IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

Juvertumörer 9-år DP

Go down 
AvInnlegg
Magdalena

Magdalena

Antall Innlegg : 332

Juvertumörer 9-år DP Empty
PosteTema: Juvertumörer 9-år DP   Juvertumörer 9-år DP EmptySøn Sep 08 2013, 14:12

Hej allesamman!

Det var ett tag sedan jag var här inne.

Min goa Tequila, Camalis Little Strong Tequila, lite mer än 9 år gammal, har drabbats av juvertumörer på båda sidor och i fredags opererades hon och samtliga "tuttar" togs bort på ena sidan. Tumörerna var ganska spridda så hon öppnades utmed hela sidan samt snett in mot magen, ett fruktansvärt sår med andra ord. Hon är trots allt relativit pigg, äter morfin för sina smärtor och sover mestadels. Vid återbesöket ska jag få svar på vävnadsprovet och se om vi ska ta bort även den andra drabbade sidan. Det känns inte så bra med så stora ingrepp, ett lidande för hunden, men samtidigt det enda rätta för att få bort tumörerna. Vi ska diskutera, jag och min veterinär, om även andra sidan ska tas beroende på svaret från vävnadsprovet.

Nu till mina frågor:

Juvertumörer är väldigt vanliga hos tikar. Är det någon här inne som har erfarenhet av detta? Berätta gärna hur det gick för er.

Jag har sökt massor på nätet och det som jag har funnit är att man råder tikägare att kastrera sina tikar före första löp för att undvika juvertumörer (då de är så vanliga) och såklart även livmoderinf. Är det någon härinne som har gjort det?

Här är en länk om ni vill läsa http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/juvertumorer.html

Är det någon annan som har en bra länk om detta, så dela gärna. Vill ha all information som är möjlig.

Til Toppen Go down
KristinC

KristinC

Antall Innlegg : 692

PosteTema: Re: Juvertumörer 9-år DP   Juvertumörer 9-år DP EmptySøn Sep 08 2013, 15:22

Stakkar liten. Det var da noe voldsomt til stort operasjonssår hun fikk. Håper hun fort føler seg bedre og at prøvesvarene er gode.therethere

Da Tinkie hadde jursvulst var det noen problemer underveis mens det grodde, men arret er blitt pent, og hun har ikke fått noen flere svulster til nå. Her kan du lese litt om hvordan det var med henne.
http://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/t3602-jursvulst?highlight=jursvulst

Har også hørt at kastrerte tisper har mindre sjanser for å få diverse krefttyper, men her i Norge mener jeg at veterinærene ikke har lov til å kastrere hvis det ikke er en veldig god grunn til at det må gjøres. Vil egentlig tro at kastrerte tisper vil ha et bedre liv enn en som ikke er det hvis de ikke skal brukes i avl uansett, siden de da slipper alle de hormonelle svigningene.

Min bror bor i USA og har en tispe som var kastrert ung siden det er vanlig der borte, og hun er en veldig glad og trivelig hund uten noen som helst helseproblemer til nå i hvertfall. Tror hun snart er 8 år.

Masse god bedring til Tequila!trøst*
Til Toppen Go down
Magdalena

Magdalena

PosteTema: Re: Juvertumörer 9-år DP   Juvertumörer 9-år DP EmptySøn Sep 08 2013, 15:43

Tack Kristin! Ja, såret är ofantligt stort och rejält blåslaget. Jag har bilder på det på min telefon, men vet inte hur jag ska få in det här på enklaste sätt. blink00 

Skönt att höra att det har gått bra med henne. happy5 Jag hoppas på detsamma. Jag funderar verkligen starkt på om jag ska låta henne genomgå en så stor operation igen, men allt beror på resultatet. Är tumörerna godartade, så kanske det bästa är att se hur tumörerna utvecklas och ta det vid ett annat tillfälle, vilket kan dröja flera år. Tequila blir ju 10 år trots allt nästa år, men är tumörerna elakartade måste såklart även den raden tas. Vi får vänta och se hur allt läker och vad vår veterinär säger. Jag vet dock goda exempel på hundar som har levt och blivit riktigt gamla trots juvertumörer. Man vill ju att ens hund ska leva läääänge men samtidigt med god livskvalité.

Jag kan förstå att man i USA opererar, där gör man allt, men enligt de flesta sidor jag har varit inne på så rekommenderar man det, något jag inte har hört förut. Det finns ju risker även med en sån operation.

Hälsa dina fina små wub4 
Til Toppen Go down
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: Juvertumörer 9-år DP   Juvertumörer 9-år DP EmptySøn Sep 08 2013, 16:43

Det er ingen problem å få sterilisert en tispe i Norge, men det vanlige er at man tar bort livmora. Det vil ikke i seg være en beskyttelse mot jursvulst. Hos oss blir alle tispene sterilisert etter at de ikke mer går til avl, men jeg har også hatt noen små jursvulster både hos Nanna (døde i alder av 12 år 8 mnd9 og Lady (døde i alder av 11 år 6 mnd). Siden det var hos Nanna kun 3 små og hos Lady var det vel kun en liten svulst, valgte jeg å ikke begynne å operere. Hadde jeg gjort det så hadde jeg tatt først lungerøntgen, da jursvulstene har den ubehagelige egenskap å gjøre spredninger til lungene, og noen svulster blir hissige på spredninger når man begynner å pirke på den "opprinnelige svulsten".

God bedring og lykke til !

PS: Etter hva jeg har hørt fjerner de i USA ikke bare livmora men også jurene fra begge sider.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Magdalena

Magdalena

PosteTema: Re: Juvertumörer 9-år DP   Juvertumörer 9-år DP EmptySøn Sep 08 2013, 16:49

Hej Irene!

Rekommendationen är att man ska ta bort livmodern före första löpet. Här står det lite om det:

http://www.djurcancer.se/9603/Juvertum%C3%B6r%20hos%20%20hund

Tequila gjorde lungröntgen före borttagandet och det visade ingen spridning.

Tack! happy6 
Til Toppen Go down
CAMALIS

CAMALIS

Antall Innlegg : 607

PosteTema: Re: Juvertumörer 9-år DP   Juvertumörer 9-år DP EmptyOns Sep 25 2013, 20:00

Min lilla Penny fick Juvertumör, långsamt växande i tidig ålder.
Började som små knutor som sakta växte och var oregelbundna. Mina veterinärer sa direkt att de var ofarliga pga formen.
Lilla Penny blev 15 år på dagen och hon hade inga större bekymmer med de knutor hon hade.

Krya på dig finaste Tequila floating
Til Toppen Go down
http://www.camalis.se
Sponsored content

PosteTema: Re: Juvertumörer 9-år DP   Juvertumörer 9-år DP Empty

Til Toppen Go down

Juvertumörer 9-år DP
Til Toppen 
Side 1 av 1