Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Annsaffelse av dp :)

Go down 
5 posters
AvInnlegg
helene91




Antall Innlegg : 8
Join date : 21.08.2012
Age : 32
Bosted : Trondhjem

Annsaffelse av dp :) Empty
PosteTema: Annsaffelse av dp :)   Annsaffelse av dp :) EmptyTir Aug 21 2012, 03:54

Hei, jeg har ønsket meg en dp siden jeg var ca 10 år Smile Fikk min første hund da jeg var 14 år, blanding av dobermann og rottweiler. Nå har jeg ei tispe av samme blanding på 1,5 år. Vil ha en hund til sammen med henne, å da ser jeg får meg en dverg pinscher tispe. Noe som også var planen sammen med min andre hund, men som brått ble alvårlig syk når hun var 6 år og måtte avlives :( Jeg og samboer skal flytte til et en tomannsbolig i deseber eller så fort huset blir ferdig bygd Smile
Så er spørsmålet om jeg bør vente til vi har bodd der en liten stund eller til min andre hund blir "voksen"? Hun har enda litt valp i blodet, hehe. Eller trenger det ikke å være en så dum ide og bare vente til vi har pakket ut og kommet oss på plass?

Også lurer jeg på om noen kan annbefale en oppdretter? Syns det er så vanskelig og velge :P Virker som om der er mange gode oppdrettere der ute :P

Fortell gjerne om egen erfaringer Smile og kom gjerne med andre tips Smile
Til Toppen Go down
helene91




Antall Innlegg : 8
Join date : 21.08.2012
Age : 32
Bosted : Trondhjem

Annsaffelse av dp :) Empty
PosteTema: Re: Annsaffelse av dp :)   Annsaffelse av dp :) EmptyTir Aug 21 2012, 03:57

Gemytt er viktigere enn utstillingresultater for meg Smile Men fortekker de litt "kraftige" ovenfor di spinke og lette. Har sett litt variajon når det kommer til dette :P
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Annsaffelse av dp :) Empty
PosteTema: Re: Annsaffelse av dp :)   Annsaffelse av dp :) EmptyTir Aug 21 2012, 20:11

Hvis hunden din er 1,5 år nå og du skal finne riktig kull og oppdretter, så er nok hunden blitt 2 år og vel så det før du har valp i hus. Annsaffelse av dp :) 723324 Man anbefaler ofte at det skal være ett par år mellom hundene, men personlig er jeg litt uenig i at 2 år er en gylden regel. Jeg syns det kommer mer an på hundenes egenskaper, hvordan de generelt er sammen med andre hunder samt på eiers hundehold. Men det kan være greit å tenke på at dersom hunden man har fra før har endel uvaner/atferd man ikke ønsker hos en ny hund, så må man jobbe litt ekstra for å unngå det. Og det beste er jo om man har ting "på plass" med eldste hunden før man anskaffer en til. Hunder lærer av hverandre og særlig valper er lett påvirkelig.

I valg av oppdretter så ville jeg gjort godt forarbeid. Det er veeeeldig mange oppdrettere på dp, men for å være ærlig er det bare et fåtall jeg ville kjøpt hund hos dersom jeg skulle ha dp igjen. Jeg har til dags dato ikke hørt en oppdretter si at de avler på hunder med dårlig gemytt eller dårlig helse, men jeg har derimot møtt endel hunder som brukes i avl (og avkom) som jeg ikke syns har gemytt som egner seg til avl. Derfor ville jeg undersøkt så mye som mulig og møtt foreldredyr og tidligere avkom i ulike miljø (ikke bare hjemme).

Noen mentaltester avlsdyr og avkom (mer vanlig i Sverige enn i Norge) og dersom hundene har MH så kan man få en veldig god pekepinn på hundens mentale egenskaper. Men å ha gjennomført MH er ikke ensbetydende med at hunden har bra mentalitet (og det er ett VIKTIG poeng!!), så da må man be om å få se MH`en, studere den og vurdere om man syns det er en bra eller dårlig.

Spør og grav også om hva oppdretter gjør med valpene i tiden før de skal til nytt hjem. Sosialisering og miljøtrening er viktig, ikke bare mengden (balansegangen mellom for mye og for lite), men også hvordan det gjøres, så verdt å vite noe om. Annsaffelse av dp :) 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
helene91




Antall Innlegg : 8
Join date : 21.08.2012
Age : 32
Bosted : Trondhjem

Annsaffelse av dp :) Empty
PosteTema: Re: Annsaffelse av dp :)   Annsaffelse av dp :) EmptyTir Aug 21 2012, 23:25

Takk for svar Smile Det hjelp en del.

bør jeg legge vekt på hvor lenge en oppdretter har avlet på rasen?
Til Toppen Go down
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Annsaffelse av dp :) Empty
PosteTema: Re: Annsaffelse av dp :)   Annsaffelse av dp :) EmptyOns Aug 22 2012, 07:22

helene91 skrev:
Takk for svar Smile Det hjelp en del.

bør jeg legge vekt på hvor lenge en oppdretter har avlet på rasen?

Jeg ville ha konsentrert meg om godkjente kull i første omgang. Ta kontakt med oppdretter, bli kjent og treff hundene. Ta tiden til hjelp. happy6

http://www.norskpinscherklubb.no/valper.html
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
helene91




Antall Innlegg : 8
Join date : 21.08.2012
Age : 32
Bosted : Trondhjem

Annsaffelse av dp :) Empty
PosteTema: Re: Annsaffelse av dp :)   Annsaffelse av dp :) EmptyOns Aug 22 2012, 07:27

Takk laughs Jeg bor jo ikke så langt unna rottefangeren kennel og har vært på besøk der før Smile De var veldig trivlige. likte hunden de skal avle på neste gang veldig godt også Smile
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Annsaffelse av dp :) Empty
PosteTema: Re: Annsaffelse av dp :)   Annsaffelse av dp :) EmptyOns Aug 22 2012, 10:47

helene91 skrev:
Takk for svar Smile Det hjelp en del.

bør jeg legge vekt på hvor lenge en oppdretter har avlet på rasen?
Antall kull og antall år spiller ingen trille for min del. Så mitt svar er nei. wink3 Hundene det avles på og hvordan oppdretter sosialiserer og miljøtrener valpene samt oppdretterens kunnskaper om atferd og mentalitet derimot, teller alt for meg. happy3

Også greit å være obs på at for å få godkjent kull hos klubben er det helseresultater og at hunden har oppnådd rødsløyfe på utstilling som er tellende samt alder på hundene. Og ikke alle som avler ber om godkjenning hos klubben selv om de oppfyller kravene. Mentalitet på hundene og oppdretters kunnskaper og evne til å drive med avl stilles det ikke krav til for å få godkjent kull (vanskelig å stille krav til det da det ikke finnes noen autorisasjon eller lignende for å bli oppdretter, så alle kan bli oppdrettere. Det er heller ikke er krav om mentaltesting), så det er mye må man sjekke på egen hånd selv om kullet er godkjent helse- og eksteriørmessig hos pinscherklubben.

Edit; endel helseresultater kan du sjekke på DogWeb om du er medlem i NKK.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
helene91




Antall Innlegg : 8
Join date : 21.08.2012
Age : 32
Bosted : Trondhjem

Annsaffelse av dp :) Empty
PosteTema: Re: Annsaffelse av dp :)   Annsaffelse av dp :) EmptyOns Aug 22 2012, 14:27

Tusen takk for tilbakemeldinger Smile Gleder meg til og bli dverg pinscher eier Smile
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Annsaffelse av dp :) Empty
PosteTema: Re: Annsaffelse av dp :)   Annsaffelse av dp :) EmptyOns Aug 22 2012, 20:06

Masse lykke til med alle forberedelsene og letingen etter valp happy6
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi


Antall Innlegg : 457
Join date : 11.12.2009
Age : 37
Bosted : Sandefjord

Annsaffelse av dp :) Empty
PosteTema: Re: Annsaffelse av dp :)   Annsaffelse av dp :) EmptyOns Aug 22 2012, 20:35


Spør gjerne oppdretter hva de misliker med hunden/ hva som er dens svake side.
De burde vite det like godt som de kan fortelle om de gode sidene.
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Annsaffelse av dp :) Empty
PosteTema: Re: Annsaffelse av dp :)   Annsaffelse av dp :) EmptyOns Aug 22 2012, 20:58

Cathrine&Jazzi skrev:

Spør gjerne oppdretter hva de misliker med hunden/ hva som er dens svake side.
De burde vite det like godt som de kan fortelle om de gode sidene.
Veldig godt poeng! Annsaffelse av dp :) 332565 Og en flink oppdretter forteller om disse sidene uten at du trenger spørre. Annsaffelse av dp :) 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
helene91




Antall Innlegg : 8
Join date : 21.08.2012
Age : 32
Bosted : Trondhjem

Annsaffelse av dp :) Empty
PosteTema: Re: Annsaffelse av dp :)   Annsaffelse av dp :) EmptyTor Aug 23 2012, 18:45

Ja det var lurt Smile skal huske det Smile

Tusen takk Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Annsaffelse av dp :) Empty
PosteTema: Re: Annsaffelse av dp :)   Annsaffelse av dp :) Empty

Til Toppen Go down
 
Annsaffelse av dp :)
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: