styret som har noe i mot at flere bretter opp ermene og hjelper til litt med både innspill, konstruktiv kritikk eller arbeid biggrin
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Gjest
Gjest




Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 13:39

Kaja skrev:
Jeg har ingen intensjon om å diskutere demaet demodex eller hvordan tekstene er lagt opp, jeg velger heller å tenke generelt.

Lena skriver: Nå er dette et forum, der man skal kunne ta opp ting i plenum, eller finnes det noen uskrevne regler for hva man skal kunne spørre om og ikke?
Dette er en sak som gjelder klubbens side, ikke noen privat hjemmeside, og som i høyeste grad angår alle medlemmene. Hvorfor skal det da måtte tas i all hemmelighet?


Man får gjerne diskutere ting som gjelder alle medlemmer og andre ting på forumet, det er jo det forum er til wink3 Men om man vil nå frem til de rette menneskene (les: styret), så bør det sendes en mail direkte til dem. Og det har ingenting med at det skal holdes hemmelig å gjøre, men det er ikke alle fra styret leser på dette forumet engang. Så man kan ikke forvente at det skal taes ting ut av diskusjoner og rett inn i et styremøte. Bare et tips fra meg wink3

Det er sikkert ingen i styret som har noe i mot at flere bretter opp ermene og hjelper til litt med både innspill, konstruktiv kritikk eller arbeid biggrin

Nå kan jeg ikke tenke meg at dette er en sak som det må kalles inn til styremøte for??
Som Nina skrev på første side, så er det noen enkle tastetrykk som skal til for å endre meningen i denne teksten. Da klarer jeg ikke å skjønne hva som er så vanskelig?
Både Nina og Helle var tidlig ute og svare her, og Helle har jo også uttalt seg om at hun skulle videreformidle dette til de rette personene, så at ikke styret vet om det blir litt tynt.
Det er nok av mennesker i styret som er mye her inne, og som også er på pletten om det skrives her, så at man ikke når frem til dem blir litt for tynt!
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 EmptyFre Sep 11 2009, 14:49

kinelu skrev:
Jeg vil bare si at dette ikke var ment som noen kritikk mot klubben i det hele tatt. Bare så det er klart.
Jeg skal innrømme det at jeg leste ikke det andre om demodex igår kveld, men jeg har lest det nå.

Grunnen til at jeg lurer på dette er at Smith hadde noen hårløse flekker som valp, men det gikk over ved fôrbytte og han har ikke hatt noen
flekker siden. Nå er han litt over 3 år.
Jeg sjekka det ikke hos dyrlege fordi det gikk over av seg selv, og det var min første egne hund. Så jeg tenkte ikke på å gjøre det siden det gikk over.

Og derfor lurer jeg på om han da har svekkelse i immunforsvar/celler som er arvelig?

Det kan skje at en hund reagerer på et fôr og får hårløse flekker som en reaksjon. Da hjelper det å bytte fôr, som regel. Gjør det ikke det og det blir flere hårløse flekker, så bør man oppsøke veterinær.

Jeg mener det er viktig å ikke bli helt hysterisk med dette med demodex. Selv om en ser en hund med litt dårlig pels, betyr ikke at den har demodex.
Jeg har opplevd at veterinærene er så besatt av demodex at de anbefaler skrapeprøve bare hunden har en liten hårløs flekk.
Hunder kan miste pels av hormoner, stress, feil fôr for den hunden, ja, det kan være mange årsaker.

Jeg tviler på at Smith har demodex, siden han ble bra av å bytte fôr.

Vi kjenner ikke til arvegangen på demodex, og det er ikke alltid hårsekkmiddutbrudd kommer av en arvelig defekt. Har hunden lavt immunforsvar pga mark, stress eller hormoner, så kan den får hårsekkmiddutbrudd.
Det er med andre ord ikke alltid arvelig.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Sponsored content





Demodex - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Demodex   Demodex - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Demodex
Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Demodex
» Artikkelen om Demodex.
» Demodex er IKKE arvelig.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: