Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Pinscher sammen med dalmis?

Go down 
3 posters
AvInnlegg
måkefugl




Antall Innlegg : 2
Join date : 11.08.2013

Pinscher sammen med dalmis? Empty
PosteTema: Pinscher sammen med dalmis?   Pinscher sammen med dalmis? EmptySøn Aug 11 2013, 16:16

Hei!

Er i tankene om å skaffe en hundebror til min Dalmatiner og har noen ting jeg lurer på om Pinscher.

- Hvordan er rasen i forhold til samkjønns-agressjon?
- Noen som har erfaring med både Dalmatiner og Pinscher og som kan fortelle litt om hvordan de er i forhold til hverandre?
- Trenger de mye mental aktivisering i forhold til fysisk trim? Vil en Pinscher være fornøyd med 1 1/2 - 2 timer tur hver dag + løpe løs  et par ganger i uken + spor el. lignende 1-2 ganger i uken?
- Har de noen spesielle helseproblemer?
- Negative sider (alt dere har!laughs)
- Finnes det forskjellige 'typer' Pinscher, større, mindre, skarpere, mykere, kvikkere, roligere osv. og om det er stor forskjell på disse og 'normal' Pinscher?

Takker så mye hvis noen gidder å svare. biggrin
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Pinscher sammen med dalmis? Empty
PosteTema: Re: Pinscher sammen med dalmis?   Pinscher sammen med dalmis? EmptySøn Aug 11 2013, 22:53

Det er hos pinscher som med alle andre raser, store individuelle forskjeller. Noen kan være mye roligere enn gjennomsnittet, andre mer energiske, noen er i bunnen og kanskje litt under standarden i størrelse, mens andre er i toppen av størrelses skalaen eller litt over. Når det kommer til størrelsen så er det jo 5 cm forskjell på den øvre og den nedrestørrelsesgrensen (9 hvis man tar med de +/- 2 centimeterne), og på en mellomstor rase vil det utgjøre en ganske stor forkjell i inntrukket mellom f.eks en kort og feminin tispe på 45 cm og en grov og lang hannhund på 50 cm.

Når det kommer til samkjønnsagressjon mellom hunder som bor sammen så har hvert fall ikke jeg hatt noe problemer med det, og også her vil det jo ha mye å si på hva slags personligheter man setter sammen og ikke bare rasen... Jeg har 2 hanner og 2 tisper og det har aldri noen sinne vært noe trøbbel mellom kjønnene, selv ikke når det er løpetid i huset eller tisper utenifra som kommer for paring...her deler vi broderlig, haha! happy4 

En pinscher vil klare seg helt utmerket med den mengden mosjon du beskriver, og du gjør deg selv en tjeneste ved å ikke ta for mye av på mosjonsfronten fra starten av, men heller jobbe mer med rotrening og rolige aktiviteter så du får en balansert hund og ikke en hyper sak som ikke klarer å koble av og må ha sin faste mengde med tur for ikke å ta av! Her i huset ligger de like rett ut som meg når det har vært lenger perioder med veldig dårlig med tur og trening, og maser aldri når det blir lite av det, men er også mer enn gjerne med når det endelig skjer noe...happy3 

Når det kommer til forskjeller så har jo ikke jeg veldig mye personlig erfaring med dalmatiner, men utifra det jeg hører fra folk jeg har snakket med med dalmatiner så virker det som de i gjennomsnitt er enda mer energiske og mer oppfinnsomme en gjennomsnittspinscheren når det kommer til mangel på morsjon og måter å få fatt på mat på...happy4  Men jeg vil anta at dalmatinerne i gjennomsnitt er mere sosiale med fremmede enn gjennomsnittspinscheren er og at det kanskje er mindre vakt i dem, men det vet jeg ikke sikkert...har også møtt en del mer samkjønnsaggressive dalmatinere enn pinschere, men det kan jo være tilfeldig...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Chilli Jumping All Over




Antall Innlegg : 2
Join date : 19.09.2013

Pinscher sammen med dalmis? Empty
PosteTema: Re: Pinscher sammen med dalmis?   Pinscher sammen med dalmis? EmptyTor Sep 19 2013, 20:54

Hei. Ser det er en stund siden du postet innlegget, men likevel.
Min hundepasser har Dalmantiner, den gikk fin fint sammen med min pinscher. Jeg har hannhund og dalmantineren var tispe. Det hun sa var at hun liker pinscher veldig godt, men synes det er enklere og jobbe med Dalmantiner. Det lengste disse hundene har bodd sammen var 3 uker. Begge rasene elsker både aktiviteter ute, hjernetrim og triks så er en kombinasjon jeg tror kan være fin happy3 
Til Toppen Go down
måkefugl




Antall Innlegg : 2
Join date : 11.08.2013

Pinscher sammen med dalmis? Empty
PosteTema: Re: Pinscher sammen med dalmis?   Pinscher sammen med dalmis? EmptyLør Nov 23 2013, 09:39

Litt sent kanskje, men takker for svar til begge. Tror nok en Pinscher kan komme i hus etterhvert ja! happy6 
Til Toppen Go down
Sponsored content





Pinscher sammen med dalmis? Empty
PosteTema: Re: Pinscher sammen med dalmis?   Pinscher sammen med dalmis? Empty

Til Toppen Go down
 
Pinscher sammen med dalmis?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Hei alle sammen!
» Hei alle sammen!
» Hei alle sammen
» Hei alle sammen!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: