Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Råfôring

Go down 
+10
Benedicte
Marianne
Gry Elena
ElinK
Maria
Ann-Helen
Marita
Cesilie
Gry
Fanny
14 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Råfôring Empty
PosteTema: Råfôring   Råfôring EmptySøn Jan 29 2012, 14:06

Noen flere som råfôrer?
Og hvordan setter dere sammen en god "meny" for å sikre at hunden(e) får i seg alt de skal ha?
Jeg fôrer med storfekjøtt, lammekjøtt, kylling og fisk, og av og til litt vilt og annet moro biggrin .
De får en del bein i tillegg også (som regel bein med kjøtt på, tyggbare bein).
Gir V&H innimellom (siden det er lettere å blande olje i det, kontra å helle olje over kjøttbiter)
Vurderer å bestille hvalkjøtt (av et selskap som selger avskjær som hundemat) så snart jeg har bedre frysekapasitet.
Det jeg har sett av fordeler med å fôre rått er spesielt tannhygienen og ånden wink3 , og det virker som det er lettere å holde jevn vekt.
Pelskvaliteten har vært super hele veien, så der ser jeg egentlig ikke noen forskjell.
De har mindre og fastere avføring ifht. på tørrfôr, og nå er tørrfôr blitt så spennende at det kan brukes som godbiter happy4
Det virker også som at de får en bedre metthetsfølelse.

Vil gjerne ha tips om ting jeg kan tilføre, enten som "snacks" eller som et måltid happy3
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptySøn Jan 29 2012, 18:54

Et rått egg av og til er ikke feil. happy6 Mye bra næring, og veldig populær "snacks" hos voffen her hvertfall. happy3
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyTor Feb 02 2012, 07:32

Gry skrev:
Et rått egg av og til er ikke feil. happy6 Mye bra næring, og veldig populær "snacks" hos voffen her hvertfall. happy3

Sikkert et veldig dumt spørsmål, men gir du egget med skall da, eller gir du det i en skål?

Jeg er så innmari redd for å gi noe som er feil eller ikke bra for hundene, og holder meg til det som er safe. De får dermed bare tørrfôr, V&H og vanlige ører, muskler, osv.
HVA nøyaktig gir dere og er det noe behandlet fra før?

Skal man ikke holde seg unna de tre F'ene? Fisk, fugl og...?
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyTor Feb 02 2012, 08:28

...får - dvs sau cool3
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyTor Feb 02 2012, 08:28

Marita skrev:
...får - dvs sau cool3

Det er tidlig om morgenen, okei? Hehe. Takk! happy6
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyTor Feb 02 2012, 08:41

Jeg har gitt rått egg uten skall, men kan helt sikkrt gis med skall også (skallet er jo bare kalk unsure3 ).
Jeg fôrer med kjøtt og bein, og supplerer med V&H for å få gitt innmat også (sjeldent jeg har innmat, ikke noe jeg pleier å kjøpe til vanlig).
Har på litt olje innimellom også, just in case happy3 (Dr. Baddaky's).
Av kjøtt har hundene hittil fått storfe (var heldig og fikk et digert okselår på jobb biggrin), kylling (en litt stor vinge er faktisk en dagsrasjon), and, lam (fårikålkjøtt og lammekoteletter), svin (alt fra rent kjøtt til koteletter), fisk, elg...
Alle ubehandlede bein kan gis, men store vektbærende bein (margbein f.eks.) får de bare ha under tilsyn til de har renset dem, så blir de fjernet.
Mine spiser alle de tre F'ene, men aldri varmebehandlet.
Prøver å holde meg til 80-10-10 ifht prey-modellen (kjøtt-bein-innmat), men bruker for sikkerhets skyld både litt olje og V&H.
Ellers bruker jeg avskjær fra egen mat (fremdeles rått altså).
Blir hundene for harde i magen gir jeg mindre bein (man kan også gi grønnsaker i maten).
Blir jeg usikker på om jeg har fôret riktig, så får de noen dager med V&H.
De får diverse ører og sener og pressede tyggebein innimellom, og så gir jeg en liten bit Dentastix daglig (brekker dem opp, fungerer som snacks egentlig).
Jeg har vært av og på med V&H og tørrfôr, men trives best med å fôre som jeg gjør nå.
Og hundene setter stor pris på det også wink3

Nyttig link for å komme igang http://www.amerikanskbulldog.no/index.php?option=com_content&view=article&id=46%3Araforing-om-hunden-fikk-velge-selv&catid=34%3Aernaering&Itemid=56
Lettlest og fin happy6

Edit: Ser jeg gjentar en del av det jeg skrev i første innlegg blink00 Tror jeg er i koma Råfôring 222595
Men lurer fremdeles på om det er noen råfôrere her inne som har funnet ut hvordan de fôrer UTEN V&H happy3
Og om noen har erfart at hunden får vitaminmangel etc.
Og tips til noe hundene synes er spesielt digg å få biggrin
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyTor Feb 02 2012, 11:34

Er det sånn å forstå at hunder ikke bør få kokt fisk ?
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyTor Feb 02 2012, 11:55

Hos oss går det mye i matrester og da alt fra fisk og kjøtt til grønnsaker, ris, poteter osv. Jeg styrer derimot unna mat med mye krydder, evt så skyller jeg av det verste før Melba får det. Skal vi ha kjøtt skjærer jeg bort fett og annet jeg ikke syns er delikat på kjøttet mens kjøttet er rått og det får Melba, noe hun alltid blir superglad for! wink3

Jeg var superhysterisk i forhold til "alt hunder ikke skal ha" som jeg hadde lest om på nettet helt til jeg fikk mer informasjon om ernæring via en som hadde tatt studiet Hundefag på høyskolen i Nord-Trøndelag. Nå tok jeg jo studiet selv i fjor og fikk enda mer informasjon om ernæring, så nå er jeg ikke lengre redd for druer, poteter og alt annet som mytene sier er farlig for hunder. Det handler om mengder og hva hunder er vant å spise. At noen hunder i de tusen hjem blir dårlig av ribbe på julaften og kalkun på nyttårsaften henger nok mer sammen med at de aldri får slik kost ellers og i alle fall ikke i slike mengder, så da er det klart at magen slår litt krøll på seg når julaften/ribbe og nyttårsaften/kalkun bare er en gang i året! wink3

Ann-Helen, kokt fisk er nammenam og ikke farlig! happy6
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyTor Feb 02 2012, 12:07

Kom på en ting til. Hadde vi vært like nøye med kostholdet vårt (og ikke minst barna våre sitt kosthold, for de som har barn) som vi oppfordres å være med hundenes kosthold så hadde vi vært helsefreaker hele gjengen. Hvis vi da hadde hatt bare ÈN type kosthold som var helt riktig, da... Men det ville nok vært umulig å finne ut av siden vi alle er så forskjellige og det fins tusenvis av meninger om hva som er "det perfekte kostholdet". lalala2 wink3

Tørrfôrprodusentene får deg jo nesten til å føle deg som en elendig hundeeiere dersom du ikke fôrer med deres fôr som er det eneste som visstnok skal gi hunden din AKKURAT hva den trenger hver dag for å være frisk, ha godt humør, se bra ut osv. Det verste er jo at mesteparten av det som er i disse produktene er tilsatt kun for å gi karbohydrater slik at hunden får nok energi. Også kommer vitaminiseringen i tillegg, så blir jo nesten som om vi skulle spise "vitaminisert grandiosa" som en så genialt kalte det! happy4

Dersom man setter sammen fôret til hunden sin selv, så tror jeg man klarer å få ett sunt kosthold til hunden dersom man bare variere kostholdet og har en passe oversikt over hva som er nødvendig å få i seg, evt supplere med olje/vitaminer for å være helt sikker. Man merker nok fort dersom man er helt på jordet, da blir nok både pels, klør, hundens hold og energinivå "mot normalt".
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyTor Feb 02 2012, 12:38

Jeg gir kokt fisk (av og til stekt fisk også...), men plukker vekk beina (det gjør jeg ikke hvis fisken er rå).
Smurfen nekter plent å spise rå fisk, så det er bare Smulen som får det.
Tipper jeg er på rett spor, for hundene har både fin pels og gode klør, men får litt "noia" av og til og er redd for at jeg ikke gir dem ALT de trenger happy4
Jeg er veldig forsiktig med mat med løk i (men hundene har fått smake litt pizza etc.), mens jeg har hørt så mange si at de bruker hvitløk mot flått at jeg er litt mindre redd for å gi hvitløk.
Og i jula spiste begge ribbe, uten å bli dårlige (utrolig nok, ettersom svigers tror de er like store som en golden retriever... og stapper i dem deretter hvis jeg ikke følger med mad1 blink00 )
Deler gjerne et flak potetgull eller litt popcorn hvis jeg har, så er ikke kjempefanatisk (men prøver å fôre mest mulig fornuftig) lalala2
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyTor Feb 02 2012, 13:51

Fanny skrev:
Jeg gir kokt fisk (av og til stekt fisk også...), men plukker vekk beina (det gjør jeg ikke hvis fisken er rå).
Smurfen nekter plent å spise rå fisk, så det er bare Smulen som får det.
Tipper jeg er på rett spor, for hundene har både fin pels og gode klør, men får litt "noia" av og til og er redd for at jeg ikke gir dem ALT de trenger happy4
Jeg er veldig forsiktig med mat med løk i (men hundene har fått smake litt pizza etc.), mens jeg har hørt så mange si at de bruker hvitløk mot flått at jeg er litt mindre redd for å gi hvitløk.
Og i jula spiste begge ribbe, uten å bli dårlige (utrolig nok, ettersom svigers tror de er like store som en golden retriever... og stapper i dem deretter hvis jeg ikke følger med mad1 blink00 )
Deler gjerne et flak potetgull eller litt popcorn hvis jeg har, så er ikke kjempefanatisk (men prøver å fôre mest mulig fornuftig) lalala2

Sånn er vi også. Gir litt av alt. Svigermor fôrer på med alt mulig rart hun også, får hjem en pinscher med bollemage hver gang blink00
Vi girr tørrfôr, V&H, ratt/kokt/stekt egg, innimellom får han middagsrester eller brødskive med leverpostei.
Eneste jeg vet han blir dårlig i magen av er om han får kun tørrfôr i en lang periode, men det tror jeg henger sammen med at han drikker for lite.
Innimellom får han også litt matfløte/melg eller yoghurt, men alt med måte selvsagt happy6

Og så får han fiskeolje i maten, da blir pelsen kjempeblank og fin wub3
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Ann-Helen

Ann-Helen


Antall Innlegg : 1671
Join date : 10.06.2009
Bosted : AUKRA

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyTor Feb 02 2012, 21:05

Godt å høre at de ikke tar skade av kokt fisk, mine elsker nemlig fisk happy6
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Bobby-Chicco
Gry Elena

Gry Elena


Antall Innlegg : 2849
Join date : 12.06.2009
Age : 65
Bosted : Fjellhamar, Lørenskog

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyLør Feb 04 2012, 21:43

Kan man gi rå griselabber??
Til Toppen Go down
http://www.estrellapinsch.com
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyLør Feb 04 2012, 22:08

Det tror jeg...
Men kan nok være de blir litt rare i magen av "kloven"

Legge til et spm.
Hvor mye av foten går som griselabber?
Det er vel noe kjøtt og bein, og ikke bare "negl"???
Siden mennesker spiser griselabber...
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Marianne




Antall Innlegg : 237
Join date : 24.09.2010
Age : 66
Bosted : Bergen

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptySøn Feb 05 2012, 13:14

Jeg er nettopp begynt med råforing happy4 Tequila har fått rått innimellom hele tiden, men nå er jeg gått helt bort fra tørrfor. Hun ville bare ikke ha det, og jeg ble stresset av og hele tiden skulle blande leverpostei og matrester i foret og så plukket hun bare ut godsakene!
Nå har jeg kjøpt V&H og hun får et måltid med det. I går var jeg heldig å få tak i grisehjerte og lammesvange til redusert pris. Kjøpte det de hadde og la det i fryseren. Hun var helt vill og det gikk ned på høykant. happy3
Det meste av rått kjøtt som jeg har prøvd liker hun veldig godt, men rå fisk og rå kylling er hun mer skeptisk til. Er det noen som kombinerer rått og kokt / stekt ? En eggeplomme i uken gir jeg også. Er det nødvendig med olje og vitaminer i tillegg ? En utfordring blir jo og finne riktig mengde. Og så er det tungvint når man er på reise
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptySøn Feb 05 2012, 13:40

Marianne skrev:
Jeg er nettopp begynt med råforing happy4 Tequila har fått rått innimellom hele tiden, men nå er jeg gått helt bort fra tørrfor. Hun ville bare ikke ha det, og jeg ble stresset av og hele tiden skulle blande leverpostei og matrester i foret og så plukket hun bare ut godsakene!
Nå har jeg kjøpt V&H og hun får et måltid med det. I går var jeg heldig å få tak i grisehjerte og lammesvange til redusert pris. Kjøpte det de hadde og la det i fryseren. Hun var helt vill og det gikk ned på høykant. happy3
Det meste av rått kjøtt som jeg har prøvd liker hun veldig godt, men rå fisk og rå kylling er hun mer skeptisk til. Er det noen som kombinerer rått og kokt / stekt ? En eggeplomme i uken gir jeg også. Er det nødvendig med olje og vitaminer i tillegg ? En utfordring blir jo og finne riktig mengde. Og så er det tungvint når man er på reise
Jeg kombinerer rått og kokt/stekt. Brukte v&h lenge, men jeg har gitt det opp siden Melba rett og slett ikke liker det lengre. Jeg gir olje og biorion i tillegg, men i perioder blir det ikke daglig.

Melba liker heller ikke rå fisk, men rå kylling syns hun er topp. happy3
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptySøn Jul 15 2012, 20:50

vi har "nettopp" startet 100 % med V&H, fikk anbefalinger om å gjøre det fra adferdskonsulent, så vi tenkte å gi det ett forsøk.
Cocos veier hele 22 kg og er dermed på slankeren.. han har tidligere spist light tørrfor, for å få ned vekten litt. Vekten skal fortsatt ned så til hvert måltid får han 170 g per måltid. Samtidig har vi gått over til Go og mager pølser som godbiter og royal canin sine "educ" godbiter. Problemet er bare at Cocos er sulten hele tiden! Han "skraper" i skålen hver gang han er sulten, og kan gjøre det bare 1 time etter han har spist. Dette problemet hadde vi ikke med tørrfor så vi vurderer rett og slett å gå tilbake til light tørrfor..

Noen som har noe forslag til noe vi kan supplere med som metter mer enn v&h og som ikke er fetende? (vi har ikke verdens største frys, så kan ikke "råfore" 100%...)
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptySøn Jul 15 2012, 20:59

Benedicte skrev:
vi har "nettopp" startet 100 % med V&H, fikk anbefalinger om å gjøre det fra adferdskonsulent, så vi tenkte å gi det ett forsøk.
Cocos veier hele 22 kg og er dermed på slankeren.. han har tidligere spist light tørrfor, for å få ned vekten litt. Vekten skal fortsatt ned så til hvert måltid får han 170 g per måltid. Samtidig har vi gått over til Go og mager pølser som godbiter og royal canin sine "educ" godbiter. Problemet er bare at Cocos er sulten hele tiden! Han "skraper" i skålen hver gang han er sulten, og kan gjøre det bare 1 time etter han har spist. Dette problemet hadde vi ikke med tørrfor så vi vurderer rett og slett å gå tilbake til light tørrfor..

Noen som har noe forslag til noe vi kan supplere med som metter mer enn v&h og som ikke er fetende? (vi har ikke verdens største frys, så kan ikke "råfore" 100%...)

Jonas sin V&H har jeg vann i og blander ut til en tynn grøt med gaffel, sånn at han får mye mer magefyll enn det han i realiteten spiser...han er jo like stort matvrak som Cocos og er veldig glad og fornøyd... Smile Du kan jo rive agurk oppi også for eksempel, er det ikke det han er så glad i....? Ellers så kan du jo rive litt gulrot i innimellom også...godt og sunt...! happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptySøn Jul 15 2012, 21:18

han får for tiden olje og artoflex rørt inn i foret så jeg synes det blir veldig flytende med vann itillegg (men det er jo opp til Cocos om det er digg elle ei, så kan prøve)... han får ofte en gulerot eller litt agurk en times tid etter mat nå siden han går å skraper i gulvet overalt visst ikke.. :-/ men jeg kan altids blande det inn i fôret isteden ja... Smile
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptySøn Jul 15 2012, 21:33

Benedicte skrev:
han får for tiden olje og artoflex rørt inn i foret så jeg synes det blir veldig flytende med vann itillegg (men det er jo opp til Cocos om det er digg elle ei, så kan prøve)... han får ofte en gulerot eller litt agurk en times tid etter mat nå siden han går å skraper i gulvet overalt visst ikke.. :-/ men jeg kan altids blande det inn i fôret isteden ja... Smile

Jeg har god erfaring med å fôre med kjøtt, bein og innmat, ifht. å holde vekta nede.
Kunne du vurdert å bytta ut V&H annenhver dag, med et kjøttmåltid?
(Feks. kotelett, kyllingfilèt etc etc).
Jeg kan gi mer av et rent kjøttprodukt enn av V&H...
Aner ikke hvorfor.
For øyeblikket går det mest i V&H, og det vises også på Smurfen lalala2
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptySøn Jul 15 2012, 21:41

Fanny skrev:


Jeg har god erfaring med å fôre med kjøtt, bein og innmat, ifht. å holde vekta nede.
Kunne du vurdert å bytta ut V&H annenhver dag, med et kjøttmåltid?
(Feks. kotelett, kyllingfilèt etc etc).
Jeg kan gi mer av et rent kjøttprodukt enn av V&H...
Aner ikke hvorfor.
For øyeblikket går det mest i V&H, og det vises også på Smurfen lalala2

Jeg kunne absolutt tenke meg det.. men for øyeblikket har vi bare en liten frys, som består av to skuffer.. jeg har 1 boks med iskrem (det må da være minimumskravet) og resten er stortsett v&h, så mye mer er det liksom ikke plass til..
men jeg skal ha det i bakhodet... kan han spise røkt kjøtt? hvor mange gram med rent kjøtt/lever/innmat/bein osv kan jeg gi han da?
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptySøn Jul 15 2012, 22:04

Benedicte skrev:
Fanny skrev:


Jeg har god erfaring med å fôre med kjøtt, bein og innmat, ifht. å holde vekta nede.
Kunne du vurdert å bytta ut V&H annenhver dag, med et kjøttmåltid?
(Feks. kotelett, kyllingfilèt etc etc).
Jeg kan gi mer av et rent kjøttprodukt enn av V&H...
Aner ikke hvorfor.
For øyeblikket går det mest i V&H, og det vises også på Smurfen lalala2

Jeg kunne absolutt tenke meg det.. men for øyeblikket har vi bare en liten frys, som består av to skuffer.. jeg har 1 boks med iskrem (det må da være minimumskravet) og resten er stortsett v&h, så mye mer er det liksom ikke plass til..
men jeg skal ha det i bakhodet... kan han spise røkt kjøtt? hvor mange gram med rent kjøtt/lever/innmat/bein osv kan jeg gi han da?

Ikke røkt, eller annen type behandlet kjøtt!!!! Viktig!
Det røkte kjøttet er veldig salt (og det er forbausende mye kjøtt som er tilsatt salt, så lurt å sjekke på pakningen).
Kyllinglår er også kjekt å fôre med.
Jeg ville gitt ca. samme mengde i vekt, og gjerne servert maten/kjøttet halvfrossent.
Tar tid å spise det, istedetfor å bare glefse innpå.
Jobbe litt for maten i samme slengen.
Mine har hvertfall virket mettere på rene kjøttprodukter enn på V&H (uten å legge på seg)
Bra for tennene også, å tygge kjøttstykker og bein Smile
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptySøn Jul 15 2012, 22:41

Fanny skrev:

Ikke røkt, eller annen type behandlet kjøtt!!!! Viktig!
Det røkte kjøttet er veldig salt (og det er forbausende mye kjøtt som er tilsatt salt, så lurt å sjekke på pakningen).
Kyllinglår er også kjekt å fôre med.
Jeg ville gitt ca. samme mengde i vekt, og gjerne servert maten/kjøttet halvfrossent.
Tar tid å spise det, istedetfor å bare glefse innpå.
Jobbe litt for maten i samme slengen.
Mine har hvertfall virket mettere på rene kjøttprodukter enn på V&H (uten å legge på seg)
Bra for tennene også, å tygge kjøttstykker og bein Smile

Det var det jeg tenkte meg at man ikke kunne.. Smile Cocos spiser synes ikke noe om hele stykker.. han bare står og ser på det.. "skjønner" liksom ikke hva han skal gjøre med det.. confused3 men spiser det med en gang vi feks strimler kjøtt.. litt rar der rett og slett..
Frossent synes han heller ikke noe om.. kan godt hende han tar det ut fra skålen, men da legger han det fra seg i sengen sin eller på gulvet og venter på at det skal tine.. confused3

men vi får se hva vi får til.. jeg har revet 3 gulerøtter og en agurk (for ett par dager tenker jeg) så blander vi det og vann inn i maten fra i morgen.. så blir det nok litt lever og kyllingfilet, strimlet vel og merke (haha).. og litt annet godt når det er plass i kjøleskapet Smile
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny


Antall Innlegg : 2788
Join date : 01.08.2010
Bosted : Akershus

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyMan Jul 16 2012, 07:29

Benedicte skrev:
Fanny skrev:

Ikke røkt, eller annen type behandlet kjøtt!!!! Viktig!
Det røkte kjøttet er veldig salt (og det er forbausende mye kjøtt som er tilsatt salt, så lurt å sjekke på pakningen).
Kyllinglår er også kjekt å fôre med.
Jeg ville gitt ca. samme mengde i vekt, og gjerne servert maten/kjøttet halvfrossent.
Tar tid å spise det, istedetfor å bare glefse innpå.
Jobbe litt for maten i samme slengen.
Mine har hvertfall virket mettere på rene kjøttprodukter enn på V&H (uten å legge på seg)
Bra for tennene også, å tygge kjøttstykker og bein Smile

Det var det jeg tenkte meg at man ikke kunne.. Smile Cocos spiser synes ikke noe om hele stykker.. han bare står og ser på det.. "skjønner" liksom ikke hva han skal gjøre med det.. confused3 men spiser det med en gang vi feks strimler kjøtt.. litt rar der rett og slett..
Frossent synes han heller ikke noe om.. kan godt hende han tar det ut fra skålen, men da legger han det fra seg i sengen sin eller på gulvet og venter på at det skal tine.. confused3

men vi får se hva vi får til.. jeg har revet 3 gulerøtter og en agurk (for ett par dager tenker jeg) så blander vi det og vann inn i maten fra i morgen.. så blir det nok litt lever og kyllingfilet, strimlet vel og merke (haha).. og litt annet godt når det er plass i kjøleskapet Smile

Smurfen gidder ikke alltid heller, hvis stykket er for stort wink3
Jeg skjærer noen hakk i det, sånn at det er enklere å "sette igang" hvis hun bare blir stående å glane på det.
Og det må for all del ikke være FOR frossent nei happy4
Slenger ut håndduker eller små pledd som kan spises på, for hele stykker blir IKKE spist i noe skål nei wink3
Kjempegreit på sommerhalvåret, for da kan maten inntas ute.
Men man trenger jo fryseplass hvis man skal fôre sånn, så jeg ser utfordringen, så absolutt!
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Hilde Sofie

Hilde Sofie


Antall Innlegg : 761
Join date : 01.12.2009
Age : 42
Bosted : Kirkenes

Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring EmptyTor Jan 24 2013, 19:46

Kan man gi f.eks rå ribbe som "snacks"? Kjøttet er jo greit, men er det ok at de spiser beinet også?
Tar gjerne i mot forslag til flere typer "tyggebein"/snacks som er ok å gi (altså hvilke bein/deler på dyret)?
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Sponsored content





Råfôring Empty
PosteTema: Re: Råfôring   Råfôring Empty

Til Toppen Go down
 
Råfôring
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: