Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Dispensasjoner

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyMan Sep 23 2013, 13:54

Er det egentlig behov for å ha mulighet til å søke dispensasjon på søknader om godkjente kull?
Enten oppfyller kullet kravene klubben har satt, eller så gjør de ikke det.
Sant?
Er dette noe noen har tenkt over, eller vurdert?
Og synes majoriteten av oppdrettere (og valpekjøpere) at det er greit å kunne benytte seg av en dispensasjonssøknad?
Eller er det noe man kunne foreslått fjernet?

Noen som har tanker og meninger rundt dette?
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyMan Sep 23 2013, 15:12

Finnes det noen oversikt over de dispensasjoner som er gitt gjennom årenes løp?

Har fått inntrykk av at det KUN er styremedlemmer som har fått dette, og at alle dispene er gitt pga avvik innenfor helsekravene.... idea9 

Enig med Fanny, -enten oppfyller man kravene eller så gjør man det ikke. Very Happy 
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyTir Sep 24 2013, 07:09

For min del kunne man kanskje droppet muligheter til å søke om disp.

Jeg er vel egentlig enig i at enten så er kullet godkjent iht de krav klubben har, ellers så er det ikke.

Men har ikke inntrykk av at det er så mange disper.?
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyTir Sep 24 2013, 08:32

Jeg syns personlig dispensasjonen er fin å ha der, da det kan skje ting, men etter å ha sittet med hjemmesiden i rundt 5 år, så må jeg si at jeg ikke helt skjønner bekymringen. Det gis veldig få dispensasjoner og en søknad om dispensasjon må alltid begrunnes godt. Så blir den vurdert og godkjent eller ikke. Jeg hadde vel skjønt det om det ble gitt dispensasjoner i hytt og gevær, men sånn er det jo ikke.

Og jeg vil minne om at jeg ikke er i verken styret eller avlsrådet og bare ser ting utenfra, i tillegg til at jeg tidligere har sittet i styret noen år og dermed har noe erfaring fra det.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyTir Sep 24 2013, 08:53

Er det mulig å få se en liste over de disp'er som er gitt siste 5 år?
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyTir Sep 24 2013, 09:40

Har du sendt avlsrådet en mail, så har de sikkert oversikt over de disper som er gitt Smile

Edit: nå er det jo kun de som søker om disp som får medhold eller avslag, så må i såfall være antall søknader man må ta i betraktning da.
Men så vidt meg bekjent får man ikke godkjent disp. på bakgrunn av manglende utstillingsres.


Om man vil bli kvitt disp.opplegg så må det kanskje tas på en GF????
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyTir Sep 24 2013, 11:36

Kaja skrev:
Har du sendt avlsrådet en mail, så har de sikkert oversikt over de disper som er gitt Smile

Edit: nå er det jo kun de som søker om disp som får medhold eller avslag, så må i såfall være antall søknader man må ta i betraktning da.
Men så vidt meg bekjent får man ikke godkjent disp. på bakgrunn av manglende utstillingsres.


Om man vil bli kvitt disp.opplegg så må det kanskje tas på en GF????
Man får, iflg statistikkene KUN disp på det som berører helse.

Og så langt jeg vet (aner ikke hvor mange søknader som er kommet inn) så er det vel kun styrets representanter som har fått innvilget disp.

Lurer litt på hva som skjedde med denne "regelen" om at styrets representanter skal stå frem som gode ekksempler på hvordan man skal jobbe for å fremme rase/klubb. *kremt* Og hva skjedde egentlig...? blink00 
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyTir Sep 24 2013, 21:54

Det var en drøy påstand å komme med, Marian blink00 

Hvis du skal hevde at det kun er styrets representanter som får dispensasjon, så må du også kunne henvise til fakta. De må da vise at det KUN er de som får, at det er andre som søker og at styrets representanter får godkjenning på noe som ikke andre får godkjenning på. Hvis ikke kan du ikke verken hevde at det bare er de som får eller insinuere at de får godkjent ting nærmest under bordet. Og ja, slik du skriver det er det slik det virker.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyOns Sep 25 2013, 05:48

Nå er det vel slik at de få dispene jeg har sett har vært av karakter som gjør at kullet har blitt godkjent på tross av manglende helsedokumenter som har kommet til veie rett etter paring. Så da har man kunnet bevise at helsen er prikkfri.
Noe som i og for seg er greit.

Men om jeg skal komme med min egen mening, så synes jeg at om det er ok, så burde man også kunne få godkjent disp på hunder som feks har kun 1 EXC og feks 1VG.. Og det er fordi en VG også er representativ for rasen, og skal man veie en VG opp mot manglende helseresultater så vet jeg hvor jeg står.

Nå er det vel avlsrådet som avgjør dette med styret i ryggen. Men nå er det slik at om noen først har fått disp for en ting, så kan andre komme etter å kreve disp for samme tingene. Heldigvis har de aller fleste alt i orden før paring finner sted så det er vel heller få disper som blir søkt om?

Jeg fikk en kommentar (fra unevnt person) om at det ikke var noe problem å få til en EXC til på min hund, som den manglet for å få godkjent et av mine kull. Og det er en tanke som mange har. JO det er i og for seg greit, men jeg hadde ingen ønsker om å sende denne hunden ut i ringen som virkelig syntes at utstilling var skikkelig kjipt. Hun hadde dog en EXC og en VG. Jeg tenker at om holdningen er at man def bør klare å få en EXC til, så bør også holdningen være at man bør ha helseresultater og annen smårusk på plass? (Nevner at denne hunden ble med på utstilling i sommer i jakten på det siste EXC og endte med EXC begge dager og CK laughs )

Jeg bare tenker litt høyt, og dette med dispensasjoner har vært oppe til høring før.
Når det kommer til hvem som får disp, så ønsker jeg ikke å gå inn på spesifikke tilfeller for hvem som har fått disp, men avslutte med at det må være likt for alle. Og det vil jeg velge å tro at det er. Smile

Til syvende og sist så avslutter jeg denne diskusjonen med det jeg startet med, at jeg egentlig synes vi kan klare oss uten dispensasjoner, for kravene er lave som det er. Og kan vi ikke matche kravene så får vi heller ikke godkjent kullene. Enten vi er Jørgen hattemaker eller dronningen av Saba Smile
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyOns Sep 25 2013, 09:30

Kaja skrev:
Nå er det vel slik at de få dispene jeg har sett har vært av karakter som gjør at kullet har blitt godkjent på tross av manglende helsedokumenter som har kommet til veie rett etter paring. Så da har man kunnet bevise at helsen er prikkfri.
Noe som i og for seg er greit.

Men om jeg skal komme med min egen mening, så synes jeg at om det er ok, så burde man også kunne få godkjent disp på hunder som feks har kun 1 EXC og feks 1VG.. Og det er fordi en VG også er representativ for rasen, og skal man veie en VG opp mot manglende helseresultater så vet jeg hvor jeg står.

Nå er det vel avlsrådet som avgjør dette med styret i ryggen. Men nå er det slik at om noen først har fått disp for en ting, så kan andre komme etter å kreve disp for samme tingene. Heldigvis har de aller fleste alt i orden før paring finner sted så det er vel heller få disper som blir søkt om?

Jeg fikk en kommentar (fra unevnt person) om at det ikke var noe problem å få til en EXC til på min hund, som den manglet for å få godkjent et av mine kull. Og det er en tanke som mange har. JO det er i og for seg greit, men jeg hadde ingen ønsker om å sende denne hunden ut i ringen som virkelig syntes at utstilling var skikkelig kjipt. Hun hadde dog en EXC og en VG. Jeg tenker at om holdningen er at man def bør klare å få en EXC til, så bør også holdningen være at man bør ha helseresultater og annen smårusk på plass? (Nevner at denne hunden ble med på utstilling i sommer i jakten på det siste EXC og endte med EXC begge dager og CK laughs )

Jeg bare tenker litt høyt, og dette med dispensasjoner har vært oppe til høring før.
Når det kommer til hvem som får disp, så ønsker jeg ikke å gå inn på spesifikke tilfeller for hvem som har fått disp, men avslutte med at det må være likt for alle. Og det vil jeg velge å tro at det er. Smile

Til syvende og sist så avslutter jeg denne diskusjonen med det jeg startet med, at jeg egentlig synes vi kan klare oss uten dispensasjoner, for kravene er lave som det er. Og kan vi ikke matche kravene så får vi heller ikke godkjent kullene. Enten vi er Jørgen hattemaker eller dronningen av Saba Smile
Jeg er helt enig! happy6
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyOns Sep 25 2013, 16:30

Linn skrev:
Det var en drøy påstand å komme med, Marian blink00 

Hvis du skal hevde at det kun er styrets representanter som får dispensasjon, så må du også kunne henvise til fakta. De må da vise at det KUN er de som får, at det er andre som søker og at styrets representanter får godkjenning på noe som ikke andre får godkjenning på. Hvis ikke kan du ikke verken hevde at det bare er de som får eller insinuere at de får godkjent ting nærmest under bordet. Og ja, slik du skriver det er det slik det virker.
Alle tall holdes jo skjult for medlemmene. Men folk har fulgt med på det som er gjort siste årene... wink3 

"Under bordet"?? Hvor fikk du den fra?? Jeg har IKKE antydet at noe skjer under bordet i styret! blink00 

La avlsrådet fremlegge en liste over alle disp.kullene, så får vi alle se fakta. blink00 
Samtlige kull er jo tidligere publisert, så det burde ikke by på noe ubehagligheter vil jeg tro.
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyOns Sep 25 2013, 20:18

Marian Aas skrev:
Linn skrev:
Det var en drøy påstand å komme med, Marian blink00 

Hvis du skal hevde at det kun er styrets representanter som får dispensasjon, så må du også kunne henvise til fakta. De må da vise at det KUN er de som får, at det er andre som søker og at styrets representanter får godkjenning på noe som ikke andre får godkjenning på. Hvis ikke kan du ikke verken hevde at det bare er de som får eller insinuere at de får godkjent ting nærmest under bordet. Og ja, slik du skriver det er det slik det virker.
Alle tall holdes jo skjult for medlemmene. Men folk har fulgt med på det som er gjort siste årene... wink3 

"Under bordet"?? Hvor fikk du den fra?? Jeg har IKKE antydet at noe skjer under bordet i styret!  blink00 

La avlsrådet fremlegge en liste over alle disp.kullene, så får vi alle se fakta. blink00 
Samtlige kull er jo tidligere publisert, så det burde ikke by på noe ubehagligheter vil jeg tro.
Jeg aner ikke om noen fra Avlsrådet engang er innom forumet lenger, da det er lite aktivitet her og det har vært store utskiftninger i avlsrådet over sommeren. Hvis noen ønsker en oversikt er det nok best å kontakte Avlsrådet, så de kan se på saken.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyOns Sep 25 2013, 21:27

Linn skrev:
Marian Aas skrev:
Linn skrev:
Det var en drøy påstand å komme med, Marian blink00 

Hvis du skal hevde at det kun er styrets representanter som får dispensasjon, så må du også kunne henvise til fakta. De må da vise at det KUN er de som får, at det er andre som søker og at styrets representanter får godkjenning på noe som ikke andre får godkjenning på. Hvis ikke kan du ikke verken hevde at det bare er de som får eller insinuere at de får godkjent ting nærmest under bordet. Og ja, slik du skriver det er det slik det virker.
Alle tall holdes jo skjult for medlemmene. Men folk har fulgt med på det som er gjort siste årene... wink3 

"Under bordet"?? Hvor fikk du den fra?? Jeg har IKKE antydet at noe skjer under bordet i styret!  blink00 

La avlsrådet fremlegge en liste over alle disp.kullene, så får vi alle se fakta. blink00 
Samtlige kull er jo tidligere publisert, så det burde ikke by på noe ubehagligheter vil jeg tro.
Jeg aner ikke om noen fra Avlsrådet engang er innom forumet lenger, da det er lite aktivitet her og det har vært store utskiftninger i avlsrådet over sommeren. Hvis noen ønsker en oversikt er det nok best å kontakte Avlsrådet, så de kan se på saken.
4 av 6 styremedlemmer sitter vel i avlsrådet, og styremedlemmer er innom her minst ukentlig. Jeg kan nok klare å vente en uke. Syns dette kan tas åpent i klubbens forum. Styre/avlsråd bør da titte innom klubbens forum av og til, da de fleste er daglig på facebook...opptil flere ganger hver dag, faktisk. happy3 
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyOns Sep 25 2013, 22:02

Dere kan tipse dem om at forumet er i bruk, eller dele en link til forumet på fb-siden til klubben. Jeg er ikke lenger på den siden.
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyTor Sep 26 2013, 11:13

Dette stor på innkallingen til forrige årsmøte

Dvergpinscher:
- 336 nye registreringer, derav 29 importer (14 tisper og 15 hanner)
- 81 kull på til sammen 307 valper registrert, derav 160 tisper og147 hanner
- 21 søknader om kullgodkjenning, 18 godkjent og 4 avslått, derav 3 disp. søknader, 1 godkjent og 2 avslått
Dette betyr at ca 26 % av de registrerte dvergpinscherkullene for 2012 hadde søkt om godkjenning og ca 22 % var godkjent.

**

Om du mailer direkte til avlsrådet så får du sikkert også svar på hva avslagene var og hva de godkjente var, for det har de sikkert oversikt over. Det trenger jo strengt tatt ikke legges ut noen steder. Smile

Av Hva jeg kan se så har ikke avlsrådet noen leder for øyeblikket. MEn du akn sikkert stille spørsmålet til:
Styrets representant
Ane Bråten
E-post: ane.braten@gmail.com

Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  EmptyTor Sep 26 2013, 12:50

Kaja skrev:
Dette stor på innkallingen til forrige årsmøte

Dvergpinscher:
- 336 nye registreringer, derav 29 importer (14 tisper og 15 hanner)
- 81 kull på til sammen 307 valper registrert, derav 160 tisper og147 hanner
- 21 søknader om kullgodkjenning, 18 godkjent og 4 avslått, derav 3 disp. søknader, 1 godkjent og 2 avslått
Dette betyr at ca 26 % av de registrerte dvergpinscherkullene for 2012 hadde søkt om godkjenning og ca 22 % var godkjent.

**

Om du mailer direkte til avlsrådet så får du sikkert også svar på hva avslagene var og hva de godkjente var, for det har de sikkert oversikt over. Det trenger jo strengt tatt ikke legges ut noen steder. Smile

Av Hva jeg kan se så har ikke avlsrådet noen leder for øyeblikket. MEn du akn sikkert stille spørsmålet til:
Styrets representant
Ane Bråten
E-post: ane.braten@gmail.com

Ane er da innom forumet av og til. wink3  Og det var en oversikt over siste 5 år (inkludert inneværende år) som var av interesse.
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Sponsored content





Dispensasjoner  Empty
PosteTema: Re: Dispensasjoner    Dispensasjoner  Empty

Til Toppen Go down
 
Dispensasjoner
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: