Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...

Go down 
+9
ElinK
Marian
Simira
Kaja
Caroline
Fanny
Linn
Irene
Nina (Kennel Dijontoma)
13 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyMan Mar 12 2012, 21:24


Hei! biggrin

En av sakene som skal tas opp på Årsmøtet i slutten av mars er et innsendt forslag fra en oppdretter av Østerriksk Pinscher, der det blir spurt om muligheten til å få inn denne rasen blandt klubbens raser, da de selv ikke har noen tilhørighet til noen klubb, og rasen er for liten i Norge til at det vil være mulig å danne noen egen klubb... Forslaget kan leses på s 79 i PP... happy3

Jeg satt igår og prøvde å gjøre meg opp en mening om hva jeg mener om dette, sånn at jeg jeg kan gjøre et best mulig valg når det kommer til å stemme over denne saken på Åsmøtet, og lurer da på hva dere andre tenker rundt dette...? Greit å meningsveksle litt for å få sett saken litt fra andre sider enn man kanskje tenker på selv... happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyMan Mar 12 2012, 21:51

Jeg er imot.
Jeg synes vi skal holde oss til vår tyske "moderklubbs" modell, og de har ikke østerrisk pinscher med. Så vidt jeg ikke har misset noe endringer, så er ikke østerrisk pinscher med i Schnauzer-Pinscherklubb i Østerrike heller. Og ikke i noen annet land jeg vet. Så at navnet har ordet pinscher er ikke godt nok for meg, regner med at var rasene virkelig så nær slektet som schnauzere og pinschere er ellers (altså at de var samme rase med forskjellig hårvariant frem til 1892 da schnauzer fikk sitt eget navn) så hadde de tatt med i tyske klubb og ISPU.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyMan Mar 12 2012, 22:03

Noen som opprinnelsen til denne rasen?
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyMan Mar 12 2012, 22:13

Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyMan Mar 12 2012, 23:16

Dette er noen av tankene som har dukket opp og surret rundt i mitt hode når det kommer til dette temaet...:

Mine tanker mot å ta med denne rasen som en av klubbens raser er, som Irene også nevner, at jeg ikke vet om noe annet land som anser denne rasen som en av "pinscherrasene", eller som har med denne rasen i sin Pinscherklubb eller Schnauzer/Pinscher-klubb... At rasen er vesentlig forskjellig fra de tre pinscherrasene som nå utgjør klubbens raser, både når det kommer til viktige proposjoner og eksteriøret generelt i tillegg til væremåte og gemytt når det kommer til rasestandarden, så jeg er litt redd det kanskje kan virke litt "forvirrende og missvisende" inn på folk å ha disse rasene i samme raseklubb...? At det virkelig krever mye engasjement fra de som ønsker å få rasen inn i klubben, da det er en liten rase som ikke noen av de som er i klubben fra før har noe forutsetning for å kunne anbefale andre å skaffe seg eller hjelpe interesserte med svar de måtte ha om rasen...og hva skjer da for eksempel når det arrangeres treff osv på steder der det ikke finnes noen ØP-folk tilgjengelig med kunskap om rasen som ønsker å engasjere seg når det kommer til klubbens arrangementer, og da plutselig "vi andre" med de andre pinscherrasene står ansvarlige for å svare på eventuelle spørsmål interesserte folk som dukker opp har...? Og i og med at jeg har så lite kjennskap til rasen som jeg har, så er jeg redd for at den (dersom den er såpass krevende som den kan se ut til å være utifra standarden og annen info om rasen) kan være enda mer reservert og vaktsom enn det pinscherne er, og at den krever betraktelig mer arbeid og sosialisering for å funke optimalt i sosiale sammenhenger for eksempel i en bysituasjon, og at det at rasen forbindes med våre raser fort kan gi våre raser et dårligere bilde utad dersom denne rasen viser seg å bli oppfattet som en skarp og krevende hund ute blandt folk...? Jeg sier IKKE at dette er tilfellet, men at det er en usikkerhet jeg har i.o.m. at jeg kjenner rasen så dårlig som jeg gjør og fordi jeg ser de som har rasen vektlegger disse tingene veldig veldig nøye i sin informasjon om rasen, men det kan jo faktsik hende at de bare er flinkere enn det vi er til å fremheve viktigheten av god sosialisering for å få en optimalt fungerende hund...! happy3

