IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share

Valp som knurrer og biter

Go down 
AvInnlegg
Nemi

Antall Innlegg : 2

Valp som knurrer og biter Empty
PosteTema: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptySøn Mar 11 2012, 21:46

Vi har en 4,5 md gammel Pinscher tispe som knurrer og glefser. Vi snakker ikke om valpebiting og lek. Vi snakker om mageknurr, vising av tenner og forsøk på biting. Har bitt 15 åringen til blods en gang som hun klappet henne når hun hadde et ben. Begynte å " kjekke seg" når hun bare var ca 12 uker. Begynte å hevde revir på liggeplasser rundt om kring i huset. Knurret når vi skulle flytte henne. (Hun har eget bur som hun trives i. Har ikke seprasjons angst. Ligger der hele natten og noen timer på dagen. Når vi er hjemme er buret opent. Hun går ut og inn der som hun vil. Vi har fjernet andre liggeplasser enn buret. Hun knurrer når hun har bitebein og har fått tak i ting hun ikke får bite i. Sko, sokker, hansker etc. (Ingen problemer med matfatet). Vi har jobbet aktivt for å få slutt på dette. Lekt "bytteleken" med godis. Rost henne når hun slipper. Ropt henne bort fra liggeplassen og gitt henne godis. (Vi har vært bevisst på lederskapstrening fra første dagen. Eks "sitte og be om mat og godis, sistemann ut døra osv") Hun har blitt bedre med oss voksne men værre med ungdommene på 15 og 17 år. Nå får ikke 15 åringen klappe henne uten at hun knurrer. dry . Vi går på valpekurs to ganger i uka med Oslo hundeskole. Der går det fint. Vi har også en hannhund på 9 år, en stor blandingshund. Han knurrer og oppdrar henne noe, men er også ganske tålmodig. Det burde ikke skade henne. Han er overhode ikke aggressiv mot oss. Denne Pincher tispa er min hund nummer fire, men min første Pincher. Har alderi opplevd dette før. Noen som har løst dette problet? Har jeg fått en genetisk aggressiv hund? Dette kan vi ikke leve med. Vi er forvilte sad3
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptySøn Mar 11 2012, 22:30

Hei, skjønner fortvilelsen, og det er selvfølgelig ikke noen ønskesituasjon dere er i nå... Men, det ikke bety at dere har fått en aggressiv og gal hund... Smile

Kan det for eksempel hende at hun fra starten av ikke har fått være i fred når hun har fått noe å tygge på og ikke blitt respektert når hun har gått og lagt seg og har vært trøt og har ønsket å få hvile og være i fred? Hvis dere går ordentlig i dere selv og tenker etter og ikke umiddelbart går i forsvar av dere selv sånn som jeg forstår det vil være veldig naturlig å gjøre når noen spør om noe sånt... happy3 Alle hunder er forskjellige, med forskjellig personlighet og forskjellig for hva de tillater og føler seg komfortable med eller ikke, også uavhengig av rase, så det som har fungert på andre, selv om det kanskje ikke har vært optimalt, fungerer kanskje ikke på en annen... Dersom hun fra starten av har opplevd at det man får plutselig blir tatt fra en igjen, så lører hun fort at det gjelder å spise sinnsykt fort eller vokte det man har fått, ellers så mister man det, og det er viktig at hun lærer seg at hun kan være trygg på at ikke det rett som det er kommer noen og tar fra henne det hun har fått, da vill hun heller ikke føle et behov for å fosvare det, og den ene gangen man virkelig trenger å ta fra henne noe vil hun ikke ha den forventningen og umiddelbart gå i forsvar... happy6

En måte som kan være lur å bruke kan for eks være å fylle lommene med noe suuuuupergodt, som står høyere i verdi enn det hun har fått å tygge på når dere gir henne noe å tygge på, for så å med gjevne mellomrom gå bor/forbi der hun ligger og si f.eks "Hei, hva gjør du?" eller "Se her!" eller noe annet dere velger å bruke og si det i en hyggelig og lys/glad stemme samtidig som dere kanster en bit av den duuupergode godbiten bort til henne (pølse, fiskepudding eller en biffbit om det er det som må til...må være noe hun virkelig vil ha), og så gå videre... Til å begynne med går dere ikke spesielt nærme henne når dere sier ordet/setningen dere bruker og hiver nammisen til henne, og når dere merker hun er komfortabel med det kan dere gå gradvis nærmere, men aldri bøy dere over henne og ta fra henne det hun har... Poenget med dette er å bygge opp en positiv forventning hos henne istedet for en negativ forventning om at hun kommer til å miste skatten hun har funnet/fått... Etter hvert vil dere merke at hun istedet for å stivne, knurrer og eller begynner å tygge ennå mer iherdig på det hun har, begynner å slappe av, slippe det hun har og se forventingsfult opp på dere i venten på at det skal regne ned en mye bedre skatt på henne når hun hører ordet/setningen dere bruker... Da vil det være mye lettere å kunne leke bytteleken etter hvert for da har hun ikke den samme negative innstillingen lenger og har en gledelig forventning til hva hun har i vente... Men husk at det dere bytter med da også alltid må være mye bedre enn det hun allerede har!!! Har noen gitt deg en strøken Jaguar og det kommer en forbi og sier at du får den slitne gamle Lada'n hans om han får Jaguaren din så hadde du høyst sannsynlig gitt han fingeren du også... wink3

Pinscheren er jo en rase med veldig mye integritet, og om de føler seg urettferdig behandlet godtar de nødvendigvis ikke det (avhenger selvfølgelig av individet), så det kan være at hun er en sånn hund og at dere har missforstått hverandre og det har slått litt feil ut og endt opp i en negativ runddans, eller kanskje hun usikker og føler seg truet i de situasjonene hun har vært satt i, eller kanskje hun har et litt forhøyet ressursforsvar fra før av f.eks pga at det kanskje har vært litt kamp om maten i valpekassen og hun allerede der har lært at om ikke man slår litt med albuene så får man ikke noe...det vet jeg ikke å det er vanskelig å si hvorfor hun gjør det hun gjør sånn i utgangspunktet, uten å se henne og kjenne henne....men det bunner jo uansett i at hun har en negativ forventning rundt det å slippe andre for tett innpå når hun har fått en gode hun gjerne vil beholde og da gjelder det å snu det til noe positivt og gjøre henne trygg på at hun ikke trenger å være redd for å miste ting hver gang hun har fått noe fint... happy3

Vet ikke hvordan hun er sånn ellers jeg, i situasjoner med andre hunder, mennesker osv og om hun er en usikker eller selvsikker type, men det jeg beskrev over her vil uansett hjelpe i den situasjonen dere snakker om hvis dere klarer å være flinke og konsekvente med å jobbe med det å bygge opp en positiv forventing og ikke en negativ...! happy6

Lykke til! biggrin

Nina, Jonas, Otto, Emma og Issi (Nuch Rattenjäger Jolly Junior, NUch SeUch DkUch NordUch AD Gangland Wolfrider's Bearclaw, NUch SeUch DkUch NordUch C.I.B. Dark Angels Nisha Nordic Spirit & Isis Nordic Princess King Black)

Valp som knurrer og biter FB-2
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptySøn Mar 11 2012, 22:35

Først og fremst bør du henvende deg til oppdretteren. Ta valpen med til oppdretteren som kan se på situasjonen og gi råd til dere. Oppdretteren kjenner jo valpen fra fødselen av.

Det er vanskelig å gi råd uten å se hvordan det egentlig er. Jeg var en gang hos en som hadde noe lignende problem med sin tispe, oppdretteren ba meg om hjelp da hun bodde så langt unna. Der var alt egentlig ikke så ille, men situasjonen hadde eskalert og ingen følte seg rolig. Jeg og samboeren fikk klippe klør fra hunden og ta leker fra den etc., og så sant jeg vet så har familien også fått det til men det som måtte var å først nullstille situasjonen og begynne å ta det med ro uten stress på begge partene.

Så nok en gang, begynne å løse problemet med et besøk til oppdretteren !

Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptyMan Mar 12 2012, 07:52

Syns Nina forklarte veldig bra happy3

I tillegg: rydd bort alt hun ikke får tygge på for noen md! Da slipper deere å skulle redde ting, noe som ødelegger det dere prøver å bygge opp av tillit og ro rundt godsakene.

Valp som knurrer og biter Bv01153 "Valpen flytter hjemmefra", Huldra forlag 2011!
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptyMan Mar 12 2012, 10:37

Holder med Nina og Linn, mange gode råd og flott forklaring av Nina. happy3

Også trenger dere forøvrig ikke være redd for å få en hund som passer på ting, knurrer eller biter fordi den får gå ut av døra før dere eller spiser først eller hva det måtte være. Så kompliserte er ikke hunder at de forbinder hvem som går ut døra først sammen med at de skal passe på bein eller liggeplass. wink3 Slikt henger heller sammen med at de ikke vil bli forstyrret når de slapper av/sover eller at de lærer å passe på bein og godsaker fordi de har erfart at det kan bli tatt fra dem.

Det ligger forøvrig ett par gode artikler på canis vedrørende dette med såkalt "lederskap" som kan være kjekk å lese:

Lederskapets opprinnelse
Hvem er sjefen
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
OEH

OEH

Antall Innlegg : 155

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptyMan Mar 12 2012, 20:11

Irene skrev:
Først og fremst bør du henvende deg til oppdretteren. Ta valpen med til oppdretteren som kan se på situasjonen og gi råd til dere. Oppdretteren kjenner jo valpen fra fødselen av.

Det er vanskelig å gi råd uten å se hvordan det egentlig er. Jeg var en gang hos en som hadde noe lignende problem med sin tispe, oppdretteren ba meg om hjelp da hun bodde så langt unna. Der var alt egentlig ikke så ille, men situasjonen hadde eskalert og ingen følte seg rolig. Jeg og samboeren fikk klippe klør fra hunden og ta leker fra den etc., og så sant jeg vet så har familien også fått det til men det som måtte var å først nullstille situasjonen og begynne å ta det med ro uten stress på begge partene.

Så nok en gang, begynne å løse problemet med et besøk til oppdretteren !

Helt enig Irene.

Og ikke minst, HØR på hva Irene har å si. Om noen kan på berope seg å kjenne pinscherrasen her i Norge, så er det henne.

OE
Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptyMan Mar 12 2012, 21:58

Det er selvfølgelig alltid lurt å kontakte oppdretteren sin også, det er jo de som, som Irene sier, kjenner valpen fra starten av, og om det hadde vært jeg som var oppdretteren ville jeg veldig gjerne hatt muligheten til å hjelpe om en av valpekjøperne mine slet med noe...! happy3

Samtidig så er jo ikke pinscheren en sånn suuuperspesiell hund som krever egen utdanning for å få til heldigvis, er litt redd for at det fort kan se ut som pinscheren krever helt spesiell kunskap for å få til, men de er ikke så veldig mye mer avansert satt sammen enn andre raser og er i bunn og grunn "bare hunder" de også... happy3 For meg går dette spørsmålet mer på hund generelt, og ikke på rasen spesifikt... lalala2 Så fortvil ikke, selv om man kanskje ikke alltid får de beste og mest læringsteoretisk korekte svarene på åpne forumer så må dere nok ikke ha hjelp av noen raseekspert for å løse dette problemet, holder nok å kontakte noen som er gode på atferd dersom det ikke skulle løse seg... Dette er et typisk problem som mange kommer borti før eller siden, uavhengig av rase, og somregel løses et greit ved å fokusere på ro og tillit.... happy6

Nina, Jonas, Otto, Emma og Issi (Nuch Rattenjäger Jolly Junior, NUch SeUch DkUch NordUch AD Gangland Wolfrider's Bearclaw, NUch SeUch DkUch NordUch C.I.B. Dark Angels Nisha Nordic Spirit & Isis Nordic Princess King Black)

Til Toppen Go down
Nemi

Antall Innlegg : 2

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptyMan Mar 12 2012, 22:40

Hei til dere som har svart! innocent3

Takk for engasjemenete trøst* , men jeg trenger ikke en forsvarsadvokat for valpen min (den har jeg i magen wub4 ), det hjelper oss lite. dry Jeg har tydeligvis ikke forklart godt nok alvoret i situasjonen. DETTE ER ET DOMiNANS PROBLEM!!. what3 Jeg tar ikke selvkritikk på at vi "har fortyrret" valpen, eller tatt fra den ting. Vi har ikke små barn. Valpen har mange varierte leker. Det er ingen problemer med de, hverken med å leke med henne eller ta de fra henne. Vi har "lekt bytteleken" i flere uker (med råd fra hundeinstruktør) og det er ikke kvaliteten på godisen som har gitt utslag på utfallet.
Ingen av disse tiltakene har hjulpet. Problemet har eskalert mad2 .

Jeg har som sagt oppdratt tre valper før. Trent jakhund med apport. Trent mye grunnleggende trening, vært tilknyttet den lokale hundeklubben i flere år og konkurrert i sportrening. "Knurringen er ikke et problem i seg selv, det er det at hun truer med å bite what3 og har bitt. (vi snakker ikke om valpebiting og kløing i tenna her) Vi kan ikke leve med dette sad3. Ellers er vi veldig fornøyd med henne Hun er trygg og rolig (utenom valperapptusser da). Ikke noe serlig seprasjonsangst. Veldig kosete og elsker å ligge på fanget sidehug . Vi får proffesjonell hundeterapaut på hjemmekonsultasjon til uka. Vi har lagt all vår lit og håp til denne hjelpen. Jeg forlater derfor dette tema fra denne siden.
Til Toppen Go down
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptyMan Mar 12 2012, 22:49

Sitat :
Jeg har som sagt oppdratt tre valper før. Trent jakhund med apport. Trent mye grunnleggende trening, vært tilknyttet den lokale hundeklubben i flere år og konkurrert i sportrening.

All respekt til din erfaring, men jeg har også sett en del etter å ha hatt pinschere siden 1989. Bl.a. at det er VELDIG erfarne hundefolk som har hatt problemer med en pinscher. Så mitt råd er i all vennlighet : Ta kontakt med oppdretteren so kjenner rasen og din valp.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptyTir Mar 13 2012, 00:14

Jeg sier som Irene, med all respekt for den erfaringen du har med tidligere hunder, så har det egentlig ikke så mye å si hvor mye man har trent jakthunder før og om man har hatt tre hunder uten samme problem før, når man har et problem nå som man ikke helt klarer å løse... Jeg tviler ikke på at det ikke er en forsvarsadvokat for valpen din du er ute etter, det er selvfølgelig ingen som ønsker din valp mer godt enn du selv, som valpens eier, og det var også derfor jeg kom med et konkret forslag til hvordan dere kan legge opp treningen på en annen måte enn det dere har gjort til nå, i og med at du selv sier at det dere har gjort til nå ikke har virket, men tvert imot har gjort at problemet har eskalert...og siden jeg forstod det sånn at du i innlegget ditt spurte forslag til hva dere kunne gjøre... happy6

Jeg mener ikke å gå til angrep på dere som hundeeiere, og tviler ikke på at dere har gjort en super jobb med de foregående hundene deres, og kanskje heller ikke har hatt noen problemer med disse hundene tidligere, men som sagt så har det ikke så mye å si hvor mye erfaring man har fra før eller hvor mange supre hunder man har hatt før når man sitter med et problem nå og ikke klarer å løse det, så når problemet da tvert imot har eskalert ved å bruke de metodene som har funket for dere før, så er det eneste man kan gjøre å prøve å se på det med nye øyner, og prøve å gå fram på en litt annen måte... happy3 Uansett hvor flink man er og hvor mange år man har holdt på så er den beste måten å endre et problem på å gå i seg selv og se om man kanskje kan prøve å gå fram på en annen måte og prøve å gjøre ting annerledes når det man gjør ikke fungerer...dette gjelder jo for oss alle... happy3 Jeg ville også vært litt forsiktig med å umiddelbart anta at problemet er at valpen deres er dominant, når dere har hatt dette problemet lenge allerede og valpen fortsatt ikke er mer enn 4,5 mnd...hormonene har jo ikke en gang rukket å sette inn i henne enda...og det er nok dessverre veldig ofte at problemer dukker opp nettopp pga det at det er en missforståelse mellom valpen og mennesket der eieren tror at valpen skal domineres fordi den er så dominant, når dette kanskje ikke stemmer i det heletatt og bare er en eneste stor missforståelse... Forskjellige raser og individer vil også reagere forskjellig på det å "bli dominert", og mens en del jakthundraser ofte gjerne reagerer på dette med å bli litt "kuet" og underkastende/usikker, så kan kanskje andre raser eller individer som har litt høyere selvintegritet reagere med en litt mer *hva f*** er det du tror du gjør?!" -holdning, så mens èn hund kanskje kan oppfattes som at "den ga seg", så kan en annen hund kanskje føle at det er blitt trådd kraftig over streken og gi fingeren tilbake... Uansett så er det en grunn til at en valp knurrer/biter når noen i dens øyne trurer med å ta fra den en gode den har fått, og det er rett og slett frykten for å miste den goden...mer avansert enn det er de jo faktisk ikke... wink3 Som sagt så kan jo kanskje dette problemet allerede ha startet å utvikle seg pga fôringssituasjonen hos oppretter, det vet jeg ikke noe om, men da hjelper det uansett ikke å se det som at valpen er dominant, og reagere deretter... no0

Jeg har selv 4 hunder her som jeg kanskje må ha 4 forskjellige framgangsmåter på ting med, selv om alle er av samme rase...det er ikke sånn at fordi at en ting fungerer på den ene så funker det på den andre, og dersom det jeg gjør ikke fungerer prøver også jeg å gjøre det på en annen måte selv om jeg kanskje ikke har hatt det samme problemet før, og av og til så er det kanskje til og med lettest for andre å se hva jeg burde gjøre annerlsedes hvis jeg sitter litt fast selv... happy3 På valpekurs ser man også at de som oftest lykkes best med å løse problemene sine er de som er villig til å innse at vi alle kan gjøre feil, og er åpne fra å prøve å se ting fra en annen vinkel, mens de som ofte setter seg mest fast er de som mener de har alt for mye erfaring til at de kan ha gjort noe feil...det er ikke noen skam i å finne ut at man gjør ting som ikke fungerer, vi gjør alle feil på veien uansett hvor mange hunder vi har hatt og ingen blir noen gang helt utlært...jeg der det heller som en styrke å kunne innrømme at det man gjør ikke har hjulpet, og være villig til å prøve en annen fremgangsmåte og prøve å se problemet i et annet lys... happy3

Kjempeflott at dere får hjelp som du har tillitt til da, nok en gang lykke til, håper det løser seg for dere! biggrin

Til Toppen Go down
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptyTir Mar 13 2012, 10:49

Jeg ser at dominansproblem brukes som forklaring på denne 4,5 måneders valpens atferd og jeg vil bare si at dette med dominans som forklaring på hunders atferd har moderne vitenskap gått bort fra for lenge, lenge siden. Om ikke trådstarter er interessert i det jeg nå skriver, så er det mange andre som leser denne tråden og som nok helt sikkert har opplevd lignende problematikk (hunder som forsvarer ressurser eller som ikke vil bli tatt på når den har lagt seg ett sted) i større eller mindre grad og som er åpen for forklaring og løsning på problematikken basert på annet enn dominansteori. happy3

Helt kort fortalt så var dominansteori i sin tid noe man "fant ut av" ved å holde ulv i fangenskap og studere deres atferd. Disse ulvene ble plassert i innhengninger hvor de ikke hadde mulighet til å opptre som flokk på en naturlig måte. Det var trangt om plassen og ulvene havnet stadig i konflikter pga dette. De ble stresset av å ikke kunne holde seg på god nok avstand til andre ulver (noe de naturlig gjør i det fri), de klarte ikke ha ett naturlig forhold til revirene slik de vanligvis har og maten ble det selvsagt krangel om når den havnet på "alles" revir. Alt dette la opp til stress og aggresjon og ulvene fikk ikke være ulv slik de normalt er med sitt naturlige språk og sin atferd.

Ulvene sloss pga plassmangel, forsvar av revir, mat osv og aggresjon ble selvsagt atferden og språket man observerte i denne såkalte "flokken" og man trodde derfor at det var slik dyrene opptrådte ovenfor hverandre. Man trodde det var om å gjøre å være "sjefen" slik at man overlevde. Denne teorien ble så overført til hund siden hunden stammer fra ulven og ikke nok med det, men man overførte også teorien til samspillet mellom hund og menneske.

I ettertid så har man jo innsett at disse stakkars ulvene ble fryktelig misforstått (i tillegg til at de ble satt i en ekstremt stressende og lite human situasjon) og nyere studier der ulvene levde i sitt naturlige miljø viste at ulver faktisk er veldig fredelige dyr som lever i små flokker som består av foreldre og unger. Flokklivet deres er basert på samarbeid og de benytter seg lite av aggresjon. Tvert om så bruker de språk og atferd som skaper fred og ro og de lever ikke i ett hierarki slik man antok etter å ha studert dem i innhengningen. Foreldrene tar vare på sine avkom og får hjelp av øvrige familiemedlemmer (individer fra tidligere kull) og konkurranseforholdet man mente man så i de første studiene eksisterer ikke. Ulvenes flokk er derimot basert på familieforhold og det er ingen som "jakter" på sjefsstillingen.

Videre så vet man jo også at hund ikke er det samme som ulv da domestiseringen gjennom tusener av år har gjort at hunder ikke har samme sosiale struktur som ulver har. Mange ser jo dette i det daglige; hunder som lever i flokk med andre hunder som IKKE er partner eller avkom og hunder som fungerer og trives sammen med alle mulige andre hunder uavhengig slekstforhold, rase osv. enten det er på turer eller i situasjoner hvor man passer andres hunder osv. Hundene oppsøker hverandre, har selskap i hverandre og trives med det. Ulven derimot lever i en mye mer familiær struktur og de parer seg blant annet ikke med hvem som helst slik som hunder gjør.

Hvordan hunder fungerer og opptrer sammen med andre hunder (og oss) er altså ikke knyttet til dominans slik man trodde før, men det er mer knyttet til læring. Hunder ser hvordan andre hunder reagerer på deres atferd og lærer gjennom det og de kan også opptre på ulike måter ovenfor ulike individer. På den måten er det naturlig for en hund som ser at andre tar fra den leker, mat eller andre ressurser å lære seg en måte å takle det på. Som nevnt i tidligere innlegg i denne tråden så har hunders personlighet og egenskaper også noe å si i forhold til hvordan de vil løse ting; noen hunder vil ikke ta det så tungt at den blir fratatt noe og den gir fra seg ressurser uten å mukke mens andre vil på langt nær gå med på å bli frastjelt noe den anser som sitt. Vi mennesker er vel forsåvidt av samme kaliber; noen deler gladelig, andre er mindre sjenerøse, noen blir passiv og molefunken dersom noen behandler dem urettferdig, andre lar seg ikke pille på nesa og svarer tilbake. Og for ikke å glemme; noen deler gladelig med NOEN utvalgte, mens de som ikke er blant de utvalgte må finne seg andre venner å snylte på! wink3

Så i tilfeller hvor folk støtter seg til dominansteori og blant annet opplever at det funker å straffe hunder som forsvare ressurser, så er det ikke fordi hunden opplever dem som mer dominant enn seg selv at straff fungerer. Det hjelper heller ikke hvor mange ganger de går før hunden ut døra, spiser før den, går foran den på tur eller hva det måtte være. Hunden vil ikke telle antall ganger de går ut døra før den og anse dem som mer dominant enn seg selv den dagen de har gått dobbelt så mange ganger først ut døra sammenlignet med den selv eller noe. Hvorfor straff, eller belønning, funker forklares gjennom enkel læringsteori. Man lærer gjennom straff og belønning og er det større belønning for hunden å beholde/forsvare ressursen enn det er straff å bli "tatt" for å gjøre det samme, så vil atferden opprettholdes. Er straffen av en slik art at det oppleves å ha mer verdi for hunden å unngå samme straff igjen enn hva det gjør å holde på ressursene, så vil hunden la vær å gjenta atferden. For en type hund så vil ett lite kremt være straff nok, mens for andre hunder så må det langt sterkere virkemidler til. Siden hunder lærer gjennom belønning også, så velger de fleste av oss å benytte oss av belønningsbaserte metoder fremfor straff da det både er mer humant og det fører ikke med seg bivirkninger i form av stress, redsel, utrygghet osv. Tvert om fører det til kontakt og tillit mellom hund og menneske, det er motiverende for hunden å bli belønnet og det skaper trygghet. Og ikke minst glede! biggrin
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptyTir Mar 13 2012, 11:29

Maria skrev:
Jeg ser at dominansproblem brukes som forklaring på denne 4,5 måneders valpens atferd og jeg vil bare si at dette med dominans som forklaring på hunders atferd har moderne vitenskap gått bort fra for lenge, lenge siden. Om ikke trådstarter er interessert i det jeg nå skriver, så er det mange andre som leser denne tråden og som nok helt sikkert har opplevd lignende problematikk (hunder som forsvarer ressurser eller som ikke vil bli tatt på når den har lagt seg ett sted) i større eller mindre grad og som er åpen for forklaring og løsning på problematikken basert på annet enn dominansteori. happy3

Helt kort fortalt så var dominansteori i sin tid noe man "fant ut av" ved å holde ulv i fangenskap og studere deres atferd. Disse ulvene ble plassert i innhengninger hvor de ikke hadde mulighet til å opptre som flokk på en naturlig måte. Det var trangt om plassen og ulvene havnet stadig i konflikter pga dette. De ble stresset av å ikke kunne holde seg på god nok avstand til andre ulver (noe de naturlig gjør i det fri), de klarte ikke ha ett naturlig forhold til revirene slik de vanligvis har og maten ble det selvsagt krangel om når den havnet på "alles" revir. Alt dette la opp til stress og aggresjon og ulvene fikk ikke være ulv slik de normalt er med sitt naturlige språk og sin atferd.

Ulvene sloss pga plassmangel, forsvar av revir, mat osv og aggresjon ble selvsagt atferden og språket man observerte i denne såkalte "flokken" og man trodde derfor at det var slik dyrene opptrådte ovenfor hverandre. Man trodde det var om å gjøre å være "sjefen" slik at man overlevde. Denne teorien ble så overført til hund siden hunden stammer fra ulven og ikke nok med det, men man overførte også teorien til samspillet mellom hund og menneske.

I ettertid så har man jo innsett at disse stakkars ulvene ble fryktelig misforstått (i tillegg til at de ble satt i en ekstremt stressende og lite human situasjon) og nyere studier der ulvene levde i sitt naturlige miljø viste at ulver faktisk er veldig fredelige dyr som lever i små flokker som består av foreldre og unger. Flokklivet deres er basert på samarbeid og de benytter seg lite av aggresjon. Tvert om så bruker de språk og atferd som skaper fred og ro og de lever ikke i ett hierarki slik man antok etter å ha studert dem i innhengningen. Foreldrene tar vare på sine avkom og får hjelp av øvrige familiemedlemmer (individer fra tidligere kull) og konkurranseforholdet man mente man så i de første studiene eksisterer ikke. Ulvenes flokk er derimot basert på familieforhold og det er ingen som "jakter" på sjefsstillingen.

Videre så vet man jo også at hund ikke er det samme som ulv da domestiseringen gjennom tusener av år har gjort at hunder ikke har samme sosiale struktur som ulver har. Mange ser jo dette i det daglige; hunder som lever i flokk med andre hunder som IKKE er partner eller avkom og hunder som fungerer og trives sammen med alle mulige andre hunder uavhengig slekstforhold, rase osv. enten det er på turer eller i situasjoner hvor man passer andres hunder osv. Hundene oppsøker hverandre, har selskap i hverandre og trives med det. Ulven derimot lever i en mye mer familiær struktur og de parer seg blant annet ikke med hvem som helst slik som hunder gjør.

Hvordan hunder fungerer og opptrer sammen med andre hunder (og oss) er altså ikke knyttet til dominans slik man trodde før, men det er mer knyttet til læring. Hunder ser hvordan andre hunder reagerer på deres atferd og lærer gjennom det og de kan også opptre på ulike måter ovenfor ulike individer. På den måten er det naturlig for en hund som ser at andre tar fra den leker, mat eller andre ressurser å lære seg en måte å takle det på. Som nevnt i tidligere innlegg i denne tråden så har hunders personlighet og egenskaper også noe å si i forhold til hvordan de vil løse ting; noen hunder vil ikke ta det så tungt at den blir fratatt noe og den gir fra seg ressurser uten å mukke mens andre vil på langt nær gå med på å bli frastjelt noe den anser som sitt. Vi mennesker er vel forsåvidt av samme kaliber; noen deler gladelig, andre er mindre sjenerøse, noen blir passiv og molefunken dersom noen behandler dem urettferdig, andre lar seg ikke pille på nesa og svarer tilbake. Og for ikke å glemme; noen deler gladelig med NOEN utvalgte, mens de som ikke er blant de utvalgte må finne seg andre venner å snylte på! wink3

Så i tilfeller hvor folk støtter seg til dominansteori og blant annet opplever at det funker å straffe hunder som forsvare ressurser, så er det ikke fordi hunden opplever dem som mer dominant enn seg selv at straff fungerer. Det hjelper heller ikke hvor mange ganger de går før hunden ut døra, spiser før den, går foran den på tur eller hva det måtte være. Hunden vil ikke telle antall ganger de går ut døra før den og anse dem som mer dominant enn seg selv den dagen de har gått dobbelt så mange ganger først ut døra sammenlignet med den selv eller noe. Hvorfor straff, eller belønning, funker forklares gjennom enkel læringsteori. Man lærer gjennom straff og belønning og er det større belønning for hunden å beholde/forsvare ressursen enn det er straff å bli "tatt" for å gjøre det samme, så vil atferden opprettholdes. Er straffen av en slik art at det oppleves å ha mer verdi for hunden å unngå samme straff igjen enn hva det gjør å holde på ressursene, så vil hunden la vær å gjenta atferden. For en type hund så vil ett lite kremt være straff nok, mens for andre hunder så må det langt sterkere virkemidler til. Siden hunder lærer gjennom belønning også, så velger de fleste av oss å benytte oss av belønningsbaserte metoder fremfor straff da det både er mer humant og det fører ikke med seg bivirkninger i form av stress, redsel, utrygghet osv. Tvert om fører det til kontakt og tillit mellom hund og menneske, det er motiverende for hunden å bli belønnet og det skaper trygghet. Og ikke minst glede! biggrin

happy6

Valp som knurrer og biter Bv01153 "Valpen flytter hjemmefra", Huldra forlag 2011!
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Garp

Garp

Antall Innlegg : 664

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptyTir Mar 13 2012, 14:34

Linn skrev:
Maria skrev:

happy6

Nok ett bra innlegg Maria!! happy6
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Cesilie

Cesilie

Antall Innlegg : 1217

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter EmptyOns Mar 14 2012, 12:21

Veldig interessant tema, og mange gode svar! happy6 Som Maria skriver; om ikke trådstarter er interessert i å lese hva som skrives, så er det nok mange andre som vil ha nytte av det.

Det er også mange hundetrenere og "atferdsspesialister", men som forskjellige mennesker vi er så er det mange forskjellige hundetrenere. Det er dessverre ikke alle som er like gode, og det er mye ymse av metoder de ulike velger. Jeg ville absolutt forhørt meg med flere forskjellige, og f.eks. Linn kan helt sikkert tipse om flere gode trenere i de forskjellige områdene.

Vi prøver alle bare å hjelpe hverandre - til det beste for hundene - og det er ingen som er ute etter å fornærme.
Lykke til! Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Valp som knurrer og biter   Valp som knurrer og biter Empty

Til Toppen Go down

Valp som knurrer og biter
Til Toppen 
Side 1 av 1