Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Liker seg ikke i bil

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Trym

Trym


Antall Innlegg : 20
Join date : 27.07.2009
Age : 63

Liker seg ikke i bil Empty
PosteTema: Liker seg ikke i bil   Liker seg ikke i bil EmptyTor Aug 01 2013, 12:20

Hei.

From er litt over 2 år og er jevnlig på biltur, både lange og korte.
Vi har til nå hatt ham i bur.
Han liker seg IKKE:sad3: sad3 på biltur.

Han er ikke syk og han er helt fin når han kommer ut av bilen igjen.

Jeg tolker det som om han er veldig stresset.

Uansett er det ikke en god situasjon for ham.

Vi tenker nå å prøve ut sele inni i baksetet. Første forsøk gikk dårlig. Han pep hele tiden.

From er en kjempesnill hund som gjør det han blir satt til. Men når han skjønner at vi skal på biltur, kryper han sammen og prøver å gjemme seg vekk.

Noen gode tips der ute:happy5: 

Hilsen Heidi
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/pinschertrym
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Liker seg ikke i bil Empty
PosteTema: Re: Liker seg ikke i bil   Liker seg ikke i bil EmptyMan Aug 05 2013, 14:01

Hvilket forhold har han til buret når det ikke er i bilen? Har du prøvd med og uten teppe over buret? Det kan være forstyrrelsene rundt som plager når han kan se ut. Melba kan finne på å stresse dersom hun ser meg fra buret (for da vil hun nemlig på fanget...), så for henne er det best å ha teppe over på den siden som er mot meg. Da er hun rolig.

Jeg ville startet med å skape stor verdi for buret utenfor bilen, for så å sette buret gradvis inn i bilen mens bilen står i ro (skape verdi for å hoppe inn i buret og være der), deretter mens bilen står med motoren på og til slutt når man kjører. Underveis kan du ha økter hvor du lukker igjen luka til bilen, så belønner du mens den er igjen før du lukker opp og gjentar (belønning når luka er lukket for å skape verdi av at det sammenlignet med når den er åpen).

Har du hørt om crate games? Om du søker på det på youtube, så får du opp mange snutter som du kan kikke på. Kort sagt så starter man med å belønne hunden når den går frivillig inn i buret (mengder med belønning). Man lærer den ett frisignal for å få den til å gå ut av buret (ved å gi en godbit utenfor buret når man sier signalet, for så å droppe denne belønningen etterhvert slik at det blir mer attraktivt å gå inn enn ut), mens det å gå inn er frivillig gir belønning. Etterhvert lukker man døra på buret mens man belønner.

Jeg vet ikke hvor stort bur du har i bilen, men jeg vet enkelte som har hatt problemer med bilkjøring også har de byttet til ett større bur og da har det gått knirkefritt. Jeg vet også om noen som hadde lagt teppe rett oppå bunnen av buret go dette sklei endel i svinger, så når de fikk underlag som lå stødig, så ble bilkjøringen mye greiere for hunden. happy3  Ikke sikkert noe av dette er tifellet hos dere, men nevner det likevel.

I tillegg så er det greit å huske på at han allerede har endel forventinger (negative) til bilen og buret, så noen ganger kan det hjelpe å bytte bur og bil under treningen for å få en ny start. Ikke så enkelt å bytte bil dersom man ikke har noen å låne hos, men bur kan man i alle fall vurdere å bytte for å se om det hjelper. Smile
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
 
Liker seg ikke i bil
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Liker ikke selen
» Chester liker ikke snø.....
» Jeg har ikke ord, enkelte mennesker fortjener ikke å ha dyr!
» Her liker vi å dele...<3
» Jeg har ikke ord...

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: