Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hente valp fra Sverige!

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Zenita




Antall Innlegg : 3
Join date : 07.09.2012

Hente valp fra Sverige! Empty
PosteTema: Hente valp fra Sverige!   Hente valp fra Sverige! EmptyTir Sep 18 2012, 11:01

Hei alle sammen :-)
Jeg skal mest sannsynlig hente valp fra Sverige om ikke så lenge!
Men jeg har et par spørsmål som jeg hååper dere kan svare meg på, da sikkert mange av dere har hentet valp fra Sverige selv.

1. Burde jeg ta fly å hente valpen? Blir evt. fra Sandefjord til Arlanda. Hvis jeg har forstått riktig så vil dette ta ca 3 t. vær vei? Blir dette tungt for valpen eller pleier det som regel å gå greit? Jeg kommer jo til å kose masse med hund osv underveis i flyturen, men tenker mest på om trykket og bråket på flyturen blir for mye for valpen?

2. ... eller burde jeg ta bil? Da blir det ca 8 timers reisevei hver vei. Da har vi jo mulighet til å stoppe jevnlig for å lufte valpen.

3. Hvis vi velger fly: hvilke kostnader blir det ekstra? Og hvor får jeg kjøpt flybaggen som er godkjent?

4. Jeg har ikke helt forstått dette med revens dvergbendelorm kuren... på mattilsynet står det at valper på 3 mnd må ta denne, men hva når valpen er 8 uker? 8 ukers valper må også ta denne ormekuren for å være på den sikre siden, eller..?

5. Jeg er litt redd ang. valpevaksina som pinschere kan reagere mot.... uff :-( Er det mange valper som får denne reaksjonen, eller er det fåtall som reagerer?

6. Jeg trudde valper skulle bli vaksinert ved 8 uker også..? Er det kun 12 ukers vaksina pinschere reagerer mot, eller 8 ukers vaksina også?

7. Skal ringe mattilsynet i dag, men vet de 100% hvilke papirer som jeg må ordne klart slik at det ikke skal bli noe problem å hente valpen hjem til Norge igjen?

Beklager for maange spørsmål, men hadde satt virkelig stor pris på om noen kunne svart meg på dette her! :-) Jeg har aldri hentet valp fra Sverige før, så jeg er ganske nervøs for at reisen ikke skal gå bra osv.
Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Hente valp fra Sverige! Empty
PosteTema: Re: Hente valp fra Sverige!   Hente valp fra Sverige! EmptyTir Sep 18 2012, 15:09

Prøver å svare som best jeg kan, og håper du blir ihvertfall littegrann klokere... wink3
(mine svar markert med rødt)

Zenita skrev:
Hei alle sammen :-)
Jeg skal mest sannsynlig hente valp fra Sverige om ikke så lenge!
Men jeg har et par spørsmål som jeg hååper dere kan svare meg på, da sikkert mange av dere har hentet valp fra Sverige selv.

1. Burde jeg ta fly å hente valpen? Blir evt. fra Sandefjord til Arlanda. Hvis jeg har forstått riktig så vil dette ta ca 3 t. vær vei? Blir dette tungt for valpen eller pleier det som regel å gå greit? Jeg kommer jo til å kose masse med hund osv underveis i flyturen, men tenker mest på om trykket og bråket på flyturen blir for mye for valpen?
Jeg har hentet begge mine pinschere i Sverige, og tatt fly med begge. Det har ikke vært noe problem for oss. Det er så mye å følge med på på flyplassen at de har sovnet når vi først har kommet på flyet, og da har de sovet hele veien. Så om du velger bil eller fly er jo en smakssak, men det har ihvertfall ikke vært noe problem med mine to.

2. ... eller burde jeg ta bil? Da blir det ca 8 timers reisevei hver vei. Da har vi jo mulighet til å stoppe jevnlig for å lufte valpen.
Igjen vil jeg si at det er vel en smakssak om du velger bil eller fly. Bil tar jo lengre tid, men som du sier så har du da mulighet for flere stopp underveis. Jeg vil tro det går helt fint uansett hva du velger.

3. Hvis vi velger fly: hvilke kostnader blir det ekstra? Og hvor får jeg kjøpt flybaggen som er godkjent?
Ring flyselskapet og hør etter. Såvidt jeg husker så har jeg ikke betalt noe ekstra for å ha hund i kabinen, men det kan være greit å få det skriftlig at du kan ha med hunden sånn i tilfelle du skulle møte på noen flyplassansatte som vil sette seg på bakbeina. Jeg har aldri møtt på broblemer, men man vet jo aldri...
De fleste dyrebutikker selger flygodkjente bager, men det kan være greit å høre med flyselskapet hvilke krav de setter. Det vanligste er vel at bagen skal ha vanntett bunn, er delvis tett på sidene (altså ikke en hel netting-bag) og at den kan lukkes helt der det er åpninger. Og de forskjellige flyselskapene har litt forskjellige mål som de godkjenner (bagen skal få plass under setet foran deg), så sjekk med flyselskapet.


4. Jeg har ikke helt forstått dette med revens dvergbendelorm kuren... på mattilsynet står det at valper på 3 mnd må ta denne, men hva når valpen er 8 uker? 8 ukers valper må også ta denne ormekuren for å være på den sikre siden, eller..?
Hvis jeg ikke tar helt feil så får valpene i seg litt "vaksine" gjennom morsmelken, og de blir vaksinert mens de er hos oppdretter (ved ca 7 ukers alder), så det er vel derfor valper under 3mnd ikke trenger vaksine mot revens dvergbendelorm. Tror jeg. Men noen andre kan sikkert gi litt mer utfyllende svar på akkurat dette.

5. Jeg er litt redd ang. valpevaksina som pinschere kan reagere mot.... uff :-( Er det mange valper som får denne reaksjonen, eller er det fåtall som reagerer?
Det er et fåtall av pinscherne som reagerer på 12-ukers vaksinen, og de fleste som reagerer får bare en mild reaksjon.
Men det er greit å være obs på at pinscherne KAN reagere, og da kommer symptomene ca 10 dager etter at vaksinen er tatt. De fleste oppdrettere sender med info om denne reaksjonen så du kan gi til veterinæren, ellers så ligger det litt info her på forumet også.


6. Jeg trudde valper skulle bli vaksinert ved 8 uker også..? Er det kun 12 ukers vaksina pinschere reagerer mot, eller 8 ukers vaksina også?
Valper blir vaksinert mens de fremdeles er hos oppdretter, så sånn sett trenger du bare å tenke på 12-ukers vaksinen. Og det er bare 12-ukers vaksina pinscherne kan reagere på ja. Men de fleste merker ingenting, så prøv å ikke bekymre deg alt for mye... happy6

7. Skal ringe mattilsynet i dag, men vet de 100% hvilke papirer som jeg må ordne klart slik at det ikke skal bli noe problem å hente valpen hjem til Norge igjen?
Mattilsynet skal ha kontroll på det ja. Men det aller viktigste er vaksinasjonskort og kjøpekontrakt og evt. få det skriftlig hvis du skal ha med valpen på fly.

Beklager for maange spørsmål, men hadde satt virkelig stor pris på om noen kunne svart meg på dette her! :-) Jeg har aldri hentet valp fra Sverige før, så jeg er ganske nervøs for at reisen ikke skal gå bra osv.

Og mange spørsmål er bare bra. Bedre å spørre for mye enn for lite. Det går nok helt fint skal du se. biggrin
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Hente valp fra Sverige! Empty
PosteTema: Re: Hente valp fra Sverige!   Hente valp fra Sverige! EmptyTir Sep 18 2012, 18:47

Valpen reagerer, hvis den reagerer, på den første kombivaksine. Så er den vaksinert kun mot parvo ved 8 ukers alder så er det 12-ukers vaksine som en må være obs. på.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Bodo Bäckmo




Antall Innlegg : 20
Join date : 06.12.2010

Hente valp fra Sverige! Empty
PosteTema: Re: Hente valp fra Sverige!   Hente valp fra Sverige! EmptyOns Sep 19 2012, 19:13

Hej Zenita,

I tillägg till Irenes svar kan du finna mer information om vaccinationsreaktioner på svenska klubbens hemsida: www.pinschersektionen.se. Gå in på fliken "Hälsa" så finns där ett nerladdningsbart dokument, plus diverse referenser. Där hittar du även en text på Norsk. Observera att man ska inte överdriva risken för en reaktion, men det är bra att veta vad man ska göra (och INTE göra...) om olyckan är framme!

Lycka till med valpen och välkommen bland Pinscherstollarna!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hente valp fra Sverige! Empty
PosteTema: Re: Hente valp fra Sverige!   Hente valp fra Sverige! EmptyFre Sep 21 2012, 08:53

En annen ting som er greit å være klar over er det som står på denne siden:
http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131795&epslanguage=no&parentid=66242

Et lite sammendrag av det som er greit å vite:
Det er ikke toll på innførsel av kjæledyr, men man skal betale 25 prosent merverdiavgift av hele verdien som er innkjøpspris + frakt. Hvis man henter dyret selv og tar det med som "håndbagasje" gjelder vanlige regler for toll- og avgiftsfri innførsel som reisegods. Har du oppholdt deg i utlandet mer enn 24 timer, kan du ta med varer for inntil 6000 norske kroner. Er oppholdet kortere enn 24 timer, er verdigrensen 3000 norske kroner. (Hvis man overstiger dette beløpet må man betale moms på hele beløpet).

(Og såvidt jeg skjønner av det som står på mattilsynets hjemmeside trenger du ikke å ordne med noe for å ta med valpen hjem på lovlig vis, så lenge den er under 3 måneder).
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hente valp fra Sverige! Empty
PosteTema: Re: Hente valp fra Sverige!   Hente valp fra Sverige! EmptyFre Sep 21 2012, 11:56

Det står en hel del på klubbens hjemmeside også, så du kan skrive ut eller sende til veterinæren din. Jeg sendte til veterinærer på forhånd og vaksinerte der de var åpne for problemstillingen. De har også hatt nytte av det senere, når de har fått inn valper m reaksjon.

En av mine fikk reaksjon, men det gikk helt fint. Han fikk korridor og så ordnet det seg Smile Husk at du kan kontakte Avlsrådet, oppdretterne din osv om du er usikker underveis! Allenjjelprr deg om noe skulle skje, så det er ikke noe å være redd for Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Gjest
Gjest




Hente valp fra Sverige! Empty
PosteTema: Re: Hente valp fra Sverige!   Hente valp fra Sverige! EmptySøn Sep 30 2012, 21:49

Linn skrev:
...Han fikk korridor...
Linn skrev:
Allenjjelprr deg...

Autocomplete?! ;p
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hente valp fra Sverige! Empty
PosteTema: Re: Hente valp fra Sverige!   Hente valp fra Sverige! EmptyOns Okt 03 2012, 22:10

Arne skrev:
Linn skrev:
...Han fikk korridor...
Linn skrev:
Allenjjelprr deg...

Autocomplete?! ;p

iPad er noe dritt wink3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





Hente valp fra Sverige! Empty
PosteTema: Re: Hente valp fra Sverige!   Hente valp fra Sverige! Empty

Til Toppen Go down
 
Hente valp fra Sverige!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hente valp i utlandet
» Innførsel av valp fra Sverige til Norge
» Når man kjøper en valp fra oppdretter i sverige... Trenger litt hjelp
» Årets Utställningshund i Sverige
» Vännås , Sverige 13.07.10

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: