Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kontakt trening og godbitforslag

Go down 
+2
Nina (Kennel Dijontoma)
Camilla
6 posters
AvInnlegg
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Kontakt trening og godbitforslag Empty
PosteTema: Kontakt trening og godbitforslag   Kontakt trening og godbitforslag EmptyOns Sep 09 2009, 23:05

Når vi trener AG, mister vi kontakten noen ganger. Noen som har noe gode øvelser for å trene god kontakt melllom fører og hund? Han er veldig giret på leker/ball hjemme, men på trening er den gøy i ca 2 sek cool

Vi har hatt med pølsebiter på trening, men har lyst å lagen noen sunnere godbiter fremmover. Noen som har noen forslag/oppskrifter på noen gode nammisser for hund?
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Kontakt trening og godbitforslag Empty
PosteTema: Re: Kontakt trening og godbitforslag   Kontakt trening og godbitforslag EmptyTor Sep 10 2009, 00:02

Har du en komando som heter "se her", "kontakt eller liknende...? Jeg brukte en kort perriode på begge hundene da de var yngre til å klikke og gi godbit hver gang de så på meg på tur, og belønnet dem hver gang de selv oppmuntret til kontakt...pluss at jeg etter å ha trent mye innkalling og innsitt osv etter hvert begynte jeg å gi "fri-signal" ganske ofte når de kom inn på plass på eget initsiativ, og da blir de sinnsykt "på", og lurer på når i helvete de skal få den belønningen, og prøver igjen og igjen, noe som fører til at de blir veldig obs på å følge med på deg...risken da er at du får slitsomt mye kontakt og får en hund som er sånn som Jonas, som kommer inn og ser på meg, løper et par meter når jeg "frigjør", for så å snu og prøve igjen, og sender jeg ham ikke ut i det hele tatt går han der på plass og ser på meg med logrende hale, og da kan han fint gå en hel runde på tur i påvente på at noe skal skje... Laughing Veldig deilig å ha den kontakten da, men selv om det er litt luksosproblem kan det være litt irriterende til tider også, haha...noen ganger er han nemmmelig iiiinnmari i treningsmodus og bare går og venter på at jeg skal bli med, når jeg egentlig ikke vil... Laughing

Ellers så har vi jo selvfølgelig brukt den vanlige kontaktinntreningen når de var valper, med å sitte på gulvet med hunden sittende foran deg, og så holder du en godbit i hånden (som du gjør hunden oppmerksom på ved å la den lukte/se raskt på den) og så fører du hånden et lite stykke ut i luften ved siden av hodet ditt, i høyde med øynene... Da blir hunden sittende og stirre på den lukkede hånden med godbit i, og i det sekundet den ser på deg klikker du og gir godbiten til hunden og dette gjentar du... I begynnelsen må du følge veldig godt med, for til å begynne med vil de som regel bare veksle blikket over på deg et veeeeeldig raskt sekund og dette må du belønne...og så øker du tiden på hvor lenge hunden skal se på deg litt etter hvert...når den kan dette legger du på komandoen du vil bruke... Jeg bruker "se her", pga at dette er noe hundene ofte forbinder med noe positivt, siden vi ofte sier dette når vi skal vise dem no fint, morsomt osv... I begynnelsen trener man på stuegulvet, og når hunden kan det bra øker man gradvis vanskelighetsgraden...til slutt kan du si "se her" når hunden er midt i lek med en annen hund, når den har funnet no fint osv, og den vil avbryte det den gjør og se på deg....

Men dette har dere kanskje allerede gjort? Sorry for den dårlige forklaringen av alt her, er så trøtt og sliten at jeg ser i kryss her nå, hehe... :P


Magrere godbitalternativer...: Go' og mager kjøttpølse uten skinn fra gilde, fiskepudding fra Euroshopper/Firstprise er billig og lett, fiskekaker, skinke på boks (finnes i svin, kylling og kalkun og er lett å dele i terninger), Go'biten frysetørket kalkun fra Provit osv...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Kontakt trening og godbitforslag Empty
PosteTema: Re: Kontakt trening og godbitforslag   Kontakt trening og godbitforslag EmptyTor Sep 10 2009, 10:37

Takk for det, syntes ikke det er dårlige forklaringer wink3

Jeg har lært inn "Se hit" komando, med den 2. forklaringen din. Men av og til syntes Dennis det er mye gøyere med alle de gode luktene på bakken enn mine godbiter og lukker ørene sine mad1 Så tror jeg må finne noen nye "spennede" godbiter som han gjør alt for å få icecream
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 54
Bosted : Sandnes

Kontakt trening og godbitforslag Empty
PosteTema: Re: Kontakt trening og godbitforslag   Kontakt trening og godbitforslag EmptyTor Sep 10 2009, 10:56

Gode forklaringer på kontakttrening. Cora er og veldig flink inne - men ute er ALT mye mer spennende enn å gå å holde øye med meg. Det har selvfølgelig med meg å gjøre, blir av og til litt sløv og går på tur for å lufte mitt eget hodfe også- for hvis jeg tar meg skikkelig sammen og belønner henne for kontakt kommer det på plass ganske raskt igjen. En ting jeg har funnet ut er at de beste godbitene er kjekt de første gangene på trening/tur, men så er det slik at det er jo sånn godbit neste gang også - så da vil jeg heller gå her å snuse opp andre lukter - men hvis du veksler mellom 2 (eller flere) sånn at det er en "overraskelse" hvilken godbit hun får neste gang - lar hun seg "lure". Stakkar, hun trodde hun var smart, men har overlistet henne - må bare finne ut av listigheten hennes!Kontakt trening og godbitforslag 131748
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Kontakt trening og godbitforslag Empty
PosteTema: Re: Kontakt trening og godbitforslag   Kontakt trening og godbitforslag EmptyTor Sep 10 2009, 11:20

Godbitforlag:
-kjøttboller fra Gilde
- Fiskepudding tørket i ovn
- Blodpudding tørket i ovn
- ostepølse
- tunfisk iblandet egg og mel samt parmesanost som tørkes i ovnen
- kyllingfilet
- lever tørket
- Fiskekaker
- lungemos tørket
- Kjøtt/kyllingdeig iblandet parmesan

Ellers er det mange gode forslag i nam-nam boka som selges på Canis.

Og så kan du jo prøve å løse opp litt med en lekebelønning hvis det dere trener på er litt statisk. Altså vanlig trening med godbit 5 runder og så litt leking for å løse opp og gire opp Dennis litt. enkelte takler jo ikke leking, så du må se det an litt.
Ofte når Garpen er daff, kan jeg få han litt opp i intensitet ved hjelp av leke.
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Kontakt trening og godbitforslag Empty
PosteTema: Re: Kontakt trening og godbitforslag   Kontakt trening og godbitforslag EmptyMan Sep 14 2009, 13:46

Jeg ser du skriver tunfisk, Anita. Jeg har tørket tunfisk i ovnen til Mia tidligere, og hun blir også helt tussete når jeg spiser det, så det er helt klart at det er yum! happy6

..men jeg hørte et eller annet sted at tunfisk ikke er bra for hunder? Blir glad om jeg har hørt feil, hehe. Bare lurer på om noen andre har hørt det samme?
Til Toppen Go down
Camilla

Camilla


Antall Innlegg : 801
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

Kontakt trening og godbitforslag Empty
PosteTema: Re: Kontakt trening og godbitforslag   Kontakt trening og godbitforslag EmptyMan Sep 14 2009, 18:38

Takk for mange gode tips happy6 I dag hadde vi med karbonade på trening, og skal si det var full pott! Kanonkontakt gjennom hele treningen happy5
Til Toppen Go down
http://www.dp-dennis.com
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Kontakt trening og godbitforslag Empty
PosteTema: Re: Kontakt trening og godbitforslag   Kontakt trening og godbitforslag EmptyMan Sep 14 2009, 20:08

Jeg har kommet frem til at svenske kjöttbullar funker som bare det på trening! Kjøper en stor pakke når jeg er i sverige, og tar opp noen få til hver trening/utstilling. Til trening kutter jeg de opp i pittesmå biter med kniv når de er halvtinte. I dag var vi på AG trening i over 2 timer, og jeg hadde med 3 kjøttboller, det var nok i massevis! happy6
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Sponsored content





Kontakt trening og godbitforslag Empty
PosteTema: Re: Kontakt trening og godbitforslag   Kontakt trening og godbitforslag Empty

Til Toppen Go down
 
Kontakt trening og godbitforslag
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» trening i løpetiden?
» trening på tredemølle
» AG-trening på Holmlia
» Melba på tur og trening
» Trening med pinscher

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: