IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  GrupperGrupper  MedlemslisteMedlemsliste  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

Markedet mettet?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Kennel My Alter Ego

Antall Innlegg : 84

PosteTema: Re: Markedet mettet?   Ons Des 28 2011, 21:34

Kaja skrev:
Kaja skrev:
Jeg tenker som så, at om en dvergpinscheroppdretter kun benytter seg av en farge på bakgrunn av at det er det man liker best eller at markedet ønsker det, så vil man utelukke utrolig mange gode avlshunder. Det å velge etter farge, fremfor kvalitet blir for meg helt tullete.
Den røde fargen har dominert rasen i mange år, og gjør til dels det nå også. Man ser at ting forandrer seg avlsmessig, men hittil har jeg til gode å oppleve at de sorte totalt sett er bedre kvalitetmessig enn de røde. Klart det finnes unntak alle veier, missforstå meg rett.
Selv om jeg selv foretrekker de røde, synes jeg det er artig med begge farger, det er jo det som gjør rasen. Og flere kvalitetsdvergpinschere i sort er absolutt ikke å forakte. Men jeg har mine betenkeligheter når jeg ser at finn.no har overflod med nettopp kun sorte.. unsure3

En oppdretter (utenlandsk) ble spurt av meg hvorfor h*n ikke avlet på røde dvergpinschere. Svaret var som følger; "De røde var så vanskelige å selge"... vel ærlig sagt, men hvor mange utrolig flotte individer utelukker man ikke da for rasens fremtid? Vil ikke vi som oppdrettere avle for å forbedre rasen? For å få til det bør vi jo bruke de individer vi mener faktisk kan tilføre rasen kvalitet, uavhengig av farge.

Det her synes jeg er en interessant diskusjon, derfor har jeg mulig lagt opp til litt provokasjon nå wink3

Dette er innlegget jeg skrev, og under er det du har svart.. Dumping av priser er det du som nevner, hvorpå du skriver at jeg også har dumpet prisene for å få solgt valper, hvorfor dras jeg inn i dine meninger om prisdumping når jeg selv ikke har nevnt det med et ord? her er det du som drar inn meg og mitt oppdrett.

Videre nevner du en annonse på finn.no som også du er den første til å dra frem her, også her koples det til pris.
Du får gjerne diskutere pris.. på generelt grunnlag.

Kennel My Alter Ego skrev:
Først og fremst, utrolig trist at prisene dumpes..
Jeg er vel den dyreste på Finn nå, med mine 13 000, men ser man bort fra den 1000 lappen mine valper får i retur, er det jo ganske lik pris der inne!
Jeg ser også den annonsen du snakker om.. vet ikke hvem dette er siden det ikke er nevnt noe navn i annonsen, men liker vel ikke helt at det tas opp så åpent på et åpent forum heller..
Hadde kanskje vært like greit å si ifra til oppdretteren selv først?

Vi har jo diskutert dette med prisdumping før, du og jeg kaja, men en stund etter dumpet jo også du prisen for å få solgt alle valpene?
Ikke skyt meg om jeg tar feil... men mener å huske det var slik?

Det hjelper lite å bli sinna og frustrert når man ser mye slikt rundt om, om man selv har vært der...

Når det kommer til farge er det ofte en smakssak.. Særlig når det kommer til de aller fleste valpekjøpere!
Menge har kun et ønske om kosehund, og har falt for en bestemt farge.
Jeg ser ingenting galt i at oppdrettere har en "favoritt" blandt fargene, men om avlen blir styrt av det er det jo trist!
Men ofte er det gjerne slik at de som bruker mest sort oftest blir snakket om, og ikke motsat! lalala2

Jeg skulle kunne skrevet at vi får holde oss til saken, men dog har jeg også sporet av topic, men jeg er fortsatt ikke interessert i å være et diskusjonsemne her uten å selv ha lagt opp til det ved å nevne meg selv. Her jeg har nevnt meg selv er i innlegg hvor jeg har måttet svare for meg.

hadde vært fint om man kunne holde seg til det generelle!

Laughing
Ser det nå!!
My bad!!
Var på fb du nevnte den annonsen!!
Er nok bare jeg som har hatt det friskt i minnet og svart her inne heller!!
Skal ikke gjenta seg!!

Men la oss gjerne prøve å fortsette på diskusjonen på det generelle plan da!
Ang dumping av priser, farger, avtaler ved salg av valper og alt som hører med!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Kaja

Antall Innlegg : 2008

PosteTema: Re: Markedet mettet?   Ons Des 28 2011, 21:42

wink3 biggrin
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.chiodin.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

PosteTema: Re: Markedet mettet?   Ons Des 28 2011, 23:55

Nå har ikke jeg DP, men akkurat det med å beholde hunder for mulig videre avl gjelder jo ikke bare DP, og jeg syns det blir veldig feil å framstille det som om det skulle være noe suspekt med det uansett om man velger å beholde flere enn èn... blink00

Jeg vet med meg selv at når/hvis jeg en dag kommer til det punktet at jeg har egne kull, så kommer jeg til å ha veldig tungt for å gi helt slipp på noen av dem og kommer nok til å sette ut flere av hundene i hvert kull på fôr/halvfôr e.l. av den grunn at når og om jeg først skal ha kull så kommer hvert og ett av de kullene til å bety så utrolig mye for meg og være en så verdifulle brikker i min langsiktige plan at jeg rett og slett ikke ville risikert å komme i en situasjon der jeg ikke får jobbet videre med den planen sånn som jeg hadde tenkt... Shocked Selv om jeg på FB ser at noen utrolig nok presterer å si at de aldri noen sinne har hatt èn eneste valp som har vært syk eller har hatt dårlig gemytt, så velger jeg heller å være litt mer realistisk og ta forbehold om at det faktisk ikke er sikkert at den ene hunden man velger å beholde fra et kull vil egne seg til avl, for det er det faktisk helt umulig å vite når man leverer fra seg en 8 uker gammel valp! Da syns jeg det vil være en veldig betryggelse å vite at jeg har litt å velge i fra hvert kull, slik at jeg kan velge å bruke den av valpene som viser å egne seg best.... happy3 Det kan være mange grunne til at en hund viser seg å ikke egne seg...kanskje den ikke utvikler seg sånn som man trodde, kanskje den viser seg å ha en skavank som gjør at det er andre i kullet som egner seg bedre til avl, kanskje det skjer noe uventer som gjør at den rent fysisk ikke kan ha valper, kanskje det skjer en ulykke hvor hunden dør, kanskje den hannen man beholdt er steril eller av medisinske grunner må steriliseres, kanskje tispen man beholdt ikke tar seg selv ved gjentatte forsøk osv osv osv osv... Ved å selge/gi bort en hund med avtale vil jeg føle meg tryggere på at jeg kan ha en litt større innvirkning på hva den hunden skal gjennom av prøver, utstillinger osv, da det ligger i avtalen, mens en hund som er solgt uten det er kanskje ikke folk interessert i å være med på ting med, kanskje eier vil kasrtrere hunden for de er bare ute etter en familiehund, kanskje det ikke er flere hanner å velge i i kullet og de som har tispene naturlig nok kanskje ikke ønsker å "gi fra seg" hunden sin i flere uker å ta den risken et kull medfører osv osv osv, men hvis man har flere hunder der man har en avtale fra starten har man forsikret seg om at sannsynligheten for at man har noe å bruke videre er større, samt at man har noe man skulle sagt angående hva man ønsker den hunden man bruker skal gjennom av helsetester, mentaltesder, utstillinger osv, da jeg ønsker at de hundene jeg bruker ikke skal være en helt random hund, men en der man faktisk vet hva man avler videre på både mentalt og helsemessig, så langt det lar seg gjøre selvfølgelig, i tillegg til at man kan velge å bruke den absolutt beste utifra de egenskapene man ønsker å avle videre på...

Jeg vet med meg selv hvor mye det tar på meg bare å prøve å gjøre et best mulig valg i de kullene jeg har valgt å låne bort min hanne til, at jeg kommer hvert fall bli sprø når det kommer til egne kulle der jeg har det fullle og hele asvaret, og frykten for å påføre valpekjøperne problemer som kunne vært unngått, så for meg kommer det til å være så viktig å ha tilgang til akkurat de hundene jeg vil at om det så betyr at alle må ut på fôr får det heller bare være... Jeg har faktisk flere ganger lurt på om jeg kommer til å få inn så mye som èn krone på noen av valpene, for jeg ser for meg at jeg kommer til å gi fra meg så mange med avtale for å sikre meg, siden jeg vet hvor knust jeg kommer til å bli om planene man har sittet oppe mangfoldige netter for å planlegge og masse arbeid i å gjennomføre ikke lar seg gjennomføre allikevel, og alle valpene som beholdes og gis ut med avtaler kommer til å koste en fomue i alle helsetester og mentaltester som skal tas... Her har det gått med så mange år med lange netter, overdreven leting og etterforsking med lupe og lykter, analysering og så analysering av analyseringen, tenking, overveiing og bekymring, lesing kursing, diskusoner med oppdrettere her og der i hele verden og nøye lytting til meningene til de med lang fartstid selv om man ofte er uenig med dem til å begynne med osv osv osv, før man i det hele tatt er i nærheten av å ha et kull selv, og revurdering av om man virkelig vil utsette seg selv for alle disse bekymringene når man vet hvor ødelagt man blir den dagen det uungåelige skjer og noe går galt eller ikke blir som man planla, at jeg syns faktisk ikke det er noe rart i det heletatt om jeg velger å prøve å beskytte de drømmene og sikre meg at jeg har muligheten til å bruke akkuratt DEN hunden som jeg ønsker videre i jobben mot å nå målet mitt, for får jeg ikke brukt de hundene og gjort de kombinasjonene jeg vil er det ikke noe vits og da kan jeg like godt la være...! Dette har jo ingen ting med hvor god kontakt man har med valpekjøperne sine eller ikke, jeg prøver også nå å ha så god kontakt som overhode mulig med alle valpekjøperne fra kullene til hannen min, men ting kan skje, og jeg må bare godta og være forberedt på at alle faktisk ikke er så klin gale som meg og lar hund styre omtrent hele økonomine,hverdagen og tankegangen sin, så det er faktisk ikke sikkert at den valpekjøperen med den hunden man øsnker å bruke har noe ønske om at den skal avles på uansett hvor god kontakt man har med dem, med mindre dette er noe man har blitt enige om på forhånd og valpen er solgt til noen som visste hva det innebar å kjøpe akkurat den valpen...kanskje den vanlige valpekjøperen bare ville ha en helt vanlig og høyt elsket familiehund som de ikke klarer å gi slipp på om det så er bare for en kort stund.... Hvordan avtale den enkelte oppdretter velger å lage med sin valpekjøper/fôrvert får jo være opp til den enkelte og jeg skjønner ikke hvorfor alle andre skal bruke energi på å bry seg om det så lenge det holdes innen lovlighetens rammer og begge parter er inneforstått med hva de går til og faktsik ser hva det står i kontrakten de skriver under på?! Kan man ikke bare konsentrere seg om å gjøre avtaler som føles riktig for en selv med sine hunder istedet?

Når det kommer til at man lurer valpekjøperne med at de tror de får en så utrolig spesiell hund er jo det bare tull...da må man jo bare være tydelig og forsikre seg om at man får fram hva som ligger i dette! Jeg har selv anskaffet alle mine nåværende hunder (4 hjemmeboende og 1 som bor hos fôrvert) med avtaler for framtiden, men jeg har da aldri på noen måte blitt lurt til å tro at det på noen måte er noen garranti for at disse hundene skal bli noe bedre enn alle andre og er garrantert å vinne på utstillinger, egne seg til avl eller hva annet det måtte være...! Ikke heller da jeg "bare" var en vanlig valpekjøper som anskaffet min første pinscher kun med tanke på at den skulle bli min aller beste venn og framtidig redningshund...drømmene med den hunden gikk ikke sånn som jeg og oppdretter hadde håpet, men jeg følte meg da aldri villedet av den grunn! Om de resterende hundene vil egne seg eller ikke vet jeg ikke enda, for de har fortsatt masse de skal gjennom av tester og prøver før jeg har den informasjonen jeg ønsker å ha om den før jeg gjør meg opp en mening om det, men dersom de viser seg å ikke egne seg for de drømmene jeg hadde så kommer jeg selvsagt til å bli like knust som sist det skjedde, men vil på ingen måte føle meg lurt fordi den hunden viste seg å ikke være noen vidunderhund bedre enn alle andre bare fordi jeg har en avtale på den! huh3 Finner jeg ikke nøyaktig den partneren jeg ønsker for dem kommer jeg heller ikke til å gjennomføre noe kull, så det står jo uansett ikke kun på dem om de kommer til å gå i avl eller ikke...

Blir litt oppgitt av at folk i hundemiljøet hele tiden skal peke fingre og ha så mye negative synsinger om alt alle andre gjør, hvorfor kan vi ikke heller konsentrere oss om oss selv og hva vi skal gjøre for å nå de målene vi har for vårt eget oppdrett...? Er det noe jeg har lært meg så er det at man skal være litt ydmyk og ikke snakke så påståelig om hva andre gjør, for jeg har selv tatt meg i å måtte bite i meg at jeg har tatt feil og i ettertid sett hva folk ønsket å oppnå og hva de hadde lagt vekt på ved å gjøre det kullet de gjorde selv om jeg lurte på hva i helvete de tenkte på da jeg først så kullet annonser... lalala2

Til slutt vil jeg bare nevne noe Jonas sin fantastiske øyelege Ernst-Otto Ropstad fortalte oss om på et av klubbens tidligere Oppdretterseminar, da han nevnte hvordan en av de eldste Labradoroppdretterne, som han mente hadde gjort ekstremt mye bra for rasen, hadde arbeidet for å nå målet sitt.... Hun hadde full kontroll på hver eneste valp hun hadde solgt, og solgte ikke en eneste en vekk fra Bergen, slik at hun kunne følge utvklingen dems nøye på nært hold og vite akkurat hva hun avlet videre på og hva hun faktisk hadde oppnådd eller ikke oppnådd med de kullene hun hadde gjort, og hun hadde avtaler på hver enkelt hund slik at hun kunne garrantere seg at alle ble helsesjekket så hun kunne kartlegge arbeidet sitt skikkelig utifra det problemet hun øsnket å forbedre, og han sa at sånne ildsjeler som VIRKELIG jobbet kontrollert mot et mål, som holdt seg 100% trofast til den rasen de elsket, gjennom tykt og tynt, uavhengig av om det var den hunden man vant mest på utstilling med eller ikke, og hvor mange humper man traff på på veien mot målet sitt, finnes det ikke mange av lenger og at kanskje flere av oss burde se på hva sånne som henne hadde gjort og lære av det...så jeg er ikke så sikker på at det å ikke gi slipp på alt for mange valper i et kull er så feil...hvert fall ikke for alle, og hver og en av oss må selv få velge hvilken vei vi ønsker å ta, prøve og feile og lære av eventuelle feil, selv om det skulle ende opp med å vise seg at man velger å ta en ny vei når man sitter inne med svarene man har fått på den første veien man tok og det kanskje viser seg å være en blindvei...ingen av oss sitter inne med svaret på hva som er den riktige veien å gå, da ville vi ikke hatt noe mål å jobbe mot lenger, for da hadde se perfekte hundene allerede kommet i alle kullene som gjøres... wink3

Sorry igjen for rotete og surrete skriveri, har det visst med å rable fælt i de sene nattetimer visst... happy4 Og beklager at ikke dette var det opprinnelige temaet på tråden, men måtte bare, når den først endret retning.... lalala2

Edit: Husker forresten ikke hvilket problem det var den nevnte oppdretteren jobbet med å bedre, i.o.m. at E.O.R. var på seminaret for å snakke om øyelidelser regner jeg med at det var det det gjaldt, men det har egentlig ingen ting å si, for poenget var at hun ved å jobbe på denne måten hadde så full kontroll og at hun ved å ha avlsrettighetene på alle hundene kontrollerte fullt og helt hvilke hunder som fikk gå videre i avl eller ikke, og dermed reduserte problemet veldig kraftig...dette var hennes tiltak for å nå et viktig mål, og det samme vil jo fungere uansett hvilket problem det er man ønsker å bedre... Gjelder det f.eks mentalitet kan man f.eks ha i kontrakten at alle hundene skal på MH, og så selv bestemme hvilke hunder man ønsker å la gå videre i avl utifra det, og kun velge å jobbe med hunder som har akkurat de egenskapene man ønsker å føre videre... (bare et eksempel...)

Nina, Jonas, Otto, Emma og Issi (Nuch Rattenjäger Jolly Junior, NUch SeUch DkUch NordUch AD Gangland Wolfrider's Bearclaw, NUch SeUch DkUch NordUch C.I.B. Dark Angels Nisha Nordic Spirit & Isis Nordic Princess King Black)

Sist endret av Nina den Tor Des 29 2011, 00:19, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Marita

Antall Innlegg : 1853

PosteTema: Re: Markedet mettet?   Tor Des 29 2011, 08:41

Veldig bra skrevet, Nina! happy5 (og ja, jeg leste alt wink3 )

Jeg fikk min første DP på fôravtale, og jeg har aldri følt meg lurt til å tro at hunden var noe bedre enn det den var fordi oppdretter i utgangspunktet ville avle på den. Han var lovende som valp, men vokste seg dessverre (eller heldigvis alt ettersom hvordan man ser det) altfor stor.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.freewebs.com/nitrodverg
Marte

Antall Innlegg : 3032

PosteTema: Re: Markedet mettet?   Tor Des 29 2011, 10:09

Kjempe bra skrevet Nina!! Applaus biggrin happy5 happy5 happy5
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.acrobatix.org
Kinkade

Antall Innlegg : 2402

PosteTema: Re: Markedet mettet?   Tor Des 29 2011, 12:39

Flott innlegg (IGJEN) Nina happy5

Jeg er så hjertens enig i det du skriver! (Og husker også godt historien om labbe oppdretteren i Bergen wink3
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.kennelkinkade.com
Kaja

Antall Innlegg : 2008

PosteTema: Re: Markedet mettet?   Tor Des 29 2011, 14:17

tommelen opp, Nina, du er god til å ordlegge deg, og jeg liker dine synspunkter happy6 biggrin
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.chiodin.com
Kennel My Alter Ego

Antall Innlegg : 84

PosteTema: Re: Markedet mettet?   Tor Des 29 2011, 16:03

Jeg vet ikke om det er meg du mener fremstiller det som suspekt om man beholder flere enn en valp fra hvert kull, men da tror jeg du har missforstått meg!
Jeg har selv beholdt flere enn en valp fra kull! Der mistet jeg også en av valpene, så jeg er selvfølgelig glad for at jeg beholdt flere!
MEN, jeg vet også at jeg ikke har noen problemer å fortsatt få låne noen av de valpene jeg har solgt!
Jeg har også innbakt i kjøpssummen at valpene skal sjekkes på min regning (dvs valpekjøperne får tilbakebetalt pengene for helsesjekker).
Jeg er selvsagt ikke sikret for at det blir gjennomført, men det er man aldri!

Slike avtaler mange jobber med, er desverre til syvende å sist ikke verdt papiret det er skrevet på.
Så lenge det er betalt en sum for hunden, enten det er 4000, 8000, 10 000, er det gjennomført et salg, og oppdretter står uten rettigheter.
Skal man da gjøre som du tenker Nina, og sikre seg fullstendig, må alle settes ut gratis.
Det er ikke mye penger å tjene på et ordinært oppdrett, og de få kr jeg får inn går gjerne til å finansiere lån av hannhund, kjøp av nye hunder og kanskje forsikringer om jeg er heldig! (driver jo i ganske liten skala)
Det sier seg selv at jeg skulle hatt vanskeligheter med å komme noen vei, om jeg skille gitt bort alle valper!
Og jeg ville jo dessuten kjørt meg ganske fast om jeg ikke skulle hatt mulighet til å ta inn noen nye tisper?

Mulig villede var et litt dumt ord når man snakker om valpekjøpere, men slik tilstandene er i dag, er det desverre ikke alle som tenker like logisk som mange her inne.
Jeg tror ikke jeg kan telle på to hender, alle forespørslene jeg fikk på Bravo når hun skulle selges i sin tid..
I annonsen stod det klart og tydelig at hun solgtes med avlsperre, men ufattelig mange enten vet ikke hva det betyr, eller bryr seg ikke.
Mellom 10-20 personer kontaktet meg fordi de ville ha en lettvintløsning! "voksen" tispe klar til avl! Og de hadde verken peiling på rasen eller intensjoner om å få det!
Det endte med at vi gav bort Bravo til en bekjent av en bekjent, for å sikre oss helt..
Det er ufattelig mange eksempler på at forverter gjør akkurat som de måtte ønske, både før/etter og også under tiden oppdretter disponerer hunden.
"broren hans er champion", "broren har gitt mye flotte valper", "oppdretter har brukt hunden/skal bruke hunden", osv osv osv..
Vi oppdrettere påvirker våre valpekjøpere mer enn vi aner!

Vi skal selvfølgelig sikre vår avlsbase, men ikke på bekostning av valpekjøper. Og vi bør heller ikke sitte å tro at alt er rosenrødt!
Igjen, avtalene de fleste bruker, enten det er gjennom NKK eller egen kontrakt, er ikke verdt en dritt..

Selger du en hund for 6000 kr med avlsrett, har du i realiteten gitt fra deg en hund for halve prisen om du er riktig uheldig! Cool

Jeg har mer tro på å gjøre det så rettferdig som mulig!
Ønsker man ikke å bruke den hunden man selv behold, spør man eieren til en av søsknene om å eventuelt lease inn tispen for prisen av en valp, eller betaler fullt ut for paringen med hannhunden man ønsker å låne!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Kinkade

PosteTema: Re: Markedet mettet?   Tor Des 29 2011, 20:11

Først så tror jeg vi kan velge å tro at synspunkter som kommer fram i en slik diskusjon ikke nødvendigvis er knyttet direkte opp mot en spesifikk person, men være åpen for muligheten at det er generelle tanker og meninger om hundehold og oppdrett generelt. Så er det kanskje bedre grunnlag for en generell diskusjon om temaet i steden for at man snur det inn mot enkeltpersoner og enkeltoppdrettere.

I mine øyne har man ikke mulighet til å sikre seg på noe vis for videre avl uansett om man velger å selge valper til full pris for så å lease dem inn senere, eller om man velger å selge dem til redusert pris med avtaler, eller sette dem ut på fullfor. Ting kan alltid endre seg med tiden selv om man ikke trodde det fra begynnelsen av.
Det finnes vel like mange forskjellige avtaler som det finnes oppdrettere og hunder der ute, og jeg tror at med litt prøving (og kanskje feiling) vil man finne løsninger som passer best for en selv og sine samarbeidspartnere.

Personlig er jeg meget dyktig på krisemaksimering og har alltid en "worst case scenario" plan på lur, og selv om jeg ikke har hatt så mange kull synes jeg selv det har vært veldig nyttig å ha flere valper å "spille på" med tanke på videre avl, og vil fortsette med det på våre kull framover.

Jeg tror at uansett hvilken løsning man velger er det veldig viktig at man informerer GRUNDIG om hva avtalen man tilbyr innebærer. Som Lena skriver så står man etter kjøpsloven ganske tynt som oppdretter om man har tatt penger for en valp og valpekjøperen velger å sette seg på bakbeina, selv om den er solgt til kraftig redusert pris i forbindelse med en avlsavtale. Derfor er det også viktig at man kjenner at man har en god dialog med sine valpekjøpere, og at man hele veien har vært tydelig (både skriftlig og muntlig) på hva den aktuelle avlsavtalen betyr for hunden og de som har den hos seg og at de ikke bare har fått fortalt innholdet i avtalen men at de også har forstått hva som står der!.

Jeg er fult klar over at jeg tar en "risiko" når jeg selger en hund til redusert pris mot at jeg skal bruke den i avl med tanke på at det er en viss mulighet for at de som har hunden velger å sette seg på bakbeina når dagen kommer og jeg evt har lyst til å bruke hunden. Men jeg velger å tro at jeg allerede har lagt et grunnlag for at det potensielt skal gå bra når man i første omgang bruker tid på å "screene" etter det som i mine øyne er en god valpekjøper. Og min oppfatning er at de fleste holder seg til de avtaler de selv har vært med på å utforme (selv om det alltid vil finnes unntak). Jeg har også sittet på andre siden av gjerdet og kjøpt en hund til redusert pris mot avlsavtale, og jeg opplevde det som en tillit fra oppdretter at h*n stolte nok på meg til at jeg kunne forvalte en hund som kanskje kunne brukes videre i avl, uten at jeg hadde noen som helst forventning om at hunden SKULLE brukes i avl!

Det finnes så uendelige mange ting som kan gå "galt" før at man kommer så langt at man faktisk kan bruke en håpefull valp i avl. Og selv om jeg har satt en valp på fullfor, er jeg langt fra garantert at den vil bli et avlsdyr som er tilgjengelig for min avl uansett. Jeg ønsker å ha flere veier åpne når det kommer til videre avl, og siden heller ikke jeg har økonomi til å gi bort alle valpene i et kull, synes jeg det kan fungere fint med slike avlsavtaler...så får tiden vise om jeg tar feil....og som sagt synes jeg alltid det er godt med en "back up plan" wink3
Til Toppen Go down
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: Markedet mettet?   Tor Des 29 2011, 20:17

Vil bare påminne her om hund, avl og helseseminar 24.-25.03.2012. Et av temaene er kjøpeavtalen og det blir en ekstern forelser, en jurist, som snakker om det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.rattenjager.com
Kinkade

PosteTema: Re: Markedet mettet?   Tor Des 29 2011, 20:24

Irene skrev:
Vil bare påminne her om hund, avl og helseseminar 24.-25.03.2012. Et av temaene er kjøpeavtalen og det blir en ekstern forelser, en jurist, som snakker om det.

happy5 happy5 happy5
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Markedet mettet?   

Til Toppen Go down

Markedet mettet?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2