Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Dvergpinscher valp

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Haze




Antall Innlegg : 8
Join date : 28.02.2012

Dvergpinscher valp Empty
PosteTema: Dvergpinscher valp   Dvergpinscher valp EmptyTir Feb 28 2012, 02:20

Hei. Har i grunn kunn noe enkle spørsmål som jeg er sikker på at noen her kan svare på.

DP er en hund jeg har fått veldig interesse for i det siste, å i dag fikk jeg faktisk tilbudet om å kjøpe en av en bekjent som har ei som venter valper.
Dette ble jeg happy for, men har bare noen tanker rundt hvordan dette blir siden jeg bor helt alene nå. Har et barn jeg har jevnlig kontakt med, å møter eller har venner/familie på besøk hver dag, noe jeg bare nevner siden jeg har lest at den kan bli litt "eiesjuk" om dere skjønner.
Noen som tror dette kan bli et problem?

En av mine nærmeste kopiser har også en Engelsk Staffordshire, som er verdens snilleste, uansett hvem eller hva den møter på, noen som vet hvordan en DP ville reagert ovenfor den? Sikkert vanskelig å svare på, men om noen har noen tanker rundt det.

Skal også nevnes at jeg aldri har hatt hund (enda), men det hadde heller ikke veninna mi før hun fikk en DP, den er så vellopdragen å snill som bare det Smile

Tenker mest på det med å anskaffe denne siden det er en hund jeg altid har likt, den høres ikke ut som noe mer problemer enn de andre hundene jeg har tenkt på før, bare litt mindre wink3 Mange tenker også at dette er en "kun jente" hund, men det er jeg ikke enig i.

Håper jeg får noen svar Smile
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Dvergpinscher valp Empty
PosteTema: Re: Dvergpinscher valp   Dvergpinscher valp EmptyTir Feb 28 2012, 13:16

Heisan
Ingen hunder er enmanshunder,det er kun en myte. Vi gjør dem til enmanshunder,det er en annen sak. Ingen hunder er heller jentehunder. Det er også hva man selv gjør det til. Det som gjør hunder til typiske enmanshunder eller såkalte manne eller jentehunder er at det kun er en person som tar seg av dem,trener med dem osv. En hund skjønner ikke ord,men lydene vi sier,om du har lært hunden sitt,så er det ikke dermed sakt at den skjønner sitt med en annen person,fordi dere har to forskjellige tonefall. Derfor er det viktigt at alle i en familie trener inn samme komando,men aldri samme kommandoen på samme ting. Da kan den fort bli forvirret,dere trener og generaliserer hver sin kommando,og bytter når hunden har lært det av den ene,kommandoen vil komme ganske fort med nr 2 Smile
En Dvergpinscher krever mye miljøtrening,dvs ikke bare at den skal møte folk hjemme hos deg,men også utenfor,dagligt de ukene før den blir 16 uker,før valpen blir 16 uker er det viktigt at den får møte så mye som muligt av andre dyr folk trafikk hunder av alle forskjellige raser,det holder ikke bare med nabohunden som mangen tror.
Legger du et godt grunnlag for en god soosialisering i disse ukene,får man som regel en harmonisk hund senere,og det viser seg etter hunden er ferdig med den psykiske modningen ved 22 mndr hvor flink man er. Oppdretter spiller også en stor rolle hvor flink oppdretter har vert å sossialisere,fra valpen var 3 uker og frem til levering. Og atforeldredyra har en god psyke er kjempeviktigt. Er alle disse delene på plass,så er dvergpinscheren en kjempehund.
En Dvergpinscher er ikke eiersyk,den blir hva man gjør dem til,men det er mye vaktinstinkt i dem,og det er det som gjør dem til en gneldrebikkje som regel. Også nærvøsitet,men man ser fort og hører fort forskjell på vokting og nærvøs gneldring.
Det gjelder å dempe voktinga fra starten av.
Om du ikke har hatt hund før,så anbefaler jeg deg uansett hvilken rase du får deg,og gå kurser,slik at du får en god start,med god hjelp. Det vil du tjene på,og det vil gjøre hundeholdet mye enklere,ikke minst forstå de periodene hunden din skal gå igjennom,og få hjelp til å hjelpe hunden din til å forstå på en fin og korekt måte. Med mangelfull forståelse kan det oppstå mye problemer,uansett rase.
lykke til
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Haze




Antall Innlegg : 8
Join date : 28.02.2012

Dvergpinscher valp Empty
PosteTema: Re: Dvergpinscher valp   Dvergpinscher valp EmptyFre Mar 02 2012, 03:26

Har i grunn aldri trodd at hunderaser blir enmans raser, men bare lest mye om at DP kunne bli det, noe jeg nå ikke tror lenger wink3 Var i grunn heller ikke redd for at noen skulle kalle det jente hund, bare har følt at veldig mange gjør det, kun grunnet størrelsen. Men dette har jeg aldri bekymret meg over, hehe..

Selvom jeg sa den kom til å få besøk av venner + bekjente vær dag, så mente jeg ikke at jeg var en veldig inneperson, jeg er ute fler ganger daglig, å det er mange av venner og bekjente som har forskjellige raser, så den har nok nok å møte, men skal selvfølgelig sørge for at det ikke blir for mye for den lille Smile

Det du nevnte ang kurs er faktisk noe jeg hadde tenkt å gjennomføre uansett hva jeg skulle fått meg Smile

Setter kjempepris på bra svar Smile
Til Toppen Go down
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 64
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Dvergpinscher valp Empty
PosteTema: Re: Dvergpinscher valp   Dvergpinscher valp EmptySøn Mar 04 2012, 10:28

Veldig enig med hva Marion skriver her, sosialiseringen har såååå mye å si, selv om jeg føler jeg gjør en god jobb som oppdretter med sosialisering så fra den dag valpen flytter ifra meg er det uhyre viktig at h*n overtar jobben, selvsagt har foreldredyrene og arv endel å si også, så at du vet mest mulig om begge foreldredyrene er jo selvsagt veldig fint.
Ønsker deg lykke til med valget av valp happy6
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
katrine091

katrine091


Antall Innlegg : 6
Join date : 06.01.2012

Dvergpinscher valp Empty
PosteTema: Re: Dvergpinscher valp   Dvergpinscher valp EmptyTir Mai 01 2012, 17:32

Min dp tispe er min første hund. Både jeg og ho var "nye på hverandre" men det gikk helt suverent. Disse hundene er så smarte og gøye å jobbe med! De lærer kjempefort!! Men jeg også vil anbefale kurs, det er viktig.. Jeg har ikke gått på kurs, men trodde at jeg sosialiserte hunden min bra! Jeg hadde den med overalt. Hos venner, familie, var nede i byen, den hilste på alle hundene vi traff på tur, kjørte masse bil osv. - likevel er hun fortsatt skeptisk til fremmede og bjeffer en del når vi treffer andre (nå er hun snart 9mnd). Så mitt aller beste tips er: KURS! Har hørt fra venner og bekjente at både du og hundene lærer veldig mye. Eneste minuset er jo at et kurs koster jo en del. Men det er virkelig verdt det! :-)

Alt i alt er DP en veldig bra rase. Liten hund, men du merker at det virkelig er en hund og hadde den vært i en større kropp hadde den ikke oppført seg annerledes. De er tøffe men likevel glad i kos. Jeg føler også at om en trenger "barnevakt" er det lettere med en liten hund! Er jo greit å ha den i baktanke også;-)
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Dvergpinscher valp Empty
PosteTema: Re: Dvergpinscher valp   Dvergpinscher valp EmptyOns Mai 02 2012, 08:47

Husk også at de kan arve mye av personligheten til sine foreldre, som alle andre hunder og andre dyr.
Er moren en sosial hund er det sannsynlig at valpene også blir det.

Snakk gjerne med flere forskjellige oppdrettere, du finner f.eks lister over planlagte kull og kull som allerede er født på hjemmesiden til NPK under "valper" http://www.norskpinscherklubb.no/

Alle disse kullene er godkjent av NPK, dvs at foreldrene er helsesjekket og at de har oppnådd tilstrekkelig premiering på utstilling.
Om man velger en god oppdretter så har man alltid noen å spørre om det er ting man lurer på.
Jeg vet at det er noe jeg har satt stor pris på happy6

Masse lykke til med valg av valp, det er utrolig spennende og morsomt å lete etter sitt nye familiemedlem happy6

Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Sponsored content





Dvergpinscher valp Empty
PosteTema: Re: Dvergpinscher valp   Dvergpinscher valp Empty

Til Toppen Go down
 
Dvergpinscher valp
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Ny valp :D
» Kalender 2013 - DVERGPINSCHER VALP
» Dvergpinscher Hanne 1 år og Dvergpinscher Tispe 6 mnd til omplassering
» Ny valp :)
» Romjulsutst. 29.12

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: