Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Er dverpinscher noe for meg?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
xmu




Antall Innlegg : 2
Join date : 29.02.2012

Er dverpinscher noe for meg? Empty
PosteTema: Er dverpinscher noe for meg?   Er dverpinscher noe for meg? EmptyOns Feb 29 2012, 13:25

Nå har jeg spurt mye rundt og endte opp her. Jeg er en 17 år (blir 18 i Juli) gammel jente som går 2. pret på VGS. Jeg eier for øyeblikket hest, men siden jeg skal i litt hardere studier etter VGS vet jeg at jeg til slutt må selge min kjære varmblodshoppe, dessverre. Med henne driver jeg mye horsemanship, altså å bygge på forhold og slikt mellom dyr og menneske. Men jeg stopper ikke der, ejg er avhengig av å ha dyr nesten. Lurte på å skaffe meg en hund som jeg kan ta med videre i livet Smile
Litt om meg; Jeg er en veeldig aktiv jente, og har alltid hatt/drevet med dyr. Jeg er bestemt men alltid rettferdig ovenfor dyret. Jeg setter klare grenser men viser fortsatt kjærlighet. Jeg er ute etter en liten hund som godt kan klare en litt lang tur og som jeg kan drive litt aguility, triksetrening og lydighet med og jeg har forelsket meg i denne rasen.

Tror dere en DP er hunden for meg?
Til Toppen Go down
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Er dverpinscher noe for meg? Empty
PosteTema: Re: Er dverpinscher noe for meg?   Er dverpinscher noe for meg? EmptyOns Feb 29 2012, 14:04

xmu skrev:
Nå har jeg spurt mye rundt og endte opp her. Jeg er en 17 år (blir 18 i Juli) gammel jente som går 2. pret på VGS. Jeg eier for øyeblikket hest, men siden jeg skal i litt hardere studier etter VGS vet jeg at jeg til slutt må selge min kjære varmblodshoppe, dessverre. Med henne driver jeg mye horsemanship, altså å bygge på forhold og slikt mellom dyr og menneske. Men jeg stopper ikke der, ejg er avhengig av å ha dyr nesten. Lurte på å skaffe meg en hund som jeg kan ta med videre i livet Smile
Litt om meg; Jeg er en veeldig aktiv jente, og har alltid hatt/drevet med dyr. Jeg er bestemt men alltid rettferdig ovenfor dyret. Jeg setter klare grenser men viser fortsatt kjærlighet. Jeg er ute etter en liten hund som godt kan klare en litt lang tur og som jeg kan drive litt aguility, triksetrening og lydighet med og jeg har forelsket meg i denne rasen.

Tror dere en DP er hunden for meg?

Litt vanskelig å svare på så lite informasjon, men dvergpinscheren elsker lange turer, agility, spor og å få brukt seg. De er ikke de enkleste hundene alltid, men de er skrekkelig morsomme hunder og finner på mye tull og ablegøyer. Så eier trenger en del humor og kanskje ikke nødvendigvis forvente en hund som er som en gjeterhund. Jeg elsker rasen over alt på jord, men man må ta de for det de er.
Ser at de ofte trives best under positiv forsterknig for å blomstre 100%.
De fleste har en del lyd i mer eller mindre form og vokting er vanlig.
Men hvis du treffer en del representanter av rasen og leser en del og snakker med eiere finner du fort ut om de er en hund for deg.
Vær nøye på hvilke linjer du kjøper av og vær bevistt at det er en del grums på gemyttet til en del desverre.

Lykke til.

Anita
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
xmu




Antall Innlegg : 2
Join date : 29.02.2012

Er dverpinscher noe for meg? Empty
PosteTema: Re: Er dverpinscher noe for meg?   Er dverpinscher noe for meg? EmptyOns Feb 29 2012, 14:42

Hmm, er den lett til å trenes til å komme til meg når jeg roper? Eller er den vanskelig å dressere?
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Er dverpinscher noe for meg? Empty
PosteTema: Re: Er dverpinscher noe for meg?   Er dverpinscher noe for meg? EmptyOns Feb 29 2012, 15:25

xmu skrev:
Hmm, er den lett til å trenes til å komme til meg når jeg roper? Eller er den vanskelig å dressere?

Vil du ha en hund som svinser rundt deg og ikke går langt unna, så velg en hund av gjeterhundrase. Med rett trening kan du få en DP til å komme til deg når du roper, men det er en del individer som har litt jaktinstinkt og kan finne på å stikke av om de kommer over noe spennende. Opprinnelig ble DP brukt bl.a som rottejegere, så de har en del selvstendighet og pågangsmot på godt og vondt happy3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Er dverpinscher noe for meg? Empty
PosteTema: Re: Er dverpinscher noe for meg?   Er dverpinscher noe for meg? EmptyOns Feb 29 2012, 16:10

Om dp er lett å trene kommer jo an på hvilke mål du har med treningen, hvor langt du vil komme og hvor mye arbeid du er villig til å legge ned for å komme dit. DP er lettlært, men utholdenhet skal man ikke skryte på seg at de har. Er dverpinscher noe for meg? 723324 Fokuset til en dp vil aldri være som hos en gjeterhund eller en typisk brukshund, så er man ute etter en hund som man vil komme seg kjapt opp og frem med, så er dp kanskje ikke rett rase å velge.

Å lære triks og momenter i lp f.eks er derimot ikke noe problem med en dp, de tar ting fort. Korte økter og få repetisjoner passer dem godt. Er dverpinscher noe for meg? 557338

En må også være obs på at hvorvidt en hund klarer å holde fokus også avgjøres av om hunden er miljøsterk og trygg på andre hunder og folk. Hunder som har redsel for noe i miljøet rundt seg vil ha vanskelig for å holde fokus på treningen. Stikker hunden fra eier under trening eller konkurranser for å kjefte på andre folk/hunder, dommere osv (dvs ett førsøk på å skremme dem bort), er det tydelig at hunden er utrygg på miljøet og det er vanskelig for hunden å holde fokus på trening når den helst skulle hatt kontroll på alt det skumle som er rundt den.

I forhold til innkalling og det å ha hunden løs, så er det mengder med trening som skal til og helst fra første dag. Jeg opplever ikke dp som noe verre å trene innkalling med enn de fleste andre raser, men å ha hunden i bånd 90% av tiden og tro at den skal komme på innkalling når du slipper den løs en sjelden gang, er som å be om trøbbel. Hunden må lære å komme på innkalling (belønne frem atferden), og jeg mener også at verdien i å være løs ikke skal være så stor at verdien i alt annet blir lik null. Dvs at hunden faktisk må få være såpass mye løs at den ikke blir over seg av begeistring når den en sjelden gang får oppleve å være løs. Da blir innkalling straks vanskeligere. Er dverpinscher noe for meg? 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Sponsored content





Er dverpinscher noe for meg? Empty
PosteTema: Re: Er dverpinscher noe for meg?   Er dverpinscher noe for meg? Empty

Til Toppen Go down
 
Er dverpinscher noe for meg?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Har du en pinscher/dverpinscher som hater regn?!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: