Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Stagnert i klikkertreningen

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Stagnert i klikkertreningen Empty
PosteTema: Stagnert i klikkertreningen   Stagnert i klikkertreningen EmptySøn Des 04 2011, 13:08

Jeg har stagnert litt i klikkertreningen med Mia, og lurer på om noen har noen tips for hvordan jeg skal gå frem videre. Vi hadde et ganske langt opphold i klikkertreningen på kanskje et år, også tok jeg det i bruk for å lære inn "sitt opp" til bronsemerket. Det gikk fint, men det inneholder jo bare "dekk" og "sitt". Hun tilbyr kun "sitt", "dekk", "hopp", "high five" og "skam deg(labb over snuta)". Og om jeg prøver å vente til hun tilbyr flere atferder så skjønner hun ikke hva jeg vil, og bare fortsetter å utføre de gamle på rekke og rad. Hva gjør jeg galt, og hvordan kommer jeg ut av den sirkelen?

Jeg prøver feks. å hente inn "snurre rundt" ved å klikke når hun snur hodet, men når hun ser på meg for å få godbiten så fortsetter hun med å sette seg, ta labben over snuten osv., som om hun ikke forstod at jeg klikket i det hun snudde hodet. Hva gjør jeeeg? huh3
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Stagnert i klikkertreningen Empty
PosteTema: Re: Stagnert i klikkertreningen   Stagnert i klikkertreningen EmptySøn Des 04 2011, 14:14

Snurr har vi lært inn ved å bruke (hånd)target på utsiden av hunden når han står ved siden av meg, om du skjønner.

Om du vil trene sammen med folk som klikkertrener, og få litt instruksjon, så er det faste treninger med hhv. instruksjon og instruktør til stede hver uke i Oslo/Groruddalen. Det er klippekortordning så du kommer på de treningene som passer, 100 kr for trening med instruksjon, 50 kr for trening med instruktør til stede. Merete er en av de beste klikkertrenerene jeg har trent for! Info på http://sidevedside.webs.com
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Stagnert i klikkertreningen Empty
PosteTema: Re: Stagnert i klikkertreningen   Stagnert i klikkertreningen EmptySøn Des 04 2011, 14:22

Siden hun har hatt ett langt opphold i å bli shapet samt innlært nye atferder, så har hun nok en forståelse av at det som fører til noe er de atferdene hun kommer med, ikke noe annet.

Jeg ville prøvd å jobbe masse med shapingøvelser samt targetøvelser. Du må rett og slett trene på ting som er basisen i klikkertrening for at hun skal klikkerklok igjen. Stagnert i klikkertreningen 723324

Du kan shape henne til å gjøre enkle ting som å gå på ett teppe, bevege seg i en eller annen retning, dytte på noe, ta target på hendene dine, targetstick, musematte (jeg bruker alt fra konvolutter til fjernkontroller bare for å få Melba til å tenke at target kan være hva som helst), klikk for å hoppe opp/ned av sofaen, snuse på bakken, ja alt mulig. Pass på å få høy forsterkningsfrekvens, altså gjør det enkelt for henne slik at du får belønnet ofte.

Dropp å gi kommandoer i øktene og tren rene shapingøkter og dropp også å blande øvelsene hun er god på sammen med shapingøvelser en stund. Ikke ha annenhver økt med shaping og kommandoer for eksempel, det vil bare forvirre henne og hun vil henge seg opp i det hun kan godt og droppe det andre. Stagnert i klikkertreningen 557338

Benytt gjerne ett signal på når du skal shape og når hun skal vente på kommando og hold disse adskilt i treningsøktene. Jeg sitter ofte på gulvet når jeg skal shape/lære inn nye øvelser og når vi skal trene på allerede lærte atferder som jeg har satt kommandoer på, så står jeg i utgangsstillingposisjon eller går i fvf-posisjon. Står jeg når hun skal tilby frivillig atferd, så står jeg gjerne litt fremoverbøyd og med bena litt fra hverandre slik at det er tydelig at det ikke er utgangsstillingsposisjon. Jeg syns det er en grei måte både for min del og hunden sin del å skille på når det er "tilby frivillge atferder" og når det er "vent på signal".

Husk at det hundene gjør ofte blir de gode på, og akkurat nå er hun god på sitt, dekk, hopp, high five osv. så du må gjerne jobbe litt for å få henne til å se at også andre ting fører til belønning og at hun blir god på disse tingene også. Plukk atferder i bitte små biter og dropp og belønne for de "ferdige atferdene" og belønn for andre i stedet.

Har du jobbet med strategisk belønning? Det kan være hjelp til å fortsette denne "snurr rundt"-treningen din samt all annen shaping. Gi belønningen i retningen hun skal gå, slik at du får forsterket atferden to ganger og mer i retning av den ferdige atferden: betinget forsterker for å snu hodet (klikket) samt ubetinget forsterker når du avleverer godbiten (for å ta godbiten må hun snu enda mer på hodet). Very Happy
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Stagnert i klikkertreningen Empty
PosteTema: Re: Stagnert i klikkertreningen   Stagnert i klikkertreningen EmptySøn Des 04 2011, 18:44

Simira skrev:
Snurr har vi lært inn ved å bruke (hånd)target på utsiden av hunden når han står ved siden av meg, om du skjønner.

Om du vil trene sammen med folk som klikkertrener, og få litt instruksjon, så er det faste treninger med hhv. instruksjon og instruktør til stede hver uke i Oslo/Groruddalen. Det er klippekortordning så du kommer på de treningene som passer, 100 kr for trening med instruksjon, 50 kr for trening med instruktør til stede. Merete er en av de beste klikkertrenerene jeg har trent for! Info på http://sidevedside.webs.com

Må bare skyte inn at det er 50,- for trening med instruksjon og 25,- på trening med instruksjon happy3 ( Evt 30,-/60,- med det minste klippekortet )
Så lenge man gir beskjed på forhånd til Merete er man velkommen til en "prøvetrening" også.
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Stagnert i klikkertreningen Empty
PosteTema: Re: Stagnert i klikkertreningen   Stagnert i klikkertreningen EmptySøn Des 04 2011, 19:52

Tusen takk for gode tips, jeg skal prøve meg litt frem! Kanskje jeg dropper inn på treningen med huMerete også. Pleier dere å være der, Karianne og Ane?
Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

Stagnert i klikkertreningen Empty
PosteTema: Re: Stagnert i klikkertreningen   Stagnert i klikkertreningen EmptySøn Des 04 2011, 19:54

Jeg har forresten trent lite med target og sånt, mest bare ren klikking. Men jeg har klikkerboka til Canis, så jeg skal sette meg ned og lese, og jobbe litt med det også! happy6
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Stagnert i klikkertreningen Empty
PosteTema: Re: Stagnert i klikkertreningen   Stagnert i klikkertreningen EmptySøn Des 04 2011, 20:07

Targeting er jo en teknikk som brukes mye i klikkertrening og som er litt shapingaktig, så vel verdt å benytte seg av det. Moro er det også! Stagnert i klikkertreningen 332565
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Stagnert i klikkertreningen Empty
PosteTema: Re: Stagnert i klikkertreningen   Stagnert i klikkertreningen EmptySøn Des 04 2011, 21:25

Cesilie skrev:
Tusen takk for gode tips, jeg skal prøve meg litt frem! Kanskje jeg dropper inn på treningen med huMerete også. Pleier dere å være der, Karianne og Ane?

Trent jevnlig der siden ca.april, men nå i vintermnd. er det heller unntaksdager når vi drar på treninger for å si det slik laughs Men skal på rallytreningen førstkommende tirsdag happy3
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Stagnert i klikkertreningen Empty
PosteTema: Re: Stagnert i klikkertreningen   Stagnert i klikkertreningen EmptyMan Des 05 2011, 07:51

Cesilie skrev:
Tusen takk for gode tips, jeg skal prøve meg litt frem! Kanskje jeg dropper inn på treningen med huMerete også. Pleier dere å være der, Karianne og Ane?

Det er mulig jeg dropper torsdag denne uken, men ellers er vi der så godt som hver gang. I morra f.eks. Smile Torsdager er egentrening lp da, så styrer man selv hva man vil trene på, men kan få hjelp. Men man får hjelp til andre ting på rally også, om man spør!
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Sponsored content





Stagnert i klikkertreningen Empty
PosteTema: Re: Stagnert i klikkertreningen   Stagnert i klikkertreningen Empty

Til Toppen Go down
 
Stagnert i klikkertreningen
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: