Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Valp som ikke vil gå

Go down 
+2
Takk for meg
Hundeeier
6 posters
AvInnlegg
Hundeeier




Antall Innlegg : 1
Join date : 16.11.2011

Valp som ikke vil gå  Empty
PosteTema: Valp som ikke vil gå    Valp som ikke vil gå  EmptyOns Nov 16 2011, 19:08

Hei!

Nå trenger vi noen gode råd. Vi har ei lita tispe på litt over 3 mnd som nekter å gå ute. Det er ikke snakk om lange turer men bare tisseturer ute i nærområdet. Setter seg på bakbeina og rikker seg ikke uansett om vi venter, strammer båndet eller noe som helst. Forsøkt å leke, loke og alt vi kommer på. Nå må vi ha noen råd før vi blir gale! Fikk tips fra fagpersoner om å bare gå og dra henne etter oss slik at hun lærte at det var vi som bestemte og dermed gikk etterhvert. Nå har vi prøvd dette men ingen effekt. Høres mer ut som vi kveler henne enn noe annet. Får dårlig samvittighet. Vil jo ikke skade henne!

Vi tar imot alle gode råd om dette og generelt dvergpinsher! Første gang vi har pinsher og de andre rasene/hundene har aldri vært slik.

På forhånd takk!
Til Toppen Go down
Takk for meg




Antall Innlegg : 457
Join date : 10.06.2009

Valp som ikke vil gå  Empty
PosteTema: Re: Valp som ikke vil gå    Valp som ikke vil gå  EmptyOns Nov 16 2011, 20:18

Hundeeier skrev:
Hei!

Nå trenger vi noen gode råd. Vi har ei lita tispe på litt over 3 mnd som nekter å gå ute. Det er ikke snakk om lange turer men bare tisseturer ute i nærområdet. Setter seg på bakbeina og rikker seg ikke uansett om vi venter, strammer båndet eller noe som helst. Forsøkt å leke, loke og alt vi kommer på. Nå må vi ha noen råd før vi blir gale! Fikk tips fra fagpersoner om å bare gå og dra henne etter oss slik at hun lærte at det var vi som bestemte og dermed gikk etterhvert. Nå har vi prøvd dette men ingen effekt. Høres mer ut som vi kveler henne enn noe annet. Får dårlig samvittighet. Vil jo ikke skade henne!

Vi tar imot alle gode råd om dette og generelt dvergpinsher! Første gang vi har pinsher og de andre rasene/hundene har aldri vært slik.

På forhånd takk!
Løft henne opp når du går ut døra, sett henne ned noen meter fra døra og gå mot døra selv.
Tipper at hun da beveger føttene wink3
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Valp som ikke vil gå  Empty
PosteTema: Re: Valp som ikke vil gå    Valp som ikke vil gå  EmptyOns Nov 16 2011, 20:42

blink00 Skjønner godt at dere ikke vil trekke henne etter dere. Det var et merkelig råd dry

Jeg ville satt på henne sele og et langt bånd (sånn at det ikke strammer), båret henne et par-tre minutter bortover og så latt henne gå hjem igjen. happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Cathrine&Jazzi

Cathrine&Jazzi


Antall Innlegg : 457
Join date : 11.12.2009
Age : 37
Bosted : Sandefjord

Valp som ikke vil gå  Empty
PosteTema: Re: Valp som ikke vil gå    Valp som ikke vil gå  EmptyOns Nov 16 2011, 20:59


Jeg hadde dette problemet med min første tispe da jeg fikk henne. Det var kaldt og ho var ikke så veldig interessert i å gå tur. Jeg bodde ikke i et veldig traffikert område da, så jeg tok henne med ut. Bærte henne litt vekk fra huset. Slapp båndet hennes og begynte å gå. Helt med ryggen til (nå var ho veldig knytta til meg) Når jeg da var 20 meter fra begynte ho å gå etter meg. Da var det masse ros og kos og så gikk vi da som regel hjem. De første gangene gikk vi da veldig kort og økte etterhvert. Du kan jo evt ha på en langline.

Hvis du ikke tør å slippe henne på veien med båndet etter henne så kan du ta henne med et sted hvor du tør å ha henne løs. Det kan også hjelpe å trene masse innkalling inne. Da kan du gå litt fra henne å si "kom". (dette må være veldig inntrent før det funker)

Uansett, valper trenger jo ikke så mye mosjon, så fortvil ikke hvis hun ikke vil gå tur. Bare ta henne med på utsida i grøfta så hun får tisse. Er ikke så farlig med selve turen, det vil uansett komme på våren. Så kan dere jo heller ta henne med litt i skogen eller kanskje en park innimellom.
Til Toppen Go down
http://jazziogcathrine.weebly.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Valp som ikke vil gå  Empty
PosteTema: Re: Valp som ikke vil gå    Valp som ikke vil gå  EmptyOns Nov 16 2011, 21:35

Cathrine&Jazzi skrev:
Uansett, valper trenger jo ikke så mye mosjon, så fortvil ikke hvis hun ikke vil gå tur. Bare ta henne med på utsida i grøfta så hun får tisse. Er ikke så farlig med selve turen, det vil uansett komme på våren. Så kan dere jo heller ta henne med litt i skogen eller kanskje en park innimellom.

happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Valp som ikke vil gå  Empty
PosteTema: Re: Valp som ikke vil gå    Valp som ikke vil gå  EmptyOns Nov 16 2011, 23:21

Om dere har en hage så slipp henne litt der. Vi gikk ikke turer hver dag med Scot i starten, vi brukte hagen. Innimellom gikk vi korte turer i nabolaget.
Bruk heller masse tid på å trene og knytte nære bånd til valpen inne. Er hun trygg på dere blir hun også tryggere ute.
Ikke tving valpen til noe ved å dra i båndet etc.

Og meld dere på valpekurs, der vil dere lære masse.

Det kan også hjelpe om en voksen (og trygg) hund er med på tur, jo roligere jo bedre.
Skap trygge rammer og ta det rolig. Stresser dere så merker hun det.

Har dere en seriøs oppdretter så ta kontakt med vedkommende.

Evt. finnes det mange her inne som vet mye om dp og hundeadferd.

Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Valp som ikke vil gå  Empty
PosteTema: Re: Valp som ikke vil gå    Valp som ikke vil gå  EmptyTor Nov 17 2011, 15:11

Enig med de andre her og jeg ville fulgt de tipsene. Valp som ikke vil gå  557338 Også det med å gå på valpekurs. Men pass på å ikke gå hos noen med slike holdninger til hundetrening som de fagfolkene du referte til. Ett merkelig råd å få hos fagfolk! Valp som ikke vil gå  802724
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Sponsored content





Valp som ikke vil gå  Empty
PosteTema: Re: Valp som ikke vil gå    Valp som ikke vil gå  Empty

Til Toppen Go down
 
Valp som ikke vil gå
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid?
» Jeg har ikke ord, enkelte mennesker fortjener ikke å ha dyr!
» Ny valp :D
» Liker seg ikke i bil
» Dette så ikke bra ut...

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: