IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  GrupperGrupper  MedlemslisteMedlemsliste  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Hvordan aktivisere en valp?

Go down 
AvInnlegg
oscarsmamma

Antall Innlegg : 2

PosteTema: Hvordan aktivisere en valp?   Tor Feb 26 2015, 13:18

Hei!

Oscar er min første dverg pincher, jeg er vandt med store hunder i retriever familien og falt helt for rasen "stor hund i liten kropp".
Nå får jeg hevet råd til meg i hytt og pine om hvordan jeg skal best aktivisere han og "slite han ut" på best mulig måte, ett av rådene jeg har fått er blant annet å skaffe meg ett trillebår hjul og få han til å trekke dette etter seg når vi går tur. Forstod det slik at dette var fordi dverg pinchere hadde mye større aktiviserings behov enn andre hunder.

Oscar er fire måneder gammel og går gjerne alt en time av gangen bare vi går sakte, men er hverken interessert i å kaste ball eller løpe fritt ute i hundeparken. Det er litt morsomt med dra leken og trening er fryktelig gøy en liten stund, men jeg føler han fortjener å bli aktivisert mye mer enn jeg får til. Jeg er vandt med retrievere av alle slag og der var det bare å vifte med en ball så var man i full gang, men nå føler jeg meg som en ubrukelig mamma som ikke klarer å aktivisere hunden min nok.

Aller helst sitter han oppå hodet mitt, sover på fanget under et pledd eller får raptuser ved å løpe frem og tilbake over hele leiligheten så jeg vet det finnes nok energi der som trengs å komme ut.

Etter min erfaring er 4 måneder for liten til å kløyve, men er dette kanskje hva han trenger for å få ut energien sin? Burde jeg gå til innkjøp av andre type leker? feks aktiviserings leker? Kong er morsomt helt til godteriet er borte (det tar sånn ca 2 minutter happy4 )

Er det noen som kan gi en nybakt dverg pincher mamma noen leke/aktiviserings tips til en fire måneder gammel valp, jeg føler virkelig at jeg ikke har nok erfaring med rasen og derfor ikke gir han hva han behøver akkurat nå. Jeg prøver så godt jeg kan, men på kvelden når han kommer med raptusene sine og dådyrblikket og ikke vil være med på noe av det jeg foreslår som virket på retrieverene mine så føler jeg meg som den værste mammaen i verden
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Hvordan aktivisere en valp?   Tor Feb 26 2015, 18:51

En 4 mnd valp skal hverken bære kløv eller trekke noe som helst, så slik aktivisering må du nok vente en god stund med. wink3

En annen ting er at en så liten valp ikke har begrep om at den trenger å hvile, selv om den faktisk trenger massevis av hvile, så det må du som hundemamma lære han. happy3 Det å lære valpen å veksle mellom ro og aktivitet er noe du har mye igjen for samtidig som det vil hjelpe valpen å lære seg å slappe av etter at den har vært i aktivitet, en viktig egenskap, særlig for dp som ikke alltid har avknappen automatisert når den kommer til verden. Så når valpen har raptuser, så kan du gjerne la den ha det en bitteliten stund før du løfter den opp, stryker og koser med den slik at han slapper av. Evt kan du roe valpen ned ved å belønne den for å ta kontakt med deg, sitte eller ligge, slik at den bytter ut raptusene med å tilby rolige atferder.

Aktiviteter som er nyttig (og også nødvendig) for en liten valpetass er blant anne miljøtrening. Dra på nye steder, i starten rolige steder, men hvor det er noe nytt for valpen å oppleve slik at den både lærer å tilpasse seg nye miljøer samt at det også er god mental trening å habituere til nye steder. Det skal ikke vare over for lang tid (det er slitsomt for en valp å oppleve nye ting), så bare det å være der i 15-20 minutter kan være nok. La valpen snuse og undersøke i eget tempo. Når valpen ser ut til å være fortrolig og avslappet i miljøet kan dere leke litt og evt trene før dere drar derfra.

En annen aktivitet som lærer valpen konsentrasjon og fokus samtidig som det er god mental trening, er godbitsøk og spor. Du kan gjøre det så enkelt som å strø måltidet utover bakken og la han snuse den opp. Det gir en mentalt sliten valp samtidig som den lærer å fokusere på en oppgave og konsentrere seg selv om det skjer noe annet rundt den.

Så i bunn og grunn; det er ikke ett poeng å slite ut valpen med fysiske aktivteter. Jobb heller med øvelser som lærer valpen ro og konsentrasjon, miljøtren, sosialiser og la den jobbe med øvelser som den må bruke hodet i. Lær den å gå pent i bånd, komme på innkalling, belønn den for å ta kontakt med deg, lek og kos dere og slapp av innimelllom slagene slik at den får hvile nok og lærer å koble av. Husk at for mye aktivitet øker stressnivået slik at i stedet for å få en valp som blir rolig, får du en stresset valp. Ikke bra, hverken for den eller valpen. wink3

I forhold til aktivitetsleker, så har Nina Ottosson mange flotte leker som lærer hunden problemløsning og konsentrasjon. De selges på mange dyrebutikker og du finner dem selvsagt også i mange nettbutikker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://hundpaalvor.blogspot.no/
oscarsmamma

Antall Innlegg : 2

PosteTema: Re: Hvordan aktivisere en valp?   Tor Feb 26 2015, 19:28

Tusen takk for godt og utfyllende svar! Nå føler jeg meg tusen ganger bedre!

Er rart hvordan man selv som voksen kan føle seg "dum og ubrukelig" når mamma er uenig med hva en gjør. Tror nok det var velmenende råd, men her høres det ut som jeg gjør alt rett selv og må slutte å høre på alle andre som mente jeg burde ventet til i sommer med å skaffe ny valp (men da ville det jo ikke blitt Oscar!) som nå skal komme hjelpende til.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: Hvordan aktivisere en valp?   Tor Feb 26 2015, 19:45

Maria skrev det meste, og jeg vil bare påminne at det gjelder også en voksen hund. Du sliter ikke en normal pinscher/DP ut med fysisk mosjon, men med å måtte bruke hodet sitt. F.eks. på sommeren å gå 2 korte spor (vanlig eller blodspor) er mye mer krevende en lengre tur.

Nå er valpen din blitt jo vaksinert, ta han med en gang til utstilling bare som tilskuer. Jobb med å holde kontakten med han (uten at han blir mer interessert i alle andre), og bare sitt og se på . Det er også mye støy og annet rart der. Tipper at etter noen timer har du en ganske så sliten hund.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.rattenjager.com
Sponsored content

PosteTema: Re: Hvordan aktivisere en valp?   

Til Toppen Go down

Hvordan aktivisere en valp?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvordan ser deres fortelt/spikertelt ut?
» påløpsdemper, hvordan bytte?
» Hvordan måler man ladespenning?
» Polering! med hva, hvordan, hvor ofte ???
» Hvordan tette hull i tak på telt på en fin måte?