Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Min pinschergutt piper veldig mye

Go down 
4 posters
AvInnlegg
ameozzy

ameozzy


Antall Innlegg : 9
Join date : 17.04.2012
Age : 37
Bosted : Rælingen - Akershus

Min pinschergutt piper veldig mye Empty
PosteTema: Min pinschergutt piper veldig mye   Min pinschergutt piper veldig mye EmptyTir Apr 17 2012, 23:11

Hei.
Jeg overtok min nye venn for to måneder siden. Han er 3,5 år og ukastrert. Han har bodd hos sine forrige eiere til jeg fikk han, ble med på jobb hver dag. Han kunne ikke være hjemme alene da naboene klaget på at han lagde lyder. Når jeg har latt han være alene så har jeg tatt opp lyden han har laget. Han uler og piper og bærer seg, griner og sutrer. Det er veldig hjerteskjærende å høre på, og jeg får vondt av å la han være alene. Han har ikke vært alene i mer enn et par timer av gangen, da jeg ikke har hatt samvittighet til det... Men det kan jo ikke fortsette sånn. Jeg er for tiden hjemmeværende, så han er ikke ofte alene. Men etterhvert skal jeg ut i jobb, og da må han være alene hjemme en hel dag. Er det normalt at han holder på sånn? Er det noen som har noen tips til meg, for at han skal kunne være alene uten at han tror han har blitt forlatt?

Han piper også mye ellers. Han virker utålmodig, for hver gang jeg er ute på tur og stopper i postkassa, eller prater litt med en nabo, eller bare står stille i mer enn fem sekunder så begynner han å pipe og synes virkelig synd på seg selv. Hvis det blir for stille for lenge hjemme så begynner han også å pipe. Går meg veldig på nervene innimellom. Men jeg skal innrømme det, at det har ikke blitt sånn som jeg så for meg når jeg fikk han. Jeg hadde bestemt meg for at han skulle få masse tur og aktivisering. Men jeg har vært mye sjuk og hatt lite energi, så har ikke klart å gi han den oppmerksomheten han fortjener. Er det derfor han piper så mye som han gjør? Noen som kan hjelpe meg med dette? =)
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Min pinschergutt piper veldig mye Empty
PosteTema: Re: Min pinschergutt piper veldig mye   Min pinschergutt piper veldig mye EmptyOns Apr 18 2012, 06:37

Jeg regner med at forrige eiere hadde ham med på jobb nettopp pga dette?
Vet du om det har blitt trent på å være alene hjemme, sånn over tid?
Er det slått fast at han har separasjonsangst?
Jeg har ikke greie på sep.angst utover det jeg har lest, men om dette bare er mangel på trening, så kan han nok tilvennes å være alene.
Jeg ville da starta med å lese meg opp på hvordan man trener valper på å være alene, og starte der.
Ellers vet jeg om noen som skulle teste ut dette som et ledd i trening på å være alene.
http://dogscouts.org/Protocol_for_relaxation.html
Hva var planen din når det kommer til hunden i din fremtidige arbeidshverdag?
Jeg regner med at du planla å trene på dette før du skal i jobb igjen?
Det vil jeg hvertfall anbefale, om du ikke kan ha ham med på jobb.

Ifht til piping, så beskriver du (som jeg ser det) en hund som piper for å komme i aktivitet.
Har du noen venner du kan alliere deg med de dagene du ikke klarer å strekke til for å fylle hans behov for stimuli?
Noen som kan ta ham med ut på tur eller trening?
Jeg har selv hatt en periode der jeg orka mye mindre (pga. en ulykke), og de dagene jeg var helt tom sto ungene mine (store unger) for lufting/tur, mens jeg fant på aktiviteter innendørs.
Jeg har dermed hatt et fåtall dager hvor mine hunder har vært merkbart rastløse.
Men! Mine reagerer med "mas" (i beste unge-stil) hvis jeg har så vondt at jeg er helt "avskrudd".
Det er noe de blir urolige av (så jeg pleier å sørge for å aktivisere hundene FØR jeg innvilger meg den "luksusen" at jeg legger meg nedpå).

Jeg tenker at hunden har hatt en stor omveltning i livet, med ganske nylig omplassering, og som du selv beskriver; mindre oppmerksomhet enn ønsket.
Hvor mye du orker å gi er det bare du selv som vet, men jeg kan gjerne komme med noen enkle forslag på aktiviteter som er relativt greie å få gjennomført når man hangler og er ute av form.

Inne:
Noe å tygge på er ofte populært! Et griseøre, et bein, en Kong med noe digg i (hvis du fyller den, og fryser den, tar det lengre tid før den blir tom).
Godissøk! Gjem godis rundtomkring, og la hunden lete seg fram. Kan også putte godis i tomme pastillesker, under kopper osv. Ellers finnes det en rekke aktivitetsleker, som f.eks.
http://www.nina-ottosson.com/ Disse fås på dyrebutikker og i nettbutikken til www.canis.no bl.a.
Trene triks, eller vanlig hverdagslydighet.

Ute:
Alt ettersom hvordan hunden takler og liker dette: Hundepark el.l. Ikke noe jeg anbefaler å overdrive, men en ting man kan gjøre innimellom hvis hunden ikke bygger opp store mengder med stress etc.
Trene hverdagslydighet på "travle steder" med en del forstyrrelser.
Gå en rolig tur i skog og mark, la hunden bruke god tid på å snuse rundt (har du langline, så kan hunden få mere "frihet" selv når det er båndtvang).
Oppsøk nye steder om mulig, for der vil de alltid være ekstra spennende å utforske.
Legg ut spor! Trenger ikke være blodspor, godis kan også brukes.
Du kan også servere maten hans på plena (om du har plen). Spiser han tørrfor er det veldig enkelt å bare spre maten utover og la ham "søke" den opp.

Jeg vet ikke hvor i landet du holder til, men i de fleste områdene finnes det både pinschereiere (pinscher, dp og affen), og andre hundeeiere som gjerne går turer sammen med andre.
DU vil ikke få mindre vondt/bedre form av å gå med andre, men det kan hjelpe veldig på humøret (og er humøret bra, så orker man ofte litt mer).

Vet ikke om dette var så innmari hjelpsomt, men ønsker deg masse lykke til, og håper du finner ut av det happy3
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Min pinschergutt piper veldig mye Empty
PosteTema: Re: Min pinschergutt piper veldig mye   Min pinschergutt piper veldig mye EmptyOns Apr 18 2012, 07:05

Vanskelig å si noe annet enn at det nok er sammensatt. Generelt pleier pipingen å være et tegn på stress (ganske typisk for pinscher). Flytting er i seg selv stressende. På det du skriver virker det som han kanskje kan være litt understimulert også? Selv om du ikke klarer å gå så lange turer for tiden, så er det andre ting du kan gjøre for å gi ham mental stimulering, slik at han likevel er fornøyd. Hjemme-alene-trening tror jeg kanskje du må ha hjelp til.

Hvor lange og hvor mange turer får han pr dag i tillegg til små tisseturer?
- Får han ca 30 minutter et par ganger om dagen + tisseturer, så bør det holde. Innimellom kan man gå lenger, men det er ikke nødvendig med flere timers tur hver dag. Sånt blir det bare stress av. Mine gutter vil gjerne ha 30-45 min på en tur og så en annen på 20 minutter + tisseturer.

Hvor går dere tur?
- Ved å variere hvor dere går vil han få mental stimulering og rett og slett synes det er morsommere å gå på tur happy3

Hvordan går dere tur?
- Ha riktig utstyr, så han ikke har noe som gnager eller utstyr som kan gi skader. Det aller beste utstyrsmessig er jo alltid å gå løs, men for de fleste av oss er ikke det mulig. Derfor er det viktig å finne utstyr som beskytter mest mulig ift skader. Der vil jeg anbefale deg en skikkelig Y-sele (må sitte riktig) + bånd (vanlig, ikke flexi) på minst 3 meter og gjerne 5 meter.
- Gå rolig og la ham snuse på det han vil, så lenge han vil. Det er jo dette som er morsomt! Og turen er hans biggrin At mor får litt trim samtidig ser jeg som en bonus wink3

Gjør dere noe annet i form av trening eller søksøvelser?
- Godbitsøk er lett å gjøre både inne og ute. Du kan skjære opp eks pølsebiter og gjemme dem rundt omkring (oppå karmer, under stoler, bak/mellom busker osv.
- Du kan også legge inn ett eller flere godbitsøk på tur.
- Har du plen og bruker tørrfôr, kan du variere med å gi ham et måltid strødd utover plenen. Å lete det opp er både morsomt og god, naturlig stimulering. happy3
- Hvis du har tid er det sikkert noen sporkurs rundt om på denne tiden. Min favoritt er Anne Lill Kvam på Troll Hundeskole, men det er flere som driver med det.
- Å trene triks kan være fin stimuli, men er litt usikker på å anbefale det uten samtidig å påpeke at det fort kan virke stressøkende på en hund. Uten en konsultasjon m observasjon og "tusen" spørsmål, er det vanskelig å vite om det er andre stressmomenter i tillegg, som gjør at slik trening må begrenses veldig for å ikke gjøre vondt verre.

Tyggebein er viktig!
- Beroligende og morsomt happy5

Noen forslag i hvert fall happy3

Hjemme-alene-treningen ville jeg fått hjelp til, var jeg deg. Send meg en PM om du vil ha anbefalt noen i nærheten av der du bor happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Line & Super

Line & Super


Antall Innlegg : 118
Join date : 25.01.2011
Bosted : Skedsmo

Min pinschergutt piper veldig mye Empty
PosteTema: Re: Min pinschergutt piper veldig mye   Min pinschergutt piper veldig mye EmptyFre Apr 20 2012, 20:18

Ser du fikk mange gode tips av Linn og Fanny her så jeg kan jo bare tilføye litt av egen erfaring.

Pinscheren kan ha en tendens til å pipe, det trenger ikke være noe galt annet enn at de har lyst til noe annet enn det som skjer akkurat da. Dessverre bare er de sånn mange av de. Dog skal de jo ikke være så ille at det er veldig plagsomt da.

Når det gjelder hjemme alene trening så er det kjempeviktig selv om man i utgangspunktet skal ha med hunden "over alt", dette brant jeg meg på fordi min var med på jobben hver dag... Det kom til et punkt hvor jeg flyttet og måtte begynne helt fra skratch med hjemme alene trening fordi jeg i en lengre periode hadde forsømt den biten.

Det som fungerte på min var følgende:
-Når du begynner treningen er det viktig at hunden er "sliten"( det vil si fornøyd og klar for å slappe av, IKKE utslitt eller oversliten)
-Begynn med veldig korte økter, bare noen minutter og vent til hunden er helt komfortabel med det før du øker intervallene.
-Begynn med et lite område, helst uten utsyn for det kan fremprovosere stresset at de ser folk og dyr og ting utenfor (et stort bur, badet eller lignende)
-Gjør hunden trygg på det stedet den skal være alene mens du er hjemme med den ved å la den bruke det som koseplass få godbiter der osv.
-Jeg pleier å fryse en kong med leverpostei/ V&H som han får når han er alene (husk at pinscheren er ekstrem på å bite i stykker sånt så bruk noe du er helt sikker på at den ikke kan bite i stykker og skade seg på eller svelge) Andre tyggesaker funker også
-Sett på tv så den har lyd og bevegelse, det virker på noen. evt radio med rolig velkjent musikk. Noen trives best med stillheten, det må man bare prøve seg frem på.
-Kjøp en D.A.P. diffuser ( en dings du putter i stikkontakten som beroliger hunden, søk det opp på google)
-Bruk forumet her og alle de dyktige menneskene som kjenner rasen happy6

Rundt omkring i landet så er det pinschertreff og mange av oss går fellesturer som alle velkommen til å bli med på. Å bli kjent med flere pinschere (eiere) hjelper deg til å kjenne rasen bedre.

Jeg er absolutt ingen ekspert men håper det hjalp deg litt likevel.
Lykke til trøst*

Til Toppen Go down
ameozzy

ameozzy


Antall Innlegg : 9
Join date : 17.04.2012
Age : 37
Bosted : Rælingen - Akershus

Min pinschergutt piper veldig mye Empty
PosteTema: Re: Min pinschergutt piper veldig mye   Min pinschergutt piper veldig mye EmptySøn Apr 29 2012, 13:14

Tusen takk for kjempefine svar! Jeg skal virkelig bruke dem! Det har virkelig hjulpet på humøret og tålmodigheten når det gjelder han =) Tusen takk =)
Til Toppen Go down
Sponsored content





Min pinschergutt piper veldig mye Empty
PosteTema: Re: Min pinschergutt piper veldig mye   Min pinschergutt piper veldig mye Empty

Til Toppen Go down
 
Min pinschergutt piper veldig mye
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Veldig dominant DP?
» Stockholm sentralbanestasjon i går (veldig kult)
» Omplassering av 10 mnd gammel Pinschergutt
» Photoshop Skole
» Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: