Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? Empty
PosteTema: Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?   Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? EmptyTir Aug 04 2009, 13:12

Vi skal om en måned kjøre gjennom følgende land; sverige, danmark, tyskland, polen og slovakia. Tequila har fått svar på rabiesblodprøven, og den er ok. Er det noen som kjenner til hva mer jeg må tenke på for å kjøre gjennom ett eller flere av disse landene? Eller hvordan jeg kan finne ut av det. Veterinæren sier jeg må kontakte de ulike ambassadene, så jeg har prøvd å finne tlfnr og mailadresser, men tenkte jeg kunne høre her først. Turen skal foregå over to dager, så hun skal ikke være lenge i noen av landene, men kan jo ikke risikere at mangler noe i passet hennes slik at vi ikke får ta henne med videre!! what3

Noen som kan hjelpe meg? biggrin

(jeg vet at vi må ha attestert ormekur der og hjemme for å komme oss tilbake igjen).
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? Empty
PosteTema: Re: Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?   Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? EmptyTir Aug 04 2009, 13:40

Du må sjekke reglene for hvert enkelt land. Mattilsynet har link til de riktige myndighetene i de fleste europeiske land.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? Empty
PosteTema: Re: Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?   Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? EmptyTir Aug 04 2009, 14:11

Jeg vet ikke om Polen, men i Danmark, Tyskland og Slovenia holder det å ha dyrepass med påført rabiesvaksine og de vanlige vaksinene. Når du kommer tilbake, enten til Sverige eller til Norge, må du ta innen 10 dager før innkomst markkur på det landet du kommer fra (f.eks. i Danmark dersom du kjører derfra til Sverige/Norge). Det er Dontal Comp. som er godkjent (be veterinæren resept da markkurene er reseptbelgte fra og med 1.juli, kjøp tabl og ha det med). veterinæren i landet du kommer fra må stemple det i passet at hunden har fått markkur, og så gjentas det i Norge innen 7 dager (helt sprøtt for de som reiser mye, snart har vi slike resistente mark at gud hjelpe meg om en får slik). Og da spørs det at blodprøvesvar er ført i passet (men det er jo i orden hos dere).
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? Empty
PosteTema: Re: Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?   Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? EmptyTir Aug 04 2009, 15:02

Takk for svar dere! Leter litt rundt på mattilsynet sine sider, skal ringe dem i morgen. Synd det der med markkurene ja, blir jo veldig mange av dem for de som reiser mye.
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? Empty
PosteTema: Re: Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?   Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? EmptyTir Aug 04 2009, 15:15

Mattilsynet kan ikke fortelle deg hvilke regler som gjelder for andre land. Her er oversikten:
http://www.mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/veterin_rmyndigheter_i_eu_og_efta_66332
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Gjest
Gjest




Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? Empty
PosteTema: Re: Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?   Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? EmptyTir Aug 04 2009, 15:56

Om dere skal ta den turen på 2 dager, blir d vel knapt tid til tissepauser... Dere får i så fall fylle opp bilen med red bull. Vi har reist den ruten (ikke polen, men videre til Ungarn). Det er en tøff kjøretur. wink3

Dere trenger å gi (attestert i passet) markkur. Denne skrives inn i passet. Tror reglene sa senest 10 (mulig 7) dager FØR hjemkomst.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? Empty
PosteTema: Re: Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?   Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? EmptyTir Aug 04 2009, 15:58

Irene skrev:
snart har vi slike resistente mark at gud hjelpe meg om en får slik

:affraid: Da ville jeg fått panikk!
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? Empty
PosteTema: Re: Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?   Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? EmptyTir Aug 04 2009, 17:35

Jeg ringte til Mattilsynet og spurte i fjor høst om hva er det for noen tull egentlig, reiser du f.eks. 4 ganger i året så får hunden minst 8 markkur, og det er jo helt overdosering. Hos en oppdretter kan det komme noen kur til, da hvis du har valper så gir du jo markkur til de voksne som omgås med valpene. Og alle er vel kjent med hva som har skjedd med overdreven antibiotikabruk, det er en del resistente bakterier. Personen som jeg snakket med (har ikke notert navnet) var jo enig med at dette var galsskap og kan føre til trøbbel.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? Empty
PosteTema: Re: Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?   Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? EmptyTir Aug 04 2009, 18:40

Ja og det er jo pga overforbruk av ormemiddel den nyligt har blitt reseptpålagt blink00
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? Empty
PosteTema: Re: Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?   Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? EmptyTir Aug 04 2009, 19:46

Norwinstars skrev:
Om dere skal ta den turen på 2 dager, blir d vel knapt tid til tissepauser... Dere får i så fall fylle opp bilen med red bull. Vi har reist den ruten (ikke polen, men videre til Ungarn). Det er en tøff kjøretur. wink3

Dere trenger å gi (attestert i passet) markkur. Denne skrives inn i passet. Tror reglene sa senest 10 (mulig 7) dager FØR hjemkomst.

Ja det blir tøft på 2 dager, men slik må det bli dessverre blink00 . Har en hund som liker å kjøre bil, så det skal nok gå bra. Hun kommer nok over det wink3 Kjørte nettopp Trondheim - Lofoten non-stop (uten hund), 100 mil på én dag, så det blir ca to slike etapper fra oslo til slovakia. Vi skal ikke hjem igjen, vi flytter dit, så markkur i forhold til hjemreise trenger jeg ikke tenke på enda heldigvis biggrin
Til Toppen Go down
Torhild

Torhild


Antall Innlegg : 78
Join date : 14.06.2009
Age : 68
Bosted : Vejby i Danmark

Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? Empty
PosteTema: Re: Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?   Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? EmptyTor Aug 06 2009, 19:24

Da vi reiste til Polen på verdensutstillingen, var det ingen som sjekket noen ting.
Det er inn til Norge som er "problemet".
Lykke til med flyttingen.
Til Toppen Go down
http://www.minpin.dk
Sponsored content





Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? Empty
PosteTema: Re: Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?   Hund til utlandet, hvilke regler gjelder? Empty

Til Toppen Go down
 
Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hente valp i utlandet
» Hvilke ord...
» OBS!! (gjelder spesielt dere som har egen kennel)
» Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?
» Hund reddet påkjørt hund!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: