IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

Tygger i filler alt!

Go down 
AvInnlegg
Solveig

Solveig

Antall Innlegg : 53

Tygger i filler alt! Empty
PosteTema: Tygger i filler alt!   Tygger i filler alt! EmptyTor Sep 06 2012, 19:23

Hjelp, min pubertets-hanne (1,5 år gammel) tygger i stykker alt av stoff som han kommer over!

Det er nå hull i alle pledd, puter og tepper, og måtte det være en uheldig sjel som har lagt fra seg klær på gulvet eller i sofaen (merk: vi har to små barn) så tygges de i stykker på sekunder. Jeg kan ikke forlate han alene overhodet! Nå har vi gått til skrittet å fjerne alt i buret hans og ha han enten i buret eller ute i hagen, aldri løs inne. Det er stusselig, men jeg vet ikke annet å gjøre...

Treningsmessig går jeg en liten runde med han på morgene, så en sykletur på ettermiddagen og/eller en skogstur på kvelden, så han burde få trim nok.

Noen som har/har hatt lignende problemer og har råd å komme med så ikke nøl!
Til Toppen Go down
Ane

Ane

Antall Innlegg : 1877

PosteTema: Re: Tygger i filler alt!   Tygger i filler alt! EmptyTor Sep 06 2012, 20:27

Jeg ville prøvd å gi han litt mer hjernetrim happy3
Det kan jo tenkes noe av det er frustrasjon for noe han sitter inne med, også får han utløp for det med å bite i stykker i ting wink3
Dette er KUN synsing fra min side altså happy3

Gi han f.eks. middagen/frokosten som tørrfor søk i hagen/skogen. Gjør noen korte økter med enkle triks i løpet av dagen. Og etterhvert øke vanskelighetsgraden og gjør noen triks mens dere allikevel er ute og går tur.

Kanskje trene litt avledning og lære inn en kommando som gjør at han slutter med det han driver med og kommer til deg. Så vil atferden etterhvert dø ut tenker jeg.

Ikke noe hyggelig for hverken deg/dere eller hunden at han ikke får være inne, så her ville jeg trent, trent, trent!

Lykke til happy3

http://mostawesomeristretto.com/
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Tygger i filler alt!   Tygger i filler alt! EmptyTor Sep 06 2012, 20:44

Hei.

Det kan være mange årsaker til tyggingen; for lite stimuli, for mye stimuli, lært atferd (det man gjør mye blir man god på) samt at pubertet i seg selv innebærer mange morsomheter. Tygger i filler alt! 723324 Også kan det selvsagt være kombinasjon av flere ting.

Du skriver ikke hvor mye du sykler med han eller hva dere gjør på skogsturene og hvor lange disse turene er, men hvis man har en hund som generelt er stresset (og er de stresset finner de ofte på noe å gjøre for å få ut stresset, for eksempel tygge på ting), så er det lurt å finne rolige aktiviteter som får ned stressnivået (såfremt det ikke er mangel på stimuli som er årsaken til atferden, da kan det å la hunden være i fysisk aktivitet være del av løsningen). Det virker jo som hunden din får nok mosjon med opp til tre turer daglig, så det kan jo hende at han rett og slett er stresset fordi det blir litt for mye aktiviteter som stresser han opp (sykling/løping) i tillegg til at han jo er i en "morsom" alder. Hvis det er det som er tilfellet, så kan du forsøke å få ned stressnivået ved å endre litt på aktivitetene.

Godbitsøk (kast godbiter utover ett område og la han snuse seg frem til dem) og godbitspor er flotte aktiviteter hvor hunden lærer å konsentrere seg, den får brukt hodet og blir dermed mentalt sliten (ofte bedre enn å bli fysisk sliten) samt at det å snuse og spise er beroligende i seg selv. Kanskje dette kan være aktiviteter dere kan benytte dere av på turer innimellom for å se om han "lander litt" av det? Kan hende det hjelper å droppe sykling en periode og heller gå på rusleturer hvor han får tid og ro til å snuse på egen hånd. Tygger i filler alt! 557338

Hjemme kan man også benytte seg av aktiviteter som er beroligende, for eksempel kong med leverpostei i (eller noe annet du kan putte godbiter inni) og tyggebein. I tillegg er det lurt å trene på å være rolig dersom hunden ikke klarer å finne på slike atferder av seg selv. Sitt/ligg er flott da det er passive øvelser. Da lærer hunden å slappe av samtidig som den faktisk får mental stimuli.

Husk også på at vi som bor sammen med hundene kan være med på å stresse opp hundene selv om vi ikke er i samspill med hundene; barn som leker, roper og herjer, høye stemmer, folk som går "hit og dit", dataspill og telefoner som bråker, TV som står på med de lyder det medfører osv. Det blir mye å følge med på for hundene og ofte kan alt som skjer gjøre at det begynner å koke litt i topplokket og hundene finner på mye rart når det koker. Tygger i filler alt! 723324 Nå vet jeg ikke om dette er tilfelle hos dere, men i barnefamilier generelt så kan det jo ofte bli litt høyt tempo med barn som leker, krangler litt, løper frem og tilbake osv. Det du kan tenke over er om hunden har en skjermet plass å ligge hvor den får ro til å hvile. Hunder trenger ro og hvile i tillegg til stimuli, men ikke alle er like god på å roe seg ned på egen hånd eller til å stenge ute det som skjer rundt dem og trenger derfor hjelp til det. Finn ett egnet sted hvor hunden får ro til å sove og hvile uten å bli forstyrret slik at den ikke lar seg stresse opp av alt som skjer rundt den.

Noen tips i alle fall, håper det kan hjelpe. Tygger i filler alt! 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
ElinK

ElinK

Antall Innlegg : 2777

PosteTema: Re: Tygger i filler alt!   Tygger i filler alt! EmptyFre Sep 07 2012, 09:25

Jeg hadde forsøkt ro-trening, det første jeg tenkte når jeg leste dette var at han er over-stimulert. Det kan bli mye med sykkeltur og skogstur hver eneste dag.

Du finner masse om ro-trening på dette forumet. Og husk at han er 1,5 år, det kan nok være en del hormoner som koker i kroppen også.
Har han noe han kan tygge på? Tyggeben eller tyggeleker? Vi pleier å ha leverpostei i kongen og legge den i fryseren til den er helt frossen, da må hunden jobbe med den. Det finnes også mange godbitballer som hunden må jobbe litt med, som f.eks denne typen;

Tygger i filler alt! 14-301_1

Vet hvordan det er å ha en pinschergutt i tenårene i huset, men ro-trening og avledning fungerer.
Dere kan jo også prøve blodspor eller agility, da får han brukt både kroppen og hodet.

Masse lykke til, og husk å pust - det går over happy3

http://www.scotogsara.com
Solveig

Solveig

Antall Innlegg : 53

PosteTema: Re: Tygger i filler alt!   Tygger i filler alt! EmptyFre Sep 07 2012, 16:16

Tusen takk for tydelige og inspirerende råd! Nå har jeg flere grep jeg skal ta i hverdagen vår sammen med han. Er glad for at dere tok dere tid til å skrive så utfyllende!
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Tygger i filler alt!   Tygger i filler alt! Empty

Til Toppen Go down

Tygger i filler alt!
Til Toppen 
Side 1 av 1