Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Grohold

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Asbjørg

Asbjørg


Antall Innlegg : 17
Join date : 12.05.2012

Grohold Empty
PosteTema: Grohold   Grohold EmptyOns Okt 10 2012, 08:12

Har dere erfaring med om pincheren har dårlig grohold og lett for å få betennelse i sår? Lurer på om det bare er vi som er så uheldig sad3
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Grohold Empty
PosteTema: Re: Grohold   Grohold EmptyOns Okt 10 2012, 13:02

Asbjørg skrev:
Har dere erfaring med om pincheren har dårlig grohold og lett for å få betennelse i sår? Lurer på om det bare er vi som er så uheldig sad3

Nei, på mine 4 hunder syns jeg det har vært helt motsatt, her gror det så det suser, og vi får stadig småkutt og større sår rundt omkring her pga at det stadig ligger knuste glassflasker e.l. rundt i skogen g strangkantern her hvor vi ferdes,og har hatt både bittskader fra andre hunder, tråkkskader fra hest og operasjonssår. Jeg syns både hundene tåler smerte og skade veldig godt, fortsetter å bruke kroppen som normalt selv når de er skadet og at det har grodd fort og uten særlig prblemer... happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Asbjørg

Asbjørg


Antall Innlegg : 17
Join date : 12.05.2012

Grohold Empty
PosteTema: Re: Grohold   Grohold EmptyOns Okt 10 2012, 14:45

Da er det vel bare vi som har vært så maks uheldig dry sad3
Nå går vi på den sjette uka med sårbehandling under framfoten. Jeg renser og bytter og passer han opp, men..... Han er snart åtte mnd nå og har jo litt aktivitet som skal ut mad2 Jeg synes nå synd i gutten, men han er jo tålmodig, tross alt wub4
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Grohold Empty
PosteTema: Re: Grohold   Grohold EmptyOns Okt 10 2012, 19:08

Du har helt sikkert passet mer enn godt nok på, så det kan jo hende dere bare har vært uheldige med at det er på et uheldig sted der det alltid vil være mye bevegelse og dermed gror saktere eller at han har fått no dritt inni det... happy3 Jeg pleier aldri å gidde å styre så fælt med det og tar på en honning og sukker-bandasje når såret er færskt for å trekke ut dritten og så har jeg etter hver bare på en liten polstring med en ballongsokk (vanntett gummisokk) når vi er ute og bare en lett fleecesokk på når vi er inne sånn at såret får luft. Da gror det fort som bare det, selv om de løper i dritten og hestemøkken og til og med bader i sjøen med bandasje på...som sagt jeg er ikke veldig nøye med å passe på og det gror allikevel alltid uten problemer, selv dype potekutt og selv om jeg aldri gidder å holde dem no spesielt i ro... happy3 Dersom det er et dypt sår så bør veterinæren ta en prøve fra såret og dyrke det i en lukket dyrkning med i varmeskap for å sjekke om dere har fått rette antibiotikaen...er det en infeksjon der og han går på feil medisin vil det jo ikke bli bedre før han får rette medisinen og da vil det også heller bli dårligere enn bedre av at han går med en tett bandasje hele tiden...

Hva slags sår er det han har og er det sydd eller ikke?
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Asbjørg

Asbjørg


Antall Innlegg : 17
Join date : 12.05.2012

Grohold Empty
PosteTema: Re: Grohold   Grohold EmptyTor Okt 11 2012, 11:29

Han fikk et kutt helt under den store puta, sansynligvis glasskår, men, som veterinæren sa, det kan også ha vært en stein. Jeg oppdaget ikke det før etter et par dager :( og da jeg kom til veterinæren, måtte han skjære rent rundt før han sydde. Jeg var nok ikke påpasselig nok her, for han slikket det opp og stingene løsnet. Så måtte veterinæren skjære mer i det for å få sydd. Så gikk det betennelse i dette i tillegg til at stingene irriterte rundt og det ble nesten kjøttsår. Denne gangen tok de og opererte bort litt av puten (for å lette på presset) og sydde både utvendig og innvendig. Foten ble lagt i skinne for å hindre at han beveget den så mye. Dette fungerte bra, men det ble nok for tett med bandasje og skinne. For sikkerhets skyld fikk han også et gnagsår på knoken av skinna.
Så har vi prøvd å ha det mest mulig luftig ei stund nå. Ser litt bedre ut etter hvert, men gnagsåret ble sydd og også det ble betent :( Også kloa som sitter rett over er betent og den irriterer sikkert litt på dette gnagsåret.
Vi prøver nå med honningomslag og -salve. I morges var vi hos veterinæren igjen og fikk sårbehandling/ -rensing. Det ser bedre ut nå etter bare to dager med honning. Han har fått ny penicilinkur også i tillegg til flytende betennelsesdempende/ smertestillende.
Men jeg begynner å kjenne det på både kropp og sjel at dette har tatt forferdelig lang tid (har begynt på den sjette uka) mad2
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Grohold Empty
PosteTema: Re: Grohold   Grohold EmptyTor Okt 11 2012, 17:06

Husk at det er viktig å legge bomull mellom hver tå og under ulvekloen før man bandasjerer, ellers blir det fort gnagsår og infeksjon som du beskriver... Får satse på at veterinærene vet hva de gjør, men det hørtes ut som mye unødvendig styr fra starten av for meg, det enkleste er ofte det beste og luft er veldig viktig for å få såret til å gro fort... Blir det for tett så blir det fort en mye styggere infeksjon når bakteriene får mer varme og mindre luft... Har han fått no antibiotika mot infeksjonene han har hatt og har de virket? Om ikke burde de som sagt ta en dyrkning fra såret for å resistensbestemme bakteriene så han får rette medisinen... Jeg ville også vært litt forsiktig med å ha en diger skinne eller bandasje på en så ung hund som er under utvikling alt for lenge pga at det kan påvirke musklaturen og måten han beveger seg på og gi han kroniske endringer i bevegelsesmønsteret sitt/gjøre han halt uten at han egentlig burde være det...

Hvor lenge har stingene sittet i nå da? Personlig ville jeg tatt av den store bandasjen og ha på en tykk og ren fleecesokk inne så det får luft og samtidig litt polstring (Non-Stop har veldig tykke og fine fleecesokker) , og evnt kjøre på med 1 uke-10 dager med skjerm dersom han akkurat er blitt sydd igjen og har for vane å plukke på det... Det er bedre med 1 uke med skjermhelvete for å få det til å gro en gang for alle enn å holde på så lenge som dere har gjort nå tross alt... Ute kan man sette på en ballongsokk (enkel gummisokk som der litt ut som en avklippet ballong) eller en bæsjepose/brødpose oppå den tykke, myke sokken, og evnt ha en enkel snøsokk over der igjen for å holde det på plass å unngå at det blir hull, så det holder seg tørt, er selvfølgelig ekstra viktig at det ikke blir vått når det er sydd... Både ballongsokk og snøsokk (såkalt hundekjørersokk) får man kjøpt enkeltvis mange steder, til bare en 30-40 kr... Smile

Lykke til, håper han snart er bedre igjen så dere slipper mere mas! happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Asbjørg

Asbjørg


Antall Innlegg : 17
Join date : 12.05.2012

Grohold Empty
PosteTema: Re: Grohold   Grohold EmptyTor Okt 11 2012, 20:50

Han fikk en antibiotika-kur første gangen vi var der. Den tror jeg kanskje virket der og da, men at det tok seg opp igjen. Han har også fått sprøyte når vi har vært der. Begynte på ny tablett-kur i går. Tenker å se det litt an til over helgen og ev be dem ta prøve da. Blir det for lenge synes du? innocent3

De stingene som ble sydd på gnagsåret sist fredag var gått opp og ble tatt bort i dag da det så ut som om de irriterte - så ble såret "snurpet" litt igjen bare.
Vi har prøvd forskjellige typer sokker og lettere bandasje, men han får det av. Kun skjerm får vi ikke til å bruke for han lurer foten framfor :( så det går på munnkurv og de få gangene han er alene må han ha skjerm i tillegg. Han har en utrolig teknikk, skal jeg si deg - han setter den andre foten oppå denne og drar av sokker og bandasjer, eller biter på dem mad3 Har kjøpt babysokker som jeg har tapet fast for at det ikke skal bli så tett - det holder ei stund rolleyes3 En Sabro-sokk virker OK når vi er ute, men kan være litt vanskelig å ta på dersom vi har bandasje også - selv om jeg legger en helt lett bandasje. Da bruker han foten også, ser jeg, så den støtter sikkert godt happy6 Den blir for tett til vanlig bruk.

Så nå prøver vi med mest mulig lufting, babysokker til vanlig på dagtid (honningsalve på morgenen) og litt lett bandasje over honning (plate som jeg klipper opp i biter og legger på sårene) om natten.

Det virker som om du har peiling, ja, så du skal ha takk for svar og gode råd - det hjelper å få luftet seg flower

Ellers så sier de at han er utrolig tålmodig og jeg er like overrasket for hver gang jeg kommer utfor veterinæren og at han bare vil inn - glad og fornøyd hver gang han ser dem happy6 cool
Til Toppen Go down
Asbjørg

Asbjørg


Antall Innlegg : 17
Join date : 12.05.2012

Grohold Empty
PosteTema: Re: Grohold   Grohold EmptyTor Okt 11 2012, 20:58

Nina skrev:


Personlig ville jeg tatt av den store bandasjen og ha på en tykk og ren fleecesokk inne så det får luft og samtidig litt polstring (Non-Stop har veldig tykke og fine fleecesokker) , og evnt kjøre på med 1 uke-10 dager med skjerm dersom han akkurat er blitt sydd igjen og har for vane å plukke på det... Det er bedre med 1 uke med skjermhelvete for å få det til å gro en gang for alle enn å holde på så lenge som dere har gjort nå tross alt... Ute kan man sette på en ballongsokk (enkel gummisokk som der litt ut som en avklippet ballong) eller en bæsjepose/brødpose oppå den tykke, myke sokken, og evnt ha en enkel snøsokk over der igjen for å holde det på plass å unngå at det blir hull, så det holder seg tørt, er selvfølgelig ekstra viktig at det ikke blir vått når det er sydd... Både ballongsokk og snøsokk (såkalt hundekjørersokk) får man kjøpt enkeltvis mange steder, til bare en 30-40 kr... Smile

Vi har nok ikke Non-Stop her :(
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Grohold Empty
PosteTema: Re: Grohold   Grohold EmptyTor Okt 11 2012, 21:55

Får håpe han blir bra nå da, og om den nye antibiotikakuren virker så trenger de jo ikke ta no prøve av såret... biggrin Ja Sabro skoen er jo en fin skadesko å bruke ute, men den bør ikke brukes inne nei... Jeg har aldri giddet å bruke den selv siden den blir for dyr og klumpete og masete å ta på for meg, jeg gjør som sagt stort sett minimalt og har latt være å sy alle potekutt nettopp for å slippe alt dillet, syns det har grodd bedre av seg selv... happy4

Hvis ikke dere har Non-Stop produktene hos dere så har f.eks kennek noen tykke fleecesokker også og de har i tillegg noen med flere borrelåser, som går høyere opp på benet og sikkert er vanskelig å dra av...men tygger han hull i tuppen så er man jo like langt uansett da... happy4

God bedring til krapylet og lykke til, får håpe dette er gangen det skal funke... happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Grohold Empty
PosteTema: Re: Grohold   Grohold EmptyTor Okt 11 2012, 22:59

Masse god bedring til voffsen, håper det gror seg til denne gangen happy3
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Grohold Empty
PosteTema: Re: Grohold   Grohold EmptyFre Okt 12 2012, 07:41

Asbjørg skrev:
Nina skrev:


Personlig ville jeg tatt av den store bandasjen og ha på en tykk og ren fleecesokk inne så det får luft og samtidig litt polstring (Non-Stop har veldig tykke og fine fleecesokker) , og evnt kjøre på med 1 uke-10 dager med skjerm dersom han akkurat er blitt sydd igjen og har for vane å plukke på det... Det er bedre med 1 uke med skjermhelvete for å få det til å gro en gang for alle enn å holde på så lenge som dere har gjort nå tross alt... Ute kan man sette på en ballongsokk (enkel gummisokk som der litt ut som en avklippet ballong) eller en bæsjepose/brødpose oppå den tykke, myke sokken, og evnt ha en enkel snøsokk over der igjen for å holde det på plass å unngå at det blir hull, så det holder seg tørt, er selvfølgelig ekstra viktig at det ikke blir vått når det er sydd... Både ballongsokk og snøsokk (såkalt hundekjørersokk) får man kjøpt enkeltvis mange steder, til bare en 30-40 kr... Smile

Vi har nok ikke Non-Stop her :(

CAnis på nett har non stop sokker
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Asbjørg

Asbjørg


Antall Innlegg : 17
Join date : 12.05.2012

Grohold Empty
PosteTema: Re: Grohold   Grohold EmptyLør Okt 20 2012, 21:24

Jeg fant Non-Stop-sokker da jeg var på reise. Det er nok det jeg har fra før happy3

Nå ser det ganske bra ut under poten, men det er nok ikke 100% enda. Nå er det gnagsåret over "håndleddet" han plages med. Veterinæren sydde det for tredje gang forrige fredag, men på mandag greide han (i et ubeboktet øyeblikk) å fjerne alle stingene mad1 Det var ikke antydning til sting igjen mad2 Da ble vi enige om å bare la det være - kanskje det irriterte eller strammet litt. Jeg vet ikke no0

Det virker ikke betent, men han går på antibiotika igjen. Jeg behandler såret med honning og Fucidin/ Fuciderm og legger en litt lett bandasje over før han får en sokk på.

I dag har han vært litt hyper igjen og prøver til stadighet å komme til for å sleike. Er det noen som vet om det tyder på at det begynner å bli betent eller?

trøst*
Til Toppen Go down
Sponsored content





Grohold Empty
PosteTema: Re: Grohold   Grohold Empty

Til Toppen Go down
 
Grohold
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: