Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 dominering...

Go down 
+3
Maria
Fly
iceangel91
7 posters
AvInnlegg
iceangel91




Antall Innlegg : 11
Join date : 10.06.2012

dominering...  Empty
PosteTema: dominering...    dominering...  EmptyLør Jul 07 2012, 13:00

blir snart sprø! what3 Diablo ska dominera alt han komme øve! dry sånn så leker, puter, tepper osv... tilogme prøvde å dominera morå mi, men då fekk han kjeft .. har noen noe tips t ka eg kan jørr? elle e d berre ein periode ting så går over av seg selv?? sad3
Til Toppen Go down
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

dominering...  Empty
PosteTema: Re: dominering...    dominering...  EmptyLør Jul 07 2012, 13:51

Er nok stress som gjør at han rir på alt han kommer over, så begynn med å slappe av sammen med hunden, slutt å lek stressa leker inne i huset, og ikke kast ball eller pinner med han. La han få rolige oppgaver inne i huset, trene på små triks som å finne godis under teppe eller en kopp. La han få tyggeting, tygge er beroligende for en hund. Ute kan dere trene på spor og andre neseøvelser.

Og om naboens tispe har løpetid nå, så vil det også være årsak til at enkelte hanner koker over og rir på alt som er.

Så om det er riing som er deres dominans tolkning, så vil jeg si at hunden er stresset.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
iceangel91




Antall Innlegg : 11
Join date : 10.06.2012

dominering...  Empty
PosteTema: Re: dominering...    dominering...  EmptyLør Jul 07 2012, 14:17

me leke faktisk ikkje stressa leker me han i d heila tatt... d e når han bejunne å leke å "herje" me lekene sine og putene... og grunnen t at eg ser på d som dominans e at hundens natur er sånn... samme så når de bejunne å ri en katt og andre dyr... men takk for svar Smile kansje eg ska heller gjemma de lekene for han og heller ikkje la han bejunna å leka me putene... kansje han slutte då Smile
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

dominering...  Empty
PosteTema: Re: dominering...    dominering...  EmptyLør Jul 07 2012, 16:56

Dette har nok, som Fly skriver, ingenting med dominans å gjøre. dominering...  723324 Det er nok heller en veldig stresset liten tass (han er vel valp?) og riingen er en overslagshandling som kommer når det "koker litt over".

Jeg ville ryddet vekk lekene og gjort ting som får den lille til å slappe av istedet. Godbitsøk er ideelt; kast godbiter utover bakken og la han snuse seg frem til dem. Dette kan man gjøre både i hagen og når man er på nye steder. Det er fint for hundene å lære seg å konsentrere seg om en ting uten å la seg forstyrre av alt som er rundt (noe de gjør når de går spor eller søker etter godbiter), det er i tillegg beroligende for dem å bruke nesa og ikke minst så blir de mentalt slitne av det. Mange fordeler med nesearbeid! dominering...  332565

Sørg også for at de som er sammen med hunden er rolige slik at det
smitter over på hunden. La han også ha ett sted hvor han får hvile uten
at noen fortstyrrer og lær han at der slapper man av. Gi han noe å tygge
på (kong med godsaker i er alltid en suksess) som han bruker litt tid på.

Dersom han rir på folk, så ber du bare folkene om å reise seg/snu ryggen til ham/gå unna ham slik at han ikke får ridd på dem. Er han riktig ille og følger etter, så er det greit å bare løfte han unna eller gå ut en dør, lukke den og komme tilbake når han har roet seg. De tar tegninga med at dersom de rir, blir vi borte, ergo ikke noe gøy. dominering...  723324 Å kjefte på en allerede stresset hund (som han null forutsetninger for å skjønne hvorfor de får kjeft) gjør ofte ting bare verre. dominering...  557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

dominering...  Empty
PosteTema: Re: dominering...    dominering...  EmptySøn Jul 08 2012, 07:37

Stemmer i med de andre her. Det er en vanlig misforståelse at dette har med dominans å gjøre, men det er et klart stresstegn. Han må få det ut på en eller annen måte og så kommer det ut sånn. Mindre stress, mer hvile og rolige aktiviteter er veien ut happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Haze




Antall Innlegg : 8
Join date : 28.02.2012

dominering...  Empty
PosteTema: Re: dominering...    dominering...  EmptyOns Sep 26 2012, 01:02

Min tispe blir faktisk overivrig når man gjemmer godbiter ;P så ikke altid den funker :P Skal da nevnes at hun kun er 6 mnd.
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

dominering...  Empty
PosteTema: Re: dominering...    dominering...  EmptyOns Sep 26 2012, 09:29

Haze skrev:
Min tispe blir faktisk overivrig når man gjemmer godbiter ;P så ikke altid den funker :P Skal da nevnes at hun kun er 6 mnd.
Hvis du har en hund som blir overivrig når det er godbiter i lufta så har du jo ett luksusproblem!! happy6

I slike tilfeller så må man bare litt på måten man legger opp sporet/søket og lære hunden at den må jobbe rolig og systematisk for å få belønningen (godbitene). happy3 Det kan man blant annet gjøre ved å legge spor og benytte små godbiter og legge på ett underlag der hunden må jobbe og konsentrere seg for å få tak i dem. Lyng som godbitene faller litt igjennom er greit å legge på for å få ned fart og stress i sporet. Og jo lengre sporet ligger jo mer krevende blir det å gå det for hunden, så da må de konsentrere seg for å finne spor og belønning. Å løpe sikksakk uten mål og mening funker ikke da. wink3 Når jeg har hatt hunder som går for fort i sporet og ikke bruker nesa ordentlig fordi d ehar dte for travelt, så har jeg også holdt igjen i lina og gitt etter straks de har landet litt. Når motivasjonen for å finne godbitene er stor tar de fort tegninga og lærer hva som fører til belønning. happy3
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

dominering...  Empty
PosteTema: Re: dominering...    dominering...  EmptyOns Sep 26 2012, 10:47

Litt "out of topic", men håper det er greit at jeg spør i denne tråden: Er det slik at riing/jokking aldri har med dominans å gjøre, er det kun ett tegn på stress? Hvis hunder prøver å ri/jokke på en annen hund (hannhunder) er det fortsatt stress vi snakker om da?
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

dominering...  Empty
PosteTema: Re: dominering...    dominering...  EmptyMan Okt 01 2012, 14:02

Ridning på denne måten har ingenting med Dominans å gjøre,dette er en stress. Mest som en følge av understimulering,eller at han stresser for noe rundt seg.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Sponsored content





dominering...  Empty
PosteTema: Re: dominering...    dominering...  Empty

Til Toppen Go down
 
dominering...
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: