Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Chip

Go down 
+5
helle
Fly
Kinkade
Marita
kinelu
9 posters
AvInnlegg
kinelu

kinelu


Antall Innlegg : 72
Join date : 30.06.2009
Age : 33
Bosted : Toten

Chip Empty
PosteTema: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 10:33

Er det sånn at man nå MÅ ha chip for å få registrert hunden i nkk?
Og når kan man senest registrere hunden?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 10:50

kinelu skrev:
Er det sånn at man nå MÅ ha chip for å få registrert hunden i nkk?
Og når kan man senest registrere hunden?
Man må ha chip på hunden fo å få den registrert.
Hunden blir chippet hos oppdretter.
r ikke hunden chippet så er det bare å reise til veterinær og få chippet den.
Til Toppen Go down
kinelu

kinelu


Antall Innlegg : 72
Join date : 30.06.2009
Age : 33
Bosted : Toten

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 10:57

Var det jeg mente.
Mine besteforelsre har kjøpt seg en 5 mnd gammel dachs, der jeg syns noe skurrer litt.
Den er ikke registrert enda, men det stod i kontrakten at om dem ikke fikk noe stamtavle innen hunden var 9 mnd så fikk de igjen pengene. Men den var heller ikke chippet.. Det syns jeg var litt rart. Det virket ikke som at valpen hadde vært på helsesjekk en gang..
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 11:09

Jeg har ikke klart å finne noe sted på NKK sine sider at en hund må være chipet eller ID-merket på annen måte for at den skal kunne registreres. Ved registrering av valpekull er det krav om at foreldredyrene skal være ID-merket.

Men om valpen/hunden ikke er registrert av oppdretter, kan man ikke gjøre dette selv. Før kunne en oppdretter unnlate å registere enkelte valper fra et kull, men fra 1.juli 2009 må alle valpene i et kull registreres og de må registreres samtidig.

Ved eierskifte gjelder andre regler.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 11:31

Har vært borti Vet som helst ikke vil chippe de minste rasene ved 7-8 ukers alder siden mange av dem er så små og nåla som chipen inføres med er STOR og tykk. Noen synes det blir for voldsomt for en liten mini valp, og anbefaler chipping når de er litt større. Men det burde ikke være problem å få chippet en vanlig std Dachs ved 7-8-uker da.... (Mocha sine valper ble forøvrig chippet ved 7,5 uker og den minste av den var bare 1kg)

Men mener da uansett at valpekjøper må være informert om dette! Og jeg ville ikke kjøpt en rasehund som ikke hadde vært hos vet og fått en vanlig helseattest blink00
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Gjest
Gjest




Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 11:57

Jeg vet om en oppdretter av DP som IKKE chipmerker valpene hun selger.
Til Toppen Go down
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 12:09

Jeg både vaksinerer og chiper valpene før levering. Og jeg syntes at den chipnåla er stoor. Men jeg tenker som så at det er bedre jeg tar den ubehaglige opplevelsen med valpene, siden de er trygge på meg, en at valpekjøper skal få noja på vetkontoret ved 12 ukers vaksina hihi.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 12:10

Tenker at chipen er en selvfølge jeg, og at den inngår i prisen på valpen. Men dersom min veterinær ikke ville gjort dette på små valper, så hadde jeg nok satt ned prisen med 500 kroner, da det er det prisen på chip ligger på. Er jo sånn sett ikke noe stress for ny eier å chipmerke hunden sin samtidig som den er inne å tar 12 ukers vaksinen, men det er jo helt klart en ganske stor utgift når man nettopp har brukt mye penger på selve valpen også.

Så er det jo også helt klart det som blir skrevet over her, at det faktisk er bedre at valpen får denne negative opplevelsen sammen med oppdretter, og heller starter på blanke ark med ny eier.



Lille My veide rett over kiloet da hun ble chipet, og hun sa ikke et pip. Sine derimot, på 1,5 kilo hylte som en stukken gris. Så jeg tror egentlig ikke at størrelsen på valpen har noe å si. Er vel heller hvor veterinæren treffer som spiller noen rolle. Kan jo være uheldig å treffe et sted som gjør veldig vondt osv. Sine begynnte også å blø en del, så hun hadde nok truffet en blodåre på henne.
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 12:19

Norwinstars skrev:
Jeg vet om en oppdretter av DP som IKKE chipmerker valpene hun selger.

Men de blir fortsatt registert i NKK, eller?
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Gjest
Gjest




Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 13:40

Marita skrev:
Norwinstars skrev:
Jeg vet om en oppdretter av DP som IKKE chipmerker valpene hun selger.

Men de blir fortsatt registert i NKK, eller?

Jada, dem får stamtavler fra NKK. Problemet er jo at dem får ikke registrere valper etter seg uten at nye eiere ID-merker dem. Blir jo bare enda en måte for oppdrettere å spare penger.
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 13:47

Da fikk kinelu svar på spørsmålet sitt: JA, en hund kan registreres i NKK uten at den er chipmerket.

Jeg synes det er mye verre at hunden ikke er registrert enn at den ikke er chipmerket.
Chipmerke hunden kan man jo gjøre selv, mens det kun er oppdretter som kan registrere den.

Men, ja, synes at oppdrettere godt kan chipmerke valpene de selger.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 14:06

Norwinstars skrev:
Marita skrev:
Norwinstars skrev:
Jeg vet om en oppdretter av DP som IKKE chipmerker valpene hun selger.

Men de blir fortsatt registert i NKK, eller?

Jada, dem får stamtavler fra NKK. Problemet er jo at dem får ikke registrere valper etter seg uten at nye eiere ID-merker dem. Blir jo bare enda en måte for oppdrettere å spare penger.

Shocked Hvorfor chipmerker ikke denne oppdretteren da ?
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 14:13

Som det fremgår i tråden, så er det vel tre grunner til at en oppdretter velger å ikke chippe valpene:

1. Veterinær syns det er tidlig å chippe 7 uker gamle valper
2. Oppdretter syns det er for tidlig å chippe 7 uker gamle valper
3. Spare penger


Jeg aner ikke hvem denne oppdretteren er, men for alt jeg vet så er det godt mulig hun/han setter ned prisen med 500 kr iom at hun ikke chiper valpene. Ikke noe vits i å spekulere i dette uansett.
Til Toppen Go down
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 14:19

helle skrev:
Som det fremgår i tråden, så er det vel tre grunner til at en oppdretter velger å ikke chippe valpene:

1. Veterinær syns det er tidlig å chippe 7 uker gamle valper
2. Oppdretter syns det er for tidlig å chippe 7 uker gamle valper
3. Spare penger


Jeg aner ikke hvem denne oppdretteren er, men for alt jeg vet så er det godt mulig hun/han setter ned prisen med 500 kr iom at hun ikke chiper valpene. Ikke noe vits i å spekulere i dette uansett.

Ja det kan jo vere. Tenkte jeg ikke på huh3
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 14:30

Norwinstars skrev:
Jeg vet om en oppdretter av DP som IKKE chipmerker valpene hun selger.
Og jeg vet om en valpekjøper som ikke VILLE at oppdretter skulle chipmerke valpen hennes før hun fikk den, siden hun mente at valpen var for liten til å få den store greia i nakken. Så det kan gå begge veier! happy3

----------------------------------------


Men dere som har vært tilstede når små dvergpinschervalper blir chipmerket, er det skikkelig vondt for valpen? Jeg tenker at hvis valpen er midt fryktperioden rundt 8 uker, og får seg en ubehagelig opplevelse pga en chip man godt kan sette på senere, så vil jeg og vurdere å få valp uten chip og heller gjøre det selv når den blir noen uker eldre...
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
kinelu

kinelu


Antall Innlegg : 72
Join date : 30.06.2009
Age : 33
Bosted : Toten

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 15:01

Så da er det ikke noe hastverk med den chippen altså..
Men ang registrering, er det noen grense på hvor gammel valpen er når den registreres? Eller må den være registrert før en viss alder?
Til Toppen Go down
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 15:03

Den dærre fryktperioden kan man vel diskutere når den oppstår. Det er store forskjeller mellom raser når den kommer.
Min erfaring nå med tredje dvergpinschervalpen er at de overhode ikke har vært i noen fryktperiode rundt 8 uker. Den har kommet mye senere. Rundt 12 uker. Dette har vært veldig tydelig med både Lukas, Ludvik og nå Isaac.
Når mine valper har vært 8 uker har de gått direkte på det aller meste uten et snev av frykt.
Jeg er veldig glad for at den chipen er godt plassert når valpen kommer til meg. Tror ikke noen av mine hadde blitt happy for å få satt den ved 12 ukers alder.
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
*Cathrina*

*Cathrina*


Antall Innlegg : 359
Join date : 11.06.2009
Age : 33
Bosted : Trondheim

Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip EmptyFre Aug 28 2009, 15:28

Jeg liker også at chipen er dær når jeg henter valpen;)
Jeg var jo med Marian når I kullet vart chipet å Det var ikke en lyd!!
Tok valpe vaksina på nikita å hun sa ikke et pip når hun tok den, bare så på meg med di øyan,
er han ferdig snart eller?? wink3 (Nikita er 1,99 kg ca) når hun har nettopp spist, varierer litt laughs

Mens Aimee han jo høres av hele nabolaget når han kommer med vaksina. å hun er jo 14 mnd rolleyes3
så str har jallefall ikke noe å si happy4
Til Toppen Go down
http://www.hell-lykke.net
Sponsored content





Chip Empty
PosteTema: Re: Chip   Chip Empty

Til Toppen Go down
 
Chip
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: