Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hund Nr 2, valg av kjønn osv.

Go down 
+6
Marion G
Ann-Helen
Hilde Sofie
Marita
Julie
kinestrømsnes
10 posters
AvInnlegg
kinestrømsnes

kinestrømsnes


Antall Innlegg : 9
Join date : 04.02.2011
Age : 31
Bosted : Trondheim

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyTir Mar 27 2012, 23:38

Da har jeg bestemmt meg for å annskaffe en dp til, å lurer på hva folk anbefaler. Har Hannhund på 4år fra før av, Mest lyst på tispe da hannen min ikke alltid kommer like godt over ens med andre hanner, men så er det det med løpetid igjenn så klarer ikke helt bestemme meg. Noen erfaring ? Kjempe spent på hvordan gutten min reagerer på enda en hund i hus! å ikke minst pusen som var meget fornærma da vi komm hjemm med bajazz, men regner med at det går bra. tror det blir godt får bajazz å få litt selskap da matmor ikke er hjemme :-)

Til Toppen Go down
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyOns Mar 28 2012, 00:10

Ville valgt hannhund jeg.. Løpetid og hannhund er utrolig slitsomt både for hund og eier.. Det er faktisk til å bli gal av. Hund Nr 2, valg av kjønn osv. 807776

Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyOns Mar 28 2012, 07:10

Alternativet kan jo evt være å kastrere tispa, da slipper du hele løpetidproblemet wink3 Jeg har to hanner, og det gikk bra i flere år, men så skjedde det et eller annet, og nå kan jeg ikke ha dem sammen slik jeg kunne før sad3 Vet om andre dette har skjedd hos også. De fleste tilfellene går det jo greit med to hanner, men det er et sikrere kort med en av hver.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyOns Mar 28 2012, 09:42

Vi har nettopp (for ca to måneder siden) hentet hjem hannhund nr. to! Min dvergpinscher (som også er fire år) er heller ikke særlig glad i andre hanner, men hittil (bank i bordet) har det gått veldig bra. Vurderte også tispe, men nettopp pga løpetid og det styre/stresset det fører med seg, falt valget på nok en hannhund. OM du har mulighet for å få hjelp av familie/venner til å passe én av hundene mens løpetiden pågår, kan jo det også være ett alternativ. Dog blir man jo ganske knyttet til andre hvis man velger sistnevnte... Men, for all del, er jo mange som har både tispe(r) og hannhund(er) i samme hus uten problemer (selv om det er mye pes i løpetidsperiodene).
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyOns Mar 28 2012, 16:58

Jeg hadde valgt hanne happy3 Hadde ikke orket styret med tispe og hanne i samme hus. Selv har jeg 2 hanner, ene er 5 år og den andre er 5,5 år. Har aldri vært noe problem selv om de er tett i alder. Søster mi har også 2 hanner som er bestiser, disse er det 2 år imellom. Det kan vel skje mellom tispe og hanne også at de plutselig ikke går ilag ?
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyOns Mar 28 2012, 21:04

jeg lovet meg selv en gang når jeg satte hannhundene mine ut på for,aldri mer tisper og hannhund igjen i samme hus,joda nå sitter jeg der igjen,med en hannhund av og til to. Går forsåvidt greit,men blir ganske matt til tider under løpetidene ja. Så jeg vil råde deg en til hannhund,da slipper du mye frustreasjon wink3
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyTor Mar 29 2012, 09:57

Jeg har alltid sagt at hund nummer to skal være tispe siden jeg har tispe fra før, men nå kommer det en hanne til oss etter påske. For meg var individ og kull/linjer viktigere enn kjønn når alt kom til alt, så da får vi tåle noen dager i året hvor hundene må skilles hjemme eller at vi ordner med pass noen dager i forbindelse med stådagene.

Hvis hunder ender opp med å ikke gå sammen, så er det som regel hunder av samme kjønn som det er trøbbel med og "kræsjen" kommer gjerne ikke før hundene er over valpestadiet og vel så det. Som Marita sier så kan det like gjerne skje etter at hundene har bodd sammen i lang tid. Vet om flere som har endt opp med hunder som ikke tåler trynet av hverandre etter at de har bodd sammen i både ett og flere år uten at det har vært mer enn småkrangling innimellom. Men heldigvis går det som oftest bra. happy3
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyFre Mar 30 2012, 10:58

Selv hadde jeg uten tvil valgt samme kjønn, både for å slippe masing under løpetid og markeringen som ofte finner sted blant hannene om de bor sammen med fertile tisper. Markeringstiss er ikke min favoritt Hund Nr 2, valg av kjønn osv. 222595
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyFre Mar 30 2012, 11:53

Maria skrev:
Jeg har alltid sagt at hund nummer to skal være tispe siden jeg har tispe fra før, men nå kommer det en hanne til oss etter påske. For meg var individ og kull/linjer viktigere enn kjønn når alt kom til alt, så da får vi tåle noen dager i året hvor hundene må skilles hjemme eller at vi ordner med pass noen dager i forbindelse med stådagene.

Hvis hunder ender opp med å ikke gå sammen, så er det som regel hunder av samme kjønn som det er trøbbel med og "kræsjen" kommer gjerne ikke før hundene er over valpestadiet og vel så det. Som Marita sier så kan det like gjerne skje etter at hundene har bodd sammen i lang tid. Vet om flere som har endt opp med hunder som ikke tåler trynet av hverandre etter at de har bodd sammen i både ett og flere år uten at det har vært mer enn småkrangling innimellom. Men heldigvis går det som oftest bra. happy3

Det bør være to år mellom hunder av samme kjønn,for hvis ikke kan de få problemer med å finne rangen seg immellom wink3
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyFre Mar 30 2012, 14:15

Marion G skrev:
Maria skrev:
Jeg har alltid sagt at hund nummer to skal være tispe siden jeg har tispe fra før, men nå kommer det en hanne til oss etter påske. For meg var individ og kull/linjer viktigere enn kjønn når alt kom til alt, så da får vi tåle noen dager i året hvor hundene må skilles hjemme eller at vi ordner med pass noen dager i forbindelse med stådagene.

Hvis hunder ender opp med å ikke gå sammen, så er det som regel hunder av samme kjønn som det er trøbbel med og "kræsjen" kommer gjerne ikke før hundene er over valpestadiet og vel så det. Som Marita sier så kan det like gjerne skje etter at hundene har bodd sammen i lang tid. Vet om flere som har endt opp med hunder som ikke tåler trynet av hverandre etter at de har bodd sammen i både ett og flere år uten at det har vært mer enn småkrangling innimellom. Men heldigvis går det som oftest bra. Hund Nr 2, valg av kjønn osv. 557338

Det bør være to år mellom hunder av samme kjønn,for hvis ikke kan de få problemer med å finne rangen seg immellom Hund Nr 2, valg av kjønn osv. 723324
Det er en generell anbefaling, ja. Men ikke alltid hundene er så opptatt av alder. Hund Nr 2, valg av kjønn osv. 723324 Om hundene går overens kan være vel så mye basert på hvilke egenskaper den enkelte hund har, tidligere erfaringer/læring og ikke minst den andre hundens egenskaper.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyFre Mar 30 2012, 14:39

Jeg tror også det har mye med personlighet hos hundene å gjøre. Mer enn alder.. Her hadde jeg jo ei meget bestemt tispe på nesten to år når jeg skaffet tispe nummer to. Trodde hun kom til å ta styringen uten å tenke seg om.. Det viser seg at tispe nummer to er en enda mer bestemt dame som tok over hele butikken allerede ved 6 måneders alder. cool3
Dette ble det litt kluss av rundt den eldste tispens løpetid, men med litt forebygging har det nå gått seg veldig fint til, og jentene er nå om ikke bestevenner, så såpass gode venner at det fungerer knirkefritt. happy3

Hanner har vi hatt boende her sammen med både kort og lang aldersmellomrom uten noe problemer av noe slag.
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyFre Mar 30 2012, 15:17

Klippet litt i tråden, dere kan diskutere kasterering i ny tråd under "Helse og stell av hunden"

Moderator
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
kinestrømsnes

kinestrømsnes


Antall Innlegg : 9
Join date : 04.02.2011
Age : 31
Bosted : Trondheim

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyFre Mar 30 2012, 20:35

Takk for mange svar. Skal til oslo å se på ei tispe nå i påska, men ble virkelig usikker av svara her inne unsure3
Hadde ikke hatt problem med å finne noen til å passe en i løpetia, men om det er markering utenom da og blir det værre..men det er bedre enn va jeg ser for meg kan skje med en hanne til i hus :-p
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. EmptyFre Mar 30 2012, 20:49

kinestrømsnes skrev:
Takk for mange svar. Skal til oslo å se på ei tispe nå i påska, men ble virkelig usikker av svara her inne unsure3
Hadde ikke hatt problem med å finne noen til å passe en i løpetia, men om det er markering utenom da og blir det værre..men det er bedre enn va jeg ser for meg kan skje med en hanne til i hus :-p

Markeringen er gjerne forbundet med stress, så med litt forholdsregler om søvn, hvile og fokus på ro (glem å kaste ball og pinner wink3 ), så kan det gå riktig fint happy3

Selv vil jeg nok ikke ha intakte hanner og tisper sammen pga at veldig mange sliter stort med stress rundt løpetidene. Godguttene her kastrerte vi pga et HØYT stressnivå og tisper på alle kanter her vi bor (de stresset opp hverandre, så det gjorde det enda mye verre), så den liker jeg ikke så godt. MEN det hender jo at det går helt fint også (selv om det ikke er like ofte som en del gir inntrykk av, hehe wink3 ). Noen hanner bryr seg ikke nevneverdig, kanskje med unntak av stådagene. I så fall er det jo rimelig greit å ta noen forholdsregler mtp både tilgang og stress de dagene, enten i form av atskillelse eller pass, og så er problemet løst.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty
PosteTema: Re: Hund Nr 2, valg av kjønn osv.   Hund Nr 2, valg av kjønn osv. Empty

Til Toppen Go down
 
Hund Nr 2, valg av kjønn osv.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Valg av bil
» VALG!
» Tips til valg av oppdretter
» Presentasjon av kandidater som står på valg til styreverv 2011
» Hund reddet påkjørt hund!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: