IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

Fôrmengde til voksende pinscher.

Go down 
AvInnlegg
Hilde Sofie

Hilde Sofie

Antall Innlegg : 761

Fôrmengde til voksende pinscher. Empty
PosteTema: Fôrmengde til voksende pinscher.   Fôrmengde til voksende pinscher. EmptyFre Jan 18 2013, 07:56

Jeg fôrer 50/50 med tørfôr og V&H, men jeg er usikker på om han får "riktig" mengde. Han er forsåvidt i fin kondisjon, men jeg syns han er litt tynn...
Han er 52-53 cm høy og veier ca 18,5 kg, syns vekten er lav ifht. høyden? Skal sies at han fortsatt vokser (han er snart 14 mnd. gammel), men i fjor, seint på høsten var han over 1 kg tyngere og det er vel ikke "normalt" at han i vokseperioden skal gå ned i vekt?

Han får mer V&H enn anbefalt per. dag (han får faktisk ca 60 gram mer). Og matvrak som han er spiser han opp alt hver dag, så det er vanskelig å avgjøre om han får for lite (da jeg VET at han hadde spist mer enn han trenger hvis han hadde fått muligheten).

Skal jeg øke mengden ytterligere? Eller kan det være slik at han er en "lett type" med høy forbrenning?
Hvis han hadde vært voksen ville jeg nok ikke fôret så veldig mye mer enn anvisningen, men iom. at han er ung og fortsatt under utvikling er jeg i tvil...
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Fôrmengde til voksende pinscher.   Fôrmengde til voksende pinscher. EmptyFre Jan 18 2013, 11:05

Husk at anbefalt fôrmengde er det som hunden trenger for å være i passe vekt. wink3 Når v&h sier at hundene trenger ca 2% av kroppsvekten sin i voksen alder, så er dette veiledende. Når de er valp/vokser trenger de mer enn 2 % (mener det står noe om det også).

Har selv en som er i voksefase (11 mnd) og han spiser ca 3,5 % av kroppsvekta si i v&h daglig i tillegg til at han trenes omtrent hver dag og dermed spiser masse godbiter (pølse, lungemos, falukorv, blodpølse, kjøtt etc) i tillegg. Og han må ha hver minste bit av det for å ikke bli syltynn. Kan hende han trenger mindre v&h når han bli fullvoksen enn hva han trenger i dag, men når de vokser så trenger de mye. Melba spiser forresten også mer enn 2% av kroppsvekta si (v&h) og det har hun gjort hele sitt voksne liv. happy3
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Hilde Sofie

Hilde Sofie

PosteTema: Re: Fôrmengde til voksende pinscher.   Fôrmengde til voksende pinscher. EmptyFre Jan 18 2013, 12:36

Maria skrev:
Husk at anbefalt fôrmengde er det som hunden trenger for å være i passe vekt. wink3 Når v&h sier at hundene trenger ca 2% av kroppsvekten sin i voksen alder, så er dette veiledende. Når de er valp/vokser trenger de mer enn 2 % (mener det står noe om det også).

Har selv en som er i voksefase (11 mnd) og han spiser ca 3,5 % av kroppsvekta si i v&h daglig i tillegg til at han trenes omtrent hver dag og dermed spiser masse godbiter (pølse, lungemos, falukorv, blodpølse, kjøtt etc) i tillegg. Og han må ha hver minste bit av det for å ikke bli syltynn. Kan hende han trenger mindre v&h når han bli fullvoksen enn hva han trenger i dag, men når de vokser så trenger de mye. Melba spiser forresten også mer enn 2% av kroppsvekta si (v&h) og det har hun gjort hele sitt voksne liv. happy3

Da skal jeg øke mengden litt, så blir det nok bra! happy6
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

PosteTema: Re: Fôrmengde til voksende pinscher.   Fôrmengde til voksende pinscher. EmptyFre Jan 18 2013, 17:29

Mine pinscherhanner måtte begge ha mye mer fôr enn det som sto anvist både i tørrfôr og V&H da de var i voksefasen og spiste sikkert omtrent dobbelt så mye som det de "skulle" fram til ca 3 års alderen... Husk at 2% er bare noe man går utifra, noen må ha mer og andre må ha mindre, men pinscherne, og da spesielt hannene pleier som regel å måtte ha mer, de er aktive hunder og trenger som regel mye mat som unge... happy3 Du kan ikke gå utifra høyden når du skal finne rett vekt for hunden for det er helt individuelt og avhenger av benbygningen, men husk at hvis man ikke tilfører nok i form av mat så har de ikke noe å bygge muskler av, og kroppen tar fra seg selv når de er aktive og trenger mer å ta av... Se på at hunden er skikkelig muskelsatt, ikke senete, og at du kan kjenne ribbena og ryggraden, men ikke se dem... happy6 Hvor mye V&H gir du han om dagen?

Nina, Jonas, Otto, Emma og Issi (Nuch Rattenjäger Jolly Junior, NUch SeUch DkUch NordUch AD Gangland Wolfrider's Bearclaw, NUch SeUch DkUch NordUch C.I.B. Dark Angels Nisha Nordic Spirit & Isis Nordic Princess King Black)

Fôrmengde til voksende pinscher. FB-2
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Hilde Sofie

Hilde Sofie

PosteTema: Re: Fôrmengde til voksende pinscher.   Fôrmengde til voksende pinscher. EmptyFre Jan 18 2013, 20:56

Han får 100 gram tørfôr (Orijen, nettopp byttet fra valpefôret til Regional Red) hver morgen. Også får han 250-280 gram V&H til kvelds. Jeg skal få tatt bilde av han i morgen og legge ut her, så kan dere gi meg tilbakemelding om han er for tynn eller ikke.
Jeg syns han ser litt "skrallete" ut, men helt ærlig så har ikke jeg peiling... Fra siden ser han helt ok ut, men ovenfra ser han tynn ut. Tenker at det er bedre å fôre litt for mye nå i vokseperioden slik at han (som du også sier Nina) har noe å bygge muskler av! happy3
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

PosteTema: Re: Fôrmengde til voksende pinscher.   Fôrmengde til voksende pinscher. EmptyFre Jan 18 2013, 21:14

Jeg ville nok gitt han hvert fall 3/4 pølse (av en 500 grams pølse)...mine fikk 3/4 pølse da jeg fôret 50/50 og de er en god del mindre enn din... happy3 Hvilken type du bruker kan også ha en del å si, nr 25 er den feteste, så det kan nok hende det er den du bør fôre på eller hvert fall fôre mest på... Smile

Nina, Jonas, Otto, Emma og Issi (Nuch Rattenjäger Jolly Junior, NUch SeUch DkUch NordUch AD Gangland Wolfrider's Bearclaw, NUch SeUch DkUch NordUch C.I.B. Dark Angels Nisha Nordic Spirit & Isis Nordic Princess King Black)

Fôrmengde til voksende pinscher. FB-2
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Fôrmengde til voksende pinscher.   Fôrmengde til voksende pinscher. EmptyFre Jan 18 2013, 21:19

Til sammenligning, Hilde Sofie, så spiser min 10 kg. tunge mellompuddel 330-350 gram v&h per dag pluss mye godbiter som jo blir endel av kostholdet det også. Går fort 250 gram lungemos, pølser eller kylling under trening i løpet av en dag. Fôrmengde til voksende pinscher. 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Hilde Sofie

Hilde Sofie

PosteTema: Re: Fôrmengde til voksende pinscher.   Fôrmengde til voksende pinscher. EmptyFre Jan 18 2013, 21:40

Takk for svar dere! happy6
Vi får prøve oss frem, skal øke mengden fra nå av! happy3
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Fôrmengde til voksende pinscher.   Fôrmengde til voksende pinscher. Empty

Til Toppen Go down

Fôrmengde til voksende pinscher.
Til Toppen 
Side 1 av 1