Men så vil jeg jo heller ikke la disse raseentusiastenes håp om tilhørighet til en klubb i framtiden avhenge fullstendig av "hva alle andre gjør", uten at vi tenker grundig gjennom det selv, både for og imot....og èn eller annen klubb må de jo få være med i, og hvilken annen klubb er det egentlig de hører bedre til hos....? Så trenger man jo alltids flere ildsjeler som er villige til å gjøre en innsats for klubben vår og det fosser jo ikke akkurat over av folk som er villige til å gjøre en innsats når det trengs, så flere villige hjelpere må jo være en fin ting....men så tror jeg kanskje ikke rasen er stor og utbredt nok til at vi kan regne med at det vil gjøre noen særlig forskjell og resultere i veldig mange fler som kommer til å bidra fysisk med ting når det trengs, så da må man kanskje heller se antallet nye betalende medlemmer som et pluss, for penger trenger jo alltid en liten klubb mer av uansett om det nok ganske sikkert ikke vil bidra til den helt store økningen i medlemmer i og med at antallet ØP i Norge i 2009 ikke var på mer enn 8 stk og idag ikke har steget til mer enn 10 voksne og et kull på 11 valper, hvorav fler av dem sikkert går ut av landet når de er leveringsklare... lalala2


Akkurat nå er jeg litt sånn at jeg kan tippe i hvilken som helst retning og det hadde derfor vært interessant å høre flere folks meninger rundt dette...men som sagt så tenker jeg at ett eller annet sted må de jo liksom være med, og hvilken annen klubb er det denne rasen passer bedre inn under...noen forslag...?


Skal høre med en som har både pinscher og ØP om hva hun tenker om saken og om hun kan fortelle litt mer om eventuelle forskjeller og likheter mellomr rasene... happy3

Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyTir Mar 13 2012, 06:52

Jeg synes det er spennende, og er absolutt ikke imot å innlemme ØP i klubben wink3
Om ikke annet så er da rasen i Gruppe 2 happy4
Jeg tenker som så at hvis man er villig til å akseptere at ØP er en pinscher, så hører de hjemme i klubben (så enkel er jeg Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... 222595 )
Kommer det noen fra Kennel Majabissene på årsmøtet?
Skal de presentere forslaget sitt selv, og fortelle mer om rasen?
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyTir Mar 13 2012, 07:56

^ Dobermann er jo også opprinnelig kalt dobermannpinscher. Med den logikken at alt med ordet pinscher inkluderes, så kunne vi vel slå oss sammen med dobermannklubben ?

Nei, desverre har ikke ØP noe med de nærslektede schnauzer-ppinscherrasene å gjøre, om enn det kanskje ligger bak der. men ikke i den stand at vi bør ha dem i klubben våres, hadde det vært slik så hadde de vært inkludert i opprinnelige raseklubb samt ISPU for lengst.

Naturligvis unner jeg en klubbtilhørighet til ØP også, men i et sted det hører til.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyTir Mar 13 2012, 08:39

Irene skrev:
^ Dobermann er jo også opprinnelig kalt dobermannpinscher. Med den logikken at alt med ordet pinscher inkluderes, så kunne vi vel slå oss sammen med dobermannklubben ?

Nei, desverre har ikke ØP noe med de nærslektede schnauzer-ppinscherrasene å gjøre, om enn det kanskje ligger bak der. men ikke i den stand at vi bør ha dem i klubben våres, hadde det vært slik så hadde de vært inkludert i opprinnelige raseklubb samt ISPU for lengst.

Naturligvis unner jeg en klubbtilhørighet til ØP også, men i et sted det hører til.

Jeg er klar over at dobermann ble kalt dobermannpinscher før (noen gjør det faktisk enda...)
Jeg kjenner alt for lite om historien bak dobermannen, så hvorfor de var "pinscher" før, men ikke nå skal jeg ikke begi meg ut på Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... 222595
Som jeg skrev over, så synes jeg de bør innlemmes HVIS rasen faktisk ER en pinscher Smile
Jeg ANER ikke hvor de hører til, i hvilken klubb de burde være med i.
Men er fremdeles åpen for at de kanskje hører til i NPK.
Rasen er jo godkjent, rasenavnet også...
(og inntil jeg har lest litt mere så trekker jeg meg stille og rolig tilbake...)
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyTir Mar 13 2012, 09:21

Så langt jeg vet så er pinscher en av rasene som er blitt brukt for å skape rasen dobermann, der av navnet dobermann pinscher. Så hvis vi ser på den måte er jo de to rasene også noe slektet.

Jeg nekter på ingen måte en viss slekstskap hos ØP og øvrige pinscher-schnauzer rasene. Men siden ingen av de virkelige raseekspertene for våre raser (da snakker jeg om de store navn innen tyske raseklubb, RIP en del av dem) mener at ØP er så nær slektet at det bør være med i samme klubb, så vil jeg stole på deres vurdering.


Sist endret av Irene den Tir Mar 13 2012, 14:28, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyTir Mar 13 2012, 12:00

Jeg kan ikke se at østerrisk pinscher er med i noen andre pinscher- og schnauzerklubber. I Danmark f.eks. er rasen med i Klub For Hyrde-, Kvæg- og Gårdshunde uden Specialklub.

Det blir spennende å se hva utfallet av avstemningen blir.
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyTir Mar 13 2012, 14:16

I Nederland stilte den på klubbutstillingen til Pinscher Schnauzer, men ellers har jeg ikke sett noe tilfelle av det.

Jeg ønsker selvsagt at de skal ha tilknytning til en klubb, men selv er jeg kritisk og kommer til å stemme imot.
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyTir Mar 13 2012, 15:16

Aksepterer den tyske raseklubben at ØP er forfar til dagens pinschere og schnausere, slik historien hevder?
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Affen, -hvem, hva og hvor?   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyTir Mar 13 2012, 16:12

Kan noen fortelle meg om Affenpinscherens opprinnelse?
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyTir Mar 13 2012, 16:14

Dette klarte jeg å finne etter et lite internettsøk. Om dette er helt korrekt informasjon vet jeg jo ikke.

"Affenpinscheren er en meget gammel tysk rase. Allerede på 1400 tallet ble den foreviget på malerier av Albrecht Durer og Jan van Eyck. Affenpincheren er i slekt med og har spilt en sentral rolle innen fremveksten av Griffon-hundene, Dvergpinscher og Dvergschnauzer. I den tyske stamboken omfattet rasen Affenpinscher i 1870- og 80-årene kort, lang og strihårede dvergpinschere. Først i 1896 ble rasen delt opp i affenpinscher og dvergpinscher. I den opprinnelige standarden ble affenpinscheren beskrevet som "ein kleiner Teufel voll Gift und Galle", i betydningen av at den var "en liten djevel full av eder og galle" mot alle dem som den ikke kjente. Kanskje var det slik den gang – nå er i alle fall hunden betydelig mer sosial, en flink vakthund og en hyggelig selskapshund. Rasen ble registrert første gang i Tyskland i 1879, og rasen ble endelig etablert i 1913 Opprinnelig ble Affenpinscheren brukt til å fange rotter, hvilket tilsier at den må være nysgjerrig, modig, ivrig og rask."

Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyTir Mar 13 2012, 16:26

Hvor fant du dette???
Jeg trodde:
Dvergpinscheren er en gammel tysk rase avlet ned i størrelse fra den opprinnelige tyske pinscheren.
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyTir Mar 13 2012, 16:58

Sitat :
Aksepterer den tyske raseklubben at ØP er forfar til dagens pinschere og schnausere, slik historien hevder?
Har aldri sett det i noen som helst dokumenter (bøker eller annen dokumentasjon).
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyTir Mar 13 2012, 22:47

Er det bare jeg som mener da at Affen ligner mer på en Griffon enn en dp?

Og alikevel mener noen at Østerrisk Pinscher ikke passer inn i klubben?
Jeg finner flere likhetstrekk mellom ØP og dp/pinscher enn jeg gjør mellom Affen og dp/pinscher. Jeg finner faktisk INGEN VERDENS TING ved Affen som gjør den til en "pinscherrase" i mine øyner. cool3

Håper ingen blir fornermet av at jeg tenker høyt...noen ganger klarer man faktisk å se ting klarere om man får det ut...
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyOns Mar 14 2012, 01:02

Nei, jeg er jo enig i deg i at affen ikke er så fryktelig mye mer lik på en pinscher eller DP enn en ØP er, bortsett fra at jeg nok tror kroppsproposjonene til en affen (minus hodet selvfølgelig) vil være mer likt på en DP enn kroppsproposjonene til en ØP vil være om man hadde barbert dem... happy4 Sikkert ikke så mange som klarer å se for seg en pinscher eller DP i en schnauzer eller dvergschnauzer heller, men barberer du dem er de jo faktsik prikk like på en pinscher... happy3

Det jeg tenker mest på i mine tankesurringer er det historiske, og i alt jeg har lest av nyere og eldre literatur så nevnes det ingen ting som helst om ØPen i forbindelse med de resterende pinscherrasene, mens affen og schnauzer derimot alltid er en del av den samme historien... happy3 Men jeg er jo enig i at jeg av og til har stusset over at affen er samme rase som pinscher og DP jeg også... lalala2
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyOns Mar 14 2012, 01:03

Men kanskje denne tråden bør slås sammen med ØP-tråden sånn at ikke diskusjonen foregår på to steder, dersom det er det vi skal diskutere...? Smile
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyOns Mar 14 2012, 01:34

Nina skrev:
Men kanskje denne tråden bør slås sammen med ØP-tråden sånn at ikke diskusjonen foregår på to steder, dersom det er det vi skal diskutere...? Smile

Kanskje det. Ville bare ha ut litt affen-funderinger, når vi først diskuterte klubbtilhørighet.

Personlig syns jeg schnauzerne passer fint inn sammen med pinscher og dp. En pinscher/schnauzerklubb ville vært fint.

ØP har et mer tilnermet hode til dp/pinscher enn affen.
ØP har en mer tilnermet pelstype til dp/p enn affen.
Har aldri sett kroppen til en affen...

...noen som har bilder av en affen uten pels???

Jeg vil gjerne vite MYE mer om ØP. Føler man må ta et valg uten helt å vite hva vi begir oss ut på.
Er positivt innstilt og åpen for mye, men kjenner vi rasen godt nok? Hvordan vil dette påvirke våre eksisterende raser i klubben?
Kanskje bærer denne ØP'en med seg egenskaper som også ligger til våre hunderaser?

Pinscheren kan da ikke "bare være stallvakt" for alltid. Det er en økende interesse for hundesport blant våre raser, deriblandt jakt/spor.

ØP ber om tilhørighet i en raseklubb, ikke sant?
Vel...om vi åpner for det, så betyr det ikke at vi mener at ØP er en dp. Er det bare jeg som surver, eller er det noen som forstår hva jeg tenker her?
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyOns Mar 14 2012, 01:41

Nå må altså ingen tro at jeg vil ha affen ut av klubben. happy4 Bare sammenlignet...skrev mens jeg tenkte. lalala2
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyOns Mar 14 2012, 01:51

Først vil også jeg bare understreke at jeg ikke har noe imot ØPen som rase i det heletatt, ser nå at det kanskje kan ha sett litt sånn ut i det første tanke-innlegget mitt, men jeg syns bare at det er ting man må tenke på da...altså hvordan rasen vil passe sammen med våre og eventuelt hvordan den vil få våre raser til å framstå "ute bland andre"... happy3

Personlig så har alle de de ØPene jeg har sett virket som utrolig hyggelige, trygge og sosiale hunder, som ikke jeg helt har syntes at har fortjent den måten de fremstilles på i standarden og mye av det jeg har lest om dem, der de ofte beskrives som ubestridte voktere og litt folkesky hunder som trenger veldig mye sosialisering... MEN poenget er at stort sett alle de jeg har sett har kommet fra denne oppdretteren som har sendt inn dette forslaget, og på meg virker de som utrolig flinke oppdrettere som er superflinke med hundene sine og bl.a. gjør det veldig bra med dem både innen AG og LP, så da lurer jeg på om jeg kan se dems hunder som det som er normalen for rasen, eller om disse kanskje er litt utenom det normale bra hunder.... lalala2 Den siste jeg har møtt traff jeg faktisk på en gård i Østerrike på en av våre mange turer dit for å besøke familien for maaaange år siden, og det er den søteste lille hunden jeg har møtt, og jeg var da helt bestemt på at jeg måtte ha den eller en sånn... happy4

Men jeg skal høre med en i Sverige, som har både pinscher og ØP, om hun kan gjøre oss litt mer opplyst om rasen og forklare oss forskjeller og likheter mellom rasene... happy3


Når det kommer til affen uten pels så har jeg sett bilder av helt nednappede affen ja...men det spørs om jeg klarer å finne dem igjen da... lalala2
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyOns Mar 14 2012, 02:20

Gleder meg til å få vite mer om ØP happy5

Med skepsis og tvil kommer ikke fremover. Kanskje kan dette være noe som gagner både raseklubb OG rasene våre.
Vi bør vurdere både opprinnelse og bruksegenskaper, så klart. Men også hva dette kan gi oss helhetsmessig.

Jeg føler at jeg heller FOR et slikt forslag...foreløpig. happy3
...men det er på bakgrunn av det lille jeg har klart å finne ut om ØP til nå.
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyOns Mar 14 2012, 07:51

Jeg synes det hva en og hver av oss mener om utseende og slike likheter har veldig lite å si. Med den logikken kunne vi ha inkludert da shar pei da de søkte etter klubbtilhørighet, den er jo korthåret som DP og pinscher...
Det som er sakens kjerne er at ØP er ikke dokumentert å være en av våre raser slik schnauzer og pinscher er opprinnelig en og samme rase med forskjellig hårvariant.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... EmptyOns Mar 14 2012, 09:40

Marian Aas skrev:
Er det bare jeg som mener da at Affen ligner mer på en Griffon enn en dp?

Og alikevel mener noen at Østerrisk Pinscher ikke passer inn i klubben?
Jeg finner flere likhetstrekk mellom ØP og dp/pinscher enn jeg gjør mellom Affen og dp/pinscher. Jeg finner faktisk INGEN VERDENS TING ved Affen som gjør den til en "pinscherrase" i mine øyner. cool3

Håper ingen blir fornermet av at jeg tenker høyt...noen ganger klarer man faktisk å se ting klarere om man får det ut...

Hehe, nå var det ikke affen som var grunnlaget for diskusjon her, men jeg er allikevel ganske så enig med deg *fnis*
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Sponsored content





Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty
PosteTema: Re: Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...   Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet... Empty

Til Toppen Go down
 
Meningsveksling rundt sak nr. 12 på Årsmøtet...
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Årsmøtet!!!
» Tur rundt Steinbruvann 26. september.
» Turer rundt Østensjøvann :)
» Båndtur rundt Østensjøvannet på mandag 12. februar
» Tur rundt Sognsvann i morgen (oppdatert med kart over turen som ble "litt" lengre enn planlagt)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Klubben :: Spørsmål og svar-
Gå Til: